کشف آتشکده ساسانی در شهرستان سوادکوه

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
کشف آتشکده ساسانی در شهرستان سوادکوه

طبق اعلام سرپرست پایگاه میراث ‌ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید، آتشکده‌ای به‌صورت چهارطاقی در تپه کلای ارفه ده شهرستان سوادکوه کشف شده است.

مهدی عابدینی عراقی، سرپرست هیئت باستان‌شناسی پایگاه میراث ‌ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید از کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در کاوش‌های «تپه کلای» روستای «ارفه ده» سوادکوه خبر داد. این بنا که حدود ۳۰۰ متر مساحت دارد، با مصالح سنگ و آجرهایی به ابعاد ۴۸*۴۸*۸ سانتی‌متر ساخته شده و پلان آن مشابه با چهارطاقی‌های زمان ساسانیان در دیگر مناطق قلمرو این امپراتوری است.

عابدینی با اشاره به شواهد معماری و سفالین این بنا، از مشاهده یک آتشدان با تزیینات گچی در مرکز چهارطاقی خبر داد که از کاربرد مذهبی این بنا حکایت دارد. وی در این رابطه اذعان داشت:

این آتشکده که نشان می‌دهد تا قرن سوم هجری قمری مورد استفاده قرار می‌گرفته و در چندین مرحله الحاقاتی به آن افزوده شده است، در فاصله پنج کیلومتری غار تاریخی اسپهبد خورشید قرار گرفته و بخشی از مجموعه بناهای مربوط به اسپهبدان تبرستان در این بخش از سوادکوه واقع است.

سفالینه آتشکده ساسانی در سوادکوه

عکس‌ از  خبرگزاری ایرنا

سرپرست پایگاه میراث ‌ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید با اشاره به احتمال آسیب به این اثر تاریخی با توجه به قرارگیری این محوطه در مرکز بافت روستای ارفه ده، تصریح کرد:

هدف از این کاوش باستان‌شناسی شناخت دقیق لایه‌ها و آثار معماری برجای‌مانده و ثبت آن در فهرست آثار ملی و خرید آن از مالک شخصی محوطه خواهد بود.

عابدینی برنامه‌ریزی این کاوش‌ها را در راستای فعالیت‌های پژوهشی پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید و آثار وابسته آن توصیف کرد و گفت:

این پروژه با مجوز پژوهشگاه از اوایل این ماه در تپه کلای ارفه ده آغاز شده و در حال انجام است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه