وعده وزیر میراث برای لغو ممنوعیت صدور ویزای ایران برای گردشگران خارجی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
وعده وزیر میراث برای لغو ممنوعیت صدور ویزای ایران برای گردشگران خارجی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه گردشگری حق مردم همه جای دنیا است و نقش ویژه‌ای در دیپلماسی عمومی دارد، از تلاش‌ها برای لغو ممنوعیت صدور ویزا خبر داد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم تکریم معاون پیشین و معارفه معاون جدید گردشگری در این وزارت‌خانه، با اشاره به صحبت‌های انجام‌شده با رئیس‌جمهوری، از لغو ممنوعیت صدور ویزا خبر داد در روزهای آتی خبر داد. وی در این رابطه گفت:

رئیس‌جمهوری نیز این موضوع را قبول کرده و البته نگرانی‌هایی درباره ویروس کرونا داشتند که توضیحات لازم را به آقای دکتر رئیسی ارائه کرده‌ام. بسیاری کشورهای دنیا صدور ویزا را شروع کرده‌اند و بهتر است ما نیز شروع کنیم.

ضرغامی با اشاره به سفر هفته گذشته هیئت دولت به تاجیکستان، یکی از موضوعات مورد بحث در این سفر را حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت:

اعتقاد من بر این است که گردشگری بهترین پوشش و راهکار برای توسعه دیپلماسی عمومی است، بسیاری از مردم صرف‌نظر از نوع حکومت‌ها در کشورهای مختلف تمایل دارند به آن کشور سفر کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معرفی «علی‌اصغر شالبافیان» به‌عنوان معاون گردشگری این وزارت‌خانه، وی را نیرویی جوان و با انگیزه دانست که عضو هیئت‌علمی بوده و در این حوزه دارای سابقه و تجربه است‌. وی همچنین با اشاره به انتصاب «محمدحسین طالبیان» به‌ سمت مشاور وزیر و «علی دارابی»، به‌سمت قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، اذعان کرد:

میراث فرهنگی نه‌تنها هویت ملی و شناسنامه ماست، بلکه هویت و روح این وزارتخانه به شما می‌رود، ما پیشینه غنی داریم و افرادی که این پیشینه را دوقطبی کردند، به ملت خدمت نکردند. همه پیشینه تمدنی ما دارای اهمیت است.

عزت‌الله ضرغامی میراث فرهنگی را حوزه بسیار مهمی به‌لحاظ تمدنی و فرهنگی برای زندگی مردم توصیف کرد. وی با اشاره به لزوم معرفی آثار ناملموس و تاکید بر اهمیت این سبک زندگی، تصریح کرد:

آقای دارابی در این حوزه‌ها دارای تجربیات بالایی است و این حوزه را به‌خوبی می‌شناسد؛ با کمک مدیران و کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی برای این حوزه و ارتقای این معاونت تلاش خواهد کرد.

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر در حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، بر اهمیت ثبت جهانی این آثار تاکید کرد و گفت:

اگر می‌خواهیم در دوران پسامدرن نسل جوان با هویت تاریخی خود بیش‌ازپیش آشنا شود همین آثار تاریخی، فرهنگی و تمدنی به بازشناسی هویت تمدنی در جوانان و نوجوانان کمک می‌کند.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت نقش دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی، آشنایی دانش‌آموزان و نوجوانان با موزه‌ها را امری ضروری توصیف کرد و گفت:

بازدید از موزه‌ها نباید تنها یک حرکت سمبلیک باشد؛ چراکه بازدید از موزه‌ها قدم زدن در تاریخ است.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم نسبت به استفاده مطلوب از طرفیت‌های حوزه گردشگری ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت:

البته این ظرفیت تنها مربوط به معاونت گردشگری نیست، بلکه در سطح ذی‌نفعان نیز شاهد این ظرفیت‌ها هستیم. اکنون ذی‌نفعان به این خودباوری رسیده‌اند و به این نتیجه دست یافته‌اند که باید هم‌صدا و هماهنگ باهم در این حوزه کار کنیم.

معاون گردشگری کشور، حداکثرسازی فعالیت بخش خصوصی و رفع مداخلات دولتی را یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه گردشگری دانست. وی با اشاره به فقدان رونق گردشگری به‌واسطه عدم هماهنگی و با وجود علاقه‌مندی‌ها، مشارکت ذی‌نفعان مختلف در حوزه گردشگری را یکی دیگر از راهبردها و اولویت‌های وزارت‌خانه دانست که باید پیگیری شود. وی همچنین خاطرنشان کرد:

بهبود کسب‌وکار در فضای گردشگری سومین محور فعالیت‌های من در معاونت گردشگری خواهد بود.

شالبافیان در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت‌های به وجود آمده در حوزه بین‌المللی، یادآور شد:

در چند روز گذشته شاهد پیوستن و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بودیم که یک فرصت مهم بین‌المللی است و یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها در این اجلاس فرصت گردشگری است.

عکس‌ کاور از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه