ثبت ملی هفت اثر تاریخی در تهران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۷
ثبت ملی هفت اثر تاریخی در تهران

هفت پرونده تهیه‌شده توسط یک گروه داوطلب تهیه پرونده‌های آثار تاریخی و معاصر تهران در جلسه کمیته ثبت ملی آثار تاریخیِ وزارتخانه میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیدند.

امیرحسین راد، معمار و پژوهشگر معماری از ثبت ملی هفت پرونده تهیه‌شده توسط گروه داوطلب تهیه پرونده‌های آثار تاریخی و معاصر تهران در جلسه کمیته ثبت ملی آثار تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد‌. وی که یکی از اعضای این گروه داوطلب است، با اشاره به تخریب‌های دنباله‌دار بناهای تاریخی شهر تهران، اذعان داشت:

از حدود یک سال پیش گروهی از داوطلبان با همراهی استادان معماری و میراث فرهنگی شکل گرفت تا توجه بیشتری به این بناها شود. یکی از اقدامات این گروهِ داوطلب همکاری با وزارت میراث فرهنگی برای تهیه پرونده‌های ثبتی برای بناهای واجد ارزش معماری معاصر در تهران است.

راد ضمن اشاره به ۱۸ پرونده جمع‌آوری شده توسط این گروه، از برگزاری دو جلسه ثبت برای این پرونده‌ها خبر داد و گفت:

در جلسه اول چهار پرونده تهیه‌شده توسط گروه داوطلب ثبت ملی شد و در جلسه ۲۱ تیر نیز از مجموع ۱۱ پرونده‌ای که ارائه کردیم، هفت پرونده ثبت ملی شد و چهار بنای دیگر واجد ارزش شناخته شد.

عکس‌‌ها از خبرگزاری ایسنا

عضو گروه داوطلب تهیه پرونده‌های آثار تاریخی و معاصر تهران آثاری چون سینما آسیا اثر هوشنگ سیحون، خانه‌ای در بلوار کشاورز اثر پل آبکار، خانه خیابان سی‌تیر در تقاطع صالح اثر اوژن آفتاندیلیانس، ساختمان صندوق کاوه در میدان توپخانه، خانه بتهوون در خیابان میرزای شیرازی، دبستان گیو از مدارس شاخص زرتشتی‌ها و مسجد الغدیر اثر جهانگیر مظلوم را به‌عنوان آثار ثبت شده در فهرست ملی برشمرد و تاکید کرد:

در این جلسه خانه و مطلب دکتر انتخابی به نام خانه نگار ۱۴ اثر گروه معماری نظام عامری، کمونه و خسروی، خانه منسوب به خانواده سارواریان و کودکستان سارواریان (نخستین کودکستان ایران) و همچنین خانه نهاوندی اثر داریوش بوربور به‌عنوان بناهای واجد ارزش شناخته شدند.

عکس‌‌ کاور از خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه