اقدام جامعه هتلداران برای تامین واکسن مورد نیاز کارکنان هتل‌ها

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
اقدام جامعه هتلداران برای تامین واکسن مورد نیاز کارکنان هتل‌ها

جامعه هتلداران از امضای قرارداد با یک شرکت خارجی برای تامین واکسن مورد مطالبه هتلداران خبر داد.

انتشار جدول زمان‌بندی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا با توجه به رده مشاغل در اردیبهشت ۱۴۰۰، اعتراض صنف‌های مختلف از جمله رئیس جامعه هتلداران را برانگیخت؛ تا جایی که وی در نامه‌ای خطاب به مراجع ذی‌ربط، نسبت به عدم در اولویت قرارگیری کارکنان صنعت گردشگری، به‌ویژه هتلداران را معترض شد و لزوم احساس امنیت گردشگران در تعامل با کارکنان هتل را مهم‌ترین دلیل اولویت این رسته شغلی برای واکسیناسیون دانست.

پس از این موضوع، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پیگیری موضوع واکسیناسیون فعالان صنعت توریسم، از دو مرجع وزارت بهداشت و تولید‌کنندگان واکسن داخلی خبر داد. وی از آماده‌سازی بستری برای پذیرش گردشگران خارجی به‌عنوان علت لزوم واکسیناسیون فعالان این صنعت یاد کرده بود.

اندکی پیش نیز رئیس جامعه گردشگری الکترونیک در نامه‌ای برای تامین ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا، به‌منظور واکسیناسیون فعالان صنعت توریسم با هدف رونق دوباره این صنعت اعلام آمادگی کرد. در این نامه ضمن اشاره به کمبود واکسن در ایران و سفر شهروندان ایرانی به کشورهای همسایه برای واکسیناسیون، از لزوم ارائه کارت واکسن برای سفر به اروپا در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس جامعه گردشگری الکترونیک در این نامه با تاکید بر آمادگی این نهاد برای تسریع در روند رونق گردشگری کشور، از همکاری با یکی از هلدینگ‌های معتبر خارجی برای تامین ۱۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی روسی تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و در آن اعلام شد که فرایند واکسیناسیون، با همکاری بیمارستان‌های خصوصی معتبر در کشور انجام خواهد گرفت.

این نامه با تاکید بر پیش‌خرید واکسن با قیمت مناسب، یادآور می‌شود ورود ۱۰ میلیون دوز واکسن که برای پنج میلیون نفر قابل استفاده خواهد بود بخش مهمی از نیاز واکسن گردشگران ایرانی عازم خارج از کشور و نیز گردشگران خارجی را که بدون واکسیناسیون وارد کشور می‌شوند و به استفاده از واکسن علاقه‌مند هستند، علاوه بر واکسیناسیون اعضای صنعت گردشگری برطرف می‌کند و موجب آغاز دوباره صنعت بی‌رمق گردشگری خواهد شد.

در همین راستا جامعه هتلداران کشور نیز در جلسه‌‌ای از طرح بحث‌ها و رایزنی‌ها با شرکت وارد‌کننده واکسن خبر داد و اعلام کرد که توافق‌های اولیه برای تامین واکسن مورد نیاز کارکنان هتل صورت گرفته است. یکی از موضوعات این جلسه برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون مسافران هتل‌ها، در صورت پیشرفت این روند واکسیناسیون کارکنان بود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در نامه‌ای به وزارت بهداشت، خواستار بررسی موضوع از سوی وزارتخانه مربوط شد.

شایان ذکر است که صنعت کردشگری ایران بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان از همه‌گیری ویروس کرونا متضرر شده است که سهم جامعه هتلداران از این ضرر ۱۴ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود علاوه بر این، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از خروج حدود ۵۰ درصد متخصصان گردشگری به‌دنبال تعطیلی و توقف گسترده سفرها خبر داده است.

از طرفی، سفر شهروندان اروپایی به ارمنستان و کشورهای دیگر با نیت واکسیناسیون و افزایش تور ارمنستان در این راستا، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است‌. کشور ارمنستان در حالی به قطب گردشگری سلامت برای ایرانیان تبدیل شده است که تنها دو درصد جمعیت ساکن آن واکسینه شده‌اند و مردم این کشور اقبالی به واکسیناسیون نشان نمی‌دهند. لازم به توضیح نیست که مسئولان ذی‌ربط در ایران همچنان بر قرارگیری کشور در قطب گردشگری سلامت منطقه اصرار دارند و ایران را یکی از تامین‌کنندگان اصلی واکسن جهان، در آینده نزدیک قلمداد می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه