محدودیت های کرونایی و تردد در نوروز ۱۴۰۰

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
محدودیت های کرونایی و تردد در نوروز ۱۴۰۰

نوروز ۱۴۰۰ نیز همانند سال گذشته، تحت‌تاثیر شیوع کرونا خواهد بود. در این مطلب آخرین اخبار مربوط به محدودیت‌های سفر و تردد را در ایام نوروز به اطلاع شما خواهیم رساند.

آخرین به‌روزرسانی محتوای خبر: ۱۴۰۰/۰۱/۱۰

به‌نظر می‌رسد که نوروز امسال نیز تحت‌تاثیر ویروس کرونا خواهد بود. روزهای طولانی قرنطینه و خانه‌نشینی اجباری، سبب بالا رفتن اشتیاق سفر در جامعه شده است و آن‌گونه که استنباط می‌شود، بسیاری از خانواده‌های ایرانی عزم سفر در تعطیلات نورز را دارند.

شهر های قرمز و نارنجی - ۷ فروردین

از طرفی، اخبار اخیر مبنی بر کاهش آمار مبتلایان به کرونا و کشف واکسن این بیماری، سبب بروز عادی‌انگاری‌ها و چشم‌پوشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه شده است؛ به‌طوری که طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۷۱٫۷۶ درصد رسیده که این میزان کمترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اواسط آبان ماه تاکنون است. این موضوع با جهش‌های بی‌محابا و پیدایش گونه‌های متعدد این ویروس، زمینه را برای تشکیل موج چهارم پاندمی در فروردین ۱۴۰۰ فراهم می‌کند؛ موج چهارمی که بنا بر گفته مسئولان، بسیار بی‌رحم‌تر و مرگبارتر از قبل خواهد بود.

با این تفاصیل، محدودیت‌ها و تدابیر متعددی در خصوص ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز از جانب مسئولان اندیشیده شده است. بررسی این محدودیت‌ها به شما کمک خواهد کرد تا گزینه‌های ممکن را برای انجام سفرهای نوروزی شناسایی کنید و تعطیلاتی امن و به‌ یاد ماندنی برای خود و خانواده رقم بزنید؛ گرچه با توجه به شرایط فعلی، مطمئن‌ترین گزینه پرهیز از سفرهای غیرضروری است.

بدیهی است که مقررات و محدودیت‌‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا با تغییرات فراوانی همراه است و بر همین اساس، مطلب پیش‌رو نیز مطابق با بخشنامه‌ها و قوانین، به مرور زمان به‌روزرسانی خواهد شد.

آنچه باید در خصوص محدودیت سفرهای نوروزی بدانید:

 آخرین نقشه رنگ‌بندی شهرها در کرونا 

رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور برای نوروز ۱۴۰۰

رنگ‌بندی وضعیت شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف، بر اساس شاخص تعداد بستری‌ها مشخص می‌شود؛ به این ترتیب که بستری‌های چهار نفر در صدهزار نفر زرد یا خطر متوسط، ۶ نفر در صدهزار نفر نارنجی یا پرخطر و ۱۰ نفر در صدهزار نفر، شهرهای قرمز یا خیلی پرخطر را تعیین می‌کند.

روز ۱۷ اسفند ماه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، از اعلام رنگ‌بندی نهایی شهرها برای سفرهای نوروزی در ۲۵ اسفندماه خبر داد. وی ضمن خواهش از مردم برای اجتناب از سفرهای غیرضروری، اذعان داشت که رنگ‌بندی‌های شهرها هر هفته به‌روزرسانی خواهد شد. 

در حال حاضر، شهرهای کرمان، قزوین، اراک، خرم آباد، یزد، بیرجند، بوشهر، چابهار، زاهدان، شهر کرد، ایلام، کرمانشاه، سنندج، زنجان، تبریز، اردبیل، یاسوج، شیراز، بندر عباس، سمنان و... از جمله شهرهایی هستند که در وضعیت زرد/آبی قرار دارند.

طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی کرونا در تاریخ دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۹ شهر در خوزستان و گچساران در کهگیلویه و بویراحمد و ۳۱ شهر هم در وضع نارنجی قرار دارند. 

????? ????? ???‌???? ???? ?????

آخرین لیست شهرها و استان ‌های ممنوعه

جاده های بارانی و مسافران نوروزی

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، روز پنجم اسفند در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد که هدف این وزارتخانه توزیع مویرگی گردشگری در سراسر کشور است تا از متمرکز شدن سفرها در یک نقطه و تشدید پاندمی جلوگیری شود. با این حال و با توجه به افزایش آمار مبتلایان و تغییر رنگ وضعیت استان‌ها، امکان سفر به بسیاری از مناطق ایران فراهم نیست. علاوه بر این، به‌نظر می‌رسد که تعداد شهرهای که وضعیت قرمز یا نارنجی دارند، روز‌به‌روز افزایش می‌یابد و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا نیز بارها در خصوص لغو سفرهای نوروزی در شرایط تشدید پاندمی هشدار داده است.

به‌طور کلی و بنا بر گفته سید علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. علاوه بر این، از سفر به برخی استان‌ها و شهرهای گردشگرپذیر که دارای وضعیت زرد هستند نیز جلوگیری خواهد شد. این مناطق شامل استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان است. سفر به شهرهای مشهد، قم، اصفهان، شیراز و جزایر قشم و کیش نیز در صورت قرارگیری در وضعیت زرد ممنوع است.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۱۰، ساعت ۱۶:۳۶

اعمال جریمه برای ورود به شهرهای پرخطر

پلیس راهور از اعمال جریمه برای ورود خودروهای غیربومی به‌ شهرهایی که در آستانه وضعیت قرنز و نارنجی هستند خبر داد.

بر این اساس اعلام شده است که شهرهای جلفا، سقز، تاکستان، کهگیوله، نهاوند، الیگودرز و خرم‌آباد در آستانه قرار گرفتن در وضعیت قرمز هستند.

همچنین شهرهای هشت‌رود، خوی، شاهین‌شهر، فلاورجان، ایلام، دره‌شهر، پاکدشت، رباط‌کریم، پردیس، ورامین، بیرجند، نیشابور، کازرون، شیراز، سرپل‌ذهاب، قائم‌شهر و لنگرود در آستانه وضعیت نارنجی قرار دارند.

میزان جریمه برای ورود به‌ شهرهایی که در آستانه وضعیت قرمز قرار دارند یک میلیون تومان و برای ورود به‌ شهرهایی که در آستانه وضعیت نارنجی قرار دارند پانصد هزار تومان اعلام شده است.

ممنوعیت تردد در شهرها خوزستان در ۱۲ و ۱۳ فروردین

رئیس پلیس راه خوزستان در آستانه تعطیلاتروزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین و روز طبیعت، از منع تردد در خروجی و ورودی شهرهای قرمز و نارنجی به‌طور کامل خبر داد. وی تصریح کرد که هیچ مجوزی برای عبور مرور در این شهرها قابل‌قبول نیست.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۱۰، ساعت ۱۳:۰۶

آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور اعلام شد

بنا بر آخرین رنگ‌بندی اعلام‌شده شهرهای کشور توسط اپلیکیشن «ماسک» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرهای آبدانان در استان ایلام و ازنا در استان لرستان، در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

همچنین شهرستان‌های شبستر، میانه، نجف آبا، ساوجبلاغ، فردیس، نظرآباد، دشتستان، شهریار، بروجن، کرمانشاه، دلفان، سلسله، ساوه و اراک در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

بنا بر هشدار ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، روند ابتلا در بسیاری نقاط کشور از جمله بندرعباس، نیشابور، اصفهان، شیراز، جهرم، زنجان و رفسنجان صعودی است و احتمال نارنجی شدن آن‌ها طی روزهای آتی وجود دارد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۰۹، ساعت ۱۴:۱۲

موج چهارم پاندمی در شرف وقوع

ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا درباره وقوع قطعی موج چهارم پاندمی در شهرهای متعدد نوار غربی و مرکزی کشور هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است که شهرستان‌های شبستر، میانه، نجف آباد، ساوجبلاغ، فردیس، نظرآباد، دشتستان، شهریار، بروجن، کرمانشاه، دلفان، سلسله، ساوه و اراک به‌زودی در وضعیت نارنجی قرار خواهند گرفت.

همچنین شهرهای آبدانان در استان ایلام و ازنا در لرستان نیز به‌زودی در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

روند بستری در اصفهان، شیراز، زنجان و رفسنجان نیز به‌شدت صعودی ارزیابی شره است و احتمال نارنجی شدن آن‌ها طی روزهای آتی وجود دارد.

ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با تاکید بر خودداری مردم از انجام سفرهای غیرضروری و بازگشت هرچه سریع‌تر مسافران به شهرهای خود، تصریح کرد که تعداد بیماران سرپایی در بسیاری از نقاط روند افزایشی دارد. مراقبت جدی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۰۹، ساعت ۱۰:۱۷

ممنوعیت تردد خودروهای تهران و کرج به اصفهان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در استان اصفهان از ممنوعیت تردد مسافران مناطق تهران و کرج در اصفهان خبر داد. بر اساس این مصوبه، مسافران این دو شهر موظفند تا ظرف ۲۴ ساعت آینده این استان را ترک کنند.

اتخاذ این تصمیم با توجه به قرار گرفتن تهران و کرج در وضعیت نارنجی کرونا صورت پذیرفته است. گفتنی است که محدودیت تردد از سمت شاهین‌شهر و کاشان اعمال خواهد شد و پس از ضرب‌العجل معین، خودروهای پلاک تهران و کرج در استان اصفهان ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و در مرحله دوم در صورت رعایت نکردن این دستورالعمل ستاد کرونا خودروی آن‌ها تا پایان تعطیلات نوروزی توقیف خواهد شد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۰۷، ساعت ۱۴:۳۳

افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی

 آخرین رنگ‌بندی اعلام شده در «اپلیکیشن ماسک» وزارت بهداشت، از افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در کشور خبر می‌دهد. بر این اساس، تعداد شهرستان‌های قرمز از ۹ به ۲۳ افزایش یافته و تعداد شهرستان‌های نارنجی از ۳۱ به ۴۴ تغییر کرده است. ۲۸۷ شهرستان زرد و ۹۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند. ارومیه، دهلران، امیدیه، اندیمشک، خرمشهر، مسجد سلیمان، ارسنجان و داراب، اسلام آباد غرب و بروجرد از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. 

همچنین در فهرست مناطق نارنجی شیوع ویروس کرونا در کشور نیز از امروز نام شهرهای اشنویه، تیران و کرون، کرج، چرداول، تهران، ری، شمیرانات، رامهرمز، کارون، ممسنی، تاکستان، قزوین، گیلان‌غرب، رودسر، ازنا، الیگودرز و خرم‌آباد و خاتم به چشم می‌خورد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۰۷، ساعت ۱۱:۴۴

تمامی‌ شهرهای گیلان در وضعیت زرد

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان از تغییر وضعیت شیوع کرونا شهرهای املش و ماسال از رنگ آبی به زرد خبر داد‌. وی با درخواست از مسافران مبنی بر ترک استان گیلان و عدم سفر به این استان، تصریح کرد که هم‌اکنون تمامی شهرهای گیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

ارومیه در وضعیت قرمز قرار گرفت

تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور حاکی از این موضوع است که شهر ارومیه در وضعیت قرمز قرار گرفته است. سفرهای نوروزی، عادی‌انگاری‌ها و صف‌‌های طویل برای خرید کالاهای اساسی، علت این موضوع قلمداد شده است.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۰۴، ساعت ۱۶:۲۳

آخرین رنگ‌بندی شهرها

بر اساس اطلاعیه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا شهرهای جلفا، بوکان، سردشت، مبارکه، آبدانان، قروه، اسلام‌آباد غرب، بویراحمد به‌تازگی از زرد به نارنجی تغییر رنگ داده‌اند. همچنین شهرهای سراب، خوانسار، دماوند، ایذه و بهبهان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. 

اعلام شهرهای جدید قرمز و نارنجی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۰۴، ساعت ۰۰:۳۷

دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، در روز سوم فروردین ماه از تغییر رنگ‌بندی شهرها به‌واسطه افزایش تعداد مبتلایان خبر داد. وی اذعان داشت که تاکنون ۱۱ شهر در وضعیت قرمز و ۳۶ شهر در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. در این میان نیز ۲۹۴ شهر و شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر دیگر در وضعیت آبی قرار دارند.

علیرضا رئیسی با تاکید بر خودداری مردم از انجام سفرهای غیرضروری، از مسافرانی که هم‌اکنون در شهرهای دیگر به‌سر می‌برند تقاضا کرد تا سفر خود را کوتاه کنند و بازگردند. وی با اشاره به افزایش روند ابتلا در شهرهای استان آذربایجان غربی و احتمال قرمز شدن آن‌ها، تصریح کرد:

آبدانان، ایوان، چرداول، دهلران در استان ایلام صعودی و احتمال قرمز شدن دهلران وجود دارد و شهرهای بوشهر، دیلم، کنگان و گناوه در استان بوشهر وضعیت خوبی ندارند و به‌سمت نارنجی و قرمز در حرکت هستند.

وی همچنین با اشاره به روند رو به رشد آمار مبتلایان در شهرهای کاشان و خوانسار، در خصوص وضعیت استان تهران نیز اظهار داشت:

استان تهران هم شرایط برخی شهرستان‌ها خوب نیست و احتمال قرمز شدن آن‌ها وجود دارد. در تهران هم شاهد افزایش بستری ها هستیم و در فیروزکوه و دماوند روند بستری صعودی شده است و شهر پیشوا هم شرایط خوبی ندارد.

بنا بر گفته دکتر علیرضا رئیسی، آمار ابتلا در شهرستان‌های ایذه و بهبهان در خوزستان صعودی است و شهرستان های سقز، بانه و بیجار در استان کردستان نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و احتمال تغییر رنگ وجود دارد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۰۱، ساعت ۰۰:۳۷

ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا فهرست تازه‌ای از شهرهای قرمز و نارنجی منتشر کرد. این ستاد علت تغییر رنگ شهرهای کشور را افزایش تردد‌های غیرضروری و سفرهای نوروزی اعلام کرده است.

بر این اساس، شهر‌های جدید قرمز مشتمل بر گلپایگان در استان اصفهان، زرین دشت در استان فارس و خاتم در استان یزد است.

شهر‌های جدید نارنجی نیز شامل خوانسار و لنجان در استان اصفهان، بوشهر در استان بوشهر، دماوند و فیروزکوه در استان تهران، داراب و مرودشت در استان فارس، بانه و سقز در استان کردستان، بروجرد در استان لرستان، دلیجان در استان مرکزی است.

بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا کلیه­‌ی مسافران محترمی که از قبل به شهر‌های قرمز و نارنجی جدید سفر کرده‌اند، ظرف مدت ۷۲ ساعت فرصت خواهند داشت تا به مبدا خود برگردند؛ در غیر این صورت، مشمول جریمه خواهند شد.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۷، ساعت ۰۸:۳۸

شهرهای قرمز یا خیلی پرخطر

این‌چنین به‌نظر می‌رسد که استان خوزستان، حاد‌ترین وضعیت را به‌لحاظ شیوع ویروس کرونا در میان سایر مناطق کشور دارد. هم‌اکنون ۸ شهر استان خوزستان در شرایط خیلی پرخطر یا وضعیت قرمز قرار دارند و تردد در این مناطق، تابع مقررات ویژه‌ای است. این شهرها عبارت‌اند از:

  • اندیمشک
  • شوشتر
  • اهواز
  • ماهشهر
  • آبادان
  • گچساران
  • رامهرمز
  • دزفول
  • شوش

شهرهای نارنجی یا پرخطر

شهرهای نارنجی که در کنار شهرهای قرمز، مقاصد ممنوعه را برای سفرهای نوروزی تشکیل می‌دهند، روزبه‌روز در حال افزایش‌ هستند و بی‌توجهی و عادی‌انگاری‌ها اسباب بروز فاجعه‌ای دیگر را در آغاز سال نو فراهم می‌کند. شهرهای نارنجی از نظر وضعیت شیوع ویروس کرونا عبارت‌اند از:

  • گلپایگان (استان اصفهان)
  • دهلران (استان ایلام)
  • دیلم، کنگان، گناوه (استان بوشهر)
  • سامان (استان چهارمحال و بختیاری)
  • ارسنجان، زرین دشت (استان فارس)
  • خمین (استان مرکزی)
  • دیواندره (استان کردستان)
  • پلدختر و دورود (استان لرستان)
  • خمیر (استان هرمزگان)
  • نهاوند (استان همدان)
  • خاتم (استان یزد)
  • امیدیه، اندیمشک، ایذه، باغ ملک، باوی، بهبهان، خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان، مسجد سلیمان (استان خوزستان)

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۷، ساعت ۱۵:۲۹

پیام جوادیان، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، از ممنوعیت ورود مسافر به بوستان‌های این شهر در بحث نصب چادر و کمپ در ایام نوروز و نیمه شعبان خبر داد. همچنین، طبق گفته یونس عالی‌پور، رئیس ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر استان قم، امکان پذیرایی از زائران در ایام نوروز و نیمه شعبان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم وجود ندارد.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۶، ساعت ۱۵:۴۷

امکان سفر بدون محدودیت به جزیره قشم

فرماندار قشم با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و وضعیت زرد این جزیره به‌لحاظ شیوع ویروس کرونا، از امکان تردد بدون ممنوعیت در جزیره قشم خبر داد.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۶، ساعت ۱۳:۴۷

منع ورود خودروهای غیربومی به مشهد

سرهنگ حسین میش‌مست، رئیس پلیس راه خراسان رضوی در روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه تاکید کرد که ورود خودروهای غیربومی به شهر مشهد اکیدا ممنوع است. این تصمیم به‌رغم قرارگیری مشهد در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا، به‌دلیل گردشگرپذیری این شهر اتخاذ شده است.

سرهنگ میش‌مست با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی سفرها به مشهد از روز گذشته، تصریح کرد:

در حال حاضر تابع دستورات ستاد کرونا و پلیس‌راه کشور هستیم و ممنوعیت و محدودیت ورود خودروهای غیربومی به مشهد همچون گذشته تا زمانی که تصمیم جدی برای مشهد اتخاذ شود پابرجا خواهد بود.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۶، ساعت ۱۴:۴۷

جانشین پلیس راهور در روز پنجشنبه ۲۸ اسفندماه ۹۹ از عدم ممنوعیت سفر به استان‌های شمالی و شهرهای گردشگرپذیر مثل مشهد و شیراز خبر داد

ممنوعیت سفر از مبدا رودبار و  رودسر و بالعکس

در همین راستا، معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ار ممنوعیت سفر به شهرهای رودبار و رودسر خبر داد. وی در این رابطه اذعان داشت:

دو شهر رودبار و رودسر همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارند. بر اساس اعلام ستاد کرونا مسافرت از رودبار و رودسر به سایر شهرستان‌ها و از سایر شهرستان‌ها به این دو شهرستان ممنوع است. تالش، ماسال، سیاهکل و املش در وضعیت آبی و سایر شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۶، ساعت ۱۱:۰۷

ممنوعیت سفر با خودروی شخصی به ۴۰ شهر قرمز و نارنجی

ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت، در روز سه‌شنبه ۲۸ اسفندماه با اشاره به محدودیت‌های کرونایی و رنگ‌بندی شهرها، از ممنوعیت سفر به ۴۰ شهر قرمز و نارنجی خبر داد. این ممنوعیت در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۹ شهر قرمز و ۳۱ شهر نارنجی کشور اعمال خواهد شد.

ایرج حریرچی با تاکید بر استمرار منع تردد شبانه، پذیرش ۶۰ درصد ظرفیت مسافر در هواپیما و ۵۰ درصد ظرفیت در قطار و اتوبوس را الزامی دانست. وی همچنین با اشاره به فعالیت ۵۰ درصد از اماکن اقامتی و هتل‌‌های کشور در نوروز ۱۴۰۰، تصریح کرد:

سفر با خودروی شخصی ممنوع است؛ اما سفرهای ضروری با خودروها و وسایل نقلیه عمومی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۵، ساعت ۱۴:۳۷

اعلام آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در روز دوشنبه ۲۵ اسفندماه ۹۹ آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرها را اعلام کرد. بنا بر گفته قبلی، رنگ‌بندی اعلام‌شده به‌عنوان رنگ‌بندی قابل اتکا برای سفرهای نوروزی تلقی می‌شود.

دکتر رئیسی با اشاره به چرخش ویروس کرونای جهش‌یافته در ۲۹ کشور، از مردم درخواست کرد که از سفرهای غیرضروری پیش‌گیری کنند. وی در رابطه با رنگ‌بندی شهرهای کشور اذعان داشت:

۹ شهر در خوزستان و گچساران در کهگیلویه و بویراحمد، قرمز هستند. ۳۱ شهر هم در وضع نارنجی قرار دارند. به‌جز ارومیه که نارنجی و اهواز که قرمز است، بقیه مراکز استان‌ها در وضع زرد قرار دارند.

منع ورود خودروهای غیربومی به استان یزد

بنا بر آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در استان یزد، ورود خودروهای غیربومی به این استان لز تاریخ ۲۷ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه ممنوع خواهد بود. این تصمیم با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان یزد گرفته شده است.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۴، ساعت ۱۰:۱۳

خودداری سنندج از پذیرش مسافر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سنندج با اشاره به احتمال اعمال ممنوعیت برای سفر به این شهرستان از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، بر خودداری از پذیرش گردشکر در ایام نوروز در صورت تصویب این دستورالعمل تاکید کرد. 

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۴، ساعت ۸:۱۳

بنا بر تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت در تاریخ ۲۳ اسفند ماه ۹۹، تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز به ۱۴ شهر افزایش یافته است‌. بر این اساس علاوه بر شهرهای آبادان، امیدیه، اندیمشک، اهواز، ایذه، بندر ماهشهر، بهبهان، دزفول، رامهرمز، شوشتر، شوش، کارون و مسجدسلیمان در استان خوزستان، شهر گچساران در استان کهگیوله و بویراحمد نیز در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۰، ساعت ۱۱:۵۵

سفر به گیلان نوروز امسال ممنوع است

سرهنگ جاور صفاری، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان اعلام کرد بر اساس مصوبه قبلی، سفر به استان گیلان ممنوع است و افرادی که بخواهند بدون مجوز وارد گیلان شوند با تذکر بازگردانده می‌شوند.

احتمال تعطیلی برنامه‌های عید نوروز در خوزستان

طبق اعلام قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، چنانچه شرایط این استان از قرمز و نارنجی خارج نشود، برنامه‌های عید نوروز تعطیل و هیچ برنامه‌ای برای ایام نوروز در خوزستان نخواهد بود. طبق گفته‌های استاندار خوزستان اگر شرایط نارنجی شود تا حدودی مسافرت در شهر‌های زرد و آبی آزاد می‌شود، اما اگر وضعیت قرمز بماند در هیچ جای استان اجازه سفر حتی بین شهر‌های استان به شهروندان داده نمی‌شود.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۱۹، ساعت ۸:۵۸

ورود خودروهای غیربومی به شیراز از ۲۵ اسفند ۹۹ ممنوع است

طبق اعلام عبدالرضا قاسم پور، جانشین استاندار فارس در ستاد مقابله با کرونا، بر اساس مصوبه این ستاد، ورود خودروهای با پلاک غیربومی حتی هم استانی از ۲۵ اسفندماه به شیراز ممنوع است. همچنین، علاوه بر جلوگیری از ورود خودروهای متخلف به شیراز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای آن‌ها جریمه اعمال می‌شود. البته بر اساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا، سفر با قطار، هواپیما و تورهای گردشگری به شیراز به شرط اسکان در مراکز اقامتی مجاز مورد تایید میراث فرهنگی کشور و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانعی ندارد. 

طبق اظهارات جانشین استاندار فارس درهای مراکز گردشگری شیراز در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ با شرایطی خاص به روی بازدیدکنندگان باز است و مسافران باید قبل از سفر به شیراز، بلیط بازدید از این اماکن را نیز رزرو کنند.

کرونا چابهار را به تعطیلی کشاند

رحمدل بامری، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار، از تعطیلی مراکز تجاری، گردشگری و اقامتی چابهار از فردا چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل و عدم تردد خودروهای غیربومی به‌سمت این شهرستان خبر داد.

ممنوعیت ترددهای بین‌شهری 

ممنوعیت ورود خودروهای غیر بومی

بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و همکاری پلیس راهور ناجا، تردد خودروهای غیربومی همچنان به مناطق پرخطر ممنوع است. علاوه بر استان‌های شمالی، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و چند شهر منتخب گردشگری، تردد به شهرستان‌های جلفا، آذرشهر، هادیشهر، عجب‌شیر، ارومیه، ماکو، بازرگان، شوط، خوی، میاندوآب، زواره، اردستان، دره شهر، قائن، شاهرود، بیارجمند، سیرجان، سعادت شهر، خمین، یاسوج، گچساران، دهدشت، تویسرکان و بستک که در وضعیت پر خطر کرونایی قرار دارند، ممنوع است و مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی خواهد بود. همچنین در ابتدای اسفند ماه، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری از ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی در گردنه «تاراز» و «سد کارون چهار» خبر داد.

محدودیت‌های تردد یاد شده تنها مختص به خودروهای شخصی و غیربومی است و در خصوص تردد مسافران با وسایل حمل و نقل عمومی محدودیت ویژه‌ای یاد نشده است. گرچه استعلام وضعیت ابتلای مسافران پیش از فروش بلیط همچون گذشته انجام می‌شود. شایان ذکر است که تردد مسافران با اتوبوس‌های بین‌شهری مشروط به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است‌. مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان‌ راهداری در این خصوص تاکید کرده است:

نوروز امسال فقط بلیط اتوبوس صندلی‌های کنار پنجره فروش می‌رود و مسافران می‌توانند تخلف در فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس و سواری کرایه را با تلفن ۱۴۱ در میان بگذارند.

گفتنی است که پذیرش مسافران در اتوبوس‌های بین‌شهری استان خوزستان به‌دلیل شرایط حاد پاندمی، تنها با ۱۰ درصد ظرفیت انجام می‌شود. پذیرش مسافران در قطار نیز کما‌فی‌السابق با ۵۰ درصد ظرفیت انجام می‌شود و بر اساس مصوبه جدید، ۲۵ درصد هزینه صندلی‌های خالی هر کوپه از مسافر اخذ خواهد شد. مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز با اشاره به نظارت سختگیرانه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قطارها، از استعلام وضعیت ابتلای مسافران از سامانه بهداشت در سه مرحله خبر داد. وی همچنین اعلام کرد که امکان انجام تست سریع ویروس کرونا برای مسافران مبدا خوزستان توسط وزارت بهداشت فراهم شده است و طی چند روز آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.

محدودیت ‌های تردد در تهران

جلوگیری از تردد خودروها در تهران توسط پلیس راهور

شهر تهران که در حال حاضر در وضعیت زرد قرار گرفته است، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن دوباره به قطب پاندمی در کشور را دارد. از این‌رو، محدودیت‌های تردد شبانه در این شهر همچنان به قوت خود باقی است.

در هفته گذشته و بنا بر دستور مستقیم استاندار تهران، فعالیت سایت صدور مجوز تردد بین‌شهری به حالت تعلیق درآمد و علت این امر، خیز ویروس کرونای جهش‌یافته یاد شده است. روابط عمومی فرمانداری استان تهران با اشاره به این موضوع از هموطنان در خواست کرد که اگر به‌ناچار مجبور به تردد بین‌شهری هستند، از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۰۹، ساعت ۱۴:۱۰

تداوم فعالیت موزه‌های تهران با وجود وضعیت نارنجی

بنا بر اعلام مدیرکل موزه‌های کشور، فعالیت موزه‌های پایتخت حتی با وجود وضعیت نارنجی تا این لحظه ادامه دارد. وی در این رابطه اذعان داشت:

پاسخ استعلام ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعیین وضعیت موزه‌های شهر تهران هنوز نیامده است؛ بنابراین موزه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تعطیل نمی‌شوند.

تازه‌ترین محدودیت‌های تهران

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۰۸، ساعت ۱۶:۱۷

دکتر ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت در روز یک‌شنبه هشتم فروردین‌ ماه با اشاره به وضعیت نارنجی تهران از اعمال محدودیت‌های ویژه در پایتخت خبر داد.

طبق این محدودیت‌ها، فعالیت مشاغل گروه سوم و چهارم به‌مدت دو هفته تعطیل خواهد شد. ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی ممنوع و از سوی دیگر خروج خودروها از شهرهای نارنجی نیز ممنوع است. دستگاه‌هایی که در تهران خدمات ضروری ارائه می‌دهند، موظفند با کاهش یک‌سوم از کارکنان خود به قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا کمک کنند. سایر دستگاه‌ها نیز باید از نصف ظرفیت کارکنان خود استفاده کنند.

دکتر حریرچی با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ۵۴ درصد، از تعطیلی تمام فعالیت‌های آموزشی تا پایان وضعیت نارنجی در پایتخت خبر داد و تصریح کرد:

مسافرانی که در تهران هستند و پلاک غیربومی دارند، ۷۲ ساعت فرصت دارند که این شهر را ترک کنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۱/۰۱، ساعت ۰۰:۳۷

تغییر رنگ شهرهای دماوند و فیروزکوه از زرد به نارنجی

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در پایتخت از تغییر وضعیت دماوند و فیروزکوه از رنگ زرد به نارنجی خبر داد. وی علت این امر را افزایش تردد در سطح استان تهران دانست.

به‌روزرسانی: ۱۳۹۹/۱۲/۲۵، ساعت: ۱۲:۰۰

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، از استفاده از سازمان‌های گردشگری، شهرداری و محل‌هایی که امکان بازدید از آن‌ها فراهم است برای تشویق مردم به ماندن در تهران در ایام تعطیلات نوروز خبر داد. وی با اشاره به وضعیت زرد استان تهران، خاطرنشان کرد که این شهر معمولا مقصد مسافران قرار نمی‌گیرد و عموما به‌صورت گذری برای رفتن به شمال و جنوب کشور از آن تردد می‌کنند.

به‌روزرسانی: ۱۳۹۹/۱۲/۲۴، ساعت: ۸:۱۵

سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونای تهران روز شنبه ۲۳ اسفند ماه با اشاره به رنگ زرد این استان، نسبت به اینکه تهران مبدا بسیاری از سفرهای نوروزی است، ابراز نگرانی کرد. وی با تایید مشاهده ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ۲۸ استان کشور، استان تهران و خوزستان را دارای بالاترین میزان مبتلا به کرونای جهش‌یافته توصیف کرد.

به‌روزرسانی: ۱۳۹۹/۱۲/۱۸، ساعت: ۹:۱۵

طبق اعلام انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، به‌دلیل افزایش تعداد بیماران بستری، رنگ‌بندی استان‌ها در حال تغییر است؛ بنابراین تصمیم‌گیری درباره سفر به خارج از استان تهران به هفته بعد موکول می‌شود.

سفرهای هوایی

چمدان ها مقابل هواپیما در فرودگاه

سفرهای هوایی در دوران کرونا با توجه به ضرر و زیان‌های شرکت‌های هواپیمایی، یکی از پربسامدترین اخبار امسال محسوب می‌شود. پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بین ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و انجمن شرکت‌های هواپیمایی، محدودیت ۶۰ درصد پذیرش مسافر در پروازهای داخلی ادامه دارد و قیمت بلیط هواپیما نیز برای ایام نوروز افزایشی نداشت.

برای سفرهای هوایی داخلی در ایام نوروز نیز محدودیت ویژه‌ای در نظر گرفته نشده است و همچون قبل، فروش بلیط هواپیما مشروط به اخذ استعلام وضعیت ابتلای مسافران از سامانه وزارت بهداشت است.

همچنین بنا بر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مسافران از مبدا استان خوزستان موظفند تا پیش از سوار شدن به هواپیما نسبت به انجام تست سریع ویروس کرونا اقدام کنند؛ گرچه این موضوع بنا بر اطلاعیه هواپیمایی آتا، تا اطلاع ثانوی تعلیق شده است.

در خصوص سفرهای هوایی خارجی نیز طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، انجام پروازهای مستقیم یا  غیرمستقیم به ایران از مبدا ۳۲ کشور ممنوع خواهد بود. پرواز مستقیم یا غیرمستقیم از ایران به مقصد این کشورها نیز امکان‌پذیر نیست. این کشورها شامل انگلستان، آفریقای جنوبی، آنگولا، آرژانتین، بولیوی، بوساوانا، برزیل، بوروندی، کیپ ورد، شیلی، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اکوادور، اسواتینی، گینه فرانسوی، لسوتو، گویان، مالاوی، موریتانی، موزامبیک، نامیبیا، پاناما، پاراگوئه، پرو، رواندا، سیشیل، سورینام، تانزانیا، اوروگوئه، ونزوئلا، زامبیا و زیمباوه است. علاوه بر این، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد که هیچ پرواز مستقیمی در نوروز ۱۴۰۰ به آنتالیا انجام نمی‌شود و مسافران نسبت به کلاهبرداری‌ها در زمینه فروش تور آنتالیا در ایام نوروز هوشیار باشند.

لازم‌به‌‌ذکر است که رئیس کارگروه مدیریت بیماری کووید۱۹ در ابلاغی خطاب به مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی داخلی، بر لزوم اطلاع‌رسانی دقیق به مسافران ورودی در پایانه‌های مرزی تاکید کرد. در این ابلاغ علاوه بر اشاره به ضرورت به‌همراه داشتن پاسخ منفی تست کرونا با مدت اعتبار حداکثر ۹۶ ساعت از آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در کشور مبدا، به زبان انگلیسی یا تایید شده توسط کنسولگری، بر لزوم تکمیل  فرم تعهد پذیرش مقررات بهداشتی تاکید شده است. شرکت هواپیمایی موظف است تا مسافر را نسبت به تمکین مقررات بهداشتی از جمله الزام غربالگری حین ورود، آزمایش مجدد  تست مولکولی (PCR-RT)، عدم استفاده از وسیله نقلیه عمومی گروهی (مینی‌بوس یا اتوبوس) برای رفتن به محل قرنطینه و پرداخت هزینه‌های انجام آزمایش و اقامت احتمالی هتل توجیه کند.

همچنین بنا بر اطلاع دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مقرر شده است که پروازهای نوروزی بدون ضابطه از سوی شرکت‌های هواپیمایی لغو نشوند و در صورت کنسلی پروازها به‌واسطه تشدید شیوع کرونا، استرداد بلیط مشمول جریمه برای مسافر خواهد بود؛ گرچه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در روز ۱۳ اسفند ماه بر استرداد کامل هزینه بلیط مسافران در صورت ممنوع یا محدود شدن پروازها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد.

مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره سفرهای نوروز ۱۴۰۰

کودکان در سالن انتظار هواپیما

وزیر بهداشت مخالفت خود را با انجام سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ اعلام کرده است

با وجود تشریح محدودیت‌های در نظر گرفته شده، چگونگی برنامه‌ریزی و کنترل سفرهای نوروزی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس‌جمهوری، بر موضوع ممنوعیت ترددها در شهرهای قرمز و نارنجی تاکید شد و مقرر شد تا امکان سفر به شهرهای زرد و نارنجی در چارچوب دستورالعمل هماهنگی مدیریت و مسئولیت‌پذیری سفرهای نوروزی فراهم شود.

تمامی این موارد در حالی است که دکتر نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صراحتا مخالفت خود را با انجام سفرهای نوروزی اعلام کرده است و جلوگیری از انجام سفرها را همچون نوروز ۹۹، امری ضروری می‌داند. چندی پیش نیز دکتر علی رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابل با کرونا، از تقسیم‌بندی سفرهای نوروزی به گروه‌های چهارگانه خبر داد. وی در این رابطه گفت:

یک گروه ممکن است با تور به سفر بروند که از قبل تحت نظارت تور است. گروه دوم افرادی هستند که برای اسکان خود با تور هماهنگ می‌کنند؛ اما با ماشین شخصی یا پرواز و... سفر می‌کنند؛ این گروه هم قابلیت نظارت دارند. گروه سوم افرادی هستند که خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلا‌ها و جا‌های دیگری روند که تحت نظارت نیست. گروه چهارم نیز مسافرت کرده و در محل سفر اقدام به چادر زدن می‌کنند.

 در میان شیوه‌های ممکن برای سفر، ۱۱ درصد مردم از مسیرهای ریلی، هفت درصد از هواپیما و ۶ درصد از اتوبوس‌های بین‌شهری استفاده می‌کنند. مابقی مسافران که درصد قابل‌توجهی را در بر می‌گیرند، برای سفر به‌وسیله خودروی شخصی خود رهسپار جاده می‌شوند. هرچند می‌توان اقامت در پارک‌ها، برپایی چادر و کمپ‌های این‌چنینی را ممنوع کرد، بیشترین نگرانی از جانب انبوه مسافرانی است که قصد سکونت در منزل اقوام یا ویلاهای شخصی خود را دارند.

در نهایت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۱۶ اسفندماه در جریان اعلام آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، تنها به تاکید بر ممنوعیت سفر به مناطق قرمز و نارنجی در نوروز ۱۴۰۰ بسنده کرد و از مردم خواست تا برای سفر به این مناطق برنامه‌ریزی نکنند. بدین ترتیب، به نظر نمی‌رسد که چیزی از ابهام‌ها در خصوص سفرهای نوروزی کاسته شده باشد.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۴، ساعت ۰۸:۱۵

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، در روز شنبه ۲۳ اسفند ماه با تاکید بر تمدید ممنوعیت شبانه تردد در شهرها در ایام نوروز، از پابرجایی تمام محدودیت‌های سفر با توجه به رنگ‌بندی اعلام شده تا پایان نوروز خبر داد.

به‌دلیل گردش ویروس جهش یافته در کشور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم خواست تا سفر نروند

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۳، ساعت ۱۱:۴۲

طبق اعلام دکتر رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، در شهرهای قرمز سفر قطار و هواپیما هم باید همراه تست منفی باشد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در سخنان خود به این نکته نیز تاکید کرد که ویروس جهش یافته در ۲۸ استان کشور شناسایی شده و در حال گردش است؛ ازاین‌رو، تا جایی که امکان دارد، مردم سفر نروند.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۰، ساعت ۱۳:۵۵

دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگویی از مردم خواست تا چند ماه دیگر و تا زمانی که واکسیناسیون به درصد قابل‌قبولی برسد، صبر کنند و به سفر نروند.

به‌روزرسانی ۱۳۹۹/۱۲/۱۹، ساعت ۱۱:۰۵

وضعیت رنگ‌بندی شهرها از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین طبق روال اعلام شده خواهد بود

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، در شصتمین جلسه این کمیته، درباره دستورالعمل‌های سفرهای نوروزی در شرایط کرونا، بر خودداری از سفر و پرهیز هرگونه جابه‌جایی بین‌شهری تاکید کرد.

طبق گفته ذوالفقاری سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و از ۲۵ اسفند ماه که رنگ‌بندی شهرها اعلام می‌شود، تا ۱۵ فروردین ماه به همان منوال خواهد بود.  

همچنین، چنانچه در طول تعطیلات وضعیت شهری تغییر کند و قرمز یا نارنجی شود، مسافران سه روز فرصت دارند که از آن شهر خارج شوند و مسافری هم نمی‌تواند وارد آن شهر شود.

عقیده شما در خصوص انجام سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ چیست؟ نظرها و پیشنهادهای خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه