برگزاری مراسم رژه طلایی فراعنه در خیابان‌های قاهره

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
برگزاری مراسم رژه طلایی فراعنه در خیابان‌های قاهره

طی مراسم ویژه‌ای به نام «رژه طلایی فراعنه»، بقایای ۲۲ فرعون مومیایی‌شده مصر ار خیابان‌های قاهره به موزه ملی تمدن این کشور منتقل شد.

مقامات مصر روز شنبه ۱۴ فروردین ماه ۲۲ فرعون مومیایی‌شده مصر را درر مراسمی تشریفاتی موسوم به رژه طلایی فراعنه (Pharaohs' Golden Parade) از «موزه ملی مصر» به «موزه تمدن» این کشور منتقل کردند. در این مراسم که به‌صورت زنده از تلوزیون ملی مصر پخش شد، ۱۸ پادشاه و چهار مقام سلطنتی دیگر مسیری هفت کیلومتری بین دو موزه را پیمودند.

در این رژه، مومیایی‌ها به‌ترتیب قدمت حرکت می‌کردند و بنا بر گفته مقامات مصر، اغلب آن‌ها به به دوران پادشاهی نوین مصر تعلق داشتند که از سال ۱۵۳۹ تا ۱۰۷۵ قبل از میلاد در مصر حاکم بود.

«تائوی دوم»، ملقب به «تائوی شجاع»، که ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در جنوب مصر حکمرانی می‌کرد، در نخستین ارابه این رژه قرار داشت. آخرین ارابه از صف فراعنه نیز به «رامسس نهم» تعلق داشت که دوران حکومت وی به ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

چهره‌های تاریخی مطرحی چون «رامسس دوم» یکی از معروف‌ترین فراعنه مصر و ملکه «حَتشـِپسوت» نیز در این رژه نمادین شرکت داشتند. حَتشـِپسوت که به‌عنوان تنها فرعون مونث تاریخ مشهور است، برای غلبه بر سنت‌هایی که زنان را به در اختیار گرفتن نقش‌های ثانویه در سلسله مراتب سلطنتی محدود می‌کرد، به استفاده از ریش مصنوعی روی آورده بود.

مومیایی رامسس دوم

پیش از برگزاری این مراسم، هر مومیایی در یک محفظه‌ ویژه حامل گاز نیتروژن و تحت شرایطی قرار گرفت که معمولا از مومیایی‌ها نگهداری می‌شود. این محفظه‌ها سپس داخل ماشین‌های مخصوصی قرار گرفتند که به سبک مصر باستان تزئین شده بودند. ارابه‌های طلایی مذکور نیز به ضربه‌گیر مجهز شده بودند تا از سلامت محموله‌های ارزشمند در سفر ۴۰ دقیقه‌ای در خیابان‌های قاهره اطمینان حاصل شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه