انتشار برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
انتشار برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برنامه‌های خود را برای ارائه به مجلس منتشر کرد که تاکید آن بر توسعه گردشگری داخلی با محور خانواده در ایران اسلامی است‌.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی برای پست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. وی که بنا بر پیش‌بینی‌ها، احتمال کسب رای اعتماد بالایی دارد، در هفته گذشته در جلسه کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

اکنون برنامه جامع وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم متتشر توسط برخی از فعالان حوزه گردشگری منتشر شده است که متن ۲۲ صفحه‌ای آن در خصوص سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با گریزی به آمارهای جهانی، از تاکید بر گردشگری داخلی با محور خانواده در ایران اسلامی حکایت دارد. در مقدمه برنامه پیشنهادی ضرغامی با تشریح تقاط ضعف این وزارت‌خانه، عنوان شده است:

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان یک وزارتخانه جوان (از حیث ایجاد، نه ازحیث قدمت موضوع) است؛ وزارتخانه‌ای که در ۲۴ تیرماه ۱۳۹۸ رسما از سطح معاونت ریاست جمهوری به یک وزارتخانه تبدیل شد. با وجود گذشت یک سال از مهلت قانونی، ولی همچنان لایحه اهداف و وظایف این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است. وزارتخانه جدید به غیر از نداشتن قانون، اهداف و وظایف مشخص، دچار مسائل و چالش‌های درونی و بیرونی خاص خود است. همچنین باید گفت که ظرفیت‌های قانونی فراوانی برای توسعه ظرفیت‌های این وزارتخانه وجود دارد که می‌تواند نقش‌آفرینی آن را در دستیابی به رهیافت‌های کلی بیانه گام دوم انقلاب اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارتقا دهد.

در این برنامه، عزت‌الله ضرغامی با تاکید بر اشتغال‌زایی و کسب درآمد از صنایع دستی تاکید کرده است و حراست از میراث فرهنگی را با توجه به خلا‌های قانونی موجود، امری مهم می‌پندارد.

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم به‌رغم تاکید بر عدم افزایش چشم‌گیر امتیاز و نمره گردشگری ایران در سال‌های اخیر، افزایش ورود گردشگران خارجی را به‌واسطه مزیت‌های قیمتی موجب کاهش فشار بر ذخایر ارزی و جلوگیری از انزوای ایران توصیف کرد. وی با تاکید بر سهم ۷۱٫۲ درصد گردشگری داخلی از اقتصاد سفر و گردشگری جهانی در کمیسیون‌های مجلس، در برنامه خود اذعان داشت:

پایه و اساس توسعه پایدار صنعت گردشگری کشور باید بر مدار گردشگری داخلی باشد. هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد سهم بازار گردشگری در ایران مربوط به گردشگران داخلی است.

ضرغامی در برنامه خود با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی، طبیعت‌گردی، گردشگری روستایی، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی، گردشگری تندرستی، گردشگری کسب و کار، گردشگری خوراک، گردشگری ساحلی و دریایی، گردشگری شهری و گردشگری کوهستان در کشور ایران، به ورود ۸,۷۰۰,۰۰۰ گردشگر به ایران تا پیش از بحران کرونا خبر داد. وی با تاکید بر ارز‌آوری این گردشگران که ۹۰ درصد آن‌ها از کشورهای همسایه هستند، در برنامه خود درباره گردشگران داخلی نیز متذکر شده است:

این نوع سفرها در ایران که عموما به واسطه گرایش به بازدید از اقوام یا زیارت شکل گرفته است، از نظر کیفیت تجربه در حال کاهش است و با وجود برخی ظرفیت‌های قانونی، جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته هیچ برنامه‌ریزی مشخص و هدفمندی برای توسعه گردشگری داخلی نداشته است.

ضرغامی در سه بخش زیرساخت‌های حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به نقاط قوت، نقاط قابل‌بهبود و تهدید‌های جدی اشاره کرد. از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای پست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسریع در ارائه لایحه شرح اهداف و وظایف وزارت میرا ث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری
  • حداکثرسازی هماهنگی بین‌بخشی و رفع مداخلات بین دستگاهی
  • تدوین برنامه‌های گردشگری و سفر برای دهک‌های مختلف درآمدی از طریق کاهش هزینه‌های تمام‌شده به واسطه استفاده از تأسیسات گردشگری دستگاه‌ها (ماده ۲۵ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (الحاق یک) و ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری)
  • ایجاد تحول کیفی و کمی در حوزه تبلیغات و رسانه در تمامی زمینه‌های مرتبط به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
  • راه‌اندازی شبکه تلویزیون اینترنتی تخصصی حوزه گردشگری
  • اجرای برنامه‌های گردشگری خانواده‌محور
  • توسعه گردشگری در حوزه‌های فرهنگی، ادبی و ادیان و مذاهب با تمرکز بر کشورهای همسایه و حوزه تمدنی
  • استفاده از ظرفیت گردشگری خروجی برای تقویت جذب گردشگری ورودی
  • تلاش برای تسهیل و لغو روادید گردشگران ورودی از بازارهای هدف گردشگری
  • ایجاد جاذبه‌های مکمل در مجاورت ظرفیت‌های گردشگری موجود
  • حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و برنامه‌ریزی برای مواجهه با موج گردشگری پساکرونا (استمهال وام‌های اعطاشده، حق بیمه سهم کارفرمای تامین اجتماعی، قبوض آب و برق و گاز در دوره‌ کرونا و بخشودگی اجاره بهای اماکن در اختیار بخش خصوصی)
  • تکمیل و ساماندهی نظام جامع آماری گردشگری
  • ایجاد ساماندهی شفافیت در عقد قراردادها و صدور و تمدید مجوزها برای مقابله ریشه‌ای با فساد
  • بازبینی و شفاف‌سازی وضعیت موسسات و شرکت‌های اقماری
  • پیگیری واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی در اختیار دستگاه‌ها و وزارت میراث فرهنگی به صندوق احیاء و توسعه برای احیاء و بهره‌برداری به بخش خصوصی
  • جدیت در اجرای قانون حمایت از بافت‌های فرهنگی تاریخی و مالکین آن‌ها (مصوب ۱۳۹۸ )
  • جدیت در اجرای قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی) مصوب۱۳۹۶ (و اجرای برنامه‌های مؤثر تشویقی برای چهره‌های ماندگار در حوزه‌ هنرهای سنتی
  • تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی و مردمی کردن حفاظت
  • حمایت از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  • تسهیل عرضه و تقویت تقاضای محصولات صنایع‌دستی

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه