خطرناک ترین جاده های ایران کدامند؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش سه شنبه، ۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
خطرناک ترین جاده های ایران کدامند؟

خطرناک‌ترین جاده‌های ایران در بخش‌های مختلفی از کشور ما قرار گرفته‌اند و در طول سال شاهد وقوع تصادفات رانندگی زیادی هستند.

بخش زیادی از تصادف‌های رانندگی در کشور ما در خطرناک ترین جاده‌های ایران اتفاق می‌افتند. این جاده‌ها سهم ۷۵ درصدی از مجموع حوادث رانندگی سالانه را به خود اختصاص می‌دهند. بر اساس آمار و گزارش سازمان بهداشت جهانی، کشور ما در میان ۱۷۵ کشور، رتبه ۱۱۳ را در کمترین تلفات جاده‌ای دارد. یکی از عوامل موثر در سوانح رانندگی، جاده‌های خطرناک با استانداردهای پایین هستند. سالانه بیش از ۱۷,۰۰۰ نفر، جان خود را در جاده‌های خطرناک ایران از دست می‌دهند و عده‌ای نیز دچار صدمه‌های جانی جبران ناپذیر می‌شوند.

خطرناک‌ترین جاده‌های ایران شامل جاده‌های کوهستانی مرتفع و مسیرهای پرتردد طولانی هستند که به‌ترتیب وضعیت نامناسب راه به‌همراه شرایط نامساعد جوی و طولانی شدن زمان رانندگی و خستگی رانندگان از مهم‌ترین دلایل ایجاد سانحه در این جاده‌ها به شمار می‌روند.

خطرناک ترین جاده‌های ایران در استان‌های مختلف کشور قرار گرفته‌اند که بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده، در طول سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ استان‌های سمنان، کرمان و مرکزی بیشترین آمار تصادف رانندگی را داشته‌اند. تردد بالا در مسیرهای ارتباطی این استان‌ها، طولانی بودن جاده‌ها و کویری بودن بخش‌های زیادی از این مسیرها از دلایل اصلی وقوع تصادف در آن‌ها گزارش شده‌اند.

همچنین در استان‌های البرز و تهران به‌دلیل وجود آزادراه‌ها و بزرگراه‌های با کیفیت، رسیدگی مطلوب و ابزار مناسب برای کنترل تخلفات رانندگی، کمترین حوادث رانندگی اتفاق افتاده‌اند. اگر می‌خواهید با خطرناک‌ترین جاده‌های ایران آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید. 

خطرناک ترین جاده‌های ایران:

جاده چالوس

  • استان‌های البرز و مازندران
  • ۱۶۰ کیلومتر

دره جاده چالوس منبع عکس: نامشخص

جاده چالوس یکی از زیباترین جاده‌های شمال ایران است که در طول سال مسافران زیادی از شهرهای مختلف ایران برای رسیدن به شهرهای استان مازندران از آن عبور می‌کنند. این جاده از معروف‌ترین جاده‌های کوهستانی کشور ما به شمار می‌رود و در طول مسیر از دره‌ها و گردنه‌های خطرناکی می‌گذرد. حجم بالای تردد در این جاده، آب و هوا و اقلیم کوهستانی و احتمال ریزش سنگ  از دلایل خطرناک بودن این جاده است.

برای تردد در جاده چالوس طول روز را انتخاب کنید. این جاده به‌دلیل مسیر پرپیچ‌وخم نیاز به هوشیاری کامل راننده دارد. بسیاری از ساکنان تهران و شهرهای اطراف آن با تصور کوتاه بودن مسیر و برای فرار از ترافیک روزانه جاده چالوس، ساعت‌های پایانی روز و طول شب را برای گذر از این جاده انتخاب می‌کنند؛ به همین دلیل در جاده چالوس آمار تصادف‌های رانندگی شبانه بالا است. این جاده در حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد؛ اما به‌دلیل پیچ‌وخم زیاد طی مسیر آن در حدود سه تا چهار ساعت طول می‌کشد.

جاده تهران مشهد

  • استان‌های تهران، سمنان و خراسان رضوی
  • نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر

جاده تهران مشهد از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

جاده تهران مشهد با نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر طول، یکی از پرترددترین جاده‌های کشور است و در طول سال مسافران زیادی از آن عبور می‌کنند. این جاده کاملا صاف و یکنواخت و در طول مسیر یک طرفه است؛ به همین دلیل شاید در نگاه نخست بی‌خطر و امن به نظر برسد؛ اما مسیر بیابانی و طولانی آن، این جاده را به یکی از پرخطرترین جاده‌های ایران تبدیل می‌کند. بسیاری از مسافران برای رسیدن به شهر مشهد این مسیر را به‌صورت یکباره طی می‌کنند که سبب خستگی و خواب آلودگی می‌شود.

سفر در جاده تهران مشهد در طول روز به‌دلیل تابش مستقیم خورشید و گرمای هوا آزاردهنده است و طولانی بودن مسیر، پیمودن این جاده در شب را نیز پر مخاطره می‌کند. بهترین راه برای سفر با وسیله نقلیه شخصی در این جاده، چند توقف در بین مسیر است. جاده تهران مشهد از شهرهای زیبایی مانند سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور می‌گذرد. اگر در عبور از این جاده امکان توقف شبانه را در شهرهای میان مسیر داشته باشید و این مسافت را طی دو روز یا بیشتر بپیمایید، سفری امن‌تر را تجربه خواهید کرد. برای پیمودن یک‌باره این مسیر بهتر است از راننده کمکی بهره بگیرید.

جاده اهر تبریز

  • استان آذربایجان شرقی
  • ۱۴۰ کیلومتر

آزادراه تبریز

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

جاده اهر به تبریز در شمال غربی کشور ما قرار دارد و با گذشتن از شهرهای مختلف در استان آذربایجان شرقی، مسیر ارتباطی شهر تبریز با دیگر شهرهای شمالی ایران به شمار می‌رود. این جاده از میان مناظر طبیعی بسیار زیبایی عبور می‌کند؛ اما متاسفانه در طول سال شاهد بیشترین سوانح رانندگی در این منطقه هستیم.

برای تردد در این مسیر حتما در طول فاصله‌های زمانی کوتاه توقف کنید و ضمن بهره بردن از طبیعت زیبا، خستگی خود را رفع کنید. جاده اهر به تبریز حدود ۱۱۵ کیلومتر طول دارد و از آن با نام جاده مرگ آذربایجان یاد می‌کنند.

جاده قم گرمسار

  • استان‌های قم، تهران و سمنان
  • در حدود ۱۷۰ کیلومتر

کامیون در میان جاده گرمسار قم

عکاس و منبع عکس: ابوالفضل مهرخ از خبرگزاری مهر

جاده قم به گرمسار در حدود ۱۷۰ کیلومتر طول دارد؛ اما به‌دلیل تردد بالای خودروها در این مسیر و غیر استاندارد بودن این جاده ، از حادثه خیزترین جاده‌های ایران به شمار می‌رود. از طرف دیگر امکانات این جاده بسیار محدود است و نظارت مناسبی بر آن وجود ندارد. کوتاه بودن این مسیر سبب تردد روزانه افراد زیادی برای مقاصد کاری در آن می‌شود. اگر به‌شکل مداوم در این مسیر رفت و آمد دارید، به خاطر داشته باشید این جاده یکی از محورهای پر تصادف کشور ما در طول سال است.

جاده سیرجان بندرعباس

  • استان‌های کرمان و هرمزگان
  • در حدود ۳۰۰ کیلومتر

مسیر جاده سیرجان به بندر عباس

عکاس و منبع عکس: امین نظری از خبرگزاری ایسنا

جاده سیرجان به بندرعباس از پرترددترین مسیرهای ترانزیتی کشور است و روزانه ماشین‌های سنگین و باری زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند؛ به همین دلیل پیمودن این مسیر برای وسایل نقلیه سواری با خطرهایی همراه است. از طرف دیگر این جاده که نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر طول دارد، مهم‌ترین مسیر تردد به شهر بندرعباس است و بار ترافیکی سنگینی را در طول سال تحمل می‌کند.

بیشترین تصادف‌های رانندگی در جاده سیرجان به بندرعباس به‌دلیل انجام سبقت‌های غیرمجاز اتفاق می‌افتند. در طول تردد در این مسیر صبور باشید و با سرعت مجاز برانید. برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی ناشی از گرمای هوا در این خطه، حتما در طول مسیر نوشیدنی‌های خنک و مایعات فراوان بنوشید. توقف در فواصل کوتاه و توجه به تابلوهای هشدار دهنده در طول این جاده، سفر شما را بی‌خطر و امن می‌کنند.

جاده اسدآباد همدان

  • استان‌های همدان و کرمانشاه
  • در حدود ۲۰۰ کیلومتر

گردنه اسد آباد همدان از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

جاده اسدآباد همدان یکی از پرخطرترین مسیرهای جاده‌ای در ایران است که در طول سال سوانح رانندگی زیادی در آن اتفاق می‌افتد. این جاده مسیر ارتباطی بین شهر همدان با شهرهای استان کرمانشاه را میسر می‌کند و گردنه اسدآباد در میانه مسیر کوهستانی آن پرخطرترین بخش این جاده است. متاسفانه در این مسیر استانداردهای مناسب راهسازی رعایت نشده‌اند و مشکلات زیر ساختی آن را به یکی از پرخطرترین مسیرهای جاده‌ای در ایران تبدیل کرده‌اند. طول این جاده تا شهر کرمانشاه در حدود ۲۰۰ کیلومتر است و در زمان بارندگی‌ها مسیر آن بسیار لغزنده می‌شود؛ پس پیش از تردد در این مسیر وضعیت آب و هوایی را استعلام کنید.

جاده آستارا اردبیل (گردنه حیران)

  • استان‌های گیلان و اردبیل
  • نزدیک به ۸۰ کیلومتر

نمایی از پوشش گیاهی گردنه حیران در پاییز

منبع عکس: نمناک، عکاس نامشخص

جاده آستارا به اردبیل از میان کوه‌ها و دره‌های سرسبز شمال غربی ایران عبور می‌کند و گردنه حیران در آن واقع شده است. این جاده بین گردشگران طرفداران زیادی دارد و از پرترددترین مسیرهای جاده‌ای ایران است. نزدیکی این جاده به دریای خزر از یک سو و قرار گرفتن در جوار کوه‌های بلند پردرخت از سوی دیگر، سبب پوشیده شدن این مسیر با مه غلیط در طول سال می‌شود. در فصل‌های پر بارش، این مسیر بسیار لغزنده و خطرناک است و پیمودن آن به‌خصوص برای رانندگان تازه کار و ناآشنا به مسیر می‌تواند خطرآفرین باشد.

رانندگی با سرعت بالا در مسیر جاده‌ گردنه حیران، باعث عدم کنترل وسیله نقلیه در پیچ‌ها می‌شود و کارشناسان همین مطلب را دلیل وقوع بیشتر تصادف‌ها در این محور می‌دانند. برای لذت بیشتر از جاده آستارا به اردبیل و گردنه حیران در میانه این جاده توقف کنید و زمانی را به تماشای مناظر و قدم زدن در طبیعت بکر و زیبای آن اختصاص دهید. پارک ملی هیرکان، روستای حیران، روستای کشفی و جنگل فندقلو از زیباترین نقاط واقع در این جاده هستند.

جاده میانه زنجان

  • استان‌های زنجان و آذربایجان شرقی
  • نزدیک به ۱۴۰ کیلومتر

کوه های رنگی در نزدیکی زنجان

کوه‌های آلاداغ در مسیر جاده زنجان به میانه، منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس نامشخص

مسیر جاده میانه به زنجان یکی از پرترددترین مسیرها برای دسترسی به استان‌های شمال غربی ایران است و تردد بالای وسایل نقلیه احتمال افزایش تصادف‌های رانندگی را نیز بیشتر کرده‌اند. شرایط جوی و عدم رسیدگی مناسب و بازسازی بخش‌های مختلف این جاده از دیگر عوامل بروز سوانح رانندگی در این جاده هستند.

در فصل‌های پر بارش و سرد این جاده بسیار لغزنده می‌شود و مه گرفتگی در سطح آن نیز دید رانندگان را کم می‌کند. اگر قصد تردد در این مسیر را دارید، سفر خود را در طول روز برنامه‌ریزی کنید و تا حد ممکن از تردد در این جاده در شب بپرهیزید. حادثه‌خیزترین بخش‌های این جاده، بخش شمال غربی آن در ورودی استان آذربایجان و منطقه پل دختر است. در زمان رانندگی در این جاده با کنترل سرعت وسیله نقلیه خود، از انحراف ماشین و وقوع سانحه جلوگیری کنید.

جاده سبزوار گناباد

  • استان خراسان رضوی
  • نزدیک به ۲۸۰ کیلومتر

مسیر جاده گناباد

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

مسیر جاده‌ای سبزوار به گناباد از خلوت‌ترین مسیرها در استان خراسان رضوی است و شاید به همین دلیل رانندگان با سرعت زیاد در این جاده رانندگی می‌کنند. این مسیر از میان کویر می‌گذرد و تابش مستقیم خورشید و یکنواختی بخش‌هایی از این جاده سبب خواب آلودگی و خستگی رانندگان می‌شود. اگر قصد تردد در این مسیر دارید بهتر است این مسافت طولانی را به‌همراه راننده کمکی بپیمایید یا در فاصله‌های کوتاه توقف و استراحت کنید.

در طول مسافت نزدیک به ۲۸۰ کیلومتری جاده سبزوار به گناباد، چند قسمت پرپیچ‌وخم و خطرناک وجود دارد که حادثه خیزترین بخش‌های این جاده است و بر مبنای گزارش‌ها، از آن جمله می‌توان به فاصله ۷۰ کیلومتری «بردسکن» و نزدیکی‌های گناباد اشاره کرد. برای عبور بی‌خطر از این مسیر، سرعت مجاز و موارد ایمنی را رعایت کنید و از گرفتن ترمزهای ناگهانی بپرهیزید، زیرا داغ بودن آسفالت مانع از توقف سریع ماشین می‌شود.

جاده اسالم به خلخال

  • استان‌های گیلان و اردبیل
  • ۸۰ کیلومتر

جاده اسالم به خلخال در میان جنگل های انبوه از نمای بالا

منبع عکس: سایت دیجیکالا، عکاس نامشخص

جاده اسالم به خلخال از زیباترین جاده‌های کشور ما به شمار می‌رود که در طول مسیر خود از زیباترین دشت‌ها و ییلاق‌های شمال ایران عبور می‌کند. این جاده در روزهای زیادی از سال مه‌گرفته و بارانی است و به همین دلیل رانندگی در این جاده نیازمند دقت بیشتر است. از طرفی این مسیر بسیار پرپیچ‌وخم و دو طرفه است و دید مناسبی برای راننده وجود ندارد. برای لذت بردن از طبیعت این منطقه در رانندگی احتیاط کنید و در فواصل مختلف با توقف‌های بین مسیر، بهره بیشتری از زیبایی‌های این جاده ببرید.

جاده اسالم به خلخال در حدود ۸۰ کیلومتر طول دارد و استان گیلان را به استان اردبیل وصل می‌کند. ییلاق کیاره و گردنه الماس از زیباترین بخش‌های این مسیر است. در طول فصل‌های سرد سال احتمال ریزش کوه نیز در این جاده وجود دارد و مه گرفتگی شدید دید راننده به‌خصوص در پیچ‌های تند و پرتگاه‌ها را کم می‌کند. جاری شدن سیل در این مسیر در طول سال سبب از بین رفتن آسفالت و خرابی این جاده می‌شود. اگر قصد تردد در این جاده زیبا و رویایی را دارید، وضعیت آب و هوا را استعلام و در رانندگی دقت بیشتری کنید.

جاده عباس‌آباد کلاردشت

  • استان مازندران
  • ۴۰ کیلومتر

جاده مه گرفته عباس آبادبه کلاردشت میان انبوه درختان

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

جاده عباس‌آباد کلاردشت از زیباترین جاده‌ های ایران است که از میان کوهستان‌های جنگلی می‌گذرد. در طول این مسیر، مناظر زیبای شمال کشور پیش روی شما قرار می‌گیرد و انبوه درختان در طول آن بخش‌هایی از جاده را تاریک می‌کنند. عبور از جاده جنگلی عباس‌آباد در طول فصل‌های سرد سال به‌دلیل پیچ‌وخم زیاد و لغزندگی مسیر ممکن است خطرساز باشد.

در بخش‌های زیادی از جاده عباس‌آباد کلاردشت تلفن همراه آنتن ندارد و هیچ امکانات تعمیرگاهی نیز در این مسیر وجود ندارد. با توجه به موقعیت مکانی و آب و هوای این منطقه برای تردد در این جاده اصول ایمنی را رعایت کنید تا از سفر خود لذت بیشتری ببرید. این جاده نزدیک به ۴۰ کیلومتر طول دارد و پیمودن آن در حدود یک ساعت طول می‌کشد.

جاده هراز

  • استان‌های تهران و مازندران
  • در حدود ۱۳۰ کیلومتر

جاده هراز از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

جاده هراز از دیگر مسیرهای ارتباطی به شمال ایران است که دسترسی به شهر آمل و استان‌های گلستان و مازندران را میسر می‌کند. مسیر دسترسی به شهر دماوند نیز در این جاده قرار دارد. بسیاری از ساکنان تهران برای رفتن به شمال کشور این جاده را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل این مسیر نیز مانند جاده چالوس در طول تعطیلات رسمی و پایان هفته ترافیک بالایی را تجربه می‌کند.

گردنه امامزاده هاشم از پر خطرترین قسمت‌های جاده هراز است که بیشترین آمار سوانح رانندگی این جاده را در طول سال دارد

مسیر رودهن به امامزاده هاشم در جاده هراز یکی از حادثه خیزترین بخش‌های این مسیر است که آمار تصادف رانندگی آن در طول سال نظر کارشناسان را جلب می‌کند. در طول سال‌های اخیر بخش‌های زیادی از این جاده را عریض کرده‌اند؛ اما هم‌چنان بخش‌هایی از جاده هراز خطرساز است. با وجود تغییرات گسترده در ساختار این جاده به‌دلیل زیرساخت‌های نامناسب آن هنوز جاده هراز از پر تصادف‌ترین جاده‌های ایران به شمار می‌رود.

جاده هراز در حد فاصل شهرهای رودهن و بومهن آغاز می‌شود و با گذشتن از دره مشا، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان به آمل می‌رسد. این مسیر در حدود ۱۳۰ کیلومتر طول دارد؛ اما به‌دلیل پیچ‌وخم زیاد، پیمودن آن بین دو تا سه ساعت طول می‌کشد.

جاده ساری به سمنان (کیاسر)

  • استان‌های مازندران و سمنان
  • نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر

جاده کیاسر در پاییز

عکاس: هادی عمادی

جاده ساری به سمنان که با نام محور کیاسر شناخته می‌شود از سردسیرترین جاده‌های شمال ایران است که در طول فصل‌های سرد سال پوشیده از برف می‌شود. گرچه این جاده پرتردد و شلوغ نیست، عبور از آن در فصل‌های پر بارش باید با احتیاط زیاد همراه باشد. جاده کیاسر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و در طول مسیر خود از جنگل‌های زیبا و دره‌های سرسبز عبور می‌کند. برای عبور از این جاده جانب احتیاط را رعایت کنید و پیش از سفر وضعیت آب و هوایی در این جاده را استعلام کنید.

جاده چابهار کنارک

  • استان سیستان و بلوچستان
  • در حدود ۵۰ کیلومتر

جاده ساحلی چابهار کنارک از نمای بالا

منبع عکس: سایت destination iran tours

جاده چابهار به کنارک از جنوبی‌ترین جاده‌های ایران است که در حاشیه دریای عمان قرار دارد. این جاده از یک سو با کوه‌های صخره‌ای زیبا و از سوی دیگر با دریا احاطه شده است. گرچه طول جاده چابهار به کنارک تنها در حدود ۵۰ کیلومتر است، موقعیت خاص این جاده و تردد محلیان در آن در تمام ساعت‌های شبانه‌روز آن را به یکی از حساس‌ترین جاده‌های جنوب ایران تبدیل می‌کند.

جاده چابهار کنارک به‌دلیل تردد بالای محلیان در این مسیر و سرعت بالای خودروها، از جاده‌های خطرساز در جنوب کشور ما است

در اطراف جاده چابهار به کنارک روستاهای مختلفی قرار گرفته‌اند و فاصله کوتاه این آبادی‌ها تا جاده اصلی سبب تردد بالای مردم روستا در این جاده در طول روز می‌شود. بیشتر مردم محلی با موتور سیکلت در این جاده رفت و آمد دارند و رانندگی با سرعت بالا در این جاده خلوت ممکن است سبب حادثه‌ای دردناک شود. زیبایی این جاده توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند و برخی با خیال خلوت بودن این مسیر اقدام به عکاسی در بخش‌های خطرناک آن می‌کنند. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، در عبور از این جاده بسیار دقت کنید.

جاده قوچان سبزوار

  • استان خراسان رضوی
  • در حدود ۱۶۰ کیلومتر

ماشین های سواری در مسیر جاده قوچان سبزوار

عکاس و منبع عکس: محمد آقایی پر از خبرگزاری تسنیم

جاده قوچان سبزوار در حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و به میانه جاده تهران مشهد متصل می‌شود. مسیر این جاده بسیار پرپیچ و خم است و پهنای کمی دارد. در طول این مسیر از گردنه‌های متعددی عبور خواهید کرد و به‌دلیل رفت و آمد ماشین‌های سنگین و ترانزیتی در این جاده و سبقت‌های غیرمجاز، احتمال تصادف بالا می‌رود. از طرف دیگر به‌دلیل سردسیر بودن این جاده کوهستانی و بارش‌های مداوم در طول فصل‌های سرد در این محور مواصلاتی، این جاده آسفالت مناسبی ندارد. در سفر به این خطه از ایران ایمنی کامل را رعایت کنید، در پیچ‌ها سبقت نگیرید و با سرعت مجاز حرکت کنید.

جاده بروجن لردگان

  • استان چهار محال و بختیاری
  • در حدود ۱۰۵ کیلومتر

جاده بروجن به لردگان در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد و از آن با عنوان خطرناک‌ترین جاده در این استان یاد می‌شود؛ البته این خطه از کشور به‌دلیل قرار گرفتن در کوهستان‌های بلند و پرپیچ‌وخم، جاده‌های خطرناک زیادی دارد. جاده‌های کوهستانی این منطقه در طول سال شاهد تصادف‌های مرگباری هستند. این خطه همچنین از مناطق سردسیر کشور است و لغزندگی و مه گرفتگی جاده‌های آن احتمال وقوع سوانح رانندگی را افزایش می‌دهد.

جاده بروجن به لردگان در حدود ۱۰۵ کیلومتر طول دارد و از شاه‌راه‌های ارتباطی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. این جاده در طول سال بار ترافیکی بالایی را تحمل می‌کند. برای تردد در این مسیر و سایر جاده‌های کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری جانب احتیاط را رعایت کنید.

بررسی همه جاده‌های خطرناک ایران در بخش‌های مختلف کشور ما در یک مقاله نمی‌گنجد. بسیاری از روستاهای ایران در میان کوهستان‌های بلند یا کویرهای خشک قرار گرفته‌اند و مسیرهای دسترسی به این مناطق دور افتاده، بدون امکانات و پر خطر است؛ اما به‌دلیل تردد پایین در آن‌ها آمار سوانح رانندگی این جاده‌ها بالا نیست. ایمن سازی راه‌ها در همه مناطق کشور سهم چشمگیری در کاهش تصادف‌های سالانه ایران خواهد داشت. امیدواریم در سال‌های آینده اهتمام بیشتری برای ساماندهی پرخطرترین جاده‌های کشور ما به وجود آید.

مسیر سربالایی جاده لردگان بروجن

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

در این مقاله به معرفی برخی از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران با توجه به آمار تصادف‌های چند سال اخیر پرداختیم. با امید به اینکه هرگز سوانح رانندگی در جاده‌های خطرناک ایران را تجربه نکرده باشید، چنانچه در استان محل سکونت شما مسیر پر خطر جاده‌ای وجود دارد، آن را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

عکس‌ کاور از سید محمد اکبر موسوی، خبرگزاری ایرنا

پرسش‌های متداول

خطرناک ترین جاده‌های ایران کدامند؟

جاده چالوس، جاده تهران مشهد، جاده اهر هریس تبریز، جاده قم گرمسار، جاده سیرجان بندرعباس، جاده اسدآباد همدان، جاده آستارا اردبیل (گردنه حیران)، جاده میانه زنجان، جاده سبزوار گناباد، جاده اسالم به خلخال، جاده عباس‌آباد کلاردشت، جاده هراز، جاده ساری به سمنان (کیاسر)، جاده چابهار کنارک، جاده قوچان سبزوار، جاده بروجن لردگان.

کم خطرترین زمان سال برای سفر جاده‌ای چه زمانی است؟

در مناطق سردسیر، فصل‌های گرم زمان مناسبی برای سفر به جاده‌های خطرناک هستند، زیرا یخ زدگی و لغزندگی این جاده‌ها از بین می‌رود. مناطق جنوبی و گرمسیر ایران نیز در ۶ ماه دوم سال شرایط مناسبی برای سفر دارند. گرما زدگی در جاده‌های خشک و بیابانی، تاثیر زیادی در سوانح رانندگی این مناطق دارند.

چه استان‌هایی بیشترین جاده‌های خطرناک را دارند؟

استان‌های سمنان، کرمان و مرکزی در طول سالیان اخیر بیشترین آمار تصادف‌های رانندگی را داشته‌اند.

خطرناک‌ترین جاده‌های ایران چه خصوصیاتی دارند؟

جاده‌های کوهستانی پرپیچ‌وخم و سردسیر و جاده‌های بیابانی خشک و طولانی، از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه