استرداد ۱۰۰ اثر موزه‌ای ایران از موسسه ایران‌شناسی بریتانیا

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
استرداد ۱۰۰ اثر موزه‌ای ایران از موسسه ایران‌شناسی بریتانیا

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که ۱۰۰ اثر موزه‌ای از موسسه ایران‌شناسی بریتانیا به موزه ملی ایران بازپس داده شد.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در پیامی که از طریق حساب توئیتری خود منتشر کرد، از استرداد مجموعه‌ای شامل ۱۰ هزار اثر فرهنگی، از جمله ۱۰۰ اثر موزه‌ای به ایران خبر داد. این آثار که در اختیار موسسه ایران‌شناسی بریتانیا بود، پس از نیم قرن و با استفاده از دیپلماسی فرهنگی به موزه ملی ایران تحویل داده شد. وی در این رابطه تشریح کرد:

مؤسسه ایران‌شناسی بریتانیا در تهران، در گذشته محل استقرار گروه‌های باستان‌شناسی و ایران‌شناسان بریتانیایی بود که برای مطالعه، بازدید، بررسی‌های میدانی و کاوش باستان‌شناسی به ایران می‌آمدند. گروه‌های بریتانیایی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی (دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی) برخی اشیاء و مواد فرهنگی را برای تکمیل طراحی و عکاسی به‌منظور آماده‌سازی برای انتشار به محل استقرار خود در مؤسسه ایران‌شناسی در قلهک منتقل می‌کردند. با وقوع انقلاب اسلامی بخشی از این آثار و پروژه‌ها به‌صورت نیمه‌کاره در آن محل باقی‌ ماند.

مونسان با بیان اینکه آثار مسترد شامل مواد فرهنگی از محوطه نوشیجان‌تپه (استان همدان)، سگزآباد (قزوین)، خوروین (البرز)، باباجان‌تپه (استان همدان)، پاسارگاد (استان فارس)، هفتوان‌تپه (استان آذربایجان‌غربی)، بقایای جانوری و قطعات شکسته سفال (بانک سفال) از محوطه‌های گوناگون ایران است، این آثار را حاصل بررسی‌ها و کاوش‌های پژوهشگران وابسته به BIPS در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی دانست و اذعان داشت:

در بین این مجموعه بیش از ۱۰۰ اثر اشیای موزه‌ای وجود دارد که شمار مواد فرهنگی آن بیش از ۱۰هزار یافته است. یافته‌ها از جنس ابزار سنگی، سفالی، استخوانی، آجر و... است که مستندنگاری این آثار در دستور کار موزه ملی ایران قرار دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت این آثار که حاصل کاوش‌ها و بررسی‌های علمی در نقاط مختلف کشور است، ابراز امیدواری کرد:

امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم با همکاری موزه و مؤسسه، این مجموعه ارزشمند را منتشر و نمایشگاهی در این خصوص در موزه ملی ایران برگزار کنیم.

شایان ذکر است که روند انتقال این آثار به موزه ملی ایران در روز ۱۳ اسفندماه ۹۹ صورت گرفت‌.

مؤسسه ایران‌شناسی بریتانیا در تهران (British Institute of Persian Studies) که به اختصار به آن «BIPS» می‌گویند یکی از چندین مؤسسه تحقیقاتی بین‌المللی بریتانیا محسوب می‌شود. این مؤسسه در سال ۱۹۶۱ زیر نظر فرهنگستان بریتانیا تأسیس شد و در سال ۱۹۷۶ ساختمان‌های خود را در منطقه قلهک تهران افتتاح کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه