برای طبیعت گردی چه لوازمی همراه خود ببریم؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۸
برای طبیعت گردی چه لوازمی همراه خود ببریم؟

طبیعت‌گردی یکی از تفریح‌های جذابی است که امروزه طرفداران زیادی دارد؛ اما زمانی می‌توانید بهترین تجربه را داشته باشید که با تجهیزات کامل قدم در این راه بگذارید.

طبیعت‌گردی یا اکوتوریسم، تجربه‌ای مهیج و مفرح است که باید بدون تخریب یا برهم‌زدن طبیعت انجام شود. در واقع این نوع از گردشگری شامل سفر مسئولانه به مناطق طبیعی و بکر، حفظ محیط‌زیست و کمک به بهبود وضعیت مردم بومی می‌شود. چنین سفر ماجراجویانه‌ای مستلزم داشتن وسایل ضروری طبیعت‌گردی است که بسته به نوع سفر نظیر کوهنوردی، غارنوردی، بیابان‌گردی و... باید تجهیزات مناسب را در اختیار داشته باشید. در ادامه این مقاله به مهم‌ترین وسایل طبیعت گردی برای حضور در بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران و جهان اشاره خواهیم کرد.

فهرست تجهیزات ضروری طبیعت‌گردی:

چمدان یا کوله‌پشتی؟

تجهیزات طبیعت گردی

در تور طبیعت گردی نمی‌توانید از چمدان استفاده کنید و داشتن تجهیزات مناسب از جمله کوله‌پشتی اهمیت بسزایی دارد. برای انتخاب کوله‌پشتی حتما نوع سبک و استاندار آن را انتخاب کنید تا به کمر و ستون فقرات شما آسیب نزد. جنس کوله‌پشتی متناسب با نوع و زمان سفرتان باشد؛ به‌عنوان مثال برای فصل زمستان باید کوله‌های ضدآب و محکم را خریداری کنید. کوله‌پشتی خوب باید محفظه‌‌های متعددی برای قرارگیری انواع وسایل نظیر دوربین عکاسی، عصای کوهنوردی و غیره داشته باشد تا نه‌تنها جابه‌جایی وسایل آسان‌تر شود، بلکه در کمترین زمان ممکن به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

لباس هایی که باید همراه داشته باشیم

لباس مناسب طبیعت‌گردی باید از شما در برابر سرما، گرما، باد، آفتاب شدید و باران محافظت کند. یکی از اصول پوشیدن لباس برای طبیعت‌گردی، پوشیدن لایه‌ای آن است تا به این ترتیب برای تنظیم هوا بتوانید تعداد لایه‌ها را کم یا زیاد کنید. عملکرد هر لایه لباس به این صورت است که لایه پایه روی پوست شما قرار می‌گیرد؛ لایه میانی، گرمای بدن را حفظ می‌کند و لایه بیرونی محافظ خوبی در برابر باد و باران است. علاوه بر این، لباس راحت، محکم و سبک به عملکردتان در طول مسیر کمک می‌کند و در سلامتی شما تاثیر دارد.

با توجه به اینکه امکان تغییر آب و هوا در طول سفر وجود دارد، یک لایه لباس عایق و اضافه و همین طور پانچو همراه خود داشته باشید. اسکارف یکی از کاربردی‌ترین وسایل طبیعت‌گردی محسوب می‌شود که می‌توانید از آن به‌عنوان چشم‌بند، دستمال سر، ماسک و… استفاده کنید.

جعبه‌ کمک‌های اولیه و دارو

جعبه کمک‌های اولیه یکی از مهم‌ترین تجهیزات طبیعت‌گردی است که باید شامل محلول بتادین، پنبه آغشته به الکل، گاز استریل، باند، بسته پودر یخ فوری، پارچه آتل‌بندی دست، سنجاق قفلی، قرص‌های مسکن، ضدتهوع و اسپاسم، قیچی، سرنگ آماده، چسب زخم یا چسب لوکوپلاستف و غیره باشد.

کفش مناسب

کفش مناسب طبیعت گردی

برای همه مسیرها و تورهای طبیعت گردی نمی‌توانید از یک نوع کفش استفاده کرده و فارغ از قیمت و برند کفش باید مدل راحتی را انتخاب کنید. از آنجا که پیاده‌روی مهم‌ترین بخش گردش در طبیعت‌ به حساب می‌آید، کفش نامناسب، فشار زیادی به پا وارد شده و باعث خستگی یا عدم‌توان برای پیمایش مسیر می‌شود. صندل مقاوم برای سفرهای سبک و تابستانی، کفش‌های پیاده‌روی و رانینگ برای پیاده‌روی یا دویدن، کفش‌های هایکینگ برای مسیرهای هموار در طبیعت، کفش‌های ترکینگ برای مسیرهای ناهموار در طبیعت و کفش‌های کوهپیمایی و کوهنوردی از جمله کفش‌هایی هستند که انتخاب آن‌ها به نوع سفرتان بستگی دارد.

مسیریاب و نرم افزارهای طبیعت گردی

برای داشتن سفری بی‌خطر در دل طبیعت باید مجهز به نرم‌افزارهای طبیعت‌گردی باشید که از آن جمله می‌توان به نرم‌افزار «GPX Viewer» و «Wikiloc» اشاره کرد. علاوه بر نصب این برنامه‌ها روی تلفن همراه باید نحوه استفاده از آن‌ها را بدانید.

نقشه جغرافیایی و قطب‌نما جزو ضروریات این سفر هستند که ترجیحا آن‌ها را در کیسه‌ای شفاف و ضدآب نگه‌داری کنید. برای استفاده از GPS تلفن همراه، پاوربانک فراموش نشود!

محافظت‌کننده‌ها در برابر نور‌خورشید

دو کوهنورد در ارتفاعات سرسبز

عینک آفتابی: عینک آفتابی وسیله‌ای ضروری برای حفاظت از چشم در برابر اشعه فرابنفش خورشید، سرمای هوا، وزش باد، گردوغبار و غیره است. هنگام طبیعت‌گردی در فصل زمستان لزوم استفاده از عینک دوچندان می‌شود؛ زیرا در هوای برفی به‌دلیل انعکاس نور ، آسیب بیشتری به چشم می‌خورد. در واقع، شدت اشعه فرابنفش در طبیعت بسیار بالاتر از محیط‌های شهری است؛ به‌طوری که با افزایش ارتفاع یا در محیط‌های برفی، کویری، کناره دریاها و تالاب‌ها، این اشعه به‌ میزان چشمگیری افزایش می‌یابد و مضرات بیشتری برای چشم دارد.

کرم ضدآفتاب: کرم‌ ضدآفتاب نیز از پوست در مقابل اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. برای انتخاب این کرم باید در وهله اول به قدرت حفاظتی آن توجه کنید که SPF‌ آن حداقل ۱۵ باشد و در عین حال، اشعه‌های UVA و UVB را پوشش دهد.

وسایل دیگری همچون بالم لب و کلاه لبه‌دار نیز از آفتاب سوختگی، ترک‌خوردن لب و... جلوگیری می‌کنند.

روشنایی

وسایل روشن‌کردن مسیر بیشتر برای سفرهای چندروزه طبیعت‌گردی ضرورت دارد و شامل چراغ قوه و چراغ پیشانی می‌شود. چراغ پیشانی یا هدلامپ مانند هدبند روی سر قرار می‌گیرد و بدون استفاده از دست، مسیر را روشن می‌کند که به این ترتیب محدودیتی برای دست‌ها و متعاقبا عملکرد شما پیش نمی‌آید. پس چراغ و باطری اضافه را در تور طبیعت گردی فراموش نکنید!

جعبه ابزار و ملزومات مورد نیاز

برای طبیعت‌گردی به یک سری ابزار نیاز دارید تا در زمان خرابی‌های احتمالی یا مواقع ضروری استفاده کنید. چاقوهای چندمنظوره، نوار چسب پهن برای رفع پارگی چادر یا کیسه خواب، اره سیمی، انبردست همه‌کاره، سوت نجات، آتشزنه، چاقو تاشو جیبی، چاقو کارتی چندکاره و قطب‌نما، از جمله مواردی هستند که باید در جعبه ابزارتان وجود داشته باشد.

از دیگر ملزومات طبیعت‌گردی می‌توان به باتوم و عصای کوهنوردی، ضدعفونی‌کننده دست، آب آشامیدنی، خوراکی، اجاق گاز سفری، ژل آتش‌زا، زیرانداز ضدآب، کرم ضدگزیدگی و غیره اشاره کرد.

چادر مسافرتی

چادرهای مسافرتی انواع مختلفی دارد و در تور طبیعت‌گردی بهتر است از چادری استفاده کنید که سقف توری و پنجره‌ داشته باشد. برای هوای بارانی و مرطوب نیز چادرهای دوپوش مناسب هستند که پوشش جداگانه‌ آن در زمان بارندگی روی چادر انداخته می‌شود.

کیسه خواب

انتخاب کیسه خواب یکی از چالش‌های مهم در طول سفر در طبیعت است و از همین رو کارایی کیسه خواب و قابلیت حمل و بسته‌بندی آن برای طبیعت‌گردها اهمیت دارد. انواع کیسه خواب شامل مدل‌های بهاره و تابستانه، مدل‌های سه فصلی (بهار،‌ تابستان و پاییز) و مدل‌های زمستانه می‌شود. ضمن اینکه کیسه خواب دارای تنوع زیادی از نظر شکل ظاهری، جنس، وزن، الیاف و غیره است و هنگام خرید باید به حجم، سایز، رنگ، الیاف و ضدآب بودن آن توجه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه