کاهش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال ۹۸

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۸
کاهش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال ۹۸

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به نظارت بر رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در تردد‌های بین‌شهری، از کاهش ۵۰ درصدی سفرها نسبت به سال ۹۸ خبر داد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، با اشاره بر نظارت کامل بر انجام سفرهای نوروزی و ترددهای جاده‌ای د تعطیلات عید، از کاهش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به شرایط عادی سال ۹۸ خبر داد. وی در رابطه با آمار سفرهای نوروزی اذعان داشت:

در نوروز امسال در بازه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، مجموعا هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری جابه‌جا شده‌اند که شامل ۵٫۴ میلیون مسافر جاده‌ای، ۱٫۱ میلیون مسافر ریلی، ۸۱۵ هزار مسافر هوایی و ۴۶۰ هزار نفر مسافر دریایی بوده و منطبق با پیش‌بینی‌های اعلام شده وزارت راه و شهرسازی قبل از فرا رسیدن ایام نوروز است.

اسلامی با بیان این موضوع که تمامی سفرهای نوروزی مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا انجام شده است، از نظارت دقیق بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام عید خبر داد و تصریح کرد:

با توجه به لزوم استعلام وضعیت سلامت متقاضیان سفر پیش از فروش بلیط از «سامانه سروا» از وزارت بهداشت، در بازه ۲۰ روزه مذکور و از میان کدهای ملی استعلام شده قبل از فروش بلیط به مسافران و ضمن بررسی مجدد آن پیش از موعد سفر، تست کرونای حدود ۲۲۴۰ نفر از متقاضیان مثبت بوده که از سفر آن‌ها جلوگیری به عمل آمده است.

وزیر راه ‌و شهرسازی با اشاره به فاصله‌گذاری اجتماعی در ناوگان حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از اقدامات مصوب توسط وزارت بهداشت، از پذیرش مسافر در قطار و اتوبوس با ظرفیت ۵۰ درصدی و در هواپیما با ظرفیت ۶۰ درصدی مسافران خبر داد و افزود:

آمارها نشان می‌دهد اگرچه کاهش ۵۰ درصدی در تعداد جابه‌جایی مسافران با وسایل حمل ونقل عمومی جاده ای در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به دو سال پیش داشته‌ایم؛ اما تعداد تردد این وسایط حمل ونقل عمومی جاده ای نسبت به همین بازه زمانی، ۹ درصد افزایش داشته است که این موضوع به‌خوبی رعایت پروتکل‌ها در کاهش تعداد سرنشینان در هر وسیله نقلیه عمومی را در نوروز امسال نشان می‌دهد.

محمد اسلامی ضمن اشاره به کاهش ۱۶ درصدی تردد‌های جاده‌ای در بازه زمانی ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین نسبت به شرایط عادی، از تردد ۷۱۹,۲۵۴ وسیله حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در محورهای مواصلاتی وشور خبر داد. وی همچنین با اشاره به تردد ۹ میلیون و ۶۲۴ هزار وسایله تقلیه شخصی در این بازه، اظهار داشت:

مبدا بیشترین پلاک‌های مشاهده شده در جاده‌های کشور در این بازه، توسط سامانه های هوشمند، استان‌های تهران و البرز، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مازندارن و گیلان ثبت شده است.

وزیر راه‌ و شهرسازی درباره چگونگی کنترل‌های بهداشتی در مبادی مرزی نیز با اشاره به استقرار نیروهای هلال احمر برای کمک به مسئولان وزارت بهداشت، تاکید کرد:

بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مصوب، کلیه مسافران ورودی از مرزهای جاده‌ای ملزم به ارائه گواهی سلامت و عدم ابتلا به کووید ۱۹ خواهند که در صورت تشخیص نمایندگان پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی، مجددا مورد تست PCR یا تست سریع واقع می‌شوند. همچنین بر اساس دستورالعمل مراقبت مسافران مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا در مبادی رسمی هوایی و دریایی ابلاغ شده وزارت بهداشت، همه مسافران هوایی و دریایی ملزم به ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته قبل از سوار شدن به هواپیما و شناور هستند و مسافرانی که از مبدا کشورهای گروه پرخطر (به تشخیص وزارت بهداشت) پس از ورود به کشور مجددا بایستی تست PCR در فرودگاه‌ها و بنادر بدهند. در آخرین به روز رسانی لیست کشورها، ۲۷ کشور در گروه کشورهای پرخطر قرار دارند. همچنین پذیرش مسافر مستقیم و غیرمستقیمی که ظرف دو هفته پیش از موعد سفر در یکی از کشورهای گروه با شرایط ویژه قرار دارند، به‌دلیل شیوع واریانت انگلیسی به‌طور کلی ممنوع شده که بر این اساس هم‌اکنون ورود از ۱۳ کشور به جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

مطالب مرتبط:

منبع تین نیوز

دیدگاه