ییلاقات مشهد؛ بهترین انتخاب برای گردش تابستانی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
ییلاقات مشهد؛ بهترین انتخاب برای گردش تابستانی

مناطق ییلاقی متعددی نظیر شاندیز و طرقبه در اطراف شهر مشهد وجود دارد که گزینه‌هایی عالی برای فرار از هوای گرم و گشت‌وگذار در دل طبیعت هستند.

در اطراف مشهد، ییلاقات متعددی وجود دارد که به‌لطف داشتن آب‌وهوای مطلوب، رودخانه، باغ میوه و... نه‌تنها پذیرای مردم بومی هستند، بلکه گردشگران و زوار نیز بازدید از این مناطق را در برنامه سفر خود می‌گنجانند. اگر در تابستان مسافر این شهر هستید غیر از بازدید از جاهای دیدنی مشهد می‌خواهید کمی خنک شوید، برای آشنایی با تعدادی از ییلاقات مشهد با ما همراه شوید.

بهترین ییلاقات مشهد کدامند؟

طرقبه

طرقبه یکی از معروف‌ترین مناطق ییلاقی مشهد به حساب می‌آید که از غرب به کوه‌های بینالود و از شمال به کوه تخت رستم مشرف است. این منطقه که در ۱۵ کیلومتری مشهد و در انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارد، به‌لطف وجود چشمه‌ها و درختان فراوان، به‌خصوص در تابستان دارای آب‌وهوای خنک و مطبوعی است. در واقع، طرقبه در امتداد دره‌ای بسیار با صفا قرار دارد و دارای آب‌وهوای سرد و خشک با تابستان‌های خنک است که به‌دلیل قرارگیری در ارتفاع، بارندگی بیشتری نسبت به شهر مشهد دارد.

کلبه ای در کنار دریاچه و کوه

عکاس: Ali Alkape

آب‌وهوای این ییلاق باعث شده است که رستوران‌های متعددی در آن فعالیت ‌کنند و در آخر هفته‌ها و ایام تعطیلات حسابی شلوغ ‌شوند. دیزی و شیشلیک از رایج‌ترین غذاهای این رستوران‌ها هستند که نباید طعم متفاوت و لذیذ آن‌ها را از دست بدهید! ضمن اینکه پارک‌های شهر طرقبه، محل مطلوبی برای استراحت خانواده‌ها در کنار طبیعت به حساب می‌آید.

صنایع دستی منطقه شامل بافته‌ها و ساخته‌های بومی نظیر سبدبافی و تابلوهای حکاکی می‌شود که در جاده ورودی طرقبه شاهد مغازه‌های فروش خشکبار و صنایع دستی خواهید بود. وضعیت آب‌وهوایی این منطقه امکان تولید محصولات باغی فراوانی را فراهم کرده است که از آن جمله می‌توان به سیب و گیلاس اشاره کرد.

امکانات تفریحی متعددی نیز در طرقبه وجود دارد که انتخابی عالی برای گذراندن اوقات فراغت و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی محسوب می‌شود. در کنار سوارکاری، از پیست اسکی و پیست اتومبیل‌رانی نهایت استفاده را ببرید. همچنین می‌توانید به پارک‌های موجود در این منطقه نظیر پارک وکیل آباد، پارک پونه‌ و پارک بهمن سر بزنید.

رودخانه پنج دره، گزینه دیگر پیش روی شما است که فضای اطراف آن برای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی مناسب به نظر می‌رسد؛ خصوصا که به‌دلیل وجود این رودخانه، باغ‌های زیبا و طبیعت بی‌نظیری در اطراف آن وجود دارد.

علاوه بر این، مجموعه تفریحی ویلاشهر که در نزدیکی طرقبه قرار گرفته، تفریحاتی نظیر قایق‌سواری در دریاچه و... را برایتان فراهم کرده است. همچنین شهربازی این مجموعه، گزینه دیگر پیش روی شما برای هیجان و تفریح به حساب می‌آید. در نهایت نیز در فضای آلاچیق و رستوران‌های آن، از دورهمی‌های خود لذت ببرید.

منطقه گردشگری چالیدره

  • آدرس:‌‫‏‫‫ طرقبه، میدان طرقبه (نمایش روی نقشه)‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

تله کابین بر فراز دریاچه چالیدره

عکاس: مصطفی موسوی

منطقه گردشگری چالیدره با امکانات تفریحی و رستوران و کافی‌شاپ، یکی از انتخاب‌های اهالی مشهد و گردشگران برای گشت‌وگذار است. این منطقه‌ خوش‌آب‌وهوا در نیمه اول سال، به‌ویژه تابستان بسیار شلوغ می‌شود؛ زیرا در اینجا خبری از گرمای طاقت‌فرسا نیست و امکانات تفریحی آبی سد، روح‌تان را جلا می‌دهد.

چالیدره دو فاز دارد و به‌شکل‌های مختلفی نظیر استفاده از ترن کوهستان و تله‌سیژ یا پای پیاده می‌توانید وارد این مجموعه شوید. فاز دو آن در سمت دیگر دریاچه قرار دارد که دسترسی به آن از طریق قایق یا تله‌سیژ امکان‌پذیر است. این بخش از چالیدره به‌دلیل داشتن پله کمتر، مناسب افراد سال‌خورده و دارای مشکل حرکتی است. برای دیدن این بخش باید از روی دریاچه عبور کنید که با تله‌سیژ، حال‌وهوای دیگری دارد؛ هرچند می‌توانید از قایق نیز استفاده کنید.

بی‌شک تجربه ماهیگیری، ماساژ ماهی، قایق‌سواری، تله‌سیژ، بانجی جامپینگ، برج گردان، عینک واقعیت‌ مجازی و… ساعاتی خاطره‌انگیز را برای شما به وجود می‌آورند.

زیپ‌لاین و تله‌سیژ از پرطرفدارترین تفریحات در منطقه گردشگری چالیدره هستند

زیپ‌ لاین از پرطرفدارترین امکانات تفریحی این منطقه است که از یک طرف در ارتفاعات و در طرف دیگر در سطح پایینی قرار دارد و افراد عاشق هیجان را راضی می‌کند. وجود چندین رستوران نظیر رستوران شب‌های کوهستان، کشتی پذیرایی VIP و کافی‌شاپ و رستوران گردان به شما این امکان را می‌دهد تا پس از تفریح و گردش، در کنار خانواده و دوستان یک وعده غذای لذیذ نوش جان کنید.

بهترین زمان بازدید از چالیدره مشهد را می‌توان ۶ ماه نخست سال دانست؛ زیرا این منطقه کوهستانی است و با سردشدن هوا، برخی امکانات ارائه نمی‌شود. با این حال، چالیدره در پاییز و زمستان نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد.

دره ارغوان

دریاچه ای بزرگ در میان منطقه ای کوهستانی با درختان ارغوانی

عکاس: یاس امیدوار

دره ارغوان در فاصله هفت کیلومتری از طرقبه و در مسیر طرقبه به روستای کلاته آهن قرار دارد. این منطقه به‌لطف آب‌وهوای خنک‌تر و مطبوع‌تر نسبت به مشهد، جزو ییلاقات شهر به حساب می‌آید و پذیرای گردشگران زیادی است. یکی از ویژگی‌های معروف دره، ارغوان‌های خوشرنگی هستند که فقط در ماه اردیبهشت می‌رویند و افراد زیادی این زمان را برای گردش در این منطقه انتخاب می‌کنند. رنگ ارغوانی خاص این درخت در مدت‌ کوتاه یک ماه، چهره‌ این دره و دشت را فوق‌العاده دیدنی می‌کند.

بی‌شک بازدید از این دره باید با حفظ و احترام به محیط زیست باشد تا با ریختن زباله، این زیبایی را مخدوش نکنیم. هر نوع زباله اعم از پوست میوه و تخمه تا ته‌سیگار‌، نه‌تنها آسیب جبران‌ناپذیری به طبیعت می‌زنند، بلکه چهره بکر طبیعت را از بین می‌برند.

رودخانه طرقبه

رودخانه پنج دره از جمله مناطق ییلاقی طرقبه است که از رشته کوه‌های بینالود جاری می‌شود و پس از پیوستن به رود دیگری از روستای کلاته آهن، به رودخانه بار می‌رسد و در نهایت به‌طرف بند گلستان جریان می‌یابد.

بند گلستان

دریاچه پرآبی در پشت سد

عکاس: علیرضا نشانی

بند گلستان یکی از تفرجگاه‌های ییلاقی مشهد محسوب می‌شود که در هشت کیلومتری غرب آن و چهار کیلومتری طرقبه قرار دارد. این بند تاریخی با سازه آجری و عظیم خود به دوره تیموری تعلق دارد و در گذر زمان بارها مرمت‌ شده است. بهترین زمان برای بازدید از بند گلستان و دریاچه پشت آن، فصول بهار و تابستان هستند که منظره‌ای خیره‌کننده به وجود می‌آورند.

امکانات متعددی نظیر رستوران، کافی‌شاپ و پارک بازی بچه‌ها، به شما این امکان می‌دهند تا تجربه‌ای به‌یادماندنی داشته باشید. در فصل بهار که دریاچه پشت بند پرآب است، می‌توانید از قایق‌های پدالی برای قایق‌سواری استفاده کنید. همچنین آلاچیق‌هایی برای استراحت گردشگران در کنار رودخانه منتهی به دریاچه وجود دارد که برای پیک‌نیک مناسب است.

روستاهای طرقبه

روستای کنگ

روستایی با معماری پلکانی

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما (عکاس: احمد بلباسی)

روستای کنگ درست مشابه ماسوله دارای معماری پلکانی است و سقف هر خانه حیاط خانه فوقانی را تشکیل می‌دهد. علاوه بر معماری شگفت‌انگیز روستا، طبیعت بی‌نظیر آن نیز هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. قطعا وجود رودخانه و باغ‌های گردو و گیلاس، پیاده‌روی در روستای کنگ را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما تبدیل خواهند کرد. قدمت روستای کنگ به پیش از اسلام می‌رسد و ازاین‌رو، جاذبه‌های تاریخی متعددی را در خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به رباط شاه عباسی، قلعه تیغ میان، قبرستان تاریخی کنگ، آرامگاه عبدالله انصاری و قلعه حصار اشاره کرد.

در کنار گشت‌وگذار در روستا می‌توانید به کوهنوردی در ارتفاعات بینالود، پیک‌نیک در طبیعت اطراف روستا و عکاسی از طبیعت و معماری روستا مشغول شوید.

روستای نغندر

جریان رود کوچکی در میان درختان جنگل

عکاس: علی اخلاقی

روستای تاریخی و کوهستانی نغندر در مسیر طرقبه به روستای کنگ قرار دارد. نغندر از کلمه نوغان به معنی ابریشم و پسوند در به معنی دره تشکیل شده است و به‌دلیل فراوانی درختان توت و پرورش کرم ابریشم، این روستا را دره ابریشم نامیده‌اند. آثار تاریخی روستای نغندر شامل قلعه قدیمی نغندر، گورستان تاریخی و مقبره شیخ جمال الدین محمد نغندری طوسی می‌شود که ارزش دیدن دارند. ضمن اینکه باغ‌ها و طبیعت بکر، جذابیتی دوچندان به روستا بخشیده‌اند. رستوران‌ها و کافه‌های متعددی در این روستا فعالیت می‌کنند که پس از گشت‌وگذار می‌توانید در آن‌ها استراحت کرده و غذای لذیذی میل کنید.

روستای کلاته آهن

رودخانه ای بزرگ در میان درختان سرسبز

عکاس: مجتبی حسینی

روستای کلاته آهن در جنوب غرب طرقبه قرار گرفته و از آنجا که شغل اکثر روستاییان، کشاورزی و دامپروری است، محصولات متنوعی از سیب، گردو، گیلاس و آلو تا درخت سماق و زرشک در گوشه‌وکنار آن به چشم می‌خورد. همین موضوع باعث شده است که روستای مذکور طبیعت تماشایی و چشم‌نوازی پیدا کند و برای گردشگری و تفریح مناسب باشد.

وجود بقایای کوره‌های آهنگری و ذوب آهن در روستا که قدمتشان به ۳۰۰ سال قبل می‌رسد، علت نام‌گذاری آن به کلاته آهن هستند.

روستای جاغرق

خانه های روستایی با معماری پلکانی

عکاس: محسن احمدی

روستای جاغرق یکی از زیباترین روستاهای طرقبه به حساب می‌آید که تابستان‌های بسیار خنک و دلنشینی دارد. همین موضوع آن را مورد توجه مردم بومی و گردشگران قرار داده و باعث ایجاد رستوران‌ها و امکانات تفریحی و گردشگری شده است. درخت چنار ۷۰۰ ساله‌ای در این روستا وجود دارد که قطر آن به حدود دو متر می‌رسد و از این نظر یکی از دیدنی‌های مهم جاغرق محسوب می‌شود. قبرستانی تاریخی در این روستا وجود دارد که به دوره تیموریان تا دوره قاجار متعلق است و در میان آثار ملی کشور به چشم می‌خورد.

غار قنبرکوه یکی دیگر از جاهای دیدنی جاغرق است که گفته می‌شود یکی از غلام‌های امام علی (ع) در آن دفن شده است و در نتیجه روستاییان این محل را متبرک و معنوی می‌دانند و به آن سر می‌زنند. کتبیه تاریخی و رباط‌های شاه عباسی از دیگر دیدنی‌های روستا هستند.

تعداد زیادی رستوران، آشکده، کافه، آب‌میوه فروشی و سفره‌خانه در مسیر منتهی به روستا وجود دارد که بین گردشگران حسابی پرطرفدار هستند. در این رستوران‌ها از بلال و سوسیس کبابی تا چای آتشی، دیزی، جگر کبابی و آش عرضه می‌شود.

همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا جاغرق به یکی از پاتوق‌های شب در مشهد تبدیل شود و مردم به دور از شلوغی شهر و زندگی روزمره، در کنار رودخانه گشت بزنند و از هوای پاک تنفس کنند. خوردنی‌های اشتهابرانگیز در مسیر و داخل روستا، هر کسی را ترغیب می‌کنند تا برای یک بار هم که شده طعم آن‌ها در دل طبیعتی بکر تجربه کند.

روستای دهبار

خانه ای روستایی با سقفی چوبی و پنجره های آبی

منبع عکس: سایت torghabe.ir 

روستای دهبار در دامنه رشته کوه‌های بینالود قرار گرفته است و طبیعتی زیبا و آب‌وهوایی عالی دارد. مهم‌ترین جاذبه‌ روستا، رودخانه پرآب آن است که از مرکز دهبار عبور می‌کند. اطراف این رودخانه، باغ‌‌های میوه زیادی وجود دارد و به همین دلیل مکان مناسبی برای پیک‌نیک به حساب می‌آید. در روستای دهبار، باغ‌ها و مناطق سرسبز در پایین‌دست خانه‌های مسکونی قرار گرفته‌اند و در نتیجه وقتی به ارتفاعات روستا بروید، ‌شاهد چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی در زیر پای خود خواهید بود.

مسجدی تاریخی در این روستا وجود دارد که ظاهرا قدمت آن به ۴۰۰ سال می‌رسد. در نزدیکی آن، درخت چناری با تنه‌ای قطور خودنمایی می‌کند که گویا ۶۰۰ سال قدمت دارد.

دامنه های اطراف روستای دهبار مملو از گیاهان دارویی نظیر ریواس، پیازچه کوهی، کنگر، چای کوهی، شاتره، کل پوره، پرسیاوش، بارهنگ، درمنه تلخ، زرشک و غیره است.

روستای مایان

  • آدرس: جاده طرقبه، جاده روستای حصار گلستان، پنج کیلومتر پس از روستای حصار (نمایش روی نقشه)

درختان جنگل و رودخانه در فصل پاییز

عکاس: Moha Brh

روستای مایان که در ۱۵ کیلومتری مشهد قرار دارد، به رودخانه پرآب، طبیعت بکر، هوای خنک، دره‌های سرسبز و باغات معروف است و یکی از ییلاقات پرطرفدار مشهد به حساب می‌آید. دسترسی به روستا با عبور از مسیری پیچ‌وخم و برفراز دره‌های عمیق میسر است که چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد.

این روستا به سه بخش سفلی، وسطی و علیا تقسیم می‌شود و معماری خانه‌های آن به‌صورت پلکانی است. از آنجا که کشاورزی و باغداری پیشه مردم روستا است، باغات میوه از گیلاس و آلبالو تا زردآلو، سیب، گلابی، آلو، توت، گردو و… در آن به چشم می‌خورد. جالب اینکه، روستای مایان قطب ارغوان‌بافی در خراسان رضوی است.

از آثار قدیمی روستای مایان می‌توان به مزار امامزاده میرزا عرب (ع) اشاره کرد که نسب ایشان به امام زین العابدین (ع) می‌رسد. درختان کهن ارس و سنگ قبرهای تاریخی از دیگر جاذبه‌های این روستا هستند.

روستای ازغد

روستایی با معماری پلکانی

منبع عکس:‌ سایت زواران

روستای خوش‌آب‌وهوای ازغد در ۲۵ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد و به‌دلیل داشتن آب‌وهوای کوهستانی، در فصل تابستان بسیار خنک است. آب فراوان، باغ‌های پرمحصول و مناظر طبیعی دل‌انگیز باعث شده‌اند که این روستا به یکی از ییلاق‌های مشهد تبدیل شود. وجود مقبره‌های قدیمی با خط عبری، از قدمت چند هزار ساله این روستا حکایت دارند. از دیگر آثار تاریخی روستا می‌توان به مسجد تاریخی آن متعلق به دوره تیموریان، مدرسه علیمه با قدمتی حدود ۴۰۰ سال و گورستان گبرها اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری روستای ازغد به این موارد ختم نمی‌شود و علاوه بر درختان کهنسال، وجود بافت پلکانی و معماری خاص خانه‌ها نیز جذابیت مضاعفی به آن بخشیده‌اند. تمامی خانه‌ها از مصالح طبیعی و بومی و کوچه‌ها سنگ‌فرش هستند و همین امر باعث می‌شود که هر گردشگری از قدم‌زدن در کوچه‌های روستا لذت ببرد.

روستای حصار

  • آدرس:‌ انتهای بلوار وکیل آباد، سه راهی حصار گلستان (امامزادگاه یاسر و ناصر) (نمایش روی نقشه)

درختان در فصل پاییز

منبع عکس: سایت معرفت کردگار (عکاس: S.H.Hosseini Emam)

روستای حصار که محلی‌ها به آن حصار گلستان می‌گویند، به‌واسطه آب‌وهوای مساعد، رودخانه پرآب، باغ‌های ميوه، طبیعت دیدنی و رستوران‌های سنتی، هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. این روستا در جنوب غرب مشهد واقع شده است و به‌دلیل قرارگیری در دل کوه‌ها، به آن حصار گفته می‌شود. علاوه بر حسینیه معروف به حسینیه پایین که از آثار ثبتی در میراث فرهنگی به حساب می‌آید، از گورستان‌های قدیمی آن نیز دیدن کنید که سنگ‌نگاره‌های جالبی دارند. مسجد جامع قدیم حصار، آسیاب و آب‌انبار قدیمی از دیگر آثار تاریخی روستا هستند.

روستای عنبران‌

  • آدرس: یک کیلومتری طرقبه

خانه های روستایی از جنس سنگ با بالکن چوبی

منبع عکس: سایت mashadmag.ir

روستای عنبران در ۲۶ کیلومتری مشهد قرار دارد و یکی از سرسبزترین روستاهای این منطقه محسوب می‌شود. کوچه‌پس‌کوچه‌های کوچک و زیبای روستا هر گردشگری را به تعجب وامی‌دارد؛ به‌خصوص برای گل‌های رونده‌ای که روی دیوار خانه‌ها رشد کرده‌اند. خانه‌های روستا با معماری پلکانی ساخته شده‌اند و برخی از آن‌ها از جنس چوب و سنگ هستند.

معماری خانه‌های روستای عنبران از نوع پلکانی است

وجود زمین‌های کشاورزی و باغ‌های شگفت‌انگیز، مناظر چشم‌نوازی به وجود آورده‌اند که برای بسیاری از مردم شهرنشین جذابت دارند. علاوه بر این، کوه‌ها و تپه‌های زیادی در اطراف روستا به چشم می‌خورد که از نگاه گردشگران دور نمی‌مانند و افراد عاشق کوهنوردی را حسابی وسوسه می‌کنند. قطعا تماشای مناظر روستا از بالای کوه، شما را سر ذوق خواهد آورد. امکانات زیادی در این روستا وجود دارد و به همین دلیل گردشگران زیادی سالانه وارد این روستای زیبا می‌شوند. از این میان می‌توان به رستوران‌های معرکه‌ای اشاره کرد که طعم خوش غذای آن‌ها برای همیشه در زیر دندانتان باقی می‌ماند.

بهترین زمان بازدید از منطقه‌ ییلاقی عنبران، بهار و تابستان است. با فرارسیدن اردیبهشت‌ماه، رایحه خوش گل‌ها و گیاهان از دور به مشام می‌رسد و جویبارها از همیشه خروشان‌تر می‌شوند.

شاندیز

جریان آب رودخانه از میان درختان جنگلی

عکاس: صادق قنبری

شاندیز یکی دیگر از مقاصد تابستانی و جاهای گردشگری مشهد به حساب می‌آید که در فاصله ۳۸ کیلومتری شهر واقع شده و آب‌وهوایی مطبوع و خنکش در ماه‌های گرم سال، آن را به انتخاب بسیاری از گردشگران برای تفریح تبدیل کرده است. طبیعت زیبا با رودهای پرآب و درختان سربه‌فلک‌کشیده، شما را از زندگی روزمره دور می‌کند و روحتان را جلا می‌دهد. از جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌توان به پارک جنگلی شاندیز اشاره کرد که انتخابی معرکه برای پیک‌نیک، به‌خصوص در شب‌های بلند تابستان است. علاوه بر این، خیابان آبشار، رصدخانه نجوم و پیست موتورسواری ویرانی از دیگر جاذبه‌های شاندیز هستند.

با این حال، شاید اکثر گردشگران شاندیز را فقط به رستوران‌های متعدد و مطرحش بشناسند که بهترین کباب‌های شیشلیک را با گوشت مرغوب عرضه می‌کنند و بخش مهمی از گشت‌وگذار به این منطقه ییلاقی را تشکیل می‌دهند.

ابتدای ورودی شاندیز، فروشگاه‌های صنایع دستی از جمله پوستین، گلیم، ظروف سنگی و... فعالیت می‌کنند که ‌اگر به فکر خرید سوغاتی هستید، نباید آن‌ها را از دست بدهید.

محور گردشگری رودخانه‌ای خادر-ارچنگ-سرآسیاب

محور گردشگری رودخانه‌ای خادر-ارچنگ-سرآسیاب یکی از جاذبه‌های طبیعی در مسیر مشهد-شاندیز محسوب می‌شود که هر سال پذیرای گردشگران زیادی است. این محور گردشگری به‌واسطه رودخانه‌های زشک و کنگ به وجود آمده‌ است و شامل مناظر طبیعی اعم از ارتفاعات و باغات و پوشش گیاهی فوق‌العاده می‌شود. امروزه بسیاری از خانواده‌ها از حاشیه این مکان برای پیک‌نیک و گذران اوقات فراغت خود استفاده می‌کنند.

دهکده شاندیز مشهد

گلهای محمدی در مجموعه دهکده شاندیز

منبع عکس: سایت dehkadeshandiz.com 

دهکده شاندیز مشهد که در سال ۱۳۹۳ شمسی به‌صورت رسمی افتتاح شد، به‌عنوان اولین پارک خصوصی کشور به حساب می‌آید که فضای کامل و مجهزی را برای گردشگران فراهم کرده است. در این مکان می‌توانید از امکاناتی نظیر سالن‌های پذیرایی، همایش و سمینار، انواع آلاچیق، ایستگاه تیر و نشانه، باغ عشایر، باغ گل‌ها و پرندگان، افلاک‌نما، عکاس‌خانه سنتی، رستوران‌های متعدد، دریاچه ماهیگیری، درشکه سواری، بازاچه هنر و سنت و… استفاده کنید.

روستاهای شاندیز

روستای زشک

روستایی در میان درختان قرمز و سبز رنگ

عکاس: امین عبدالله‌زاده

روستای زشک که در امتداد رشته کوه‌های بینالود و ۵۲ کیلومتری مرکز مشهد قرار دارد، جزو بهترین مناطق ییلاقی اطراف مشهد محسوب می‌شود که با چشم‌اندازهای زیبا، محیط باصفا، آب‌وهوای مطلوب و باغ‌های سرسبز به استقبال گردشگران می‌رود. محیط کوهستانی و رودخانه دائمی در این منطقه باعث شده است که محیط مناسبی برای رشد درختانی همچون گیلاس، هلو، آلو قرمز، زردآلو، گلابی، سیب و گردو فراهم شود. اگر در فصل مناسب به این روستا سر بزنید، می‌توانید این میوه‌های ارگانیک را خریداری کنید.

این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف مشهد محسوب می‌شود که همچنان بکر باقی مانده است و با ورود به آن حس می‌کنید به گذشته سفر کرده‌اید.

جاذبه‌های دیدنی روستای زشک شامل چشمه قلقلی (از پر‌آب‌ترین چشمه‌های مناطق ییلاقی مشهد)، قله شیرباد (بلندترین قله کوهستان بینالود، قله چمن (با داشتن انواع سبزی کوهی و گیاهان دارویی) و دره نهل می‌شود. علاوه بر کوه‌پیمایی که تفریحی بسیار پرطرفدار در این منطقه به حساب می‌آید، پیاده‌روی در طبیعت، عکاسی از مناظر خیره‌کننده و بی‌بدیل و پیک‌نیک در مناطق طبیعی زشک را تجربه کنید.

روستای ابرده

روستایی در میان دار و درخت در یک دره

عکاس: ثمین شهرستانی

روستای ابرده در مسیر شاندیز به زشک واقع شده که به‌خاطر آب‌وهوای کوهستانی و رودخانه، انتخاب بسیاری از افراد در فصل تابستان است. این روستا دارای دو بخش علیا و سلفی است که بخش علیا در ابتدای ورود به روستا و بخش سفلی در میان دره قرار دارد؛ جایی که رودخانه از آن عبور می‌کند. باغ‌های میوه در این منطقه به‌وفور دیده می‌شود که جذابیت روستا را مضاعف کرده‌اند. محصولات مرتبط با میوه مثل میوه خشک، لواشک، سرکه سیب، موسیر، ریواس و.... که در میدان اصلی ابرده علیا فروخته می‌شوند، سوغاتی‌های این روستا را تشکیل می‌دهند.

رستوران‌های متعددی نیز در اینجا فعالیت می‌کنند که پس از گشت‌وگذار می‌توانید در آن‌ها استراحت کرده و خود را به یک وعده غذای خوشمزه مهمان کنید.

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی از جاذبه‌های روستا است که به محل دفن یکی از مهم‌ترین شیوخ منطقه توس مربوط می‌شود. روستای ابرده به‌دلیل وجود کوه‌های متعدد، در فصل زمستان به پیست اسکی تبدیل می‌شود و علاقه‌مندان زیادی در این فصل برای استفاده از طبیعت برفی به ابرده می‌روند.

روستای خادر

روستای خادر با قدمتی ۱۰۰۰ ساله یکی از روستاهای تاریخی اطراف مشهد است که در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهر مشهد و در دره‌ای زیبا قرار دارد. به گفته کارشناسان، از آنجا که این منطقه خارهای بسیاری داشته است که با وزش باد به داخل دره می‌ریختند، این روستا را «خار دره» نامیده‌اند که در گذر زمان به خادر تغییر کرده است.

بسیاری از افراد، ارتفاعات این منطقه را برای کوهنوردی انتخاب می‌کنند و عده‌ای دیگر به‌بهانه قنات و استخر موجود در بخش غربی روستا، راهی خادر می‌شوند. هنگام بازدید از روستا، جاذبه‌های دیگری همچون آتشکده، آغل سرفه و قبرستان تاریخی دوره قاجار را از دست ندهید. مهم‌ترین جاذبه روستا را شاید بتوان قبرستان قدیمی آن دانست که شهرتش را مدیون سنگ مزارهای جالبش است. روی این سنگ مزارها، نقوشی شبیه نقش دوک و قیچی، آینه، سرو و... به چشم می‌خورد.

روستای سرآسیاب

صخره ای با کنده کاری دو پیکره روی آن

منبع عکس: سایت مشهد رو

روستای سرآسیاب که در ۲۰ کیلومتری مشهد و در محور گردشگری مشهد-شاندیز واقع شده است، یکی از خوش آب‌وهواترین ییلاق‌ها برای تفریح و خوش‌گذرانی در آخر هفته محسوب می‌شود. نام سرآسیاب از سه آسیاب گرفته شده است و به‌خاطر داشتن آب‌انبار، قلعه، سنگ‌نگاره و قبرستان، دارای قدمت تاریخی چند صد ساله است.

سرآسیاب تنها روستای منطقه شاندیز با دو رودخانه زشک و کنگ است که در این محل به هم می‌رسند و یکی می‌شوند. وجود آب‌وهوای مساعد و رودخانه این امکان را برای اهالی ایجاد کرده که به باغداری، کشاورزی و دامپروری بپردازند.

روستای دهسرخ

روستایی با خاک سرخ

عکاس:‌ Alireza SHMO

روستای دهسرخ در ۴۵ کیلومتری مشهد قرار دارد و با عبور از پارک جنگلی وکیل آباد می‌توانید خود را به این روستای ییلاقی برسانید. با توجه به اینکه خاک روستا به رنگ قرمز است، به آن دهسرخ گفته می‌شود.

این روستا به‌دلیل عبور امام رضا (ع) و یارانش، از زمان‌های دور معروف بوده و مصلای امام رضا (ع) در ضلع جنوبی روستا دقیقا همان جایی است که امام نماز خود را خوانده بود. از جاذبه‌های مذهبی روستای دهسرخ می‌توان از آرامگاه امامزاده عبدالعزیز (ع) نام برد که یکی از نوادگان امام سجاد (ع) هستند.

در ادامه سری به چشمه زمزم بزنید که طبق روایات، روزی امام رضا (ع) برای وضو به‌دنبال چشمه آبی می‌گشت؛ اما هیچ چشمه‌ای در روستای دهسرخ وجود نداشت. امام سعی می‌کند با کندن خاک به آب برسد که در آن لحظه چشمه خروشانی به وجود می‌آید و تا به امروز از آن به‌عنوان معجزه یاد می‌شود. امروزه از این چشمه پرآب برای شفای بیماران استفاده می‌کنند.

با توجه به آب‌وهوای گرم و خشک این روستا بهتر است فصل بهار را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

روستای اخلمد

آبشاری کوتاه در حال جریان روی سنگهای صخره ای

عکاس: روزبه چوبک

روستای اخلمد که در فاصله ۸۵ کیلومتری از مشهد و در میان کوه‌های بینالود قرار دارد، به‌خاطر طبیعت زیبا، آب‌وهوای تمیز و مطبوع، دره و آبشار، یکی از مقاصد گردشگری مشهد محسوب می‌شود. این شرایط مطلوب باعث شده‌ است که هنگام حضور در روستا شاهد صدها باغ میوه باشید که وقتی به بار می‌نشینند، اغلب در کنار جاده اصلی به گردشگران فروخته می‌شوند. در سفر به روستای اخلمد مشهد این محصولات ارگانیک‌ و خوشمزه‌ را از دست ندهید!

با توجه به وجود منابع آب شیرین و بارش‌های متعدد، در تمامی دشت‌ها و مناطق کوهستانی این منطقه با پوشش گیاهی متنوعی مواجه خواهید شد که مناظر بی‌بدلیلی خلق کرده‌اند. رودخانه اخلمد و همین طور چندین چشمه پرآب و جوشان به آبادانی منطقه کمک شایانی کرده‌اند. این همه ماجرا نیست و آبشارها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای اخلمد هستند که دسترسی به برخی از آن‌ها به مهارت صخره‌نوردی نیاز دارد.

علاوه بر دره‌ای موسوم به «پلنگ دره» که در پایین روستا واقع شده است، غاری عجیب با یک ورودی دایره‌ای در این محل وجود دارد که فقط یک نفر به حالت خزیدن می‌تواند وارد آن شود. دره اجنه از دیگر جاهای دیدنی روستا است که داستان‌هایی عجیب و مرموزی درباره حضور نیروهای ماورایی درباره آن مطرح است. کوهنوردی و صخره‌نوردی در کوه‌های بینالود و دیوار سفید اخلمد نیز در این منطقه حسابی طرفدار دارد.

محور گردشگری جاغرق‌-کردینه‌-درود (مسیر مشهد به نیشابور)

محور گردشگری جاغرق-کردینه-درود از جاغرق آغاز می‌شود که مسیری بسیار زیبا با مناظر طبیعی دیدنی را پیش روی شما می‌گذارد. در ادامه از حاشیه رودخانه و سپس دره‌ای چشم‌نواز می‌گذرد و با عبور از کنار ارتفاعات پوشیده از گیاه، به کردینه امتداد می‌یابد. اگر به مسیر خود ادامه دهید و به‌طرف درود بروید، به آبشار درود می‌رسید که این امر مستلزم چندین ساعت پیاده‌روی است. این محور گردشگری در تمامی فصول جذابیت‌ خاص خود را دارد.

دریاچه چشمه سبز

دریاچه ای در میان کوه ها و زیر نور خورشید

عکاس: Ahmed Alasadi

دریاچه چشمه سبز در ۵۰ کیلومتری غرب مشهد و ۲۰ کیلومتری روستای گلمکان قرار دارد. این دریاچه طبیعی که در دامنه شمالی رشته کوه بینالود خودنمایی می‌کند، در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. چشمه سبز به‌خاطر هوای مناسب و مطلوبش، برای گردشگران جذابیت دارد. این دریاچه نه‌تنها در ماه‌های گرم سال، بلکه در زمستان تصاویر بدیعی را پیش چشم طبیعت‌دوستان می‌گذارد. همچنین وجود ماهی‌های بزرگ و کوچک در دریاچه، آن را به مکان مناسبی برای دوستداران ماهیگیری تبدیل کرده است.

برای دسترسی به دریاچه باید از گلمکان حدود ۲۰ کیلومتر را طی کنید که شامل مسیر کوهستانی ناهمواری می‌شود.

سد کارده

دریاچه پشت سد کارده

منبع عکس: سایت مشهد رو

سد کارده به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سدهای استان خراسان رضوی است که روی رودخانه‌ کارده قرار دارد و از انتهای خیابان خواجه‌ربیع می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. رودخانه دائمی کارده منجر به ایجاد مناظر چشم‌نوازی در میان کوهستان شده و یکی از زیباترین تفرجگاه‌های حومه مشهد را به وجود آورده است. در کنار این سازه، تسهیلاتی از قبیل محل استراحت موقت، سکو، فروشگاه و... به چشم می‌خورد و در نتیجه از نظر امکانات رفاهی مشکلی نخواهید داشت.

دره آل

دره آل یکی از جاذبه‌ های اطراف مشهد است و از پتانسیل‌های گردشگری و تفریحی آن می‌توان به غار دره‌ آل اشاره کرد که طرفداران غارنوردی لذت بازدید از این غار باستانی و ارزشمند را از دست نمی‌دهند. عظمت این غار با دهانه‌ بزرگ در دل کوه‌های صعب‌العبور خودنمایی می‌کند. غار دیگری با نام غار کبوتر در این دره وجود دارد که دالان‌های آن، خانه خفاش‌ها است.

روستای آل در ۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد واقع شده که با طبیعت دل‌نشین، درختان انبوه و آبشار‌های فصلی، تصویری رویایی پدید آورده‌ است. دره کارده و دره انجیر از جمله جاهای دیدنی این روستا هستند که ارزش دیدن دارند.

تفرجگاه‌های آبی دره‌ آل شامل آبشار‌های فصلی و پنج‌گانه می‌شوند که از بین سنگ‌های کوه‌ هزار مسجد عبور می‌کنند و جان تازه‌ای به منطقه می‌بخشند. بسیاری از گردشگران و مردم بومی در روزهای گرم و آفتابی از گرمای شهر به دامن این آبشارها پناه می‌برند و در دل طبیعت سرسبز کمپ می‌زنند.

دو قلعه تاریخی آل و مات در نزدیکی دره‌ آل قرار گرفته‌اند که برای علاقه‌مند به آثار باستانی و بناهای تاریخی مناسب هستند. از آنجا که روستای کارده و روستای زواندرخ در فاصله کمی از این دره واقع شده‌اند، بازدید از آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید. همچنین از کتیبه سنگی خان تاشی دیدن کنید که در فاصله پنج کیلومتری روستای کارده قرار دارد. این کتیبه که قدمت آن به دوره صفوی بازمی‌گردد، اثری ملی محسوب می‌شود.

جریان آب رودخانه از کنار درختان پاییزی

عکاس: علی رسولی

در این مقاله از کجارو سعی کردیم تا فهرستی از ییلاقات مشهد را به شما معرفی کنیم. اگر تاکنون به این مناطق رفته‌اید، می‌توانید نظر و تجربه خود را با کاربران ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

روستاهای دیدنی اطراف مشهد کدامند؟

روستاهای طرقبه، روستاهای شاندیز، اخلمد و دهسرخ از روستاهای دیدنی اطراف مشهد هستند.

برای سفر یک روزه اطراف مشهد در تابستان کجا بریم؟

ییلاقات مشهد نظیر شاندیز، طرقبه، روستاهای شاندیز، روستاهای طرقبه، روستای دهسرخ، روستای اخلمد، محور گردشگری جاغرق-کردینه-درود، دریاچه چشمه سبز، سد کارده و دره آل از بهترین مقاصد برای سفر یک روزه اطراف مشهد در تابستان هستند.

کدام روستای مشهد شبیه به روستای ماسوله است؟

روستای کنگ درست مشابه ماسوله دارای معماری پلکانی است و سقف هر خانه حیاط خانه فوقانی را تشکیل می‌دهد.

اولین پارک خصوصی ایران کجاست؟

دهکده شاندیز مشهد که در سال ۱۳۹۳ شمسی به‌صورت رسمی افتتاح شد، به‌عنوان اولین پارک خصوصی کشور به حساب می‌آید که فضای کامل و مجهزی را برای گردشگران فراهم کرده است.

عکس کاور: محسن موسوی‌زاده

مطالب مرتبط:

دیدگاه