راهنمای ثبت نام در سامانه سماح برای پیاده روی اربعین ۱۴۰۰

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۸
راهنمای ثبت نام در سامانه سماح برای پیاده روی اربعین ۱۴۰۰

ثبت نام اولیه پیاده روی اربعین ۱۴۰۰ از ۲۲ شهریور تا ۱۰ مهر در سامانه سماح انجام و لیست زائران به قید قرعه اعلام خواهد شد.

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مذاکرات مسئولان کشور، دولت عراق برای حضور ۶۰ هزار نفر از شهروندان ایرانی برای پیاده ‌روی اربعین ۱۴۰۰ موافقت کرد. در این راستا، ثبت نام اولیه از دوشنبه ۲۲ شهریور آغاز شده و تا ۱۰ مهر ادامه خواهد داشت.

طبق اعلام مسئولان سازمان حج و زیارت در نخستین روز ثبت نام، حدود ۵۰ هزار نفر در سامانه نام‌نویسی کرده‌اند. البته این ثبت نام به‌منزله اعزام قطعی نیست و اسامی زائران پس از اتمام روند نام‌نویسی به قید قرعه انتخاب خواهد شد. نکته قابل‌توجه اینکه بخشی از این سهمیه نیز به موکبداران تعلق دارد.

شایان ذکر است که در نخستین روز ثبت نام سایت سامانه سماح به‌عنوان اصلی‌ترین و تنها مرجع ثبت نام برای ساعاتی از دسترس کاربران خارج شده بود. البته پس از حل این مشکل، کاربران همچنان با اختلال‌های فنی مانند عدم بازیابی شهر محل سکونت و قطع ارتباط با سامانه ثبت احوال جهت ارزشیابی اطلاعات مواجه بودند.

با توجه به عدم برگزاری این مراسم در سال گذشته به‌دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، انتظار می‌رود که امسال حجم بالایی از متقاضیان برای اعزام ثبت نام کنند. ازاین‌رو، در ادامه شرایط کلی اعزام و نیز راهنمای ثبت نام اولیه در سامانه سماح ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید در این لینک از جدیدترین اخبار پیاده روی اربعین ۱۴۰۰۰ مطلع شوید.

طبق اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین، نام نویسی زائران مراسم اربعین پایان یافت

شرایط عمومی ثبت نام برای شرکت در پیاده روی اربعین ۱۴۰۰

با توجه به محدودیت ظرفیت اعزام و نیز شرایط ناشی از پاندمی کرونا، زائران باید از شرایط ذیل برخوردار باشند:

ثبت نام در سامانه سماح

سامانه سماح به نشانی https://samah.haj.ir/ تنها مرجع ثبت نام و اعزام زائران اربعین محسوب می‌شود. کلیه متقاضیان باید در سامانه سماح ثبت نام کنند و هیچ مسافری بدون ثبت نام در سامانه سماح در بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه نمی‌تواند بلیط تهیه کند.

همچنین ثبت نام در این سامانه به‌منزله اعزام قطعی نیست و در صورت بالا بودن تعداد، لیست نهایی به‌صورت قرعه‌کشی اعلام خواهد شد. پس از اعلام نتایج قرعه کشی، راهنمای چگونگی درخواست ویزا برای سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین نیز به این مطلب افزوده خواهد شد.

شرایط مربوط به وضعیت سلامت زائران

نداشتن بیماری زمینه‌ای، تزریق هر دو دوز واکسن کرونا و پاسخ منفی تست PCR با اعتبار ۷۲ ساعت؛ گفتنی است به درخواست سازمان حج و زیارت، وب‌سرویس استعلام وضعیت واکسیناسیون افراد از طرف مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در اختیار این سازمان قرار گرفته است. بنابراین، سازمان حج و زیارت می‌تواند با اتصال به درگاه یک‌پارچه تبادل اطلاعات سلامت (دیتاس) وزارت بهداشت، وضعیت واکسیناسیون افرادی را که برای مراسم اربعین ثبت نام می‌کنند، به‌صورت لحظه‌ای و برخط استعلام بگیرد.

الویت با افرادی است که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

بر اساس دستورالعمل ارائه‌شده از سوی کشور عراق، همه واکسن‌های تزریق شده در ایران مورد تایید این کشور است و تفاوتی بین افرادی که واکسن برکت، سینوفارم، آسترازنکا و... ترزیق کرده‌اند، وجود ندارد.

همچنین افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند نیز برای حضور در راه‌پیمایی باید تست PCR منفی همراه داشته باشند. مقرر شده است تا در هنگام بازگشت نیز از زائران اعزامی تست PCR به‌صورت رایگان گرفته شود تا مشکلی برای ورود به کشور نداشته باشند.

شرایط ویزا و اعزام

طبق اعلام مقام‌های مسئول، بر اساس اعلام دولت عراق، تردد زائران ایرانی اربعین به عراق صرفا با پرواز و سفرهای هوایی انجام می‌شود. این پروازها از طریق ۶ فرودگاه بین‌المللی کشور به مقصد دو فرودگاه نجف و بغداد انجام خواهند شد. همچنین، طبق تصمیم‌های اتخاذ شده قیمت بلیط پروازهای اربعین برای بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر، پنج میلیون تومان تعیین شده است و به‌دلیل واکسینه بودن زائران، فاصله گذاری اجتماعی در پروازها اجرا نمی‌شود.

مرزهای زمینی کشور عراق در ایام اربعین بسته هستند

ویزای عراق برای ایام اربعین صرفا به‌صورت انفرادی صادر می‌شود و امکان صدور ویزای گروهی وجود ندارد. ویزای زائران مراسم اربعین در کشور عراق رایگان است و درخواست هزینه برای صدور ویزا تخلف محسوب می‌شود.

طبق اعلام سفیر ایران در بغداد، لغو روادید با عراق مختص سفرهای هوایی و مربوط به بعد از اربعین است. همچنین، افرادی که از قبل اقدام به دریافت ویزای عراق کرده‌اند و ویزای آن‌ها همچنان اعتبار دارد، برای سفر اربعین نیاز نیست در سامانه سماح ثبت نام کنند. گفتنی است ویزای این افراد باید تا پایان مراسم اربعین حسینی اعتبار داشته باشد، در غیر این صورت از خروج آن‌ها از کشور جلوگیری می‌شود.

منبع تصاویر: تهران تایمز، ایران پرس و شفقنا

مراحل پیش ثبت نام در سامانه سماح

مرحله اول: ورود به سایت

برای انجام مراحل ثبت نام ابتدا باید به پایگاه اینترنتی این سامانه به نشانی https://samah.haj.ir/ مراجعه کنید. پس از مطالعه شرایط عمومی در ابتدای صفحه، برای شروع ثبت نام در قسمت راست پایین صفحه تیک موافق با شرایط ثبت نام را علامت زده و پس از وارد کردن کد امنیتی، دکمه شروع ثبت نام را بزنید تا به مرحله بعد هدایت شوید.

در صورتی‌که قبلا ثبت نام کرده‌اید، برای پیگیری ثبت نام، ویرایش اطلاعات و... می‌توانید از قسمت پیگیری وضعیت و ویرایش در قسمت سمت چپ پایین صفحه اول وارد سامانه شوید.

راهنمای ثبت نام در سامانه سماح برای پیاده روی اربعین

مرحله دوم: تائید شماره تلفن

پس از ورود به صفحه دوم، باید شماره تلفن خود را وارد و دکمه ارسال کد را بزنید. به این ترتیب شماره تلفن شما در سامانه ثبت می‌شود. پس از چند ثانیه، کدی چهار رقمی با پیامک ارسال می‌شود.

راهنمای ثبت نام در سامانه سماح برای پیاده روی اربعین

کد مذکور را وارد کرده و برای ادامه مراحل ثبت نام کلید ادامه را بزنید. همچنین، در صورتی که قصد ادامه ندارید، می‌توانید کلید انصراف را برای خروج از سامانه بزنید.

راهنمای ثبت نام در سامانه سماح برای پیاده روی اربعین

مرحله سوم: ثبت اطلاعات

در مرحله بعد وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید اطلاعات درخواستی اعم از اطلاعات شخصی را بادقت وارد کنید. توجه داشته باشید که در صورت تمایل به سفر گروهی مشخصات تمامی اعضا یک‌به‌یک باید در این مرحله در سامانه ثبت شود. همچنین، فرد سرگروه را نیز باید با زدن تیک مشخص کنید.

راهنمای ثبت نام در سامانه سماح برای پیاده روی اربعین

پس از ثبت اطلاعات زوار، در قسمت اطلاعات تکمیلی سایر موارد شامل مرز خروج، تاریخ اعزام و تاریخ برگشت را انتخاب و نیز نام آژانس مسافرتی یا کارگزاری را جهت ارائه مداراک انتخاب کنید. در نهایت کلید ثبت و ادامه فرآیند را بزنید.

راهنمای ثبت نام در سامانه سماح برای پیاده روی اربعین

مرحله چهارم: تائید اطلاعات و پرداخت هزینه

در مرحله بعد وارد صفحه تایید اطلاعات و پرداخت هزینه می‌شوید. مجموع هزینه ثبت نام شامل بیمه و حق‌الزحمه کارگزاری ۶۵۰,۰۰۰ ریال به‌ازای هر نفر است. با توجه به اعلام پایان ثبت‌نام توسط رئیس ستاد اربعین به‌عنوان متوالی اعزام زائران، لازم است تا کلیه افرادی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، برای ارائه مدارک جهت صدور ویزا و بلیط هواپیما به کارگزار منتخب خود مراجعه کنند.

راهنمای ثبت نام در سامانه سماح برای پیاده روی اربعین

برای حصول اطمینان از ثبت نام و پیگیری می‌توانید از این صفحه با زدن دکمه چاپ نسخه پرینت شده را تهیه کنید.

منبع عکس کاور: تهران تایمز

مطالب مرتبط:

دیدگاه