کشف آثار پیش از تاریخ در کاوش‌های باستان‌شناسی لرستان

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۸
کشف آثار پیش از تاریخ در کاوش‌های باستان‌شناسی لرستان

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه «امرایی الشتر» لرستان از کشف ردپایی تازه از ادوار پیش از تاریخ تا دوران اسلامی در این منطقه خبر داد.

مهدی حیدری، سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه «امرایی الشتر» در لرستان با اشاره به تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این منطقه، از بررسی فرهنگ‌های دوران پیش از تاریخ و تاریخی آن توسط هیئت باستان‌شناسی خبر داد و گفت:

در این فصل ۱۶ گمانه پیرامون تپه ایجاد شد. از این تعداد گمانه، در ۹ مورد به بقایای معماری و آثار فرهنگی برخوردیم و در هفت مورد از گمانه‌ها، آثار فرهنگی برجامانده‌ای مشاهده نشده است.

حیدری با اشاره به کشف بقایای فرهنگی از ادوار مس و سنگ، مفرغ، تاریخی و اسلامی در این منطقه، این کاوش‌ها را موجب شناخت ابعاد و گستردگی تپه امرایی و از سویی، درک بهتر ما از وضعیت باستان‌شناسی تپه امرایی و دشت ‌الشتر در ادوار مختلف دانست و افزود:

پس از پایان این پروژه، وضعیت تپه امرایی به‌لحاظ گستردگی مشخص و نقشه فنی ارائه شد که عرصه و حریم تپه را مشخص می‌کند. مطالعات روی یافته‌های فرهنگی کشف‌شده آغازی برای مطالعات بیشتر در ارتباط با باستان‌شناسی و وضعیت فرهنگی این محوطه باستانی در الشتر است.

تپه باستانی امرایی الشتر

عکس‌ از خبرگزاری ایرنا

شایان ذکر است تپه امرایی که دهم مهرماه ۱۳۸۰ با شماره ۴۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، آثاری از دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران پس از اسلام را در بر می‌گیرد. این تپه در روستای ولی‌آبادِ شهرستان الشتر در استان لرستان قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه