سوغات تهران ؛ از خوراکی تا صنایع دستی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۲
سوغات تهران ؛ از خوراکی تا صنایع دستی

پس از بازدید از جاذبه‌های بی‌شمار تهران، به سراغ خرید سوغاتی‌های متنوع و رنگارنگ این شهر بروید و برای خود و عزیزانتان یادگاری بخرید.

بسیاری از افراد شهر تهران را به‌عنوان شهری خاکستری و پر از دود و ترافیک می‌شناسند و فکر می‌کنند که این شهر سوغات خاصی ندارد؛ اما نظیر سوغات تهران را نمی‌توان در جای دیگری از ایران پیدا کرد. تهران همچنین مکان مناسبی برای خرید سوغاتی‌های دیگر شهرهای ایران است.

تهران، پایتخت ایران یکی از شهرهایی است که از گذشته آداب و رسوم خاصی داشته است. جاهای دیدنی تهران از جاذبه‌های طبیعی چون پارک‌ها، تنگه‌ها و آبشار گرفته تا اماکن تاریخی، موزه‌ها، کاخ‌ها و قلعه‌ها آن‌قدر متعدد هستند که بسیاری از آن‌ها را حتی ساکنان پایتخت نیز نمی‌شناسند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با سوغاتی‌های مختلف تهران از خوراکی‌های رنگارنگ و خوشمزه تا صنایع دستی منحصربه‌فرد آشنا کنیم.

برج میلاد

منبع عکس: اقتصاد آنلاین

سوغات تهران:

چرم‌های نقاشی شده

نقاشی روی چرم

منبع عکس: eghamat24.com

تهران شهری فوق‌العاده برای خرید انواع و اقسام صنایع دستی است؛ زیرا در اطراف شهر تهران پر از شهرها و روستاهایی است که هریک صنعت مخصوص به خود را دارند و تولیداتشان را برای فروش به بازارهای تهران می‌آورند. از عمده‌ترین صنایع دستی استان تهران می‌توان به شیشه‌گری، خراطی، سبدبافی، خاتم‌ کاری، زیلوبافی، سفالگری و قلم زنی رویمس اشاره کرد.

چرم‌های نقاشی شده یکی از ارزنده‌ترین و معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر تهران هستند که یادگاری از دوره قاجار به شمار می‌آیند. صنعت‌گران تهرانی پس از جنگ جهانی دوم علاوه بر نقاشی روی چرم، روی پارچه نیز طراحی و نقاشی می‌کردند و محصولاتی جذاب و خاص پدید می‌آوردند.

جاجیم فیروزکوه

جاجیم فیروزکوه

منبع عکس: tehransuite.com

فیروزکوه در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و یکی از بهترین مراکز دامپروری منطقه محسوب می‌شود

شهرستان فیروزکوه در انتهای شمال شرقی تهران یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان تهران است که با وجود جاذبه‌هایی چون تنگه واشی، کاروان‌سراها، قلعه‌های قدیمی، گورستان‌های کهن و امامزاده‌های متعدد گردشگران بسیاری را به‌خصوص در فصل تابستان به‌سمت خود می‌کشاند.

فیروزکوه در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و یکی از بهترین مراکز دامپروری منطقه محسوب می‌شود؛ به همین دلیل این منطقه در تولید پشم مشهور است. جاجیم فیروزکوه با نقش و جنس فوق‌العاده یکی از صنایع دستی پرطرفدار این منطقه است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغات به شمار می‌آید.

قالی‌بافی و جاجیم بافی

قالی بافی و جاجیم بافی

منبع عکس: gardeshgari724.com

قالی‌بافی یکی از صنایع دستی بسیار رایج در استان تهران (شهرهای کرج، دماوند و شمیرانات) است. قالی‌بافان در این شهرها بیشتر در زمینه چهره بافی و تابلو فرش متمرکز هستند؛ تابلوهایی نفیس که چهره خانه شما را تغییر می‌دهند. در سفر به تهران سری به چهارراه ولی عصر و راسته فروش تابلو فرش، جاجیم و فرش بزنید و سوغاتی‌های خاص بخرید.

چاپ باتیک

چاپ باتیک

منبع عکس: gardeshgari724.com

چاپ باتیک یا چاپ روی پارچه از صنایع دستی تهران به شمار می‌رود. برای تولید این هنر زیبا، طرح‌های مختلف را روی پارچه با استفاده از رنگ‌های طبیعی به دست آمده از انار، زردچوبه و اسپرک و قالب‌های مخصوص ایجاد می‌کنند.

شیشه گری و تراش شیشه

 تراش شیشه

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی تهران شیشه گری، تراش شیشه و نقاشی روی شیشه است. قدمت این هنر دستی به احتمال زیاد به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. امروزه نیز هنرمندان تهرانی با طراحی نقش‌های زیبا روی شیشه، آثار بی‌نظیری خلق می‌کنند.

دیگر صنایع دستی تهران

سفالگری با خاک رس، هنر رودوزی (هنر دوخت دستی برای ایجاد طرح‌های زیبا روی پارچه‌های ساده) و ورنی بافی (تلفیقی از گلیم و فرش) از دیگر صنایع دستی تهران هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات خریداری کنید.

نان گلاج فیروزکوه

نان گلاج فیروزکوه

منبع عکس: gardeshgari724.com

محصولات کشاورزی، انواع میوه‌های مرغوب (آلبالو و گیلاس، قیسی، زردآلو، سیب، گلابی، به، هلو، شلیل، انگور، انار، فندق، بادام و بادام‌زمینی) و غلات از محبوب‌ترین محصولاتی هستند که در شهر فیروزکوه یافت می‌شوند؛ اما این محصولات را می‌توان در دیگر مناطق ایران نیز خریداری کرد.

نان سنتی «گلاج» بهترین سوغاتی شهر فیروزکوه است؛ نانی که نمونه آن را نمی‌توان در جای دیگر پیدا کرد. این نان سنتی توسط عشایر فیروزکوه به روشی منحصربه‌فرد طبخ می‌شود. نان گلاج را می‌توان تا یک ماه در یخچال نگهداری کرد. اگر در زمان عید نوروز به فیروزکوه سفر کردید، حتما سری به بازارچه‌های نوروزی این شهرستان بزنید تا بتوانید این نان سنتی خوشمزه را تهیه کنید.

سیب دماوند

سیب دماوند

عکاس: نامشخص

گردو و عسل از دیگر محصولات باکیفیت دماوند هستند

سیب‌های باغ‌های دماوند از بهترین سیب‌های کشور محسوب می‌شوند. این سیب‌ها انواع مختلفی از جمله سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد مشهد (در فصل پاییز) و همچنین سیب شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک (در فصل تابستان) دارند. سیب گلاب بهترین و محبوب‌ترین سیب این منطقه است و یکی از لذیذترین سوغاتی‌های تهران به شمار می‌آید.

سیب خوش‌رنگ و لعاب دماوند تنها سوغاتی این منطقه نیست. گردو و عسل از دیگر محصولات باکیفیت دماوند هستند و خرید آن‌ها به‌عنوان سوغات به‌شدت توصیه می‌شود.

آلوچه و لواشک‌های دربند

آلوچه و لواشک‌های دربند

منبع عکس: gardeshgari724.com

دربند منطقه‌ای خوش آب و هوا و مناسب برای گردش و تفریح در تهران است. پس از گشت‌وگذار در دربند، خرید انواع آلوچه و لواشک‌های ترش، شیرین و ملس را فراموش نکنید؛ خوراکی‌های خوشمزه‌ای که سوغاتی‌های فوق‌العاده‌ای هستند.

کشمش شهریار

کشمش شهریار

منبع عکس: gardeshgari724.com

شهریار در بین شهرهای اطراف تهران به داشتن انگور و کشمش‌های مرغوب شهرت دارد؛ پس اگر در طول سفر به تهران به شهریار رفتید یا در بازارهای تهران به کشمش شهریار برخوردید، حتما آن را به‌عنوان یک سوغات خوشمزه بخرید. شهریار منطقه‌ای خوش آب و هوا است و میوه و محصولات باکیفیتی چون چغندر، گوجه سبز و غلات دارد.

سوهان تهران

سوهان تهران

منبع عکس: gardeshgari724.com

سوهان نوعی حلوا است که از جوانه گندم تهیه می‌شود و انواع مختلفی از جمله سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان حلوایی، سوهان بادامی، سوهان گزی، سوهان لقمه، سوهان کره‌ای، سوهان پشمکی و دسر سوهان دارد. سوهان قم معروف‌ترین سوهان ایران است؛ البته این محصول لذیذ در تهران (شهر ری) نیز به روشی مخصوصی تولید می‌شود و کیفیت بالایی دارد. در سفر به شهر ری پس از زیارت حرم شاه عبدالعظیم به بازارهای این منطقه بروید و سوهان تهران را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید.

دوغ آبعلی

دوغ آبعلی

منبع عکس: hameghlim.com

شهر آبعلی در ۱۰ کیلومتری شمال شرق رودهن از توابع شهرستان خوش آب و هوای دماوند در استان تهران واقع شده است. شهر آبعلی از گذشته علاوه بر وجود قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران، دارای رستوران‌ها و کبابی‌های معروف بود. وجود چند چشمه آب معدنی از جمله چشمه آبعلی هراز، سبب تاسیس کارخانه آب معدنی ایران در سال ۱۳۱۷ در این منطقه شد. از زمان قدیم در آبعلی می‌گفتند: 

چلوکباب مطبوع است به شرط اینکه با دوغ آبعلی نوش‌جان شود.

جعبه دوغ آبعلی

منبع عکس: gardeshgari724.com

در گذشته علاوه بر کارخانه آب معدنی ایران که دوغ خود را با نام تجاری دوغ آبعلی و به‌صورت شیشه‌ای وارد بازار می‌کرد، دوغ دیگری به نام دوغ البرز در پایین دست چشمه آبعلی با شعار «دوغ البرز به سلامت شما کمک می‌کند» تاسیس شد؛ اما این برند نتوانست با دوغ آبعلی رقابت کند. 

دوغ آبعلی تنها فرآوری‌کننده‌ دوغ گازدار به شیوه صنعتی بود. دوغ آبعلی در دهه ۲۰ در شیشه‌های لیمونادی و قهوه‌ای رنگ و در جعبه‌های چوبی به مناطق دوردست فرستاده می‌شد و محبوبیت بسیاری داشت. نوشیدن این دوغ گوارا در کنار جاده یکی از تفریحات مردمی به شمار می‌آمد که از تهران به‌سمت شمال حرکت می‌کردند.

شدت گاز در دوغ‌های آبعلی به حدی بود که باید درب آن را با مهارت خاصی باز می‌کردید؛ در غیر این صورت دوغ به سر و صورت شما می‌پاشید. به‌علاوه اگر دوغ فاسد می‌شد، با کوچک‌ترین تکانی شیشه آن می‌ترکید. گازدار بودن دوغ آبعلی به خاطر استفاده از آب چشمه آبعلی بوده است؛ چشمه‌ای که در آن آلودگی میکروبی به وجود نمی‌آید و آب آن علاوه بر خواص درمانی و تنظیم کلسترول و اسید اوریک، دارای دی‌اکسید‌کربن است؛ ماده‌ای که باعث تنظیم دستگاه گوارش می‌شود و به هضم سریع‌تر غذا کمک می‌کند.

نوشیدن دوغ آبعلی

منبع عکس: gardeshonline.com

کارخانه آب معدنی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مصادره و به بنیاد مستضعفان و جانبازان تحویل داده و در سال ۱۳۶۷ بر اثر وقوع سیل دچار آسیب و تخریب شد. کارخانه آب معدنی ایران پس از بازسازی در سال ۱۳۷۳ در ابتدا در اختیار شرکت زمزم و سپس شرکت بهنوش قرار گرفت.

دوغ آبعلی یکی از خوراکی‌ها و سوغاتی‌های مخصوص تهران است که در زمره سوغات ایران قرار دارد. این دوغ سنتی توسط روستاییان و دامداران منطقه آبعلی در جاده هراز درست می‌شود. دوغ آبعلی طعمی بی‌نظیر و لذیذ دارد و به‌عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های ایرانی شناخته می‌شود. دوغ آبعلی کماکان در شیشه سرو می‌شود و به‌محض مزه کردن، شما را به روزهای گذشته می‌برد.

سبزی کوهی

سبزی‌های محلی و کوهی از بهترین سوغاتی‌هایی هستند که می‌توان در حومه تهران به‌خصوص در فیروزکوه پیدا کرد. انواع مختلفی از سبزی کوهی، قارچ و داروهای گیاهی در فصل بهار می‌رویند؛ البته در دیگر مواقع سال نیز می‌توان سبزی خشک شده را از فروشگاه‌ها خریداری کرد.

سوغات تهران را از کجا بخریم؟

حالا که با سوغاتی‌های تهران آشنا شدید، شاید بپرسید چطور می‌توانید با بهترین قیمت به تهران سفر کنید! به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران به سایت اسنپ‌تریپ سر بزنید. چراکه می‌توانید بلیط پروازتان را با قیمتی مناسب و به‌صورت کاملا آنلاین خریداری کنید و با خیالی راحت راهی پایتخت شوید!

برای خرید بهترین سوغات تهران، می‌توانید به مراکز خرید، فروشگاه‌ها و پاساژهایی سر بزنید که در ادامه برخی از آن‌ها معرفی شده‌اند.

جمعه بازار پارکینگ پروانه

منابع عکس‌ها: کجارو

در جمعه بازار پارکینگ پروانه صنایع دستی تهران یا سوغات شهرهای دیگر به فروش می‌رسید

جمعه بازار پارکینگ پروانه در چهارراه استانبول تهران یکی از مکان‌های مناسب برای خرید سوغاتی در تهران بود. این پارکینگ سه طبقه در خیابان جمهوری قرار داشت و در سال‌های گذشته در روز جمعه ها محل بساط فروشندگان بود؛ فروشندگانی که صنایع دستی تهران یا سوغات شهرهای دیگر مانند گلیم‌های خوش نقش و نگار، گیوه، لباس‌ های سنتی ایران، شال‌های ترکمن و انواع و اقسام ظرف و ظروف و عتیقه‌جات را در این پارکینگ در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دادند. این مرکز خرید هر جمعه از ساعت هشت صبح تا ساعت ۱۶ عصر باز بود.

فقدان ایمنی سازه و مقاومت در برابر حریق، اتمام قرارداد حقوقی سه ساله و نیز تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی بازارها و محل‌های اجتماع از جمله عواملی بودند که فعالیت پارکینگ پروانه را تحت‌تاثیر قرار داد و در نهایت منجر به توقف فعالیت پاساژ پروانه از اسفندماه ۱۳۹۸ شدند؛ بازاری که طرفداران بسیاری بین گردشگران داخلی و خارجی داشت. فروشندگان و هنرمندان پارکینگ پروانه از ۱۲ دی ۱۳۹۹ فعالیت خود را در محل باغ هنر اراضی عباس‌آباد از سر گرفتند و شما می‌توانید برای خرید صنایع دستی و سوغاتی به این مکان جدید بروید.

  • آدرس جدید پارکینگ پروانه: تهران، اتوبان همت (شرق به غرب)، بعد از خروجی حقانی یا اتوبان حقانی (غرب به شرق)، بعد از اتوبان مدرس، بلوار کتابخانه ملی (مشاهده روی نقشه)

بازار تجریش

منابع عکس‌ها: کجارو (عکاس: علیرضا کیخا)

بازار تجریش با بوی خوش میوه‌های تازه و خوش رنگ و لعاب و ترشی‌های خانگی یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توان در آن به خرید سوغاتی‌های تهران پرداخت. در فصل تابستان توت و شاه توت، سیب دماوند، انواع و اقسام سبزی‌های کوهی و دیگر محصولات تازه در بازار تجریش به فروش می‌رسند. در محدوده این بازار، مراکز خرید بسیاری مانند پاساژ قائم‌ و مرکز خرید ارگ تجریش نیز وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها نیز سری بزنید.

خیابان ویلا

خیابان ویلا

منبع عکس: kelidmahan.ir

خیابان ویلا یا خیابان استاد نجات‌الهی با ده‌ها فروشگاه صنایع دستی مکانی فوق‌العاده برای خرید صنایع دستی تهران و دیگر شهرهای ایران (انواع بلور و شیشه، ملیله‌کاری، ظروف نقره و سفال) است.

قهوه فروشی‌ها

قهوه فروشی‌های تهران

منبع عکس: gardeshgari724.com

قهوه‌فروشی‌های تهران با بویی خوش در خیابان‌ها و پیاده‌روها بسیار وسوسه‌انگیز هستند و مکانی مناسب برای خرید قهوه‌های باکیفیت به شمار می‌آیند. قهوه از محصولات بومی کشور ما نیست؛ با این وجود می‌توان از تهران برای سوغات قهوه خرید.

از جمله قهوه‌فروشی‌های مشهور تهران می‌توان به مغازه قدیمی قهوه ادنا (در ضلع شمالی میدان هفتم تیر و اول خیابان مفتح شمالی) با ویترینی کوچک و شلوغ و پر از بسته‌های کوچک و بزرگ قهوه، کاکائو و چای، قهوه ست (نرسیده به میدان فردوسی سر خیابان استاد نجات‌الهی) با ویترینی پر از دانه‌های قهوهای آسیاب نشده و قهوه ریو در چهارراه استانبول اشاره کرد.

شعبه های شهر کتاب

شهر کتاب

منبع عکس: نقشه و مسیریاب بلد

شهر کتاب در نقاط مختلف تهران شعبه دارد و مکانی مناسب برای خرید صنایع دستی و سوغات تهران به شمار می‌آید. 

دیگر مکان‌های مناسب برای خرید سوغات تهران

کارگاه‌های شیشه گری و پتوبافی در ملارد، کارگاه‌های زیلوبافی در روستاهای گرگ تپه، شهرک مدرس و باقر آباد و پارچه بافی در روستای خیرآباد در حومه تهران از دیگر مکان‌های مناسب برای خرید سوغات تهران هستند.

اگر اطلاعات بیشتری از سوغات تهران دارید یا سوغاتی را می‎‌شناسید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، در بخش نظرات همین مقاله، اطلاعات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منابع عکس‌ها: عکس پنجم و ششم: hameghlim.com. عکس هفتم: rooziato.com. عکس هشتم و نهم: jazebeha.com. عکس یازدهم: tehransuite.com. عکس دوازدهم: eneshat.com

اگر تجربه خرید صنایع دستی و سوغات تهران را دارید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: نامشخص

پرسش‌های متداول

صنایع دستی و سوغات تهران چیست؟

چرم‌های نقاشی شده، جاجیم فیروزکوه، قالی، محصولات چاپ باتیک، محصولات شیشه گری و تراش شیشه، نان گلاج فیروزکوه، سیب دماوند، آلوچه و لواشک‌های دربند و سوهان.

سوغات شیرینی تهران چیست؟

نان سنتی «گلاج» و سوهان تهران.

دو سوغاتی اصیل تهران چیست؟

چرم‌های نقاشی شده، جاجیم فیروزکوه، قالی، محصولات چاپ باتیک، محصولات شیشه گری و تراش شیشه، نان گلاج فیروزکوه، سیب دماوند، آلوچه و لواشک‌های دربند و سوهان.

برای خرید سوغات در تهران کجا بریم؟

مرکز خرید پروانه، خیابان ویلا و بازار تجریش از جمله بهترین مکان‌هایی هستند که می‌توانید سوغات تهران را از آن‌ها خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه