نامزدی ۳ روستای ایران برای انتخاب دهکده جهانی گردشگری

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۱
نامزدی ۳ روستای ایران برای انتخاب دهکده جهانی گردشگری

با اعلام معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در راستای طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری، سه روستای ایران به سازمان جهانی جهانگردی معرفی شدند.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اشاره به طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری، از انتخاب سه روستای برندق، خرانق و لارک توسط کمیته داخلی معاونت گردشگری مطابق با معیارهای اعلام‌شده از سوی UNWTO و معرفی آن‌ها به سازمان جهانی جهانگردی خبر داد. وی در این رابطه اذعان داشت:

طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری سازمان جهانی گردشگری ‌در راستای شعار سال این سازمان (گردشگری و توسعه روستایی) به کشورهای عضو ابلاغ شد. ‌ این طرح به‌منظور شناسایی و معرفی روستاهای گردشگرپذیر و تشکیل شبکه‌ای از روستاها در سطح جهان ارائه شد. معیارهای مورد نظر در این طرح شامل دارا بودن جاذبه‌های تاریخی فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی، صنایع دستی، محوریت اقتصاد روستا بر پایه گردشگری، مشارکت مردم روستا در فرایند توسعه و دارا بودن امکانات اولیه برای ورود گردشگر است.

تیموری با بیان اینکه در این طرح تنها سع روستا از هر کشور انتخاب و معرفی می‌شوند، تصریح کرد:

بر همین مبنا کمیته‌ای در معاونت گردشگری تشکیل و بر پایه معیارهای اعلام‌شده و در راستای معرفی روستاهای گردشگرپذیر و کمتر شناخته‌شده کشور، سه روستا به نام برندق (استان اردبیل)، خرانق (استان یزد)، لارک (استان هرمزگان) برای جمع‌آوری اطلاعات انتخاب شدند.

معاون گردشگری با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات مفیدی در خصوص ویژگی‌های گردشگری روستاها، سیاست‌های روستا در خصوص توسعه پایدار و مشارکت اجتماعی، نحوه مدیریت گردشگری در روستا، شیوه‌های بازاریابی و تبلیغ جاذبه‌ها و مزیت‌های رقابتی روستاها به کمک ادارات‌کل استانی و ثبت آن در سازمان جهانی جهانگردی، خاطرنشان کرد:

طبق برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده، قرار است آذرماه امسال اطلاعات ارسالی ارزیابی و نتیجه نهایی به کشورهای عضو اعلام شود.

بنا بر گفته ولی تیموری، در صورت انتخاب و تایید نهایی هر یک از این روستاها، نام آن‌ها در شبکه روستاهای گردشگری قرار می‌گیرد و به هر یک از آن‌ها، لوگو و نشان سازمان جهانی تعلق می‌گیرد و حمایت‌های «معنوی» شامل آن‌ها می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه