امکان بازدید دانشجویان و پژوهشگران از موزه‌ها با وجود تعطیلی کرونایی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۴ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳
امکان بازدید دانشجویان و پژوهشگران از موزه‌ها با وجود تعطیلی کرونایی

شیوع ویروس کرونا در دو سال گذشته و در بازه‌های زمانی مختلف، موزه‌های کشور را به تعطیلی کشانده است؛ با این حال، درهای موزه‌ها همواره به‌روی پژوهشگران باز است.

موزه‌های کشور در دوسالی که گذشت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های مکرر، ضررهای هنگفت بسیاری را متحمل شده‌اند. برآوردهای صورت‌گرفته، این خسارات موزه‌ها را از همه‌گیری کرونا و عدم توانایی در بلیط‌فروشی، عددی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان نشان می‌دهد. در کنار این ارقام، ضرر بزرگی را که مردم به‌واسطه محرومیت از بازدید موزه‌ها و مراکز تاریخی و فرهنگی متحمل می‌شوند نیز باید به‌حساب آورد.

تغییر رسته شغلی موزه‌ها از مشاغل گروه سه به دو، مجوز بازگشایی موزه‌ها در شهرهای نارنجی را تایید می‌کند؛ اما افزایش آمار مبتلایان در شهر تهران، بار دیگر این نهادهای فرهنگی را در پایتخت به تعطیلی کشانده است.

در همین راستا محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و آثار تاریخی منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه فعالیت یا تعطیلی موزه‌ها نیازی به‌ صدور ابلاغیه از وزارت‌خانه ندارد، اذعان داشت:

تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا تنها مرجع برای باز یا تعطیل بودن موزه‌ها است.

وی به سهم ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومانی موزه‌های زیرنظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بلیط‌فروشی اشاره کرد و از فقدان این اعتبار در شرایط فعلی خبر داد. وی با اشاره به تداوم فعالیت‌های داخلی موزه‌ها بدون حضور بازدیدکنندگان، تصریح کرد:

فعالیت‌های داخلی موزه‌ها در این مدت انجام می‌شود و اگر دانشجو و پژوهشگری نیاز به انجام تحقیقات در موزه داشته باشد، درهای موزه روی آن‌ها باز خواهد بود و محدودیتی برای پذیرش این افراد نخواهیم داشت.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه