ابلاغ آخرین دستور العمل ستاد کرونا برای ورود مسافران به ایران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۷
ابلاغ آخرین دستور العمل ستاد کرونا برای ورود مسافران به ایران

 آخرین دستورالعمل ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا برای ورود به ایران از مبادی هوایی، زمینی و دریایی به نهادهای مربوط ابلاغ شد.

با توجه به گسترش مجدد پاندمی در جهان و افزایش مبتلایان به ویروس جهش‌یافته انگلیسی، ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا آخرین دستورالعمل خود را در خصوص مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی به نهادهای اجرایی ابلاغ کرد. این دستورالعمل شامل قرارگیری ۱۳ کشور در فهرست ویژه و دارای ممنوعیت و همچنین ۲۷ کشور پرخطر و دارای محدودیت و شرایط ویژه برای ورود به ایران است‌. در این دستورالعمل برای هرکدام از این مقاصد و البته دیگر کشورهای خارجی پروتکل‌هایی پیش‌بینی شده است.

در دستورالعمل ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، کشورهای خارجی در سه دسته خاص تقسیم‌بندی شده‌اند که هرکدام مشمول شرایط و پروتکل‌های ویژه‌ای هستند؛ البته با توجه به میزان و وضعیت شیوع کرونا در کشورهای مختلف، فهرست ارائه شده در این دستورالعمل به‌لحاظ ممنوعیت و محدودیت به‌روزرسانی شده است.

بر این اساس، کشورهای دارای شرایط ویژه (واریانت انگلیسی) شامل فرانسه، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استوانی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا هستند. مسافرانی که دو هفته قبل از موعد سفر در این کشورها مستقر بوده‌اند با ممنوعیت پذیرش به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به ایران مواجه خواهند بود؛ البته این ممنوعیت شامل دیپلمات‌ها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی نمی‌شود.

همچنین در دسته‌بندی دوم کشورهای پرخطر با بروز بالای بیماری قرار دارند که برای ورودشان به ایران شرایط و پروتکل‌های خاصی در نظر گرفته شده است. در این دسته نام کشورهایی چون آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، استونی، اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونتگرو، مقدونیه شمالی، فلسطین، سنت‌لوسیا، صربستان، سیشل، اسلونی، سوئد، سوریه، تانزانیا و امارات متحده عربی به چشم می‌خورد.

مسافران از مبدا کشورهای پرخطر در دسته‌بندی دوم در بدو ورود ملزم به ارائه پاسخ منفی تست کرونا با اعتبار ۹۶ ساعت پیش از پرواز هستند. همچنین از مسافران بالای هشت سال مجددا تست گرفته خواهد شد و در صورت لزوم و اعلام ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا به قرنطینه خواهند رفت. هزینه تست PCR و قرنطینه احتمالی نیز بر عهده مسافر خواهد بود.

مسافران بالای هشت سال از مبدا سایر کشورهایی که در دو فهرست مذکور نبوده‌اند نیز قادر خواهند بود با ارائه پاسخ منفی تست کرونا و انجام مراقبت‌های سندرمیک در مبادی هوایی، دریایی و جاده‌ای وارد کشور شوند. پاسخ منفی تست کرونا باید در بازه زمانی ۹۶ ساعت پیش از پرواز صادر شده باشد و در صورت مشاهده علائم ابتلا، مسافران مورد آزمایش مجدد قرار خواهند گرفت.

ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در دستورالعمل خود تاکید کرده است که مسافران برای ورود به ایران از طریق مرزهای زمینی ملزم به ارائه تست PCR هستند و غربالگری‌های عمومی مورد نیاز نیز برای آن‌ها انجام خواهد شد.

 

مطالب مرتبط:

منبع تین نیوز

دیدگاه