پاکسازی رنگ مو از نقش‌ فتحعلی‌ شاه

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۹
پاکسازی رنگ مو از نقش‌ فتحعلی‌ شاه

معاون میراث‌ فرهنگی تهران از مرمت نقش‌برجسته قاجاری در چشمه علی خبر داد. این اثر تاریخی در روزهای اخیر توسط فرد یا افرادی به‌وسیله رنگ مو و مواد شیمیایی مخدوش شده بود.

مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی تهران، از پاکسازی نقش برجسته فتحعلی‌شاه قاجار در چشمه علی از مواد شیمیایی و رنگ مو و مرمت این اثر تاریخی خبر داد. چندی پیش این نقش برجسته توسط فرد یا افرادی مخدوش شده بود. ادیب‌زاده در این رابطه اذعان داشت:

پس از اعلام گزارش مخدوش شدن نقش‌برجسته چشمه‌علی با رنگ، در همان ساعات ابتدایی روز دوشنبه ششم اردیبهشت‌ماه کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و متخصصان مرمتی از محل بازدید داشتند. پس از نمونه‌برداری‌های اولیه و بررسی میزان و نحوه آسیب‌ها، گروه مرمتی به‌صورت داوطلبانه برای مرمت و پاکسازی نقش‌برجسته اعلام آمادگی کردند. در ادامه با انجام کار آزمایشگاهی و مشخص شدن حلال رنگ در کمتر از ۲۴ ساعت با تلاش گروه مرمتی، اثر رنگ روی نقش‌برجسته پاک‌سازی شد.

مرمت نقش برجسته فتحلی شاه در چشمه علی

عکس‌ از خبرگزاری ایسنا

گفتنی است که خبر مخدوش شدن نقش برجسته فتحعلی‌شاه قاجار در چشمه‌علی شهر ری، روز ۶ اردیبهشت‌ماه رسانه‌ای شد. این نقش برجسته در حالی با رنگ موی مشکی و مواد شیمیایی مورد سوء‌قصد قرار گرفته است که کیوسک نیروی انتظامی در حوالی آن مشاهده می‌شود و انتظار حفاظت بیشتری می‌رفته است. لازم به‌ توضیح است که محدوده چشمه‌ علی با قدمتی بالغ بر هفت هزار سال، فاقد هرگونه دوربین مداربسته است و حفاظت از آن در پایین‌ترین سطوح امنیتی صورت می‌پذیرد‌.

بنا بر اظهار نظر کارشناسان، مواد شیمیایی ریخته‌شده بر نقش برجسته حاوی اکسیدان رنگ مو و رنگ خوراکی بود و نفوذ مواد در عمق این اثر تاریخی، کار مرمت را دشوار کرده بود؛ با این‌حال، پاک‌سازی نقش‌برجسته چشمه‌علی توسط گروه حفاظت و مرمت «ایکوم» به سرپرستی «مهندس بهنود گوهربین» انجام شده است. مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر ری نیز از پیگرد قانونی شخص و اشخاص خاطی خبر داده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه