راهنمای جامع نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۱ | معرفی + عکس و فیلم

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
راهنمای جامع نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۱ | معرفی + عکس و فیلم

اکسپو ۲۰۲۰ دبی یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهانی محسوب می‌شود که به‌دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر از اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شده و برای ۶ ماه میزبان ۱۹۲ کشور است.

نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ از اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۸۲ روز در دبی برگزار می‌شود. اگر سفر بهترین معلم زندگی است، اکسپو ۲۰۲۰ دبی بهترین مکان برای کسب دانش محسوب می‌شود. تصور کنید که با کاوش جهان در یک مکان با چه کسانی ملاقات کرده و چه چیزی را تجربه خواهید کرد. در اهمیت این نمایشگاه باید گفت که بعد از جام جهانی و المپیک، سومین رویداد مهم جهانی به حساب می‌آید. حضور ۱۹۲ کشور در این رویداد نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از اکسپوها تاکنون این تعداد ملت و فرهنگ را در یک نمایشگاه گرد هم نیاورده‌اند.

نمایشگاه اکسپو دبی یکی از بزرگ‌ترین نشست‌های جهانی است که بهترین‌های جهان برای ساخت آینده‌ای بهتر در یک مکان جمع می‌شوند. جوانان نقش مهمی در این ماجرا بازی می‌کنند و فرصت مشاهده، یادگیری و کمک به‌شکل‌گیری ایده‌های خلاقانه را خواهند داشت و می‌توانند راهکارهای نوآورانه‌ای برای ایجاد آینده‌ای پربارتر در منطقه خاورمیانه و جهان ارائه کنند. نمایشگاه دبی هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود که نقطه عطف مهمی برای تاریخ این کشور است. با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری از این رویداد جهانی و مهم در اختیارتان قرار دهیم که در مدت اندکی به یکی از جاهای دیدنی دبی تبدیل شده است.

با نمایشگاه اکسپو دبی آشنا شوید:

اکسپو دبی ۲۰۲۰ چیست؟

اکسپو به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد نمایشگاهی جهان گفته می‌شود که برای نمایش بهترین‌ دستاورهای کشورهای مختلف به‌خصوص در زمینه‌ فناوری، نوآوری و معماری به کار می‌رود و هر پنج سال یک‌ بار اتفاق می‌افتد.

شهر دبی میزبانی جدیدترین دوه این نمایشگاه را بر عهده دارد. این نمایشگاه جهانی از نظر اندازه، مدت‌زمان و تعداد بازدیدکنندگان، یک رویداد بین‌المللی بزرگ است که برای مدت ۶ ماه طول می‌کشد و پیش‌بینی می‌شود که ۲۵ میلیون بازدیدکننده داشته باشد. نمایشگاه دبی که اولین اکسپوی جهانی در منطقه‌ خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا است، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد در جهان عرب محسوب می‌شود.

اکسپو ۲۰۲۰ دبی از میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان استقبال کرده و از آن‌ها دعوت می‌کند تا مجموعه‌ای متنوع از فرهنگ‌ها، غذاها، فناوری‌ها و... را تجربه کنند. مردم از سراسر جهان گرد هم می‌آیند، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، ایده‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند، یاد می‌گیرند و نوآوری می‌کنند. همچنین اینجا مکانی برای تفریح و خوش‌گذرانی است.

دست‌اندرکاران نمایشگاه اکسپو دبی به‌دنبال دستاوردهای بلندمدتی از آن هستند و انتظار دارند که ضمن ایجاد بیش از ۹۰۰ هزار شغل، سود اقتصادی ناشی از آن تا سال ۲۰۳۱ میلادی به بیش از ۳۳ میلیارد دلار برسد. اکسپو ۲۰۲۰ دبی به حمایت از رشد گردشگری، توسعه مشاغل نوآور در امارات متحده عربی و افزایش شهرت بین‌المللی این کشور به‌عنوان مکانی برای تجارت منتهی خواهد شد.

رویدادها و سرگرمی های اکسپو ۲۰۲۰

سازه ای مدور در میان ساختمان های مختلف در نور شب

منبع عکس: سایت خلیج تایمز

اکسپو ۲۰۲۰ با روزی ۶۰ نمایش همچون اپرا، تئاتر، فلش ماب (قرارهای دسته‌جمعی خودجوش)، اجراهای زنده کمدین‌ها، آکروبات‌بازها، شاعران، نمایش مد، کنسرت، آتش‌بازی، کارگاه‌های آموزشی و غیره اوقات خوشی را برایتان رقم خواهد زد. برای علاقه‌مندان به فناوری، فرصت‌های متعددی برای تجربه یک دنیایی از وسایل نقلیه خودکار، ربات‌ها، واقعیت افزوده و اکتشافات فضایی وجود دارد. فعالیت‌های سلامتی و تناسب اندام که شامل جلسات ذهن‌آگاهی تا ورزش‌های حرفه‌ای و تجربه‌های واقعیت مجازی می‌شود، یکی دیگر از بخش‌های سرگرم‌کننده این نمایشگاه به حساب می‌آید.

علاوه بر این، از هنر و موسیقی تا معماری و سرگرمی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است و ازاین‌رو، یک روز کامل کافی نیست تا جادوی بزرگ‌ترین رویدادی را تجربه کنید که تاکنون در جهان عرب اتفاق افتاده است. میدان الوصل نقطه آغاز همه چیز است؛ جایی که آثار هنری و تابلوهای تعاملی از هنرمندان محلی و جهانی را مشاهده خواهید کرد. همچنین می‌توانید به ماجراجویی معماری بپردازید و از غرفه‌هایی دیدن کنید که بر اساس طرح‌های بدیع و پایدار ساخته شده‌اند. تصور کنید، سفری را آغاز می‌کنید که در نهایت به بازدید از ۱۹۲ کشور و آشنایی با تاریخ و فرهنگ آن‌ها می‌انجامد.

خیابانی طولانی با عکس های سیاه و سفید آویزان از بالای آن

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

ضمن اینکه می‌توانید از میان انواع غذاها با اشکال و اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف، بر اساس بودجه خود دست به انتخاب بزنید. حدود ۲۰۰ رستوران مختلف با بیش از ۵۰ غذای متنوع از سراسر جهان در این اکسپو فعالیت خواهند کرد و به‌معنای واقعی کلمه طعم‌های گوناگونی از سراسر جهان با تاثیرات فرهنگی بی‌نظیر پیش روی شما قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که در این نمایشگاه ۴۵ فواره آب تعبیه شده است تا به‌راحتی به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشید.

رویدادهای سرگرم‌کننده که روزانه در اکسپو دبی اتفاق می‌افتند، تنها بخشی از جشن‌های بزرگ این نمایشگاه هستند. در واقع، مدت‌زمان برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی هم‌زمان با کریسمس، جشن دیوالی، سال نو چینی، شب سال نو و روز ملی امارات متحده عربی خواهد بود و هر یک از این جشنواره‌ها مملو از جشن‌ها و سرگرمی‌های پرجنب‌وجوش برای همه شرکت‌کنندگان است.

پاسپورت زردرنگ دبی با پس زمینه سازه ای توری شکل

منبع عکس: سایت gulfbusiness.com

برای خانواده‌هایی که قصد دارند با کودکان خود از نمایشگاه اکسپو دبی دیدن کنند، دو پارک به نام‌های «الفرسان» (Al Forsan) و «جوبیلی» (Jubilee) برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است. ساکنان دبی و بازدیدکنندگان بین‌المللی هنگام گشت‌وگذار در بیش از ۲۰۰ پاویون شرکت‌کننده در اکسپو می‌توانند پاسپورت ویژه‌ای به نام «اکسپو ۲۰۲۰ دبی» (Expo 2020 Dubai passport) را به‌عنوان یادگاری و سوغاتی خریداری کنند.

امکان خرید این پاسپورت‌ به قیمت ۲۰ درهم از همه‌ فروشگاه‌های رسمی اکسپو در محل نمایشگاه، فروشگاه اکسپو ۲۰۲۰ در ترمینال شماره سه فرودگاه دبی و فروشگاه آنلاین اکسپو ۲۰۲۰ وجود دارد. این پاسپورت با الهام از میراث امارات متحده عربی است که گذشته و حال را به یکدیگر پیوند می‌دهد. این جزوه ۵۰ صفحه‌ای شامل طرح‌ها و تصاویر سه منطقه موضوعی (فرصت، تحرک و پایداری)، میدان الوصل و دیگر نقاط دیدنی دبی مانند خط افق شهر است.

مراحل آماده سازی افتتاحیه اکسپو ۲۰۲۰ زیر گنبدی بزرگ

منبع عکس: سایت thenationalnews.com

مراسم افتتاحیه نمایشگاه اکسپو دبی با بیش از ۱۰۰۰ برنامه دیدنی در مدت ۹۰ دقیقه برگزار خواهد شد که از طریق تلویزیون اکسپو و شبکه‌های تلویزیونی جهانی پخش می‌شود. به گفته مدیر اجرایی رویدادهای اکسپو ۲۰۲۰، در این اجرا به طبیعت و چشم‌اندازهای امارات متحده عربی اشاره خواهد شد و موضوع مراسم مبتنی بر اهداف اکسپو یعنی ارتباط ذهن‌ها و خلق آینده است. موسیقی، پایکوبی، نمایش و نور از بخش‌های اصلی مراسم افتتاحیه هستند؛ ضمن اینکه گنبد میدان الوصل به‌عنوان قلب تپنده اکسپو ۲۰۲۰، فناوری پیشرفته‌ای را به نمایش می‌گذارد و با بزرگ‌ترین صفحه پروژکتور ۳۶۰ درجه‌ای جهان، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

نمایشگاه اکسپو دبی در روز

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

اپلیکیشن اکسپو ۲۰۲۰

با استفاده از این برنامه می‌توانید با ایجاد برنامه‌ای شخصی از رویدادها، جاذبه‌ها و برنامه‌ها، خود را برای بازدید از نمایشگاه آماده کنید. از میان ۲۰۰ رستوران دست به انتخاب بزنید و از رویدادهای موضوعی آشپزی مطلع شوید. همچنین با این اپلیکیشن امکان خرید بلیط‌های اکسپو نیز وجود دارد و می‌توانید از نقشه تعاملی آن با قابلیت جی‌پی‌اس استفاده کرده و اطلاعات مفیدی از چت‌بات و مرکز تماس با مشتری پیدا کنید.

تاریخچه نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی

مراحل ساخت و ساز پاویون امارات در اکسپو دبی

منبع عکس: سایت گالف نیوز

توسعه فیزیکی فضای اکسپو در مارس ۲۰۱۶ میلادی کلید خورد و از آن زمان، بیش از ۴۰ هزار کارگر در مدت‌زمانی بیشتر از ۲۲۵ میلیون ساعت روی این پروژه کار کرده‌اند. علاوه بر این، در مارس ۲۰۱۶ میلادی، از لوگوی اکسپو رونمایی شد که از حلقه کشف‌شده در محوطه باستانی ساروق الحدید الهام گرفته شده بود. این لوگو نماد ارتباط جهان شرق و غرب است و دبی خود را نماینده این ارتباط معرفی می‌کند.

هر کشور شرکت‌کننده مستقیما مسئول قرارداد پروژه‌های عمرانی و زیربنایی پاویون خود بود و قرارداد این پاویون‌ها توسط وکلای ساختمانی متخصص امارات متحده عربی به‌دقت تنظیم شد. همچنین هنگام ساخت‌وساز، مشاورانی از سوی اکسپو ۲۰۲۰ برای نظارت بر عملیات به کار گرفته شدند تا مطمئن شوند که همه امور بر اساس تاریخ برنامه‌ریزی‌شده اجرا شده و از تاخیر و اختلال جلوگیری شود. کارهای ساخت‌وساز در سال ۲۰۲۰ بر محوطه‌سازی و مناسب‌سازی ساختمان‌های متعلق به اکسپو متمرکز شده بود؛ ضمن اینکه امور مربوط به ساخت پاویون کشورهای مختلف تا پایان آن سال نهایی شد.

لوگوی اکسپو ۲۰۲۰ دبی

لوگو اکسپو ۲۰۲ دبی، منبع عکس: سایت dubai92.com

سرانجام پس از چندین سال آماده‌سازی، گسترش خطوط راه‌آهن، افتتاح هتل‌های جدید و صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیادر درهم برای بیش از ۱۵ پروژه زیربنایی که به نمایشگاه دبی خدمات می‌دهند، نمایشگاه اکسپو در سال ۲۰۲۱ به استقبال بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان می‌رود.

نمایشگاه به‌دلیل همه‌گیری کرونا در جهان در موعد مقرر برگزار نشد و در ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی، دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها رسما با تعویق یک ساله این رویداد جهانی موافقت کرد. در واقع، کشورهای شرکت‌کننده برای غلبه بر چالش‌های ناشی از کووید ۱۹ درخواست تعویق اکسپو را کرده بودند؛ همچنین آن‌ها به اتفاق آرا با درخواست دبی برای حفظ نام اکسپو 2020 دبی موافقت کردند.

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

پس از ۶ ماه برپایی نمایشگاه، چه اتفاقی برای اکسپو خواهد افتاد؟ بعد از اتمام اکسپو دبی در ماه مارس ۲۰۲۲، میراث آن باقی خواهد ماند و به منطقه ۲۰۲۰ و همچنین مرکز جهانی جوانان تبدیل می‌شود.

بیش از ۸۰ درصد از زیرساخت‌های اکسپو دبی به‌عنوان بخشی از منطقه ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، میدان الوصل به همین شکل باقی خواهد ماند. پاویون پایداری به مرکز زمین، کودکان و علوم تبدیل خواهد شد. پاویون تحرک به‌عنوان یک ساختمان تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و پاویون امارات متحده عربی توسط دولت این کشور اداره می‌شود. سایر بخش‌ها نیز در اختیار منطقه ۲۰۲۰ قرار می‌گیرد.

مقامات امیدوار هستند که اقتصاد دانش‌بنیان را در دبی توسعه دهند و محل نمایشگاه که ترکیبی از صنایع استراتژیک، فناوری تخصصی، نهادهای اجتماعی و امکانات آموزشی در آن به چشم می‌خورد، به مقصدی برای حضور بازدیدکنندگان، دانش‌آموزان و شرکت‌ها تبدیل شود.

تاریخ برگزاری نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی

لوگوی سبزرنگ اسکپو ۲۰۲۰

عکاس: نامشخص

در پی همه‌گیری ویروس کرونا، اکسپو ۲۰۲۰ دبی با تصمیم دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها برای یک سال به تعویق افتاد. سازمان‌دهندگان اکسپو دبی معتقد بودند که تعویق نمایشگاه به کلیه‌ شرکت‌کنندگان این فرصت را می‌دهد تا تاثیر بیماری را بررسی کنند و در عین حال، رویداد مذکور به‌ شکل‌گیری جهان پس از کرونا کمک خواهد کرد.

نمایشگاه اکسپو دبی از ۹ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

نمایشگاه دبی که پیش از این قرار بود از ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۱ برگزار شود و به‌دلیل شیوع کرونا در موعد مقرر برپا نشد، اکنون از یک اکتبر ۲۰۲۱ (۹ مهر ۱۴۰۰) شروع به کار خواهد که تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ (۱۱ فروردین ۱۴۰۱) ادامه می‌یابد.

اکسپو دبی هرروز هفته به روی بازدیدکنندگان باز است و در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۲۴ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ تا دو بامداد فعالیت می‌کند. 

دبی چگونه میزبان اکسپو ۲۰۲۰ شد؟

سازه ای گنبدی شکل در کنار ساختمانی چند طبقه

عکاس: نامشخص

دبی اولین کشور خاورمیانه و اولین کشور عربی است که در طول عمر ۱۵۰ ساله اکسپو جهانی توانست عنوان میزبانی نمایشگاه جهانی اکسپو در سال ۲۰۲۰ میلادی را از آن خود کند. امارات متحده عربی در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی و در صدوپنجاه‌وچهارمین مجمع عمومی دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها، به‌عنوان کشور میزبان نمایشگاه جهانی ۲۰۲۰ انتخاب شد.

این کشور حاشیه خلیج فارس برای میزبانی اکسپو چاره‌ای نداشت جز اینکه با شهرهای ازمیر ترکیه، سائوپائولو برزیل و یکاترینبورگ روسیه رقابت کند. نمایندگان ۱۶۴ کشور جهان برای انتخاب میزبان اکسپو سال ۲۰۲۰ در دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها در پاریس جمع شدند تا رای‌گیری کنند. دبی در دور نهایی با کسب ۱۱۶ رای از ۱۶۴ رای پیروز شد و رقیب خود یکاترینبورگ روسیه را تنها با ۴۷ رای پشت سر گذاشت.

این شهر به جلوه‌های شهری و سازه‌هایی همچون برج خلیفه شناخته می‌شود که با اعلام پیروزی دبی در این انتخاب، آتش‌بازی و نورافشانی در برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان، آسمان شهر را رنگارنگ کرد؛ در حالی که هزاران نفر در سراسر امارات متحده عربی این پیروزی را جشن گرفتند. حتی برای همه موسسات آموزشی در سراسر کشور تعطیلات ملی اعلام شد.

موضوع و هدف از برگزاری از اکسپو ۲۰۲۰ دبی

عکسی از گردش بازدیدکنندگان از زیر سازه ای مدرن

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

اکسپو ۲۰۲۰ دبی روی نوآوری، فرهنگ و معماری تمرکز دارد و با این هدف برگزار می‌شود که فرصت‌های جدیدی در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها و میلیون‌ها بازدیدکننده قرار دهد تا در مسیر تحقق آرزوهایشان قدم بردارند و نیازهای خود را برطرف کنند. این نمایشگاه، افراد و جوامع از نقاط مختلف جهان را به یکدیگر متصل می‌کند؛ ضمن اینکه امکان تجربه نوآوری‌های آینده، فرهنگ‌های مختلف، چشیدن طعم غذای کشورهای گوناگون و تماشای نمایش‌های زنده مهیا است. نمایشگاه جهانی ۲۰۲۰ به‌دنبال ایجاد امید است و انتظار می‌رود که مردم گرد هم آیند و بشریت و کره زمین را در مسیر صحیح قرار دهند و به راهکارهایی برای تقویت و ارتقای زندگی و همین طور حفاظت از کره زمین برسند.

اکسپو دبی با به اشتراک‌گذاری راهکارها و روش‌های پایداری که در دسترس هستند و امکان اصلاح و تغییر آن‌ها در سطح جهانی وجود دارد، برای محافظت و حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده تلاش می‌کند.

شعار اکسپو دبی ۲۰۲۰

ساختمانی سفیدرنگ با دکوراسیونی مدرن

پاویون امارات متحده عربی، منبع عکس: سایت thenationalnews.com

هر نمایشگاه با محوریت موضوع خاص خود برگزار می‌شود تا تاثیر ماندگاری در مسیر پیشرفت بشر بگذارد. تم اصلی اکسپو ۲۰۲۰ دبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» است که با سه موضوع فرعی «فرصت، تحرک و پایداری» برگزار می‌شود و برگزارکنندگان آن تلاش می‌کنند تا فرصتی برای شکوفایی پتانسیل‌ بازدیدکنندگان فراهم شود. به‌عبارتی، اکسپو دبی بستری برای پرورش خلاقیت، نوآوری و همکاری در سطح جهانی به حساب می‌آید که بر اشتراک ایده‌های نوآورانه و مشارکت برای خلق بهترین آینده‌ تاکید دارد. ضمن اینکه این نمایشگاه به همه افراد امکان می‌دهد تا نقش متفاوتی در پیشرفت‌های آتی بشریت و سیاره‌ زمین داشته باشد.

هر منطقه موضوعی دارای پاویون اختصاصی است که مسائل جهانی مانند تغییرات اقلیمی، مراقبت‌های بهداشتی، مهاجرت و دسترسی برابر به آموزش را مورد بررسی قرار می‌دهد، به امید اینکه راهکارهای مناسبی برای آینده پیدا شود.

ساختمانی سفیدرنگ با میزی بزرگ و پنجره های کف تا سقف

پاویون امارات متحده عربی، منبع عکس: سایت thenationalnews.com

  • فرصت: فرصت باعث می‌شود که پتانسیل افراد و جوامع برای شکل‌دادن به آینده آشکار شود.
  • تحرک: ایجاد حرکت هوشمندانه‌تر و پربارتر در افراد، کالاها و ایده‌ها از نظر فیزیکی و مجازی، هدف این بخش است. در این محل نوآوری‌های فناورانه تحرک وجود دارد که به‌عنوان راهکارهایی برای شهرهای مدرن، هوش مصنوعی و رباتیک، پویایی شخصی، سفر، ارتباط دیجیتالی، اکتشاف و غیره به کار خواهند رفت.
  • پایداری: این غرفه حول محور حفظ سیاره زمین برای نسل‌های آینده می‌چرخد و اینکه چگونه هر کس می‌تواند نقش خود را در ایجاد جهانی پایدارتر ایفا کند. موضوعات این بخش بر مدیریت منابع، تغییرات اقلیمی، اکوسیستم‌های طبیعی، تنوع زیستی و موارد دیگر تمرکز دارند.

سایت اکسپو ۲۰۲۰ دبی

عکس هوایی از سایت اکسپو دبی در شب

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

نمایشگاه اکسپو در زمینی به مساحت ۴۳۸ هکتار در جنوب شهر دبی برگزار خواهد شد. سایت اکسپو ۲۰۲۰ دبی از بخش‌های مسکونی، مهمان‌نوازی و نمایشگاهی تشکیل شده که هتل Rove به‌عنوان تنها هتل موجود در این محل است.

طراحی محل آن با الهام از موضوع نمایشگاه و با ایده‌پردازی از طراحی شهری محلی، معماری و محیط طبیعی دبی انجام شده است و شامل سه گلبرگ متصل به میدان الوصل می‌شود که نمادی از سه منطقه‌ موضوعی نمایشگاه با عناوین فرصت، تحرک و پایداری‌ خواهند بود. هر منطقه موضوعی شامل فضاهای اجرایی، گالری‌های نوآوری و نمایشگاه‌های هنری و باغ‌های فضای باز است. بازدیدکنندگان متناسب با علاقه‌ خود می‌توانند به هر یک از این مناطق وارد شوند. در این محل از چراغ‌هایی استفاده شده است که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند.

معماری محل برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی

عکس هوایی از گنبدی بزرگ در کنار سازه های دیگر در شب

منبع عکس: سایت خلیج تایمز

ساختمان میدان الوصل یا الوصل پلازا همان طور که از نامش برمی‌آید، محلی برای اتصال است و به همین دلیل به‌عنوان هسته مرکزی اکسپو عمل می‌کند و نقطه اتصال سه منطقه موضوعی نمایشگاه به حساب می‌آید. بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز در میدان الوصل دور هم جمع می‌شوند تا از جشن‌ها و رویدادهای فرهنگی ۱۹۲ کشور لذت ببرند. این سازه برای ایجاد یک اتاق شهری بزرگ طراحی شده است؛ مکانی برای ملاقات که برخلاف سایر نقاط دبی، یک محیط سایه‌دار به وجود می‌آورد.

پس از اتمام نمایشگاه ۲۰۲۰، میدان الوصل به‌عنوان نقطه مرکزی منطقه ۲۰۲۰ باقی خواهد ماند؛ توسعه‌ای چندمنظوره که قادر به میزبانی طیف وسیعی از رویدادهای مختلف، مناسبت‌های معمولی تا برنامه‌های بزرگ با جمعیت حداکثر ۱۰ هزار نفر است.

سازه ای مثلثی شکل در فضایی مدرن در شب

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

میدان الوصل، گنبدی منحصربه‌فرد و نمادین دارد که توسط شرکت آمریکایی «ادرین اسمیت و گوردون گیل» طراحی شده است. فولاد خام برای ساخت این گنبد از جمهوری چک، مجارستان و لهستان تهیه شد و سپس توسط شرکت‌هایی از ایتالیا، آلمان و اسپانیا به‌شکل منحنی‌های سیال درآمد. میزان فولاد آن شامل ۱۳٫۶ کیلومتر می‌شد که در ابتدا به ۱,۱۶۲ بخش جداگانه تقسیم شد و سپس در کارخانه‌های ایتالیا و ابوظبی به یکدیگر جوش خورد تا به ۶۰۰ قطعه درآید. این گنبد با ۱۳۰ متر عرض و ۶۷٫۵ متر ارتفاع، درمجموع ۲,۵۴۴ تن وزن دارد که معادل وزن ۲۵ نهنگ آبی می‌شود. در ادامه آن را به‌صورت شبکه‌ای پیچیده درآوردند که روی سازه الوصل قرار گرفت و تصویری سه‌بعدی از لوگوی اکسپو ۲۰۲۰ را به نمایش می‌گذارد.

ساخت گنبد الوصل دارای چندین چالش ساخت و مهندسی بود که از آن جمله می‌توان به ایجاد هماهنگی کامل هر یک از شبکه‌های فولاد پیش‌ساخته با یکدیگر با خطای کمتر از پنج میلی‌متر اشاره کرد. برای اینکه گنبد به یک سازه پایدار تبدیل شود، بیش از ۱,۲۰۰ تن ستون فولادی موقت و ۵۲۰ متر مکعب فونداسیون بتنی برای پشتیبانی از شبکه‌های فولادی در طول ساخت مورد نیاز بود.

تصویر دو تن از بزرگان دبی روی گنبدی آبی رنگ

منبع عکس: سایت خلیج تایمز

شبکه فولادی گنبدی الوصل محوطه‌ای به وسعت ۷۲۴ هزار متر مکعب را در بر می‌گیرد و قرار است به جدیدترین جاذبه معماری دبی تبدیل شود. شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس کمیته عالی اکسپو دبی درباره آن گفته بود:

گنبد الوصل نه‌تنها برای نمایشگاه ۲۰۲۰ دبی، بلکه برای کل دبی و امارات، نقطه عطف مهمی است. این شگفتی جدید معماری به فهرست طولانی طرح‌های الهام‌بخشی ملحق می‌شود که کشور ما با همکاری، سخت‌کوشی و چشم‌انداز بلندپروازانه ایجاد کرده است.

گنبد الوصل حاصل ۱۴ ماه تلاش بود که کار ساخت آن از سال ۲۰۱۸ آغاز شد و یک شاهکار مهندسی و فناورانه است که در اثر همکاری افرادی از نقاط مختلف جهان محقق شد. این گنبد همچنین به یک پروژکتور ۳۶۰ درجه‌ای تبدیل می‌شود که از داخل و خارج گنبد قابل رویت است و تجربه‌ای بی‌نظیر را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

پاویون‌های اکسپو ۲۰۲۰ دبی

سازه ای مختص امارات در شب

منبع عکس: سایت thenationalnews.com

برای اولین بار در تاریخ نمایشگاه جهانی، هر کشور شرکت‌کننده دارای پاویون اختصاصی خود است که فرهنگ منحصربه‌فرد آن کشور را نشان می‌دهد. از آنجا که این کشورها از فرصت پیش رو برای نمایش بهترین نوآوری‌های خود از جمله در زمینه تحرک و پایداری مانند انرژی سبز و فناوری هوشمند استفاده می‌کنند، پاویون‌هایی با چشم‌اندازی دیدنی در اکسپو ۲۰۲۰ وجود خواهد داشت. بیش از ۲۰۰ پاویون در این نمایشگاه قرار دارد که همه آن‌ها مختص کشورها نیستند.

بیش از ۲۰۰ پاویون در نمایشگاه اکسپو دبی وجود دارد

«پاویون» (Pavilion) از اصطلاحات معماری است و در نمایشگاه‌های جهانی به سازه‌ای با معماری خاص گفته می‌شود که می‌تواند اشکال متفاوتی داشته باشد. در واقع نمای بیرونی هر پاویون، فرهنگ، دستاوردها و نوآوری‌های آن کشور را به نمایش می‌گذارد.

پاویون فرصت (ماموریت ممکن)

چندین سازه کنسولی شکل با نورپردازی جذاب

منبع عکس: سایت فرصت پاویون edition.cnn.com

پاویون فرصت که توسط معماران AGI طراحی شده، دارای سقف کنسولی پیچیده‌ای است که در اطراف یک میدان مرکزی ساخته شده است. این پاویون شامل پنج ساختمان می‌شود که با بیش از چهار هزار متر مربع پارچه سرامیکی انعطاف‌پذیر احاطه شده‌اند.

این محل که به کشف پتانسیل افراد و جوامع اختصاص دارد، فعالیت‌هایی با هدف ایجاد آینده‌ای بهتر را مورد حمایت قرار می‌دهد. سه راهنمای اصلی در خط مقدم آن قرار دارند که نشان می‌دهند چگونه اقدامات کوچک آن‌ها در زمینه آب، انرژی و غذا، تاثیرات ماندگاری در جوامعشان بر جای گذاشته است. هدف اصلی پاویون فرصت، ایجاد فضایی است که افراد با فرهنگ‌ها، زبان‌ها و سنین مختلف بتوانند تجربه‌های مشترک بشری را به هم پیوند دهند و آن‌ها را گرامی بدارند.

پاویون تحرک (Alif)

سازه ای با معماری متفاوت در کنار تعداد زیادی گردشگر

عکاس: نامشخص

طراحی پاویون تحرک کاری از شرکت «فاستر و شرکا» (Foster + Partners) است که بزرگ‌ترین آسانسور مسافری جهان را در شکل مثلثی خود جای داده است و یک آمفی‌تئاتر در بیرون آن قرار دارد.

این پاویون، دنیای فیزیکی و دیجیتالی را به هم متصل می‌کند و به بازدیدکنندگان زمانی را نشان می‌دهد که در آن کالاها، اطلاعات و ایده‌ها سریعتر از هروقت دیگری به اشتراک گذاشته می‌شوند. در اینجا می‌توانید سفر نژاد بشر را در دنیایی به هم پیوسته مشاهده کنید که با تحرک تغییر کرده و به شهر هوشمندی قدم بگذارید که با استفاده از هوش مصنوعی و غیره ایجاد شده است.

در این پاویون می‌توانید شاهد بزرگ‌ترین سفرهای انسان، از اولین سفرها تا سفرهایی فراتر از زمین باشید؛ ضمن اینکه فناوری هایپرلوپ فوق سریع و آینده ماموریت‌ها در مریخ نیز در این بخش نشان داده شده است. همچنین در یک مدار ۳۴۰ متری امکان تماشای آخرین نوآوری‌های تحرک را خواهید داشت.

پاویون پایداری (Terra)

سازه های شیپوری شکل متعدد در نورپردازی شب

منبع عکس: سایت stirworld.com

پاویون پایداری که توسط شرکت «معماران گریمشاو» (Grimshaw Architects) طراحی شده است، یک ساختمان انرژی صفر است که منابع خود را تولید و بازیافت می‌کند. این پاویون حدود ۲۵ هزار متر مربع وسعت دارد که ۶,۳۰۰ متر مربع آن به فضای نمایشگاهی اختصاص یافته است. نزدیک به پنج هزار پنل خورشیدی روی سقف پاویون و درختان خورشیدی تعبیه شده‌اند که مانند گل آفتابگران، برای دریافت حداکثر نور خورشید، در طول روز با خورشید می‌چرخند.

درخت دیگری در این پاویون وجود دارد که با متراکم‌کردن رطوبت هوا، آب آن را برداشت می‌کند؛ این روش در حقیقت یک سیستم آبیاری نوآورانه برای آبیاری باغ‌ها است که در نهایت آب پسماند آن بازیافت می‌شود. به‌عبارتی، پاویون پایداری می‌تواند آب مورد نیاز خود را تامین کند. این پاویون تا حدی در زیر زمین قرار دارد و از همین رو، محیط آن خنک‌تر از اطراف است.

سازه هایی مجهز به پنل خورشیدی

عکاس: نامشخص

این غرفه به‌دنبال اطلاع‌رسانی نسبت به جهانی پایدارتر است تا بازدیدکنندگان با انتخاب‌های درست خود، این امر را محقق کنند. پاویون مذکور با فعالیت‌های مختلفی از ایجاد انگیزه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی تا دعوت به استفاده هوشمند از آب و انرژی خورشیدی، همچون دروازه‌ای است که چشم‌انداز آینده پایدار سیاره زمین را به تصویر می‌کشد.

پاویون امارات، منطقه فرصت

سازه ای سفید رنگ با نمای شبیه به پرنده

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

امارات متحده عربی پاویون مخصوص خود را دارد که شبیه شاهین در حال پرواز است و توسط «سانتیاگو کالاتراوا» (Santiago Calatrava) طراحی شده است. این غرفه‌ که در منطقه‌ فرصت و در فاصله کمی از گنبد الوصل قرار دارد، چشم‌انداز آینده صنعت هواپیمایی را به رخ می‌کشد و نقش علم و فناوری در ۵۰ سال آینده سفرهای هوایی را بازگو می‌کند.

ساخت آن مبتنی بر اصول پایداری مانند استفاده از مواد تجدیدپذیر و قابل‌ بازیافت بوده و در طراحی آن کاهش مصرف انرژی و آب در نظر گرفته شده است. در این محل فرصت یادگیری درباره فناوری‌های آینده با محوریت حمل‌ونقل هوایی را خواهید داشت و فناوری 3D را تجربه می‌کنید که فضای داخلی کابین‌های هواپیما در آینده را به تصویر می‌کشد.

پاویون شورای همکاری خلیج فارس

عکسی از یک سازه سفید رنگ با پرچم سبزی در مقابل آن

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

دستاوردهای منطقه شورای همکاری خلیج فارس در یک پاویون دیدنی برجسته خواهد شد. اتحاد و دستاوردهای شورای همکاری خلیج فارس شامل داستان تاسیس اتحادیه، توپوگرافی خلیج فارس و وحدت ۶ کشور این شورا می‌شود. در این محل بازدیدکنندگان وارد محوطه‌ای زیبا می‌شوند که آب و یک ساختار مکعبی یک‌پارچه با طرح بافت‌دار در مرکز آن قرار دارند. ۶ ریسمان مختلف که نماینده هر یک از ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است، سایه‌های زیبایی در سراسر این محوطه ایجاد کرده‌اند.

پاویون زنان

ساختمانی بزرگ متعلق به زنان

عکاس: نامشخص

پاویون زنان، بازدیدکنندگان را با نقش زنان در خلق دنیایی بهتر آشنا می‌کند؛ نقشی که زنان در طول تاریخ تا به امروز ایفا کرده‌اند. مشارکت مثبت آن‌ها نشان می‌دهد که با رشد و پیشرفت زنان، تمام بشریت رشد می‌کند. این پاویون، محلی برای بحث‌های مهم در حمایت از دیدگاه و مشارکت زنان در شکل‌گیری جامعه محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه دستاوردهای بی‌شمار گذشته و فعلی زنان را نشان می‌دهد که تاثیر بسزایی در پیشرفت‌های اقتصادی و رشد جوامع داشته‌اند. پاویون مذکور همچنین با تاکید بر وسعت تخصص زنان، بر شهروندان کل دنیا تاثیر می‌گذارد تا آینده بهتری بسازند.

پاویون هند، منطقه فرصت

ساختمانی مکعبی شکل با نمای رنگی

منبع عکس: سایت stirworld.com

پاویون هند یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه اکسپو است که به موضوع «هند در حال حرکت» می‌پردازد و نمای متحرک آن با نمایش داستان‌هایی از میراث غنی هند، ۷۵ سال استقلال این کشور را نشان می‌دهد. نمای سازه از ۶۰۰ پنل متحرک تشکیل شده است که در طول شب به صحنه نمایش نور و صدا تبدیل می‌شود. ادغام فناوری و صنایع دستی در طراحی نمای آن به‌خوبی فرهنگ‌های مختلف هند را در بر می‌گیرد و در عین حال بازدیدکنندگان را با داستان‌سرایی خود جذب می‌کند. طراحی داخلی نیز به‌گونه‌ای است که از طریق نمایشگاه‌های فیزیکی و دیجیتالی، کاربران را به تعامل وامی‌دارد و ابتکارات مهم اجراشده برای خودکفایی این کشور را در معرض دید می‌گذارد.

پاویون انگلیس، منطقه فرصت

سازه ای با معماری عجیب و پرتومانند در زمان غروب آفتاب

عکاس: نامشخص

پاویون انگلیس با الهام از یکی از طرح‌های نهایی استیون هاوکینگ موسوم به «پیام پیشرفت» الهام گرفته شده است که به رقابت برای کشف امکان تعامل انسان با زندگی فرازمینی‌ها اشاره دارد. این پاویون از یک مخروط چوبی پرتومانند تشکیل شده است که سفری از مناظر، صداها و تجربه‌های را پیشکش بازدیدکنندگان می‌کند. این طراحی به پیامی جمعی برای بشریت اشاره دارد؛ به‌خصوص که بازدیدکنندگان می‌توانند به هوش مصنوعی که منظر صوتی را تولید می‌کند، یک کلمه یا عبارت هدیه دهند. برای ورود به این پاویون باید از مسیری مارپیچی حرکت کرد تا به درون آن رسید؛ جایی که فضای کر قرار دارد و موسیقی کر از کشورهای مختلف دنیا را پخش می‌کند.

علاوه بر این، مجموعه‌ای از نمایشگاه‌های واقعیت افزوده و فیزیکی نیز در این محل در نظر گرفته شده است که به نقش انگلیس در اکتشافات فضایی و هوش مصنوعی می‌پردازد.

پاویون مراکش، منطقه فرصت

ساختمانی چند طبقه با معماری مدرن و متفاوت

عکاس: نامشخص

پاویون مراکش یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌هایی است که تاکنون ساخته شده است و نمایی از خاک کوبیده دارد. این پاویون، ارتباط طراحی بومی و روش‌های ساخت‌وساز مراکش را در دوره معاصر نشان می‌دهد و شامل ۱۴ فضای نمایشگاهی، یک رستوران سنتی مراکش، اتاق چای، فضای غذای خیابانی، فضای رویداد، فضای اداری و یک سالن می‌شود. این فضاها در اطراف حیاطی سرسبز قرار گرفته‌اند و با یک خیابان به یکدیگر متصل می‌شوند. 

پاویون مذکور به‌عنوان یک اثر پیشگام در ساخت‌وساز با خاک کوبیده به حساب می‌آید که دارای ویژگی‌های طراحی منفعل و فضای داخلی چوبی است و سازگاری آن با محیط زیست را نشان می‌دهد. این طراحی تلاش می‌کند، ضمن احترام به میراث فرهنگی غنی و متنوع مراکش، معماری سنتی این کشور را به سطح بالاتری برساند.

پاویون چین، منطقه فرصت

ساختمان عظیمی به شکل فانوس چینی به رنگ نارنجی

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

پاویون چین با ۴,۶۳۶ متر مربع وسعت یکی دیگر از پاویون‌های بزرگ نمایشگاه اکسپو دبی است که نمادی از امید و آینده‌ای روشن به حساب می‌آید. این پاویون با وفاداری به ریشه‌های خود شبیه به فانوس سنتی چینی طراحی شده و از مصالح سازگار با محیط زیست و با استفاده از تکنیک‌های نوآورانه مدرن ساخته شده است. در این سازه از ترکیب عناصری از گذشته باورنکردنی چین و آینده باشکوه این کشور استفاده شده است که در قالب نمایش دستاوردها در معرض دید گذاشته شده‌اند.

برجسته‌ترین بخش این نمایش را می‌توان دیوار بیرونی فانوسی‌‌شکل آن دانست که به اختراع نوآورانه چاپ متحرک چین اشاره دارد. این دیوار در طول شب به صفحه نمایش خیره‌کننده‌ای از چراغ‌های دیجیتالی تبدیل می‌شود؛ منظره‌ای که نباید از دست بدهید. در این پاویون می‌توانید اینترنت 5G، هوش مصنوعی و سفر هوشمند را تجربه کنید.

پاویون استرالیا، منطقه تحرک

نمونه مدل سازه ای به شکل درخت

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

پاویون استرالیا شبیه به یک تکه ابر متراکم به نظر می‌رسد که به سرزمین متنوع استرالیا اشاره دارد. این کشور از فرهنگ‌های مختلفی تشکیل شده است؛ موضوعی که از طراحی آن استنباط می‌شود.

این پاویون شما را به سفری طولانی در پیشرفت‌های تکنولوژی و اکتشافات امروزی استرالیا می‌برد. همچنین پاویون این کشور فناوری‌های هوشمند صرفه‌جویی در مصرف آب را نمایش می‌دهد و میزبان رویدادهایی است که چالش‌های جهانی را به بحث می‌گذارند.

پاویون کره جنوبی، منطقه تحرک

سکویی مملو از مکعب های آبی با پلی منحنی در وسط آن

عکاس: نامشخص

پاویون کره جنوبی توسط یک شرکت معماری کره‌ای طراحی شده و نمایشگاهی با مضمون «کره (کره جنوبی) هوشمند، حرکت‌ جهان به‌سمت شما» است. این نمایشگاه، کاوش‌های کشور کره در زمینه آینده تحرک را نشان می‌دهد و به‌دنبال ادغام واقعیت مجازی و فناوری در جامعه بسیار مدرن امروزی است.

این سازه چهار طبقه نه‌تنها فرهنگ و برندهای کره جنوبی و رقابت‌پذیری صنعتی این کشور را ترویج می‌کند؛ بلکه دیدگاه کره نسبت به همکاری‌های بین‌المللی را نمایش می‌دهد. پاویون کره مجهز به یک نمای تعاملی با مکعب‌های چرخشی است که ظاهر آن با توجه به محیط اطراف در طول روز تغییر می‌کند. راهروهای مارپیچی که در نمای سازه تعبیه شده‌اند،‌ به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهند تا فضای داخلی و بیرونی را به‌صورت هم‌زمان به نظاره بنشینند.

پاویون بلژیک، منطقه تحرک

عکس ساختمانی مستطیلی با درختان سرسبز در نقاط مختلف آن

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

پاویون بلژیک به‌شکل «طاق سبزی» ساخته شده است تا تاکید این کشور بر هنر و فناوری را نشان دهد. این پاویون ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند نوآوری‌های فناوری و صنعتی آتی در بلژیک را مشاهده کنند.

در این محل علاوه بر نمایشگاه‌ها، یک رستوران و غرفه برای ارائه غذای بلژیکی وجود دارد. همچنین یک تراس روی پشت بام و محوطه استراحت در آن در نظر گرفته شده است که بازدیدکنندگان می‌توانند از چشم‌اندازهای شهر لذت ببرند.

پاویون سنگاپور،‌ منطقه پایداری

فضایی سرپوشیده با راهروهای مارپیچ و سرسبز

منبع عکس: سایت stirworld.com

پاویون سنگاپور یکی از بهترین پاویون‌های اکسپو ۲۰۲۰ دبی است که تجلی «شهر در طبیعت» را به نمایش می‌گذارد و به موضوعات «طبیعت، پرورش و آینده» می‌پردازد. نمایش جلوه‌های سه‌بعدی، شبیه‌سازی جنگل‌های بارانی و ارائه داستان سنگاپور از طریق رویداد‌های مختلف، گوشه‌ای از ویژگی‌های این پاویون هستند.

در داخل آن، محوطه‌ای عمودی از باغ‌های معلق، پیاده‌روهای مارپیچ و غیره در لایه‌های ضخیم پوشش گیاهی احاطه شده‌اند و نشان می‌دهند که چگونه سازه‌های دست بشر می‌توانند در کنار طبیعت وجود داشته باشند.

پاویون اسپانیا، منطقه پایداری

چندین سازه مخروطی شکل در کنار درختان نخل

عکاس: نامشخص

پاویون اسپانیا در اکسپو ۲۰۲۰ به‌شکل چندین مخروط بزرگ است که برای تسهیل عایق صوتی و حرارتی طراحی شده‌اند. این غرفه که کاملا از مواد قابل‌بازیافت شامل پارچه، آهن و چوب ساخته شده است، یک منطقه نمایشگاهی در زیرزمین دارد که به بخش‌های مختلف سرگرمی در فضای باز متصل می‌شود. پاویون اسپانیا، تاریخ اسپانیایی-عربی این کشور را به تصویر می‌کشد.

پاویون برزیل، منطقه پایداری

سازه ای سفیدرنگ در احاطه آب

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

با وجودی که آمازون مشهورترین رودخانه برزیل است؛ رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و حوضچه‌های بسیاری زیادی آب این کشور سرسبز آمریکای جنوبی را تامین می‌کنند. با این حال، بسیاری از کشورها از جمله برزیل با تهدیدهای زیست محیطی مانند تغییرات اقلیمی و آلودگی مواجه هستند. ازاین‌رو، پاویون برزیل به‌دنبال فراخوانی برای جهان است که اهمیت آب را به خاطر بسپارند و طراحی سازه آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که در مرکز آب قرار دارد. این آب نمادی از رودخانه نگرو است و بازدیدکنندگان می‌توانند با قدم‌زدن روی مسیرهای آبی قابل پیاده‌روی و استفاده از مناظر، رایحه‌ها و صداهای این رودخانه قدرتمند، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی داشته باشند. این پاویون، بازدیدکنندگان را در مورد مسائل مربوط به آب، صنعت کشاورزی و پایداری، به فکر وامی‌دارد.

پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی

سازه های مربع شکل بلند به رنگ آبی با نام ایران

منبع عکس: سایت expo2020dubai.com

پاویون جمهوری اسلامی ایران ۲,۰۱۴ متر مربع مساحت دارد و در همسایگی پاویون کشورهای فرانسه و پرو در منطقه موضوعی تحرک خودنمایی می‌کند. پاویون ایران ترکیبی از معماری سنتی و معاصر و با الهام از قصه‌های هزار و یک شب است که توسط «گروه طراحی شیفت» (Shift Process Practice) طراحی شده است. غرفه مذکور، اقتصاد، توسعه اجتماعی و فرهنگ ایران (تمدن و سنت‌های باستانی، آداب‌ورسوم و مردم) را نمایش می‌دهد و به همزیستی صلح آمیز اشاره دارد.

پاویون ایران با الهام از قصه‌های هزار و یک شب طراحی شده است

این پاویون شامل ۹ ساختمان مجزای آبی‌رنگ می‌شود که هر یک به بخشی از تاریخ معاصر ایران اختصاص دارند. جوی‌های آبی که در پیاده‌روها جریان دارد، با الهام از معماری ایرانی است و این جریان‌های بسیار کوچک آب به خنک‌سازی فضای بیرون پاویون کمک می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های این محل، وجود صدها توپ تهیه‌شده با خاک رس نسوز است که این نوع خاک رس برای ساخت‌وساز در مناطق گرم و خشک ایران استفاده می‌شود. این توپ‌های رسی یکی از جاذبه‌های بصری پاویون ایران هستند.

ضمن اینکه بازدیدکنندگان شانس بافت فرش ایرانی را با کمک استاد فرش‌بافی خواهند داشت. در واقع، هر گره فرش می‌تواند منجر به عاطفه و دوستی عمیق و دوطرفه بین مردم جهان شود. علاوه بر این، در شربت‌خانه پاویون امکان چشیدن طعم چای‌های گیاهی و سنتی ایرانی و شربت‌های گوارا وجود دارد که خواص سلامتی متعددی برای بدن دارند.

عکس‌‌ها از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

غرفه گردشگری پاویون ایران هر پنج روز، یکی از استان‌های کشور را با محتوای بصری معرفی خواهد کرد و روزنه‌های چشمی که تداعی‌کننده شهر فرنگ هستند، هرروز هفت میراث طبیعی و تاریخی ایران را به نمایش خواهند گذاشت. در همین حین، پخش رایحه‌ای آشنا از ایران مشام بازدیدکنندگان را نوازش خواهد داد تا حضوری واقعی‌تر در محیط را تجربه کنند. در کنار این موارد، روایت روزانه گوشه‌ای از قصه‌های شهرزاد با تصویر و صدا و نمایش مولاژهایی از آثار تاریخی ایران با تمرکز بر نقوش و حکاکی‌های دوره هخامنشیان و ایران باستان، زیبایی‌های دل‌انگیزی را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند. آشنایی با معماری سقف‌های ایرانی همراه با تصویرسازی نیز بخش دیگری از غرفه گردشگری ایران خواهد بود. تمامی این موارد سبب شده است تا مجله معماری «Architectural Design»، پاویون ایران را یکی از هشت پاویون برتر اکسپو امسال معرفی کند.

گفتنی است که برپایی پاویون ایران هم‌زمان با اکسپو دبی تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد یافت و بخش گردشگری ایران در تلاش است تا با بهره‌گیری از این فرصت،  شماری از بازدیدکنندگان اکسپو را برای سفر به ایران، پس از حدود دو سال محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، تشویق و ترغیب کند.

چطور به اکسپو ۲۰۲۰ دبی برویم؟

مسیرهای جاده ای و مترو در دبی

منبع عکس: خلیج تایمز

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ در منطقه جنوبی دبی و در نزدیک فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم قرار دارد و از همین رو، دسترسی به آن از طریق فرودگاه بین‌المللی دبی، فرودگاه بین‌المللی ابوظبی و پایانه‌های کروز دبی و ابوظبی امکان‌پذیر است.

از داون‌تاون دبی تا محل برگزاری اکسپو با خودرو، ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. همچنین می‌توانید از مترو استفاده کنید؛ به‌خصوص که نمایشگاه اکسپو دارای ایستگاه متروی اختصاصی در خط ۲۰۲۰ است و واگن‌های آن قادر به جابه‌جایی ۴۰ هزار مسافر در ساعت به محل نمایشگاه و بالعکس هستند.

سرویس اتوبوس اختصاصی «اکسپو رایدر» (Expo Rider)، گزینه دیگر پیش روی شما به حساب می‌آید که با هدف تسهیل رفت‌وآمد بازدیدکنندگان اکسپو ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده است. این سرویس، ۱۲۶ اتوبوس‌ در  ۹ ایستگاه مختلف دارد که به‌صورت رایگان از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۹۰ دقیقه پس از تعطیلی نمایشگاه خدمات‌رسانی می‌کنند. ضمن اینکه ۹ ایستگاه اتوبوس در امارات‌های راس‌الخیمه، شارجه، العین، ابوظبی، عجمان و فجیره تعبیه شده است تا بازدیدکنندگان به‌راحتی به سایت اکسپو دسترسی داشته باشند.

اتوبوس دو طبقه و آبی رنگ با نوشته اکسپو ۲۰۲۰

منبع عکس: سایت thenationalnews.com

از آنجا که ۲۷ اتوبوس مخصوص در محل نمایشگاه وجود دارد و دارای ۱۴ ایستگاه مختلف در سراسر اکسپو هستند که هر سه‌ دقیقه یک ‌بار خدمات‌رسانی می‌کنند، گشت‌وگذار در اکسپو دبی به‌راحتی امکان‌پذیر است.

درمجموع ۹,۷۱۰ تاکسی و ۵,۶۸۱ لیموزین برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است که می‌توانید آن‌ها را از طریق اپراتورهای مسافرتی «اوبر» (Uber) و «کریم» (Careem) رزرو کنید.

آیا بازدید از اکسپو دبی ۲۰۲۰ رایگان است؟

اگر می‌خواهید بخشی از بزرگ‌ترین رویداد جهان باشید، می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی اکسپو «www.expo2020dubai.com»، نمایندگان مجاز بلیط که با اکسپو ۲۰۲۰ قرارداد دارند و گیت‌های ورودی نمایشگاه، بلیط خود را خریداری کنید.

ساختمانی با معماری عجیب متعلق به عربستان

منبع عکس: سایت rovehotels.com

  • بلیط پریمیوم اکسپرینس: گزینه‌های زیادی پیش روی شما (افراد ۱۸ تا ۵۹ سال) قرار دارد؛ از جمله بلیط پریمیوم اکسپرینس که با قیمت ۵۰۵ دلار، گران‌ترین بلیط است و شامل دسترسی نامحدود برای مدت ۶ ماه به اکسپو، ۲۹ درصد تخفیف غذاها و نوشیدنی‌ها، کانسریج و راهنمای تور اختصاصی، امکان پنج بار ورود به سالن پریمیوم، اولویت دسترسی برای انتخاب رویدادهای تجاری و همچنین دسترسی به اپلیکیشن Expo B2B می‌شود. این بلیط بیشتر مناسب کسانی است که به فکر تجارت هستند و ۶ ماه فرصت دارند تا از مزایا و ارتباط با هزاران بازدیدکننده تجاری اکسپو برخوردار شوند.
  • کارت یک روزه: اگر می‌خواهید این رویداد را برای یک روز تجربه کنید، می‌توانید کارت یک روزه را به ارزش ۲۷ دلار بخرید که فقط برای یک بار ورود به اکسپو است و برخی روزها باید از قبل اقدام به رزرو آن کنید.
  • کارت اکتبر: کارت اکتبر نیز می‌تواند انتخاب دیگر شما باشد که با پرداخت ۲۷ دلار، دسترسی روزانه نامحدود به اکسپو در ماه اکتبر را برای شما فراهم می‌کند و قیمت آن به‌اندازه بلیط یک روزه است! امکان خرید این کارت تا ۱۵ اکتبر وجود دارد.
  • کارت چندروزه اکسپو: هیچ روزی در اکسپو یکسان نیست و می‌توانید از سرگرمی‌های متعدد لذت ببرید، غذاهای متنوعی از سراسر جهان را میل کنید و تجربه‌های زیادی به دست آورید. پس برای این منظور کارت چندروزه اکسپو به قیمت ۵۶ دلار را تهیه کنید که پس از اولین بار، به شما امکان ۳۰ روز استفاده متوالی از نمایشگاه را می‌دهد.
  • کارت فصلی: کارت فصلی را می‌توانید به قیمت ۱۴۳ دلار خریداری کنید و ۶ ماه تجربه ۱۹۲ کشور و بهترین هنر، موسیقی، معماری، ورزش و تندرستی، علم، فرهنگ و موارد دیگر را داشته باشید. با خرید این کارت، دسترسی ۶ ماهه نامحدود به نمایشگاه خواهید داشت.

عکسی هوایی از سازه های آینده نگرانه با نورپردازی جذاب

منبع عکس: سایت ghayagrandhotel.com

بلیط اکسپو دبی برای کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۷ سال، افراد بالای ۶۰ سال، دانشجویان و توان‌یابان رایگان است. ضمن اینکه به یک نفر همراه توان‌یابان، ۵۰ درصد تخفیف داده می‌شود.

بلیط اکسپو ۲۰۲۰ برای افراد ۶ تا ۱۷ سال، بالای ۶۰ سال و توان‌یابان رایگان است

گردشگرانی که در طول برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی با دو شرکت هواپیمایی «امارات» و «فلای دبی» سفر ‌کنند، بلیط یک ‌روزه رایگان اکسپو دریافت خواهند کرد. شرکت «دریم‌دیز» (Dreamdays) نیز پکیج‌های ویژه‌ای شامل فعالیت‌های تفریحی به‌ همراه بلیط اکسپو را تدارک دیده است که از آن جمله می‌توان به رانندگی با اتومبیل فراری همراه با بلیط یک‌ روزه اکسپو، تور هلیکوپتر همراه با بلیط یک ‌روزه اکسپو و... اشاره کرد.

اکسپو دبی میزبان ۲۰۰ پاویون است و با کارت یک روزه می‌توانید هر پاویون را به‌طور مختصر بازدید کنید. با این حال، برای تجربه و ارتباط با فرهنگ‌های مختلف، نمایش‌های زنده، غذاها و غیره به زمان بیشتری نیاز دارید.

اقامت در دبی در زمان برگزاری اکسپو ۲۰۲۰

هتلی مجلل در کنار گنبدی بزرگ در شب

منبع عکس: سایت thenationalnews.com

گردشگرانی که قصد بازدید از امارات متحده عربی را دارند و نمی‌خواهند هنگام بازدید از نمایشگاه اکسپو دبی درگیر ازدحام جمعیت شوند، اقامت در حوالی جنوب شهر و نزدیکی فرودگاه آل مکتوم بهترین گزینه است. به‌عنوان گردشگر می‌توانید در مناطقی مانند دبی مارینا اقامت کرده و از مترو برای بازدید از نمایشگاه استفاده کنید که کمتر از ۱۶ دقیقه طول می‌کشد.

هتل Rove تنها هتل واقع در سایت اکسپو ۲۰۲۰ است که امکان رزرو آن برای بازدیدکنندگان وجود دارد. این هتل در مجاورت میدان الوصل قرار گرفته و دارای ۳۱۲ اتاق کینگ و تویین و ۱۹ سوئیت است که مهمانان در صورت رزرو اتاق، یک بلیط رایگان اکسپو دریافت خواهند کرد.

شرکت‌های حاضر در اکسپو می‌توانند در شهرکی به‌ نام «اکسپو ویلیج» اقامت کنند که در کنار سایت اکسپو ۲۰۲۰ دبی قرار دارد و نمونه‌ای از شهرهای آینده در دبی خواهد بود. این منطقه مسکونی شامل برج‌های آپارتمانی، آپارتمان استودیو و خانه‌های یک‌خوابه، دو خوابه و سه خوابه می‌شود که محلی برای اسکان غرفه‌داران و شرکت‌های کشورهای مختلف است. ساخت اکسپو ویلیج در راستای تسهیل امکان اقامت و دسترسی شرکت‌ها به محل برگزاری اکسپو بوده است.

تدابیر ایمنی در برابر کرونا برای برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی

محوطه ای سرسبز با سازه های چتری شکل

منبع عکس: سایت خلیج تایمز

بازدیدکنندگان بالای ۱۸ سال در صورتی می‌توانند از اکسپو ۲۰۲۰ بازدید کنند که گواهی دریافت واکسن موردتایید کشور خود را داشته باشند یا تست منفی پی‌سی‌آر همراهشان باشد که ۷۲ ساعت پیش از ورود به اکسپو انجام داده‌اند.

بازدیدکنندگانی که دارای بلیط معتبر هستند؛ اما واکسن نزده‌ و موفق به انجام تست پی‌سی‌آر نشده‌اند، امکان انجام تست در مراکز مجاور سایت اکسپو برایشان وجود دارد. نتیجه تست پی‌سی‌آر حدودا در مدت‌زمان چهار ساعت آماده می‌شود و دارندگان بلیط معتبر اکسپو می‌توانند این تست را به‌صورت رایگان انجام دهند.

عکس هوایی از تعدادی سازه به شکل شیپور

منبع عکس: سایت edition.cnn.com

علاوه بر این، همه افراد در مدت‌زمان حضور در نمایشگاه باید از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی به‌اندازه دو متر را رعایت کنند. علائم روی زمین، فاصله بین افراد هنگام بازدید از نمایشگاه‌ها، تماشای اجراها یا گشت‌وگذار در پارک‌ها را نشان می‌دهند. کلیه بخش‌های اکسپو به‌طور مرتب تمیز و ضدعفونی می‌شوند. همچنین ایستگاه‌های ضدعفونی دست در فواصل منظم در بخش‌های مختلف نمایشگاه تعبیه شده است. در غذاخوری‌ها، میزها با فاصله چیده شده‌اند و ظرفیت خاصی برای تعداد مشتریان در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه