به کدام تخصص پزشکی باید مراجعه کنیم؟

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۰
به کدام تخصص پزشکی باید مراجعه کنیم؟

هر یک از پزشکان متخصص بر اساس دوره‌های تحصیلی که سپری کرده‌اند، قادرند تا بیماری‌های خاصی را تشخیص داده و درمان کنند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

دسته‌بندی‌هایی که برای تخصص‌های پزشکی در نظر گرفته می‌شوند عمدتا شامل مراقبت‌های اولیه بیماری و درمان‌های تخصصی می‌شوند. هرکدام از این حوزه‌ها فعالیت‌های خاص خود را داشته و افرادی نیز که به‌عنوان پزشک در این مسیرها فعالیت دارند، رویکردهای درمانی خاصی دارند. به‌طور معمول همه افراد دنیا برای درمان نمودن بیماری‌های خود به پزشکان مراجعه می‌کنند؛ اما آیا هر پزشک این توانایی را دارد تا تمام بیماری‌ها را درمان کند؟ قطعا خیر ! با توجه به بیماری‌های متعددی که امروزه گریبان گیر عموم مردم جامعه شده‌اند نیاز به متخصصان را می‌توان به وضوح حس کرد.

هرکدام از این پزشکان متخصص بر اساس دوره های تحصیلی که سپری کرده‌اند قادرند تا بیماری های خاصی را تشخیص داده و درمان کنند. در چنین شرایطی بهره مندی از راهنمای مراجعه به این تخصص‌های پزشکی مهم می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین متخصصان را انتخاب کرده و از روندهای درمانی مناسبی نیز بهره‌مند شوید. در ادامه این نوشتار قصد داریم تا به بررسی وظایف برخی از متخصصان پزشکی پرداخته و به این طریق اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. جهت کسب آگاهی‌های بیشتر توصیه داریم تا انتها ما را مهمان نگاه‌های پرفروغ خود کنید.

دنیای پزشکی دنیای گسترده‌ای است و تخصص‌های فراوانی در آن وجود دارند. بسیاری از رشته‌های تخصصی دارای تعدادی فوق تخصص هستند و در برخی از رشته‌ها فلوشیپ هم معنی پیدا می‌کند. برای آشنایی با هرکدام از رشته‌های پزشکی، روانشناسی، دندانپزشکی و… می‌توانید از این لیست در وب‌سایت دکترتو اینجا کمک بگیرید.

رادیوتراپی یا پرتودرمانی چیست؟

پرتودرمانی یکی از شاخه‌های مهم تخصص‌های پزشکی به شمار می‌رود که از آن برای درمان نمودن سریع‌تر سرطان‌ها استفاده می‌شود. همه ما این را می دانیم که هرگونه تقسیم شدن سلول ها یا رشد غیرطبیعی سلول ها می‌توانند به‌راحتی زمینه های بروز انواع مختلفی از سرطان ها را فراهم سازند. در چنین شرایطی لازم است با این نوع سرطان ها و پیشرفت هایی که ممکن است در ادامه داشته باشند مقابله کرد اما چه راهکارهایی برای مقابله با این شرایط وجود دارند؟

پرتودرمانگر بخشی از تیم مراقبتی است که بیماران مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها را از طریق استفاده از پرتودرمانی درمان می‌کند. آن‌ها با پزشکانی که در پرتودرمانی تخصص دارند (متخصصان رادیوتراپی) و پرستاران انکولوژی که در مراقبت از بیماران سرطانی تخصص دارند، کار می‌کنند. پرتودرمانی برای درمان سرطان با کوچک کردن یا حذف سرطان یا تومورها استفاده می‌شود.

پرتودرمانی یکی از راهکارهای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی است که مکانیسم و عملکرد خاص خود را برای بهبود بیماران سرطانی دارد. این درمان از اشعه های خاصی همچون اشعه ایکس یا گاما استفاده کرده و این سلول های سرطانی را کوچک می‌سازد.

کوچک شدن این سلول‌ها به مرور زمان موجب از بین رفتن آن‌ها می‌شود و به همین طریق می‌توان روند درمانی بیماران سرطانی را با استفاده از رادیوتراپی طی کرد. به بیان ساده‌تر برای درک بهتر این رویکرد درمانی لازم است بگوییم هدف اصلی پرتودرمانی حذف نمودن سلول‌های سرطانی بدون وارد نمودن آسیب به سلول های سالم بدن است.

متخصص ریه کیست؟

متخصص ریه را با نام پولمونولوژیست نیز می شناسند که حوزه فعالیتی وی یکی از زیرشاخه های مربوط به تخصص‌های پزشکی است که با استفاده از دانش بالای خود این توانایی را دارد تا بیماری‌های مربوط به سیستم تنفسی انسان‌ها را تشخیص داده و درمان کند.

متخصص ریه پزشکی است که بیماری‌های سیستم تنفسی، ریه‌ها و سایر اندام‌هایی را که به تنفس شما کمک می‌کنند تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. برای برخی از بیماری‌های نسبتا کوتاه‌مدت که بر ریه‌های شما تاثیر می‌گذارند، مانند آنفولانزا یا ذات‌الریه، ممکن است بتوانید تمام مراقبت‌های مورد نیاز را از پزشک عمومی دریافت کنید. اما اگر سرفه، تنگی نفس یا سایر علائم شما بهتر نشد، ممکن است لازم باشد به یک متخصص ریه مراجعه کنید.

سیستم تنفسی انسان‌ها شامل بخش های مهمی همچون ریه‌ها، مجاری هوایی و عضلات تنفسی هستند که هرکدام وظایف خاص خود را بر عهده دارند. بروز هرگونه اختلالات در این بخش‌ها می‌تواند سبب بیماری شما شود بنابراین در چنین شرایطی لازم است به متخصص ریه برای درمان خود مراجعه کنید. این متخصصان طیف وسیعی از بیماری های تنفسی ، اختلالات ، آسم ، برونشیت و سرطان ها را درمان می‌کنند.

در صورت داشتن چه علائمی به دکتر متخصص ریه مراجعه کنیم؟

  •     سرفه ای که شدید باشد یا بیش از سه هفته طول بکشد
  •     درد قفسه سینه
  •     خس خس سینه
  •     سرگیجه
  •     مشکل در تنفس
  •     خستگی شدید
  •     آسمی که کنترل آن سخت است
  •     برونشیت یا سرماخوردگی که مدام عود می‌کند

رپورتاژ

متخصص طب فیزیکی چه کسی است؟

متخصص طبی فیزیکی از جمله متخصصانی شناخته می‌شود که با استفاده از فیزیوتراپی و ورزش درمانی به بهبود بیماران می‌پردازد. این دسته از متخصصان با تکیه بر دانشی که طی دوره‌های مربوط به تخصص‌های پزشکی خود کسب کرده‌اند، قادرند تا مشکلات اسکلتی – عضلانی بدن انسان را تشخیص داده و از رویکردهای درمانی مفیدی برای برطرف نمودن این مشکلات استفاده کنند. دوره‌های درمانی که توسط این متخصصان طی می‌شوند می‌توانند به شما در کاهش دادن میزان دردها، بهبود سطح کیفیت زندگی و بهبود نقش‌های موقت یا شدید کمک‌های شایانی کنند.

پزشکان طب فیزیکی و ‌توان‌بخشی (PM&R)، طیف گسترده‌ای از بیماری‌های پزشکی را درمان می‌کنند که بر مغز، نخاع، اعصاب، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها تأثیر می‌گذارند.

پزشکان طب فیزیکی و ‌توان‌بخشی، پزشکانی هستند که دوره‌های تخصصی طب فیزیکی و ‌توان‌بخشی را گذرانده‌اند و ممکن است در رشته‌های پزشکی آسیب‌های مغزی، آسایشگاه و طب تسکین‌دهنده، طب عصبی عضلانی، طب درد، درمان پزشکی ‌توان‌بخشی کودکان، مدرک فوق‌تخصصی دریافت کنند.

متخصص نفرولوژی یا کلیه کیست؟

متخصص نفرولوژیست در تشخیص و درمان بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری بزرگسالان مهارت دارد. هرگونه ناهنجاری در آزمایش‌های تشخیصی کلیه یا آزمایش ادرار به متخصص نفرولوژیست ارجاع داده می‌شود. دیالیز بیماران کلیوی، تعیین محدودیت‌های غذایی برای بیماران کلیوی و بیماران دیالیزی، پیوند کلیه و جراحی‌ها مربوط به سیستم کلیه از وظایف این متخصصان است.

از جمله بیماری هایی که توسط این متخصصان قابل درمان هستند می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • بیماری‌های مزمن کلیوی
  • نارسایی های کلیوی
  • نارسایی حاد کلیه
  • عفونت های مجاری ادراری
  • سنگ کلیه
  • فشار خون بالا
  • بیماری های کلیوی دیابتی
  • کیست های ساده کلیه
  • بیماری های ترموگرافی

متخصص خون یا آنکولوژی کیست؟

پژوهش‌هایی عمدتا یک متخصص خون در راستای تخصص های پزشکی انجام می‌دهد مربوط به تشخیص دادن و درمان اختلالات خونی هستند. گاهی ممکن است برخی پزشکان شما را به واسطه نوع بیماری که دارید به متخصصان خون یا انکولوژی ارجاع دهند تا بتوانید با درمان اختلالات خونی خود روند درمانی بهتری را طی کنید.

یک متخصص خون در درمان بیماری‌های مرتبط با اختلالات خونی مانند بیماری‌های طحال، بیماری‌های غدد لنفاوی، کم خونی، ایدز، اختلالات لخته شدن، هموفیلی، ترومبوسیتوپنی، لوسمی، بیماری سلول داسی شکل و سرطان‌‌های غدد لنفاوی (لنفوم) تخصص دارد. آن‌ها انواع خاصی از تزریق و بیوپسی مغز استخوان را برای تجزیه و تحلیل انجام می‌دهند.

از جمله اختلالاتی که شما را ملزم به مراجعه به این متخصصان می‌کنند می‌توان به اختلالات گلبول سفید، اختلالات گلبول قرمز، غدد لنفاوی، پلاکت‌ها، رگ‌های خونی و... اشاره کرد. این مجموعه اختلالات می‌توانند زمینه های بروز بیماری های خطرناکی را فراهم سازند که اگر بخواهیم اشاره‌ای نیز به این بیماری ها داشته باشیم می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • سرطان خون
  • عفونت
  • تالاسمی
  • کم خونی
  • آنمی
  • هموفیلی

متخصص اورولوژی یا مجاری ادراری کیست؟

از دیگر شاخه‌های مربوط به تخصص‌های پزشکی مهم می‌توان به اورولوژی اشاره کرد که علمی برای تشخیص دادن بیماری های مربوط به سیستم‌های ادراری و تناسلی است. یک متخصص اورولوژی یا مجاری ادراری این توانایی را دارد تا دستگاه‌های ادرار و سیستم‌های تناسلی را مورد بررسی قرار داده و به بیماری‌های بروز یافته در این بخش ها دست یابد.

رپورتاژ

اورولوژیست‌ها، متخصصانی هستند که با بیماری‌های دستگاه ادراری زن و مرد از جمله کلیه، غدد فوق کلیه، حالب، مثانه و پروستات سروکار دارند. متخصصان اورولوژیست در برخی موارد ممکن است جراحی نیز انجام دهند. در صورت نیاز به دریافت مشاوره از دکتر متخصص اورولوژی تهران، دکتر اورولوژی شیراز، دکتر اورولوژی اصفهان، دکتر اورولوژی کرج و دیگر شهرهای ایران می‌توانید اینترنتی نوبت دریافت کنید.

در واقع می‌توان گفت وظیفه این متخصصان تشخیص بیماری های این سیستم ها و بهره مندی از رویکردهای درمانی مناسب جهت بهبود آن هاست. از مهم‌ترین بخش‌های بدن که توسط این متخصصان قابل ارزیابی هستند می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • کلیه ها و سیستم‌های مجاری ادراری
  • مثانه
  • غدد فوق کلیه پاندام های تولید مثل آقایان همچون بیضه‌ها و اپیدمی‌ها

چه زمانی به دکتر اورولوژی مراجعه کنیم؟

زمانی که هرکدام از علائم زیر را داشته باشید باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری و تناسلی خوب مراجعه کنیم:

خون در ادرار، تکرر ادرار و احساس دفع ادرار فوری، درد پهلو، درد لگن یا درد نشیمنگاه، حس درد یا سوزش هنگام دفع ادرار، نشتی ادرار، سختی در دفع ادرار، جریان ادرار ضعیف، کاهش میل جنسی، وجود توده در بیضه‌ها، اختلال نعوظ.

برای یافتن بهترین پزشک متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) در سایت دکترتو از فیلترهای جست و جوی پیشرفته استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه