ثبت شهرستان‌های تفت و بافق در فهرست آثار ملی ایران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
ثبت شهرستان‌های تفت و بافق در فهرست آثار ملی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اعلام کرد که شهر تفت و باغات به‌هم پیوسته و نخلستان‌های بافق در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، بت اشاره به اهمیت باغشهر تفت به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری استان یزد، اذعان داشت:

این شهرستان علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی از باغ‌های بهم پیوسته و کوچه باغ‌ها و بافت قابل توجهی برخوردار است که همین مسئله منجر به جذب گردشگران داخلی و خارجی به این شهرستان شده است.

فاطمی با اشاره به باغ‌های گسترده انار و سایر میوه‌ها در شهرستان تفت، از برگزاری جشنواره‌های متعدد انار و انارچینی در این شهرستان خبر داد. وی همچنین با اشاره به ظرفیت بافق به‌عنوان یکی از شهرهای گردشگرپذیر و جاهای دیدنی استان یزد، این شهرها را به‌عنوان پرمخاطب‌ترین و گردشگرپذیرترین شهر استان یزد در دوران پیش از کرونا توصیف کرد و افزود:

شهرستان بافق از ظرفیت نخلستان‌ها و باغ‌های بهم پیوسته قابل‌توجهی برخودار است. نخلستان‌های زیبای بافق علاوه بر محصول خرما منجر به‌شکل‌گیری صنایع دستی وابسته به نخیلات شده‌اند؛ به‌طوری که حصیربافی در آن رونق گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با تاکید بر ضرورت حفظ بافت‌های تاریخی و خانه‌ها و باغ‌های یزد به‌عنوان یکی از مناطق و بافت‌های منحصربه‌فرد، اذعان داشت:

خوشبختانه اهتمام شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌ها برای حفط این میراث ارزشمند منجر شده تا این آثار غنی بتوانند همچنان گذشته حفظ شوند و لازم است با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی اعتبارات ملی بارآفرینی شهری برای این بافت‌های ارزشمند تخصیص داده شود.

سید مصطفی فاطمی همچنین با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بالقوه گردشگری باید به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل شوند، تصریح کرد:

این ظرفیت‌ها علاوه بر رونق گردشگری، در حفظ فرهنگ و توسعه فرهنگی این دو شهرستان نقش داشته باشند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه