ثبت چشمه علی در فهرست آثار طبیعی ایران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
ثبت چشمه علی در فهرست آثار طبیعی ایران

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران از ثبت «چشمه علی» در فهرست آثار طبیعی ایران خبر داد.

مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، از ثبت چشمه علی به‌عنوان سومین اثر طبیعی استان تهران پس از آبشار سنگان و درخت چنار امامزاده قاسم سنگان در فهرست آثار طبیعی ایران خبر داد. این چشمه که بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد، در دوران باستان «سورین» نامیده می‌شد و احتمالا نام آن برگرفته از دودمانی بزرگ در دوره ساسانی و اشکانی بود. در گذشته فرش‌‌فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌های خود را در این محل می‌شستند. آنان بر این باور بودند که در آب چشمه ویژگی منحصربه‌فردی وجود دارد که فرش را پاکیزه‌تر و روشن‌تر می‌کند.

گفتنی است که در سال‌های گذشته، حفاری‌های خط ۶ متروی تهران و ورود فاضلاب‌، مشکلات و حواشی بسیاری برای این چشمه رقم زد و آن را تا مرز خشک شدن پیش برد؛ با این وجود و به‌واسطه رسیدگی مسئولان، آب چشمه در سال ۹۸ به حالت طبیعی بازگشت.

پرونده ثبت چشمه علی در فهرست آثار طبیعی ایران از اوایل امسال گشوده شد و سرانجام در اسفند ماه ۹۹، لوح ثبت آن به امضا رسید. شایان ذکر است که مجموعه چشمه علی به‌دلیل آثار باستانی، نقش‌های برجسته و باروی شهر ری، ۸۶ سال پیش در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بود.

مرتضی ادیب‌زاده همچنین با اشاره به ثبت درخت چنار سوهانک به‌عنوان چهارمین اثر طبیعی تهران، از ثبت دو پرونده دیگر شامل درخت توت میدان کوچک شهر ری و درخت چنار امامزداده یحیی در فهرست میراث طبیعی کشور تا پایان سال جاری خبر داد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه