سبقت عربستان از ایران در جذب گردشگران اروپایی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰
سبقت عربستان از ایران در جذب گردشگران اروپایی

شواهد حاکی از آن است که برخی از سامانه‌های رزرواسیون آنلاین گردشگری خارجی، تورهای مسافرتی عربستان را جایگزین تور‌های ایران کرده‌اند.

مهدی اشراقی، تورگردان ایرانی و کارشناس گردشگری اعلام کرد که به‌تازگی برخی از شرکت‌ها و سامانه‌های رزرواسیون گردشگری در اروپا با حذف تورهای ایران از فهرست خود، عربستان را به فهرست تورها و مقاصد سفر اضافه کرده‌اند. وی در این رابطه اذعان داشت:

پس از برجام، ایران از پرفروش‌ترین برنامه‌های سفر برخی از این شرکت‌های توریستی در اروپا بوده است.

بنا بر گفته اشراقی، شرکت «اکسپلور» (Explore) به‌عنوان یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی که تورهای خاورمیانه را اجرا می‌کند، با حذف تورهای ایران از مقاصد گردشگری خود، گردشگران را به مقصد تازه‌ای در خاورمیانه، یعنی عربستان سعودی دعوت می‌کند. دیگر پلتفرم رسمی بین‌المللی که تورهای ایران را حذف کرده است، شرکت اتریشی «تورردار» (tourradar) نام دارد که بیش از ۴۰,۰۰۰ تور را به نقاط مختلف جهان برنامه‌ریزی می‌کند. اشراقی می‌گوید:

«تورردار» یک پلتفرم یا مارکت‌پلیس (Market Place) جهانی است که تعدادی از شرکت‌های ایرانی بسته‌های سفر خود را در آن به اشتراک گذاشته بودند. آن زمان به‌دلیل تحریم و نبود درگاه‌های بین‌المللی، مسافران از طریق این پلتفرم می‌توانستند تورهای ایران را به‌صورت آنلاین خریداری کنند، ولی با تشدید تحریم‌های ایران در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ابتدا به‌طور موقت بسته‌های سفر ایران از این سایت حذف شد و حالا حساب‌های کاربری شرکت‌های ایرانی مسدود شده است.

گردشگران خارجی در عربستان سعودی

عکس‌ از وب‌سایت curiosity

پس از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، صدور ویزای توریستی برای گردشگران خارجی در ایران متوقف شد و گردشگرانی که خیال سفر به ایران را داشتند، از این امر بازماندند. از سوی دیگر وضعیت بهداشتی بحرانی کشور و فقر واکسیناسیون، مقامات کشورهای مختلف را برای سفر شهروندانشان به ایران مردد کرده و سبب شده است تا این موضوع را مسکوت نگاه دارند؛ اما از سوی دیگر، کشورهایی چون ترکیه، امارات، عربستان سعودی و ارمنستان که رقیب ایران در گردشگری منطقه محسوب می‌شوند، تدابیر سودمندی برای جذب گردشگر و جبران خسارات ناشی رکود صنعت گردشکری به‌واسطه شیوع ویروس کرونا اندیشیده‌اند. این کشورها علاوه بر انجام تبلیغات فشرده و گسترده‌ برای جذب گردشگر در دوران همه‌گیری کرونا، برنامه‌ریزی‌های دقیق خود را برای ازسرگیری سفرهای بین‌المللی در آینده نیز مشخص کرده‌اند.

عربستان سعودی به‌عنوان یکی از مدعیان نوظهور گردشگری در منطقه، با واکسیناسیون بیش از ۳۰ درصد از جمعیت خود و مدیریت صحیح پاندمی ویروس کرونا، از ماه اوت پذیرای گردشگران واکسینه‌شده بوده است. علاوه بر تبلیغ تورهای ماجراجویانه برای سرزمین ناشناخته عربستان در کشورهای اروپایی و آمریکا، عربستان قصد دارد تا پس از یک‌سال وقفه، حج عمره را با حضور تعداد محدودی از اتباع خارجی از سر بگیرد.

سرمایه‌گذاری عربستان بر صنعت گردشگری، از سال ۲۰۱۵ و در پی سقوط بهای نفت آغاز شد. مقامات این کشور با هدف کاهش وابستگی عربستان به درآمد‌های نفتی، برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را برای افزایش تعداد گردشگران این کشور به ۱۰۰ میلیون نفر در سال آغاز کرده‌اند. گرچه بسیاری از کارشناسان این امر را رویایی و جاه‌طلبانه توصیف کرده‌اند، هدف مقامات عربستان دور از دسترس نخواهد بود.

در سال ۲۰۱۹ و با حذف محدودیت‌های جذب گردشگران خارجی و تسهیل امکان سفر بانوان مجرد، عربستان خود را به‌عنوان رقیب جدی گردشکری در منطقه معرفی کرد. این موضوع تا جایی پیش رفته است که به نقل از مطبوعات اسپانیایی، عربستان سعودی برای تغییر مقر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از مادرید به ریاض اعلام آمادگی می‌کند.

اوج‌گیری عربستان سعودی در کنار ترکیه، امارات و سایر کشورهای منطقه در مقایسه با بی‌برنامگی مسئولان ایران در قبال صنعت گردشگری امری قابل‌تامل است. طی یک سال گذشته و به‌رغم درخواست‌های مکرر فعالان گردشگری در ایران، هیچ‌گونه تصمیمی برای از سرگیری صدور ویزای توریستی برای گردشگران خارجی اتخاذ نشد و ملاحظات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا نیز بهانه‌ای برای تداوم سکون صنعت گردشگری بود. با پیش‌گیری چنین روندی، بی‌تردید در آینده نزدیک کشور ایران جایگاهی در بازار گردشگری منطقه نخواهد داشت.

اگر قصد خرید تور مسافرتی دارید، حتما قبل از خرید به صفحه تور کجارو مراجعه کنید تا با مشاهده تورهای مسافرتی از آژانس‌های مختلف ایران، بهترین انتخاب را داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه