اطراف کرج کجا بریم؟

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
اطراف کرج کجا بریم؟

در اطراف شهر کرج، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارند که تجربه‌ای جالب و به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهند زد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲ به‌روزرسانی شده است.

آثار باقی‌مانده از عهد باستان و دوران حکومت هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در منطقه کرج، وجود یک تمدن پیشرفته در گذشته را در این منطقه به ما نشان می‌دهند؛ به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی فراوانی در کرج و اطراف آن برای بازدید وجود دارند.

دیدنیهای کرج از جاذبه‌های تاریخی چون کاخ مروارید گرفته تا جاذبه‌های طبیعی همچون پارک‌های جنگلی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان خواهند آورد. البته جاذبه‌های گردشگری کرج به خود این شهر محدود نمی‌شوند و جاهای دیدنی اطراف کرج نیز مناطقی دیدنی هستند که شاید حتی خود ساکنان کرج از آن‌ها بی‌اطلاع باشند.

در ادامه شما را به سفری در میان روستاهای زیبا و سرسبز جاده کرج-چالوس، روستاهای تاریخی آتشگاه و برغان و جاذبه‌های فوق‌العاده زیبا و سحرانگیز در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان در اطراف کرج دعوت می‌کنیم.

جاهای دیدنی اطراف کرج:

پارک پرندگان کرج

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۶ کیلومتر - حدود ۱۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: تفریحی، تماشای پرندگان
  • آدرس: چهارباغ، مترو محمدشهر (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

پارک پرندگان کرج

عکاس: نامشخص

پارک پرندگان چهار باغ کرج با مساحت ۱۰ هزار متر مربع، بزرگ‌ترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در خاورمیانه است که با سالن‌های سرپوشیده، کتابخانه پرنده‌شناسی، کلکسیون کبوتران و ماکیان زینتی جهان، برکه و جزایر متعدد، به‌عنوان یک مرکز علمی آموزشی و تفریحی به‌منظور نگهداری از گونه‌های نادر و رو به انقراض طراحی و ساخته شده ‌است. دو هزار گونه پرنده نادر از ۶۵ کشور جهان در این پارک زندگی می‌کنند. از پرنده‌های نادر موجود در این پارک می‌توان به سه قطعه «غاز هاوایی» اشاره کرد که تنها ۴۰ قطعه از آن‌ها در دنیا وجود دارند.  کبوتر یال دار یا جاکوبین نیز در این باغ در معرض دید علاقه‌مندان است؛ پرنده‌ای که زیستگاه آن در سنگاپور است.

روستای گچسر

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۸۲ کیلومتر - حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: بخش آسارا (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

روستای گچسر

عکاس: نامشخص

روستای گچسر از توابع بخش آسارای شهرستان کرج است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲,۲۳۰ متر و آب‌وهوای آن در زمستان‌ها سرد و پربرف و در تابستان‌ها مطبوع و دلپذیر است. روستای گچسر، قدمتی طولانی دارد و با توجه به آثار تاریخی به‌جای مانده، قدمت روستا را به دوره صفویه نسبت می‌دهند.

مردم روستای گچسر بیشتر به فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری سنتی، امور خدماتی و تولید صنایع دستی مشغول هستند و از محصولات آن‌ها می‌توان به محصولات زراعی مانند گندم و جو، انواع میوه‌های درختی مانند گردو، سیب، آلبالو، گیلاس و انواع فرآورده‌های دامی از قبیل ماست، پنیر، شیر و کشک اشاره کرد. روستای گچسر در یک ناحیه کوهستانی بنا شده است و بافت مسکونی متمرکزی دارد. خانه‌های مسکونی این روستا در شیبی ملایم در کنار هم ساخته شده‌اند و اغلب کوچه‌های روستا به‌صورت پلکانی باریک، پیچ‌درپیچ و دارای شیب تندی هستند که به‌وسیله پله به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

چشمه وله، باغ لاله‌ها، پیست اسکی دیزین، غار یخ مراد در حوالی روستای کهنه ده منطقه گچسر و رودخانه گچسر از جاذبه‌های طبیعی این روستا هستند. پل سنگی گچسر (آهنین راه) نیز با قدمتی از دوره ایلخانی در دو کیلومتری گچسر به طرف تونل کندوان واقع شده است. با کمی دقت به به آثار باقی‌مانده از این پل سنگی، می‌توان آثار دیلم و کلنگ سازندگان آن را در جای‌جای سنگ‌ها مشاهده کرد. گفته می‌شود که این راه توسط ابزار آهنی چون دیلم و کلنگ ایجاد شده است و به همین دلیل، نام «آهنین راه» را برای آن برگزیده‌اند.

کاخ روستای گچسر با قدمتی از دوره حکومت رضاشاه، کوره‌های گچپزی در فاصله سه کیلومتری جنوب گچسر با قدمتی از دوره قاجار و حسینیه روستای ولایت در فاصله دو کیلومتری دیزین از دیگر جاذبه‌های تاریخی این روستای زیبا هستند که بازدید از آن را به‌خصوص در فصل بهار به شما توصیه می‌کنیم.

چشمه و آبشارهای وله

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۸۰ کیلومتر - حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: کیلومتر ۷۰ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

روستای وله از توابع بخش آسارا در دهستان نساء قرار دارد. این روستای زیبا در ابتدای فصل بهار، میزبان آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری در بین کوه‌ها و دره‌های زیبا است که تجربه‌ای شگرف از طبیعت گردی را برای شما رقم خواهد زد. بهترین زمان بازدید از این آبشارها، فصل بهار است. چشمه وله نیز در شمال غربی روستای وله و در دو کیلومتری هتل گچسر واقع شده است. این چشمه که به‌خاطر داشتن آب‌های بیکربنات کلسیک گوگردی سرد از چشمه‌های درمانی به شمار می‌آید، برای درمان بیماری‌های پوستی، مجاری تنفسی و رماتیسم مفید است.

برای رسیدن به روستای وله باید در حدود هفتاد کیلومتری جاده کرج به چالوس از یک مسیر فرعی خارج شوید؛ مسیری که پس از عبور از روستای وله به روستاهای آزادبر، دخترکلا، گراپ، دراپی، گته ده، آسکان، دهدر، جوستان و در انتها به شهرک طالقان می‌رسد.

روستای کندر

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۱۸ کیلومتر - حدود نیم ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: کیلومتر هفت جاده کرج-چالوس، بخش آسارا (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

روستای کندر

روستای کندر، یکی از بهترین دیدنیهای اطراف کرج است که با چشم‌اندازهای سرسبز، گلستان‌های طبیعی، چشمه‌ها، آبشار و آب‌وهوایی دلپذیر به‌خصوص در فصل بهار، دل هر گردشگری را خواهد برد. این روستا که در گذشته با نام‌های «کهنه در» و «کهن دور» شناخته می‌شد، مقصدی بی‌نظیر برای یک سفر یک‌روزه به شمار می‌آید. قدمت روستای کندر به دوران صفویه و قاجار می‌رسد و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن، گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشانند.

روستای کندر در ۲۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرج و در جاده‌ کرج–چالوس قرار دارد. این روستا دو جاده دارد؛ جاده‌‌ای قدیمی که بالاتر از روستای پورکان واقع شده است و بخشی از آن خاکی است و جاده‌ای جدید در ابتدای جاده‌ی چالوس و یک کیلومتر بعد از تونل و پل بیلقان که کاملا آسفالت است.

اقامتگاه‌ بوم‌گردی با سبک معماری سنتی و کلبه‌های خشتی و کاه‌گلی، دشت لاله‌های کندر، آبشار کندر، چشمه بلال محل، منطقه چهل بی بی یا چهل دختر، امامزاده عبدالله (آثار ملی ایران)، سد کندر، ارتفاعات پهنسار و قله لیز و قبرستان تاریخی روستا از جمله جاذبه‌هایی هستند که سفر شما به روستای کندر را به‌یادماندنی می‌کنند.

آبشار کندر

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۱۹ کیلومتر - حدود نیم ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: کیلومتر هشت جاده کرج-چالوس، بخش آسارا، روستای پورکان
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

آبشار کندر

عکاس: نامشخص

آبشار کندر، یکی از زیباترین دیدنیهای اطراف کرج است که در قسمت شمال شرقی این شهر و در نزدیکی روستایی به نام روستای کندر قرار دارد. جالب است بدانید که کندر، نام گیاهی دارویی است که میوه و صمغ آن خاصیت‌های درمانی زیادی دارد. برای رسیدن به این آبشار، باید از کیلومتر هشت جاده کرج-چالوس خارج شوید تا به روستایی به نام پورکام برسید. پس از عبور از روستا، یک جاده فرعی به طول ۳٫۵ کیلومتر، شما را به آبشار کندر می‌رساند.

آبشار کندر از جاده چالوس نیز دیده می‌شود و شما می‌توانید با یک راهپیمایی کوتاه به زیر آبشار برسید. برای دسترسی به بالادست آبشار نیز مسیر کوتاهی در پیش روی شما است که به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب یک تجربه ناب طبیعت گردی و تماشای طبیعتی زیبا و دل‌انگیز، حتما به بالای این آبشار بروید.

روستای سنقرآباد

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۲۵ کیلومتر - حدود ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: غرب کرج (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

روستای سنقرآباد

عکاس: نامشخص

روستای سنقرآباد در ۲۵ کیلومتری غرب کرج، یکی از نزدیک‌ترین دیدنیهای اطراف کرج است. این روستا با درختان سرسبز و جاذبه‌های تاریخی مانند یک درخت چنار بزرگ و امامزاده بی بی سکینه با معماری صفوی و آب‌وهوایی تمیز و دلپذیر، یک مقصد گردشگری مناسب برای گردش یک‌روزه به حساب می‌آید. جالب است بدانید که داخل تنه این درخت چنار خالی است و گفته می‌شود که در گذشته، اهالی روستا گله های گوسفندان سی تایی خود را در داخل آن نگهداری می‌کردند.

روستای سنقرآباد در دوره صفویه، منطقه‌ای پررونق بوده است؛ اما به مرور زمان و تخریب بسیاری از آثار تاریخی مانند حمام قدیمی روستا با معماری حمام فین کاشان، آب‌انبار، مسجد قدیمی با یک درخت چنار و نارون بسیار قدیمی، خندقی بزرگ و ویرانه‌های تپه‌های قدیمی، از این منطقه چیزی جز یک روستای خوش آب‌وهوا باقی نمانده است.

دهستان بیلقان

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۱۰ کیلومتر - حدود ۱۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی، تفریحی
  • آدرس: شمال شرقی کرج، ابتدای جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

دهستان بیلقان

عکاس: نامشخص

آبشار مصنوعی بیلقان با نورپردازی ویژه و سنگ‌های طبیعی، یکی از زیباترین دیدنیهای اطراف کرج حتی در فصل زمستان است که در ابتدای جاده چالوس واقع شده است

دهستان بیلقان در ابتدای جاده کرج-چالوس، آخرین حد محدوده شهری کرج محسوب می‌شود. روستا‌های حسین‌آباد، بهمنیه و باغ‌پیر از جمله بخش‌‌های این دهستان زیبا هستند که هرکدام با زیبایی‌های بیشمارشان، می‌توانند یک مقصد گردشگری فوق‌العاده باشند. این دهستان در شمال شرقی کرج قرار دارد.

نزدیک بودن به رودخانه، عبور جاده زیبای چالوس از کنار دهستان بیلقان، پل زیبا و مرتفع بیلقان و فضا‌های تفریحی اطراف آن در کنار آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی، گردشگران بسیاری را به‌سمت این منطقه در نزدیکی کرج می‌کشاند.

یکی از جاذبه‌های تاریخی این دهستان، حمام قدیمی بیلقان با قدمتی از قرن هشتم است که در باغ پیر واقع شده است. در نگاه اول، این حمام چیزی جز سه برآمدگی مخروطی شکل در یک میدانگاه به نظر نمی‌رسد. بالای هر یک از این برآمدگی‌های مخروطی شکل، یک سوراخ به‌شکل نورگیر وجود دارد که با تورهای سیمی پوشانده شده است. با کمی کنجکاوی متوجه خواهید شد که این برآمدگی‌ها در واقع، پشت بام حمامی قدیمی هستند. ورودی حمام رو به شمال است و پس ازعبور ۱۰ پله و یک پیچ، وارد رختکن یا سربینه می‌شوید.

آبشار مصنوعی بیلقان

عکاس: نامشخص

در سال‌های اخیر، یک آبشار مصنوعی با ارتفاع ۳۰ متر و عرض دهانه ۱۴ متر در بیلقان ساخته شده است که با دبی ۶۰۰ مترمکعب در ساعت، آب را از رودخانه کرج به بالای آبشار انتقال می‌دهد. آبشار مصنوعی بیلقان با نورپردازی ویژه و سنگ‌های طبیعی، سیستم مه‌پاش و یک دیواره نگهبان از جنس بتن مسلح، یکی از زیباترین دیدنیهای اطراف کرج، حتی در فصل زمستان است که در ابتدای جاده چالوس واقع شده است. 

پل بیلقان، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این دهستان است که با وجود بانجی جامپینگ و لذت پرش ارتفاع ۳۵ متری روی رودخانه، هیجانی وصف‌ناشدنی را به شما پیشنهاد می‌کند.آبگیر بیلقان نیز در فاصله ۲۳ کیلومتری از سد امیر کبیر کرج، واقع در کیلومتر چهار جاده چالوس در روستای بیلقان با مساحت حدود هشت هکتار، یکی از مهم‌ترین نقاط تامین و انتقال آب شرب شهر تهران است که با چشم‌اندازی زیبا می‌تواند به‌عنوان یکی از جاذبه‌های این دهستان معرفی شود.

روستای حسنکدر

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۷۸ کیلومتر - حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: کیلومتر ۶۰ جاده کرج-چالوس، بخش آسارا (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

امام‌زاده حسن روستای حسنکدر

عکاس: نامشخص

روستای حسکندر در حاشیه جاده کرج چالوس و در  سه کیلومتری جنوب نساء، بهشتی پنهان در اطراف کرج است که جاذبه‌های طبیعی، مذهبی و تاریخی بینظیری برای ارائه به شما دارد. آب‌وهوای دلپذیر، مناظر چشم‌نواز، چشمه‌سارها و آبشارها از جمله جاذبه‌هایی هستند که در این روستای خلوت و بکر وجود دارند.

امامزاده حسن روستای حسنکدر، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال از دوره صفویه است که در فهرست آثار ملی و تاریخی به ثبت رسیده است. این امامزاده دارای گنبدی کلاه خودی شکل با پوشش شیروانی است و از شبستان آن به‌عنوان مسجد استفاه می‌شود. جالب است بدانید که نام این روستا از این امامزاده گرفته شده است و از آنجا که روستا در دره قرار دارد، به آن، نام حسنکدر را داده‌اند. 

از دیگر آثار تاریخی روستای حسنکدر می‌توان به بقایای دهکده تاریخی «ویا» در کنار این روستا اشاره کرد. اکنان قدیمی ده «ویا» بیش از ۳۰۰۰ سال در ارتفاعات پنج هزار متری کوه «کرچان» می‌زیستند و به‌تدریج به خاطر سرما و برف به روستای «حسنکدر» که در دره واقع شده بود، کوچ کردند.

روستای حسکندر همچنین دارای حدود ۱۵ چشمه است که دارای خواص دارویی از جمله رفع سنگ کلیه هستند. آب‌های این چشمه‌ها با طعمی تلخ و شیرین، رنگ سنگ‌های پیرامون چشمه را زرد کرده و منظره جالبی را پدید آورده‌اند. نمونه این چشمه‌ها در جهان تنها در فرانسه دیده می‌شود. «چاخان چشمه»، واقع در سرپیچ محل ورودی روستای حسنکدر، یکی از زیباترین چشمه‌های آب معدنی این روستا است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر به این منطقه از آن بازدید کنید. در این منطقه در فصل بهار، آبشارهای بسیاری نیز برای تماشا و لذت بردن از طبیعت وجود دارند.

غار یخ مراد

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۸۶ کیلومتر - حدود یک ساعت و نیم
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: کیلومتر ۶۰ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

غار یخ مراد

عکاس: نامشخص

غار یخ مراد، یکی از دیدنیهای مهم اطراف کرج است که یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه گچسر به شمار می‌آید. این غار در ارتفاع ۲۶۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد و عمر آن، پنجاه میلیون سال قبل و به گفته برخی زمین‌شناسان ۷۰ تا ۲۳۰ میلیون سال است. مردم محلی، این غار را مکانی مقدس می‌دانستند و شاید به همین دلیل، نام آن را یخ مراد گذاشته‌اند.

برخی از مردم محلی نیز باور دارند که یخ‌های موجود در حوض انتهایی این غار شفابخش بوده و برای درمان بیماری‌های مختلف مخصوصا مشکل ناباروری زنان، موثر است. جالب است بدانید که برخی از افراد هم معتقد هستند که هر کسی یخ این غار را بخورد، سال بعد به مراد خود می‌رسد!

برخی از افراد معتقد هستند که هر کسی یخ غار یخ مراد را بخورد، سال بعد به مراد خود می‌رسد

برای رسیدن به غار یخ مراد در  کیلومتر ۶۰ جاده چالوس- کرج و پس از عبور از روستای نساء، باید از پلی عبور کنید که در آن سمت آن، یک جاده خاکی به طول ۱۲ کیلومتر در انتظار شما است. پس از طی کردن این مسیر به یک دوراهی می‌رسید که مسیر سمت چپ، شما را به روستای آزادبر و مسیر سمت راست شما را با دهانه غار می‌رساند.

در ادامه با یک ساعت پیاده روی به دهانه غار یخ مراد می‌رسید و از آنجا سفر در تاریخ آغاز می‌شود. با گذر از مسیر سنگلاخی ابتدای غار با سه مسیر روبه‌رو می‌شوید. مسیر اول در سمت راست پس از حدود ۲۰ متر به بن‌بست می‌رسد و مسیر میانی نیز پس از ۵۰ متر به پرتگاه می‌رسد که برای ورود به آن، استفاده از ابزار حرفه‌ای غارنوردی ضروری است. مسیر سمت چپ با طول ۲۵۰ متر و سه متر ارتفاع از کف زمین، مسیر اصلی غار است. پس از حدود ۱۵ متر غارنوردی با چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از قندیل‌های یخی آویزان از سقف کف غار مواجه می‌شوید که انعکاس نور در آن‌ها شما را به حیرت وا خواهد داشت.

غار یخ مراد، یکی از زیباترین غارهای مطبق ایران است که در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. سه تالار، یک برکه و یک آبشار یخ‌زده در این غار وجود دارند. جالب است بدانید که در بخشی از غار، چهار طبقه مجزا با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می‌شوند. 

اختلاف دمای یخ مراد با فضای بیرون، یکی دیگر از تمایزهای این غار با سایر غارها است. همان طور که می‌دانید معمولا دمای غارهای ایران به‌دلیل نبود جریان هوا و بخار آب موجود در آن‌ها، حداقل ۱۰ درجه بیشتر از فضای بیرون است؛ اما هوای غار یخ مراد به‌دلیل وجود منافذ مختلف در بین فضای داخلی و بیرونی آن و ایجاد جریان هوا در آن و همچنین ارتفاع زیاد آن از سطح دریا، به میزان قابل‌توجهی از فضای بیرون سردتر است. ماه‌های اسفند و فروردین، بهترین زمان برای بازدید از یخ مراد است؛ زیرا قندیل‌های یخی در این زمان در اوج زیبایی خود هستند و از آن زمان به بعد، کم‌کم آب می‌شوند.

آبشار چاران

  • فاصله روستای چاران از مرکز شهر کرج:  ۳۳ کیلومتر - حدود ۵۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس روستای چاران: جاده کرج-چالوس، دهستان ارنگه (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

آبشار چاران

عکاس: نامشخص

آبشار چاران در نزیکی دو روستای چاران و جی، در ابتدا مسیر خور و در نزدیکی سد امیرکبیر واقع شده است. این آبشار زیبا به‌همراه یک رودخانه پرآب در دره فرعی چاران به موازات دره خور قرار قرار دارد. روستای چاران، یک روستای کوهستانی با آب‌وهوای دلپذیر و معتدل است که یکی از روستاهای دهستان ارنگه به شمار می‌آید. مسیر دسترسی به آبشار چاران، پوشیده از باغ‌های سرسبز و مزارع است. این آبشار، حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد و برای رسیدن به آن باید یک ساعت پیاده روی کنید. شکل پلکانی آبشار چاران با پوشش سبز رنگ، ابهتی وصف‌ناشدنی به این آبشار بخشیده است.

روستای جوستان طالقان

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۱۱۵ کیلومتر - حدود دو ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

محوطه باستانی پوله چال طالقان

عکس از خبرگزاری تسنیم

جوستان از توابع شهرستان طالقان، بین شاهرود و رودخانه فرعی واقع شده است. این روستا با باغ‌های انبوه گردو و میوه، میزبان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بینظیری است که شاید کمتر گردشگری از آن باخبر باشد. تکیه قاجاری، محوطه باستانی پوله چال با قدمتی از هزار سال قبل از میلاد مسیح و امامزاده هارون (برادر امام رضا (ع)) از جمله جاذبه‌های تاریخی روستای جوستان هستند که همه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

فاصله جوستان تا شهرک طالقان، حدود ۱۳ کیلومتر است. این روستا درارتفاع ۱۹۹۲ متر از سطح دریا قرار دارد و دارای آب‌وهوای ییلاقی است. بهترین زمان سفر به این منطقه، فصل بهار، تابستان و پاییز است. رودخانه شاهرود که از میان روستا جریان دارد، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این منطقه زیبا به شمار می‌آید.

روستای وشته

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۱۱۰ کیلومتر - حدود دو ساعت 
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای وشته (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

روستای وشته

عکاس: نامشخص

روستای وشته، یکی از روستاهای زیبای کرج در ارتفاعات شرق شهرک طالقان است که حدود هفت کیلومتر با این شهرک فاصله دارد. آب‌وهوای وشته، سردسیر و کوهستانی است. برای دسترسی به این روستا باید از طریق جاده طالقان به جوستان بروید. پس از طی کردن مسافت پنج کیلومتری با تابلو و پل روستای وشته در سمت راست خود روبه‌رو می‌شوید. با عبور از پل و روستای محسن آباد و طی کردن مسیری دو کیلومتری در ارتفاعات، به این روستا خواهید رسید.

روستای وشته دو بخش دارد؛ بخش بالایی روستا در ارتفاعات بالادست جاده است و با وجود شیب تند کوچه و مسیرها، مکانی جذاب برای روستاگردی محسوب می‌شود. این روستا پر از درختان میوه و بادام است و به همین دلیل، این روستا با نام بادامستان هم شناخته می‌شود. چشمه‌های پرآب، امامزاده یوسف و غارهای تاریخی بادامستان از جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند. بهترین زمان سفر به روستای وشته، فصل بهار و پاییز است.

غار تاریخی بادامستان

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۱۱۰ کیلومتر - حدود دو ساعت 
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای وشته (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

غار تاریخی بادامستان

عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

غارهای بادامستان در گذشته‌های بسیار دور، محل سکونت مردمان غارنشین بوده است و با دست و بدون هیچ تجهیزاتی در دیوارهایی از جنس خاک رس کنده شده‌اند

غارهای دست‌کن بادامستان در مجاورت روستای بزرگ وشته از روستاهای بخش طالقان و در کنار امامزاده یوسف این روستا قرار گرفته‌اند. این غارها در گذشته‌های بسیار دور، محل سکونت مردمان غارنشین بوده است و با دست و بدون هیچ تجهیزاتی در دیوارهایی از جنس خاک رس کنده شده‌اند. غارهای بادامستان بسیار تو در تو هستند و مسیرهای ورودی آن‌ها صعب‌العبور است؛ زیرا این مسیرها حدود ۱۰ تا ۲۰ متر بالاتر از کف دشت قرار دارند. دهانه تعدادی از این غارها رو به غرب و مشرف به دره طالقان است.

به نظر می‌رسد که غارهای تاریخی بادامستان، محل سکونت افرادی بوده‌اند که به مناسبت‌های گوناگون آیینی یا فرار از دست دشمنان به این نقاط پناه آورده بودند.  تپه‌ای که غارهای بادامستان در آن کنده شده‌اند، بین دره وشته و دره رودخانه گوران و گلیرد قرار گرفته است و دارای یالی بسیار طولانی است.

منطقه حفاظت‌شده رودخانه کرج

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۷۷ کیلومتر - حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: جاده کرج-چالوس، گچسر (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

رودخانه کرج

عکاس: نامشخص

رودخانه کرج، یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های کشور و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز است که از سال ۱۳۴۶، تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. مساحت کل منطقه حفاظت‌شده کرج، چیزی در حدود ۳۹۸٫۸۲۶ هکتار است که استان‌های البرز، تهران و مازندران در آن سهم دارند. میزان آب رودخانه پرآب، خروشان و زلال کرج با ۹۰ کیلومتر طول و ارتفاع حدود چهار هزار متر در فصول مختلف، متفاوت است. آب رودخانه در فصل بهار و زمستان، افزایش می‌یابد؛ در حالی که این رودخانه معمولا در فصول تابستان و پاییز، کم آب است. به همین دلیل، بهترین زمان بازدید از رودخانه کرج، فصل بهار است.

رودخانه کرج از چند رود و چند چشمه سرچشمه می‌گیرد که در میان آن‌ها می‌توان به ولایت رود و وارنگه اشاره کرد که خود از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرند. منطقه حفاظت‌شده رودخانه کرج در بخش جنوبی با کوه‌های بلند، دره‌های سرسبز، درختان و چشم‌اندازهای زیبا، قصرها، تفرجگاه‌ها و شکارگاه‌ها احاطه شده است و حدود ۱۱۰۰ گونه گیاهی از جمله گندم، گراس، بوته زار، درختچه و درختان در این منطقه کوهستانی وجود دارند. برای بازدید از این منطقه حفاظت‌شده باید از منطقه گچسر عبور کنید که میان دره‌ای عمیق واقع شده است.

چشم‌اندازهای خاص طبیعی رودخانه کرج در موازات جاده چالوس، این منطقه را تبدیل به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کرده است؛ منطقه‌ای پر از رستوران‌ها، کافه‌ها و افرادی که در سفر به شمال، به‌دنبال مکانی برای پیک‌نیک هستند. در ضمن، ماهی‌های موجود در رودخانه کرج مانند قزل‌آلای خال قرمز، قزل‌آلای رنگین کمان، ماهی خیاطه (لپه)، سس ماهی (لب پهن یا برزم) و ماهی سر مخروطی سیاه فلس (سگ ماهی، عروس ماهی یا مار ماهی) نیز در فصل صید ماهی (اواخر بهار تا اواخر تابستان)، گردشگران علاقه‌مند به ماهیگیری را به‌سمت این منطقه می‌کشانند. 

سد کرج

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۲۷ کیلومتر - حدود ۴۰ دقیقه 
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: کیلومتر ۲۵ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

سد کرج

عکس از اقتصاد آنلاین

مجموعه سد امیرکبیر یا سد کرج بر فراز رودخانه کرج، یکی از بزرگ‌ترین سدهای جهان است و اولین سد چندمنظوره ایران به شمار می‌آید. این سد که بین سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ شمسی ساخته شده است، به‌عنوان محلی تفریحی و ورزشی نیز شناخته می‌شود. دریاچه چهار کیلومتری پشت سد کرج، درخشش آب و طبیعت زیبا، آب‌وهوای عالی و چشم‌اندازی جادویی در دل جاده زیبای چالوس، باغ‌های پر میوه و پوشش گیاهی سرسبز اطراف دریاچه و سد در کنار ورزش مفرح ماهیگیری، این منطقه را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری اطراف کرج کرده‌اند.

روستای نشترود

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۴۵ کیلومتر - حدود یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: کیلومتر ۳۵ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

آبشار نشترود 

عکاس: نامشخص

روستای نشترود، یکی از روستاهای خوش آب‌وهوای استان البرز است که در جوار دره‌ای سرسبز و زیبا واقع شده است. بیشتر مردم این روستا که قدمت آن به سال‌های دور برمی‌گردد، به پیشه باغداری مشغول هستند. از محصولات این منطقه می‌توان به گیلاس، آلبالو، انواع سیب، گلابی، هلو، گردو، فندق، انواع آلو و بسیاری از میوه‌های دیگر اشاره کرد.

علت نام‌گذاری این روستا به نام نشترود، موقعیت جغرافیایی آن در بین دو کوه و فضایی کم و باریک است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا، برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در مسجد تاریخی این روستا است که سالانه گردشگران بسیاری را برای تماشای آیین‌های خاص برگزاری این مراسم، به‌سمت نشترود می‌کشاند.

چشمه‌های آب سرد و آبشار نشترود از جاذبه‌های طبیعی روستای نشترود هستند. آبشار نشترود با ارتفاع حدود ۱۱۰ متر، یکی از بلندترین آبشارهای شناخته شده در ایران به شمار می‌آید. این آبشار باشکوه در میان دره رود نشترود واقع شده است و با ابهتی مثال‌زدنی از میان صخره‌ای بلند به پایین می‌ریزد.

روستای کلوان

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۵۰ کیلومتر - حدود یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: مسیر شمال غربی جاده چالوس، بخش آسارا، دهستان آدران (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

روستای کلوان

عکس از وب‌سایت نشاط آوران

روستای کلوان در سایه کوه کاهار با آب‌وهوایی خنک، مکانی فوق‌العاده برای یک روز طبیعت گردی به‌خصوص در فصل بهار با چشم‌اندازهایی پر از شکوفه‌های درخت گیلاس و درخت سیب است

روستای کلوان با بیش از هزار هکتار وسعت، یکی از زیباترین و خوش آب‌ و هواترین روستاهای اطراف کرج است که در هفت کیلومتری روستای سیرا و در نزدیکی قله کهار (کاهار) با چهار هزار متر ارتفاع و قله ناز قرار دارد. این روستا در مسیر شمال غربی جاده چالوس و در جهت شمالی واقع شده است؛ بنابراین اگر از کرج به‌سمت چالوس می‌روید، روستای کلوان در سمت چپ جاده است.

«کلوان» به معنی قلعه‌بان است. در زمان‌های دور به مکانی که در ارتفاعات قرار می‌گرفت، کلوان گفته می‌شد و شاید به همین دلیل نام این روستا را «کلوان» گذاشته‌اند.

برخی افراد نیز معتقد هستند که «کلوان» به منطقه‌ای که بز کوهی بسیاری داشته، گفته می‌شده است؛ زیرا «کل» به‌معنای بز است. روستای کلوان در سایه کوه کاهار با آب‌وهوایی خنک، مکانی فوق‌العاده برای یک روز طبیعت گردی به‌خصوص در فصل بهار با چشم‌اندازهایی پر از شکوفه‌های درخت گیلاس و درخت سیب، گل‌های وحشی و درختان بلند قامت تبریزی است؛ البته زیبایی این روستا در فصل پاییز با مناظر حیرت‌انگیز زرد و نارنجی نیز مثال‌زدنی است و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید در چه زمانی از سال به کلوان سفر کنید.

دو رودخانه از میان روستای کلوان عبور می‌کنند که از آب آن‌ها برای مصارف خانگی و کشاورزی استفاده می‌شود. چشمه‌های روستای کلوان، مناطق سرسبز کلوان و چشم‌انداز زیبا از ارتفاعات روستا با خانه‌های روستایی احاطه شده در میان درختان سرسبز، از جمله جاذبه‌هایی هستند که در سفر به این روستای بی‌نظیر با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد.

در روستای کلوان چند جاذبه تاریخی از جمله آسیاب قدیمی کلوان، حمام قدیمی و دو منطقه نوبند و سپیدگل نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. به‌علاوه روستای کلوان، پر از  خانه‌های گلی و چوبی با سقفی چوبی و ایوانی کوچک و ساده است که قدمت آن‌ها به بیش از صد سال می‌رسد.

کلوان

عکاس: نامشخص

سبزی های کوهی، انواع محصولات لبنی، میوه‌هایی مانند گردو، گلابی، سیب و گیلاس و آلوچه، انواع سبزی‌های کوهی، زرشک کوهی، نان محلی و زیله و همچنین صنایع دستی (حصیر بافی و جاجیم بافی)، از جمله سوغاتی‌های روستای کلوان هستند که می‌توانید در سفر به این منطقه از زنان روستایی خریداری کنید.

مسیر دسترسی به روستای کلوان از روستای بیلقان در جاده چالوس در مسیر کرج آغاز می‌شود. پس از عبور از پل بزرگ بیلقان، روستای سرودار، روستای وینه و محله آینه به ورودی روستای ارنگه می‌رسید که در ابتدای روستای آدران واقع شده است. از آنجا وارد جاده شوید تا پس از عبور از روستای خوزنکلا در ابتدای سد کرج، روستای پل خواب و روستای مورود، روستاهای حرین، ورزن و نشترود به یک جاده فرعی در سمت چپ جاده چالوس برسید.

این جاده شما را به روستای سیرا و پس از آن به روستای سیدک و اویزر می‌برد. پس از عبور از این روستاها با تابلوی روستای آیگان روبه‌رو می‌شوید که بر سر یک سه راهی قرار گرفته است. برای رسیدن به روستای کلوان، مسیر وسطی را انتخاب کنید که کمی سربالایی دارد.

آبشار کلوان یا آبشار کلها

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۵۰ کیلومتر - حدود یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: مسیر شمال غربی جاده چالوس، بخش آسارا، دهستان آدران (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

آبشار کلوان

عکس از وب‌سایت گردشگر

آبشار کلها یا آبشار کلوان در روستای کلوان در غرب دریاچه سد کرج واقع شده است. این آبشار از تخته‌سنگ بزرگی به پایین سرازیر می‌شود و در فصل بهار در احاطه گل‌های وحشی، چشم‌اندازی زیبا از طبیعت را به نمایش می‌گذارد. از روستای کلها یا کلوان، حدود یک ساعت پیاده روی تا آبشار در پیش دارید.

آبشار سیجان

  • فاصله روستای سیجان از مرکز شهر کرج: ۳۵ کیلومتر - حدود ۵۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس روستای سیجان: کیلومتر ۱۸ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

آبشار سیجان

عکاس: نامشخص

آبشار سیجان، یکی از زیباترین آبشارهای طبیعی استان البرز در نزدیکی کرج است که در دو کیلومتری جنوب روستایی به همین نام و در ارتفاعات مشرف به روستا واقع شده است. مسیر آبشار با وجود درختان آلبالو، بوته‎های پونه و بابونه بسیار زیبا است و از میان دره‌ای که رودخانه سیجان در آن جریان دارد، عبور می‌کند. 

آبشار سیجان در ارتفاع ۲۲۶۴ متری از سطح دریا واقع شده است. برای رسیدن به روستای سیجان باید در کیلومتر ۱۸ جاده کرج-چالوس خارج شوید و به‌سمت جاده پیست اسکی خور و روستای خوزنکلاه بروید. با ادامه این جاده و عبور از روستاهای سرزیارت و گوراب به روستای سیجان خواهید رسید که با مناظر طبیعی و سرسبز خود، شما را به تحسین وا خواهد داشت. روستای سیجان در بخش آسارا دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری از جمله امامزاده محمد است که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

روستای لیلستان

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۵۰ کیلومتر - حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، آبشار، تاریخی، زیارتی
  • آدرس: کیلومتر ۴۲ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

آبشار لیلستان

عکاس: نامشخص

روستای لیلستان از توابع بخش آسارا در جاده چالوس بعد از پل خواب واقع شده است. این روستا از سمت شمال به روستای آیگان، از شرق به کوه هورس دار، از غرب به روستای کلوان (شهر مردان آهنین) و از جنوب به کوه چاکی تخته می‌رسد. از جاذبه‌های گردشگری روستای لیلستان می‌توان به امامزاده هاشم و هارون، زیارت پی، درختان کهنسال، ارتفاعات چالی، چشمه سر، چشمه بابا موسی، تپه غدیر، تپه امین آقا، جوی آسیاب و آبشار لیلستان اشاره کرد.

آبشار لیلستان به‌صورت پلکانی و در ۹ مرحله از ارتفاعی بسیار زیاد به پایین می‌ریزد. این آبشار در ارتفاع ۲۱۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد. بازدید از این آبشار و گوش سپردن به صدای پای آب در سراسر روستا، قدم زدن در کوچه و تماشای باغ‌های پر از درختان سپیدار و گردو و درختان گیلاس و آلبالو و آلوچه وحشی، آرامشی وصف‌ناشدنی به شما هدیه خواهد داد که هرگز خاطره آن را فراموش نخواهید کرد.

آبشار نوجان

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۲۶ کیلومتر - حدود ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: کیلومتر ۱۵ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

آبشار نوجان

عکاس: نامشخص

آبشار نوجان در روستای آتشگاه نوجان در قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید از کیلومتر ۱۵ جاده کرج-چالوس از یک راه فرعی خاکی خارج شوید تا پس از طی کردن مسیر ۳٫۵ کیلومتری به روستای نوجان برسید. این روستا از سمت جنوب به روستای آتشگاه و باغستان کرج و  از سمت شرق به جاده کرج-چالوس می‌رسد. آبشار نوجان، منطقه‌ای زیبا و شگفت‌انگیز است که بازدید از آن به‌خصوص در فصل بهار، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهن شما رقم می‌زند. در ادامه مسیر نیز به آبشارهای خوارس در مکانی بکر و خارق‌العاده در میان کوه‌های مرتفع می‌رسید؛ البته برای ادامه مسیر به تجهیزات کوهنوردی نیاز دارید.

روستای سنج

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۲۰ کیلومتر - حدود ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تفریحی
  • آدرس: ساوجبلاغ، برغان 
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

روستای سنج

عکس از کیانوش محبیان. خبرگزاری ایلنا

روستای سنج در ساوجبلاغ و در مجاورت روستای برغان قرار دارد. این روستای زیبا با وجود باغ‌های زیبا و سرسبز گردو، گیلاس، آلبالو، گوجه ‌سبز یا همان گوجه ‌برغانی و یک منطقه توریستی به نام «توکوه»، یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در نزدیکی کرج است. توکو یک منطقه‌ ییلاقی است و بهارهای بسیار زیبا و دیدنی دارد.

روستای تکیه سپهسالار

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۵۰ کیلومتر - حدود یک ساعت 
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی، زیارتی
  • آدرس: کیلومتر ۴۲ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

امام‌زاده ابراهیم سپهسالار

عکاس: نامشخص

روستای تکیه سپهسالار از توابع بخش آسارا در کیلومتر ۴۲ جاده چالوس واقع شده است. برای ریسدن به این روستا باید از جاده چالوس وارد یک جاده فرعی به طول ۳٫۵ کیلومتر شوید. یک رودخانه خروشان نیز در کنار جاده جریان دارد که می‌توانید در حین گذر از این جاده، آن را تماشا کنید. در انتهای جاده و داخل روستا ماشین خود را پارک کنید.

امامزاده ابراهیم ملقب به سپهسالار بوده است و این روستا هم به همین دلیل به نام تکیه سپهسالار نام‌گذاری شده است

امامزاده ابراهیم، یکی از مکان‌های زیارتی و تاریخی این روستا است که برای رسیدن به آن باید از انتهای جاده به‌سمت چپ بروید تا از یک پل فلزی بر فراز رودخانه عبور کنید. پس از پل، تعداد بسیاری پله شما را در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به بالای کوهی سرخ رنگ و امامزاده ابراهیم می‌برند. در سمت راست جاده نیز، خانه‌های روستا با چیدمانی پلکانی، نظر بازدیدکنندگان را به‌سمت خود جلب می‌کنند. 

امامزاده ابراهیم ملقب به سپهسالار بوده است و این روستا هم به همین دلیل به نام تکیه سپهسالار نام‌گذاری شده است. امامزاده ابراهیم، یکی از نوادگان امام سجاد بود که همراه امامزاده داوود با لشکری به زیارت امام رضا می‌رفت. سپاه آن‌ها در «الموت اشکور گیلان» شکست خورد و پس از آن، امامزاده داوود در کوه‌های تهران به شهادت رسید و امامزاده ابراهیم سپهسالار در آسارا به غاری پناه برد و در همان محل شهید شد.

مقبره امامزاده ابراهیم در داخل غار قرار دارد و برای دیدن آن باید در ابتدا وارد یک شبستان شوید که حدود ۶۰ سال پیش در جلوی ورودی غار ساخته شد. پس از ورود به غار با هوایی سرد و ضریحی کوچک، ساده و چوبی روبه‌رو خواهید شد. داخل غار و پشت مقبره، یک منبع آب آشامیدنی کوچک وجود دارد که از طریق چشمه‌ای در دل غار تغذیه می‌شود. به گفته محلی‌ها و خادمین این مقبره، ادامه این غار با مسیری تنگ و باریک به غار یخ مراد گچسر می‌رسد. پشت ساختمان امامزاده نیز چند صخره با ظاهری متمایز و حالتی طاقی شکل وجود دارند که به شما پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها هم دیدن کنید. 

آبشار سپهسالار

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۵۰ کیلومتر - حدود یک ساعت 
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: کیلومتر ۴۲ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

آبشار سپهسالار

عکاس: نامشخص

آبشار سپهسالار با ۱۰ متر ارتفاع، یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای تکیه سپهسالار است که برای رسیدن به آن باید از انتهای جاده روستا به‌سمت شمال و در مسیر خلاف رودخانه پیش بروید. آبشار سپهسالار بین دو صخره نزدیک به هم به وجود آمده است و با اینکه ارتفاع خیلی بسیاری ندارد، به‌محض نزدیک شدن به آن، شما را مجذوب ابهت خود خواهد کرد. از روستا تا آبشار، حدود دو کیلومتر پیاده روی نسبتا سبک است. مسیر رسیدن به آبشار، خود پر از آبشارهای کوچک و بزرگ متعدد است و طی کردن آن، حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد. 

دره شمالی جنوبی رودخانه سپهسالار در جنوب قله هفت‌خان و در حاشیه شرقی البرز غربی قرار دارد و یکی از مناطق ییلاقی جاده پرپیچ‌وخم چالوس محسوب می‌شود. دره سپهسالار در ابتدای مسیر، اندکی فراخ است و هرچه که پیش بروید، تنگ‌تر می‌شود. در نهایت نیز با مسیری صخره‌ای برای رسیدن به آبشار روبه‌رو می‌شوید که در زیر شیب‌های تند به جناح جنوبی قله هفت‌خان منتهی می‌شود. 

روستای ری زمین

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۴۵ کیلومتر - حدود ۵۲ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: جاده کرج-چالوس، بخش آسارا (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

روستای ری زمین

عکس از ایرنا

روستای ری زمین در بخش آسارا و در جاده چالوس واقع شده است. این روستا با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصربه‌فرد، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در آسارا به شمار می‌آید. قلعه ری زمین، یکی از جاذبه‌های تاریخی این روستا به قدمتی از دوره‌های بین سلجوقی و تیموری است که قبل از این روستا قرار دارد. غارهای ری زمین نیز در فاصله بسیار کمی از قلعه ری زمین و در غرب جاده قرار دارند. این غار کم‌عمق در حال حاضر به‌عنوان آغل دامداران مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما شواهد و آثار باقی‌مانده در آن نشان می‌دهند که این غار در گذشته، محل زندگی انسان‌ها و دام‌ها بوده است.

غارهای سیراچال نیز بر حاشیه کوه‌های مقابل قلعه و غار ری زمین و در ارتفاع پایین‌تر واقع شده‌اند. این دو غار که یکی از آن‌ها کوچک و دیگری بزرگ است، در حال حاضر به‌عنوان آغل مورد استفاده هستند. بهترین زمان سفر به روستای ری زمین و بازدید از جاذبه‌های آن، فصل بهار است.

روستای سر زیارت

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۳۰ کیلومتر - حدود ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، چشمه
  • آدرس: (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

روستای سر زیارت

عکاس: نامشخص

روستای سر زیارت، یکی از زیباترین و سرسبزترین روستاهای استان البرز است که مشهورترین جاذبه آن، چشمه‌ای طبیعی به نام «چشمه قلقلک» است. برای رسیدن به سرزیارت باید راهی جاده چالوس شوید و پس از دیدن تابلوی «خوزنکلا»، وارد جاده فرعی شوید. در ادامه راه، قبل از ورود به روستای خوزنلکا، یک جاده فرعی پرپیچ‌وخم دیگر وجود دارد که شما را به سر زیارت می‌رساند.

روستای سر زیارت در فصول بهار و تابستان با چشم‌اندازهایی سرسبز و درختان سیب، آلو، گوجه سبز، توت‌فرنگی، آلبالو و گیلاس، پونه‌های وحشی و گیاهان دارویی از شما پذیرایی می‌کند. چشمه قلقلک در کنار جاده ورودی روستا قرار گرفته است و آب بسیار سردی دارد. هر چند دقیقه یک بار، آب از قسمت‌های مختلف این چشمه می‌جوشد و به اصطلاح قل‌قل می‌کند و حباب‌هایی به سطح آب می‌آیند. این چشمه در سال‌های گذشته روباز بود؛ اما در سال‌های اخیر، دور این چشمه با میله‌هایی فلزی پوشانده شده است و شما می‌توانید جوشیدن چشمه را از فاصله مشاهده کنید.

آبشارهای زنجیره‌ای جوزه رود

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۴۴ کیلومتر - حدود یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: ساوجبلاغ، برغان (مشاهده روی نقشه)
  • ٰجاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

آبشارهای زنجیره‌ای جوزه رود

عکاس: نامشخص

آبشارهای زنجیره‌ای جوزه رود در روستای سفید داران (ایسپی داران) قرار دارند. این روستای ییلاقی کوهستانی از توابع شهرستان ساوجبلاغ و دهستان برغان است و وجه تسمیه نام آن، «روستای دارای درختان سپیدار» است. مسیر دسترسی به روستای سفیدداران از طریق شهرستان کرج، روستای کردان و روستای آغشت عبور می‌کند.

اولین آبشار آبشارهای زنجیره‌ای جوزه رود با نام «آبشار وارش کورور» شناخته می‌شود. نام این آبشار در زبان محلی به‌معنای آبشاری است که دارای آب فراوان یا بارش زیاد است. آبشار وارش، بالاتر از پیچ عروس کمر و در چند کیلومتری نرسیده به این روستا، در داخل تنگه‌ای زیبا در احاطه درختان بید و گردو و چشمه‌های زلال آب معدنی واقع شده است.

دومین آبشار روستای سفیدداران ساوجبلاغ، آبشارهای زنجیره‌ای معروف به آبشارهای جوزه رود هستند که چند کیلومتر بالاتر از روستا قرار دارند. اولین آبشار زنجیره‌ای جوزه رود، پس از عبور از رودخانه پرآب جوزه رود در احاطه بوته‌های گل قرار دارد. پس از عبور از اولین آبشار، با چهار آبشار بزرگ و کوچک دیگر روبه‌رو می‌شوید. با عبور از این آبشارها خود را در یک محوطه بزرگ و مسطح پیدا خواهید کرد که در سال‌های بسیار دور، محل قرارگیری روستایی به نام جوزه رود بوده است؛ روستایی که در حال حاضر متروکه است. پس از گذر از تنگه «کل خشانی دره» به‌معنای «محل خواب بزهای کوهی»، آبشار بعدی با نام «آب بست» در جلوی شما قد علم می‌کند. آبشاری با ارتفاع زیاد که جلبک‎های اندود شده روی صخره‌های اطراف آن، زیبایی شگفت‌انگیزی به آن اعطا کرده‌اند.

روستای کردان

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۲۷ کیلومتر - حدود نیم ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی، زیارتی، تفریحی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: ساوجبلاغ (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در تابستان

روستای کردان

عکس از وب‌سایت gardeshgari724.com

روستای تاریخی کردان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ است که از شمال به جاده کوهسار و برغان، از غرب به اراضی سیف آباد و بانوصحرا، از جنوب به اتوبان کرج -قزوین و از شرق به شهرستان کرج منتهی می‌شود. این روستا در ارتفاع ۱۳۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و از جاذبه‌های مهم آن می‌توان به شاهزاده حسین و بی بی شهربانو اشاره کرد. برج مقبره کردان، بنای امامزاده یا شاهزاده حسین، با نقشه‌ای مدور و خورشیدی، دارای ۳۴ کنگره به ارتفاع ۶ متر روی بدنه و گنبدی دوپوش از جنس آجر است. این بنای زیبا یکی از آثار ملی ثبت شده ایران است.

دهکده‌ تفریحی مجهز به امکانات شنا، والیبال، فوتبال، بسکتبال، سوارکاری و... در روستای کردان در اختیار گردشگران است تا تجربه شما را از گشت‌وگذار در کردان تکمیل کند

بیشتر اهالی کردان به کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول هستند. آب‌وهوای مطبوع، باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، گردشگری و زیارتی، این روستا را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین روستاها در نزدیکی کرج کرده‌اند که سالانه میزبان گردشگران فراوانی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید روستای کردان، بیش از هزار سال قدمت دارد.

پلی قدیمی به نام «بانو صحرا کردان» در فاصله دو کیلومتری از روستای کردان، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این روستا است که قدمت آن به عصر صفوی برمی‌گردد؛ البته امروزه از این پل تنها دو پایه باقی ‌مانده است. رودخانه کردان، یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبای این منطقه است که از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه می‌گیرد. 

یک دهکده‌ تفریحی مجهز به امکانات شنا، والیبال، فوتبال، بسکتبال، سوارکاری و... نیز در روستای کردان در اختیار گردشگران است تا تجربه شما را از گشت‌وگذار در کردان تکمیل کند. پرواز با پاراگلایدر در سایت پروازی کردان و کوهنوردی در ارتفاعات کردان از دیگر تفریحات جذاب منطقه کردان به شمار می‌آیند.

آبشار هفت چشمه و پیچه آدران

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۲۷ کیلومتر - حدود ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: کیلومتر ۱۷ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در تابستان

آبشار هفت چشمه

عکاس: نامشخص

آبشار هفت چشمه یکی از مقاصد تابستانی و زیباترین آبشارهای استان البرز است که در جاده کرج-چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است. نکته جالب‌توجه درباره این آبشار این است که آبشار هفت چشمه در واقع، نام آبشارهای کوچکی در مسیر رسیدن به آبشار اصلی است که  ارتفاع آن‌ها به پنج متر می‌رسد. آبشار اصلی با حدود ۹۰ متر ارتفاع به نام «آبشار پیچه آدران» مشهور است و یکی از آبشارهای بزرگ صخره‌ای کشور به حساب می‌آید. آب این آبشار ۹۰ متری در یک گودال می‌ریزد که مکانی مناسب برای آب‌تنی و شنا است. این استخر در آخرین نقطه هفت چشمه قرار دارد و شما می‌توانید در اطراف آن، بساط پیک‌نیک هم پهن کنید.

پوشش گیاهی فوق‌العاده و غارهای طبیعی زیبا در مسیر رسیدن به آبشار، این پیاده روی یک ساعته را برای شما تبدیل به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی خواهند کرد. مسیر دسترسی به این آبشار که از جذاب‌ترین مسیرهای طبیعت گردی ایران به شمار می‌رود، از میان سنگ‌ها و صخره ها عبور می‌کند و به همین دلیل، بهتر است برای بازدید از این آبشار با تورهای طبیعت گردی به این منطقه سفر کنید. بهترین زمان سفر به آبشار هفت چشمه، فصل تابستان است؛ زیرا مسیر دسترسی به آبشار، صعب‌العبور و کوهستانی است و بازدید از آن در فصل بارندگی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. البته برخی گردشگران ترجیح می‌دهند که در فصل رنگارنگ پاییز به‌سمت آبشار هفت چشمه بروند؛ زمانی از سال که این منطقه در رنگ‌های نارنجی و قرمز غرق می‌شود و با فضایی جادویی و حیرت‌انگیز در انتظار افراد است.

روستای خور و آبشار خور

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۴۰ کیلومتر - حدود یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: کیلومتر ۱۷ جاده کرج-چالوس، روستای خور (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در تابستان

آبشار خور

عکاس: نامشخص

روستای خور در ارتفاع ۲۸۰۰ متری در دامنه غربی قله گندم چال و در ابتدای جاده چالوس، نرسیده به سد کرج قرار دارد و یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی است. این روستا در فصل تابستان، دارای هوایی خنک و عاری از رطوبت است و با وجود طبیعت منحصربه‌فرد، قله‌ها، دره‌های سرسبز و پیچ‌درپیچ و باغ‌های زیبا از بهترین دیدنیهای اطراف کرج محسوب می‌شود. آبشار خور، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این روستا است که با حدود ۶۰ متر ارتفاع، آبشاری مناسب برای ورزش هیجان‌انگیز فرود از آبشار در فصل تابستان است.

آبشار خور، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای خور است که با حدود ۶۰ متر ارتفاع، آبشاری مناسب برای ورزش هیجان‌انگیز فرود از آبشار در فصل تابستان است

مسیر دسترسی به روستای خور از کیلومتر ۱۷ جاده کرج-چالوس و قبل از رسیدن به سد کرج آغاز می‌شود. پس از ورود به مسیر فرعی خوزنکلا و طی کردن حدود ۱۵ کیلومتر به روستای خوزنکلا خواهید رسید؛ از آنجا مسیر سمت چپ به‌سمت خوزنکلا و راه سمت راست به‌سمت روستاهای سیجان و خور می‌رود.

در ورودی روستای سیجان، مسیر سمت چپ را انتخاب کنید تا به خور برسید. برای رسیدن به آبشار خور نیز، حدود یک ساعت پیاده روی دارید. بهترین زمان سفر به آبشار خور و روستای زیبای خور، فصل تابستان است؛ اما برخی گردشگران علاقه‌مند به یخ نوردی یا آبشار نوردی در فصل زمستان به این منطقه سفر می‌کنند.

قله ۳۶۰۰ متری گندم چال در مجاورت روستای خور، یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه است که هر سال، کوهنوردان بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. این منطقه توریستی با دارا بودن جاذبه‌های خاص گردشگری و ورزشی همچون کوهنوردی و پیست اسکی در کنار بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده عسگری، تپه دژبر و گورستان قدیمی از جمله مکان‌های دیدنی است که فرصتی فوق‌العاده برای یک سفر یک‌روزه را برای شما فراهم می‌آورد. 

جانوران گوناگونی مانند قوچ میش، کل، بز، گرگ، شغال، روباه و پلنگ معروف آسیایی و پرندگانی از نوع کبک، مرغ کوهی، عقاب، شاهین، جغد، قناری، بلبل، شانه بسر و دارکوب و غیره در روستای خور زندگی می‌کنند. گونه‌های گیاهی وحشی همچون والک، کنگر، ریواس، آویشن و قارچ در فصل بهار و انواع میوه‌های درختی مانند سیب، هلو، گلابی، گیلاس، آلبالو، گردو و غیره نیز از محصولاتی هستند که در سفر به این منطقه می‌توانید خریداری کنید و به‌عنوان سوغاتی به خانه بیاورید.

روستای ارنگه

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۲۹ کیلومتر - حدود ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: کیلومتر ۱۸ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در تابستان

روستای ارنگه

عکس از مجله دلتا

روستای ارنگه کرج، یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین روستاهای اطراف کرج است که با طبیعتی زیبا و چشم‌نواز و آثار تاریخی، مقصدی بی‌نظیر برای گذراندن یک روز در حاشیه کرج به شمار می‌آید. در ابتدای ورود به این روستا، یک قبرستانی تاریخی وجود دارد که آثار و بقایای قبرهای قدیمی زرتشت را در خود جای داده است. درخت‌های توت بلند، حوضی پرآب و نیمکت‌هایی آبی‌رنگ، این قبرستان را تبدیل به مکانی آرامش‌بخش کرده‌اند که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

تپه قلعه‌ها، یکی دیگر از مکان‌های تاریخی روستای ارنگه هستند که به گفته‌ مردمان محلی، قدمت آن‌ها به دوره زرتشتیان برمی‌گردد. یک رودخانه پرآب نیز در روستای ارنگه وجود دارد که در اواسط تابستان می‌توان در آن به آب‌تنی و شنا پرداخت. بازدید از آبشار مشهور هفت چشمه نیز در نزدیکی این روستا، یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌های گردشگری در نزدیکی کرج است.

جاده چالوس

  • نوع جاذبه: طبیعی، جاده
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

جاده چالوس

عکاس: نامشخص

جاده چالوس، یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که به‌عنوان چهارمین جاده زیبای جهان نیز شناخته می‌شود. عبور از این جاده و تماشای طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد آن در کنار رودخانه‌ای خروشان و پرآب و سد کرج، یکی از نوستالژیک‌ترین تفریحات ساکنان تهران، کرج و مازندران است. جاده چالوس میان تهران و کرج واقع شده است و با وجود گستره متنوعی از رستوران های جاده چالوس و استراحتگاه‌های فراوان، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری اطراف کرج به شمار می‌آید.

یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این جاده، هفت سنگ جدا ازهم به‌جای‌مانده از کنده‌کاری جاده‌سازی است که به «هفت برادران» شهرت دارند. جالب است بدانید که هنوز دیلم به‌جا مانده از کارگران در بالای جاده به یادگار باقی مانده است. محل قرار گیری این سنگ‌ها دارای عمیق‌ترین دره‌ها در طول جاده چالوس است که منظره‌ای شگرف را در این منطقه ایجاد کرده‌اند.

پارک جنگلی جهان نما کرج

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۱۳ کیلومتر - حدود ۲۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: آزادراه تهران-کرج، شهرک جهان نما (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

پارک جنگلی جهان نما کرج

عکاس: نامشخص

پارک جنگلی جهان نما با مساحت ۱۴۰۰ هکتار، بزرگ‌ترین پارک شهر کرج با قدمتی از نیم قرن پیش است. گونه‌های نادر گیاهی، درختان جوان و کهنسال و دریاچه و جزیره مصنوعی این پارک با امکان قایق‌سواری، جهان نما را تبدیل به پارکی مناسب برای تفریح خانوادگی کرده است و بسیاری از خانواده‌ها در روز سیزده بدر، این پارک را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی، پارکینگ، کافه، سوپرمارکت، رستوران، فضای سبز، آبخوری، آلاچیق و نیمکت از امکانات رفاهی پارک جهان نما هستند.

آن‌گونه که تاریخ این پارک به ما می‌گوید، جهان نمای کرج از بزرگان و نامداران کشورهای جهان قول گرفته بود که در سفرهای خود به این پارک به یادگار درختی بکارند تا برای آیندگان حکایتی باشد.

کوه نور

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۶ کیلومتر - حدود ۱۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، کوهنوردی، تفریحی
  • آدرس: (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

کوه نور

عکاس: نامشخص

کوه نور، کوه عظیمیه، بیجه یا بی‌جی یکی از کوه‌های استان البرز در نزدیکی منطقه عظیمیه است که بر شمال شهر کرج اشراف دارد. این کوه با ارتفاع ۲۲۳۴ متر از سطح دریا در نزدیکی مرکز شهر کرج واقع شده است و مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح خانوادگی است. برای رسیدن به قله کوه نور، مسافت کوتاهی پیش رو دارید و بیشتر مسیر از روی یک یال با شیب ملایم می‌گذرد.

در دورنمای شمالی کوه نور از سمت چپ به راست قله‌های دوبرار، ناز، کهار، خون کهار، هفت‌خوان، پورا، پهنه سار و کندر به‌خوبی قابل‌مشاهده هستند. کوه نور در واقع بام کرج است.

روستای ولایت رود

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۹۰ کیلومتر - حدود یک ساعت و نیم
  • نوع جاذبه: طبیعی، پیست اسکی
  • آدرس: جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

روستای ولایت رود

عکس از وب‌سایت تیشینه

روستای ولایت رود، یکی از روستاهای میانکوهی از توابع دهستان نساء بخش آسارا در شمال شرقی کرج است که با آب‌وهوای پاک، چشمه‌های پرآب، باغ‌های سرسبز و انبوه میوه، پوشش گیاهی غنی، اراضی حاصلخیز، چشم‌اندازهای زیبا، پیست اسکی دیزین و طبیعت دست‌نخورده، هر سال گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. سرچشمه‌های اصلی رودخانه کرج از اطراف این روستا جریان دارند و سرسبزی و طراوت بینظیری را به این روستا اهدا می‌کنند.

روستای ولایت رود از جنوب به کوه لارک و از جنوب شرقی به کوه‌های دیزین محدود می‌شود. رودخانه خروشان ولایت رود نیز در جنوب روستا جریان دارد. این روستا با ییلاق‌های سرسبز و سحرانگیز، آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای در فصل بهار و تابستان دارد و از دوره قاجار، مورد توجه بسیاری بوده است. انواع جانوران مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بز کوهی، گراز، خرس، کبک و قرقاول نیز در اطراف این روستا زندگی می‌کنند. از مهم‌ترین سوغات روستای ولایت رود می‌توان به انواع میوه (سیب، گیلاس، گلابی، آلبالو)، خشکبار و فرآورده‌های لبنی (شیر، ماست، دوغ و کشک) اشاره کرد. مردم این روستا بیشتر به فعالیت‌های دامداری، باغداری و تولید عسل مشغول هستند.

روستای همه‌جا

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۵۶ کیلومتر - حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

روستای همه جا

عکاس: نامشخص

روستای همه‌جا با آب‌وهوایی خنک و دلپذیر و چشم‌اندازهایی زیبا بر فراز کوه، یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در نزدیکی کرج است. درختی تاریخی و قدیمی با قدمتی از چند صد سال قبل در ارتفاعات روستا و در ضلع شمالی آن، یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستای همه‌جا است؛ درختی با ابهت از نوع درخت «اورس» و با تنه‌ای به قطر ۱۰ متر که در میان روستاییان با نام «آقادار» مشهور است.

دشت چالو و باغ‌های با صفای پهلو چشمه از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای همه‌جا هستند. غاری به نام «ندیک زنک» نیز در جنوب شرقی روستای همه‌جا و جنوب شرقی کوه زیبای زنگران قرار دارد که تاکنون کسی نتوانسته است به آن وارد شود. گفته می‌شود که اگر سنگی به داخل غار پرتاب شود، برای مدتی طولانی صدای آن به گوش می‌رسد و این مسئله نشان از طول زیاد غار دارد.

روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۳۱ کیلومتر - حدود ۴۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: کیلومتر ۲۵ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

روستای واریان کرج

عکس از وب‌سایت ایران هتل آنلاین

روستای واریان، تنها روستای آبی ایران در احاطه کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، مانند جواهری سبز و زیبا است

روستای واریان کرج، یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای کرج در مسیر جاده کرج- چالوس است. جالب است بدانید که این روستا تا قبل از احداث سد کرج در بستر کنونی آن بنا شده بود؛ اما پس از ساخت این سد، این روستا در شرق سد امیرکبیر قرار گرفت. در  حال حاضر، تنها راه دسترسی به این روستا، عبور از سد کرج با قایق است.

روستای واریان در احاطه کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، مانند جواهری سبز و زیبا است. واریان، تنها روستای آبی ایران است و رفت‌و‌آمد با قایق در این روستا، معمولا در ساعت‌های خاصی انجام می‌شود. تردد قایق‌ها در فصل تابستان به خاطر مساعد بودن آب‌وهوا زیاد است و به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که در این فصل به روستای زیبای واریان سفر کنید. جالب است بدانید که ورود هرگونه وسیله نقلیه از جمله اتومبیل، دوچرخه و موتور به این روستا ممنوع است؛ به همین دلیل هوای واریان، پاک و عاری از هرگونه آلودگی است.

محصولات کشاورزی روستای واریان، عسل، غلات و میوه هستند و دوخت گیوه و کرباس‌بافی از مشاغل اصلی مردم به شمار می‌آیند. این روستا ویژگی‌های عجیبی دارد؛ به‌طور مثال در این روستا هیچ سوپرمارکتی وجود ندارد و حیاط خانه‌ها به خاطر نداشتن در و دیوار برای خانه‌ها با یکدیگر مشترک است. سفر به واریان، تنها در صورت داشتن خانه، مهمان شدن در منزل اقوام و آشنایان یا با هماهنگی قبلی جهت ورود به آن امکان‌پذیر است.

ورودی روستای واریان در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد و بر سر آن، یک تابلو با نوشته «روستای واریان، مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، ورود افراد متفرقه ممنوع» دیده می‌شود. پس از ورود به این فرعی و طی کردن مسیری کوتاه و با شیب تند به نگهبانی سازمان آب برخورد می‌کنید که رفت و آمدها را کنترل می‌کند. پشت سر نگهبانی نیز یک پارکینگ کوچک وجود دارد که مخصوص سکنه واریان است.  

شهرستانک

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۸۰ کیلومتر - حدود یک ساعت و نیم
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: کیلومتر ۴۴ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

شهرستانک

عکاس: نامشخص

شهرستانک در روستایی زیبا در دهستان «آسارا» در استان البرز، در ۵۴ کیلومتری شمال غربی کرج و در مرز استان‌های البرز و تهران واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۱۹۰ متر است و با وجود جاده‌ کوهستانی، دره سرسبز، باغ‌های میوه و کوچه‌باغ‌های زیبا، هرسال به‌خصوص در فصل پاییز، گردشگران و طبیعت ‌گردان بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. نام قدیم شهرستانک، «شارسونک» بوده است و با توجه به یافته‌های تاریخی، قدمت آن به قرن ششم هجری قمری برمی‌گردد.

فصل پاییز، یکی از زیباترین زمان‌های سال برای سفر به شهرستانک است و شاید بتوان آن را بهترین زمان سفر به شهرستانک دانست

آب‌وهوای شهرستانک، معتدل و سرد است و این روستا، هر سال زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل و دلپذیر را تجربه می‌کند. یخبندان بیش از پنج ماه در سال، شهرستانک را فرا می‌گیرد و با این وجود، می‌توان آن را به‌عنوان یک روستای ییلاقی طبقه‌بندی کرد.

سفر به این روستای خارق‌العاده زیبا در هر فصلی، لطف خودش را دارد و بهترین زمان سفر به شهرستانک، کاملا به چشم‌انداز موردعلاقه شما بستگی دارد. به‌طور مثال، اگر به منظره درختانی پر از شکوفه علاقه دارید، در فصل بهار که هوا هنوز کمی خنک است به شهرستانک بروید و با کسب اجازه از محلی‌ها در میان درختان توت و آلبالو قدم بزنید. فصل تابستان نیز در این روستا با مناظر درختان سرسبز و باغ‌های میوه، زمانی بی‌نظیر برای سفر و فرار از گرما به شمار می‌آید؛ زیرا هوا کاملا معتدل و دلپذیر است. 

فصل پاییز، یکی از زیباترین زمان‌های سال برای سفر به شهرستانک است و شاید بتوان آن را بهترین زمان سفر به شهرستانک دانست. آب‌وهوای معتدل در کنار مناظری جادویی از برگ‌های زرد و نارنجی درختان، فضایی حیرت‌انگیز را خلق می‌کنند که امکان ندارد خاطره آن را فراموش کنید. فصل زمستان در شهرستانک، بسیار سرد و برفی است؛ اما اگر از سرما فراری نیستید و به چشم‌انداز درختان سفیدپوش علاقه دارید، در این فصل هم به شهرستانک سر بزنید.

در سفر به شهرستانک، علاوه بر لذت بردن از طبیعت، دوچرخه‌سواری، تماشای موتورسواران، پیک‌نیک، آب بازی و عکاسی، می‌توانید به دل تاریخ نیز سفر کنید و در میان جاذبه‌های تاریخی این منطقه از جمله کاخ ناصری، کتیبه شهرستانک، قلعه دزدبند شهرستانک، تپه شنستون، درخت سرو اورس و همچنین جاذبه‌های طبیعی بی بدیل مانند آبشار و رودخانه شهرستانک و چشمه گل کیله به گشت‌وگذار بپردازید. در ضمن، خرید انواع گیاهان دارویی و سبزیجاتی مانند پونه، الک شورک و قارچ کوهی، ریواس و غیره را فراموش نکنید؛ گیاهانی که اهالی روستا آن‌ها را می‌چینند و خشک می‌کنند.

روستای آغشت

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۳۰ کیلومتر - حدود ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: ساوجبلاغ، دهستان برغان (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

روستای آغشت

عکس از وبلاگ شب

روستای آغشت، یک روستایی ییلاقی است که با چشم‌اندازهای زیبا و آب‌وهوای مطلوب، پتانسیل‌های گردشگری فراوانی دارد

روستای آغشت از توابع بخش چندار در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز و در دهستان برغان است و به جرئت می‌توان آن را به‌عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنیهای اطراف کرج و تهران معرفی کرد. فاصله این روستا تا مرکز دهستان ۱۲ کیلومتر است. آغشت از شمال به رودخانه «گلین رود»، از سمت جنوب به روستاهای «تکیه اغشت» و «باغبان کلاه»، از غرب و شمال غرب به روستاهای «آجین دوجین» و «ولیان» و از شرق به دره «سیبان دره» و دره «ورده» محدود می‌شود.

موقعیت جغرافیایی روستای آغشت در منطقه کوهستانی، شرایط آب‌وهوایی خاصی را در این منطقه رقم زده است و این روستا هر سال، زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل را تجربه می‌کند. سابقه سکونت در این روستا تنها به چند دهه قبل برمی‌گردد؛ در حالی که قدمت این روستا بیش از هزار سال است. نام آغشت ترکیبی از دو بخش  «آو» به‌معنای آب و «غشت» به‌معنای انباشته شدن و فراوان بودن است و از آنجا که در این روستا، آب‌های روان، چشمه‌ها و بارش زیاد بوده است، نام آن را «آغشت» گذاشته‌اند. 

روستای آغشت، یک روستایی ییلاقی است که با چشم‌اندازهای زیبا و آب‌وهوای مطلوب، پتانسیل‌های گردشگری فراوانی دارد. در سفر به روستای آغشت، خرید آلوی درجه یک، عسل طبیعی، توت و لبنیات را فراموش نکنید. آغشت همچنین به یک دژ زیبا شهرت دارد؛ اما باید بدانید که در این روستا هیچ قلعه‌ تاریخی‌ای وجود ندارد. پس دژ زیبای ثبت شده در عکس‌های این روستا کجا است؟ 

دژ مشهور آغشت در واقع، یک ساختمان ویلایی متعلق به یکی از ساکنان تهران است که با معماری خاص و منحصربه‌فرد خود، تبدیل به نمادی از یک دژ سحرآمیز در این روستا شده است.

مجتمع تفریحی توریستی عسل

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۱۳ کیلومتر - حدود ۲۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: تفریحی، گردشگری، رستوران
  • آدرس: آتشگاه -کیلومتر ۵ جاده برغان (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

مجتمع تفریحی توریستی عسل

عکاس: نامشخص

مجتمع تفریحی توریستی عسل با ۵۰ هکتار مساحت در آتشگاه کرج، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی توریستی استان البرز است. ۶ سالن مجهز و مجلل با امکانات ویژه، سالن سمینار، سالن همایش، کافی شاپ، رستوران، آتلیه عکس و فیلم، شهربازی، رصدخانه، دریاچه با امکانات قایق‌سواری و ماهیگیری، باغ خانوادگی، پیست کارتینگ و آلاچیق از جمله امکانات این مجموعه هستند. برای تجربه یک روز تفریحی تمام عیار به این مجموعه در نیم ساعتی مرکز شهر کرج سر بزنید و روزی رویایی برای خود بسازید.

روستای سرهه

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۲۴ کیلومتر - حدود ۵۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: ساوجبلاغ، برغان (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

روستای سرهه

عکس از وب‌سایت karajshahr.ir

روستای سرهه در مسیر برغان به‌سمت کردان قرار گرفته است و مسیر دسترسی به آن، یک جاده مارپیچ و باریک است. این روستا به‌دلیل مسیر دسترسی مشکل، مکانی بکر است و سفر به آن به افراد علاقه‌مند به طبیعت دستنخورده توصیه می‌شود. سرهه یا سورهه از شمال به روستای سنج و وامکوه، از سمت جنوب به روستای برغان، از سمت شرق به روستای بریان‌چال و از غرب به روستای ورده می‌رسد و با آب‌وهوای معتدل و خنک در فصل تابستان، مقصدی بی‌نظیر برای فرار از روزهای گرم و گذراندن یک روز پر از آرامش و سکون است.

روستای آتشگاه

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۱۲ کیلومتر - حدود ۲۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی، تفریحی
  • آدرس: شمال گوهردشت (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

روستای آتشگاه

عکس از وب‌سایت راسخون

روستای زیبای آتشگاه با مساحت ۲۵۰۰ هکتاری در ۲۰ کیلومتری شمال غربی کرج و ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت واقع شده است. این روستا شامل انواع زمین‌های کشاورزی، خانه‌های مسکونی، چراگاه، باغ و کوه است و با چشم‌اندازهایی زیبا و دلربا، درختان گردو، توت سفید و گیلاس، مجتمع‌های رفاهی، رستوران‌ها و آب‌وهوایی معتدل، یکی از بهترین مقاصد تفریحی و گردشگری در اطراف کرج محسوب می‌شود.

روستای آتشگاه، از دوران گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است و به همین دلیل، آن را به نام «آتش‌کوه» یا «آتشکده» نام‌گذاری کرده‌اند. نشانه‌های تاریخی به‌جا ‌مانده از دوران اشکانیان و ساسانیان مانند تل مهدیخانی و دژ دو برار (دو بردار)، نشانه‌های آتشکده و گورستان قدیمی، سنگ‌های قرمز آتش‌زن، آرامگاه پیر پیران و درخت سرسبز سماگاد با نزدیک به دو تا سه هزار سال عمر، قدمت و اهمیت روستای آتشگاه را به ما نشان می‌دهند.

برخی افراد بر این باور هستند که نام این روستا از نام آتشکده‌ای بزرگ در تل مهدیخان، تپه باستانی واقع در شمالی‌ترین بخش روستای آتشگاه برداشته شده است؛ در حالی که برخی دیگر، نام آتشگاه را به سنگ‌های آتش‌زنه یافت شده در این منطقه نسبت می‌دهند.

روستای برغان

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۱۹ کیلومتر - حدود ۳۶ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: ساوجبلاغ (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

روستای برغان

عکاس: نامشخص

روستای برغان، یکی از مهم‌ترین روستاهای تاریخی و گردشگری شهر کرج در شهرستان ساوجبلاغ و در غرب شهر کرج است. آب‌وهوای این روستا به‌دلیل قرارگیری در رشته کوه‌های البرز در بهار و تابستان، معتدل و در پاییز و زمستان، سرد است. برغان بین دو رود سنج و شاهرود واقع شده است و به‌دلیل قرارگیری در مسیر کرج به‌سمت کردان از رونق گردشگری خاصی برخوردار است. سفر به روستای برغان در تمام فصول سال امکان‌پذیر است؛ اما بهتر است بدانید که فصل پاییز هزار رنگ و فصل بهار پر از شکوفه‌های زیبای بهاری از پرطرفدارترین زمان‌های سفر به این روستا به شمار می‌آیند.

روستای برغان دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی است. حسینیه برغان با قدمتی از دوران صفویه، یکی از آثار ملی ثبت شده است. مسجد برغان نیز با قدمتی از ۵۰۰ سال قبل، یکی زیباترین مساجد تاریخی در ایران است.

جالب است بدانید که مسجد و حسینه برغان توسط یک پل قدیمی به هم وصل هستند. پل برغان، یکی دیگر از آثار تاریخی این روستا از دوره صفویه است که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. قلعه ایلخانی برغان روی تپه کش کلا، یکی از آثار تاریخی به‌جای مانده از دوره ایلخانی است که بازدید از آن، به شما توصیه می‌شود. در سفر به این روستا، بازدید از زیارتگاه چهل دختر برغان را فراموش نکنید؛ زیارتگاهی مقدس که در واقع یک درخت سیب است و اهالی برغان، احترام بسیاری برای آن غائل هستند.

اسب‌سواری در باشگاه سوارکاری گلاب و باشگاه سوارکاری مروارید کیش، پیاده روی در روستا و تماشای چشم‌اندازهای طبیعی از جمله تفریحاتی هستند که در روستای برغان در اختیار شما هستند. برای رسیدن به روستای برغان، دو مسیر وجود دارد: مسیر اول از کرج، گوهردشت، رجایی شهر و جاده آتشگاه می‌گذرد و مسیر دوم از اتوبان کرج-قزوین و خروجی کردان است. در سفر به برغان، خرید سوغاتی‌های معروف این روستا مانند آلوی برغان، عسل، توت و لبنیات را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید.

برج تهمینه

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۷۳ کیلومتر - حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: کیلومتر ۶۰ جاده کرج-چالوس، آسارا (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

برج تهمینه

عکس از وب‌سایت ایران ویزیت

برج سنگی تهمینه شبیه به بناهای دوره مغول است

برج آرامگاهی میدانک یا برج تهمینه، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی آسارای کرج است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. این بنای آرامگاهی، محل دفن یکی از قلعه‌بانان یا اعضای خاندان پادوسپان است که قدمت آن را به قرن هشتم یا نهم هجری و دوره تیموری نسبت می‌دهند. برج سنگی تهمینه شبیه به بناهای دوره مغول است و در یک پلان هشت‌ضلعی با یک ایوان پیش آمده در سمت غرب ساخته شده است. فضای داخلی برج دارای پلان مربع شکل است و از تزیینات داخلی آن می‌توان به کاربندی و قطاربندی‌های داخل فضای ایوان و بقعه اشاره کرد.

غار میدانک

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۷۰ کیلومتر - حدود یک ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: کیلومتر ۵۳ جاده کرج-چالوس، آسارا روستای میدانک 
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

غار میدانک

عکس از باشگاه توچال

غار میدانک در شمال شرقی روستای میدانک از توابع بخش آسارا در کیلومتر ۵۳ جاده کرج-چالوس و در ارتفاع ۲۰۰۶ متری از سطح دریا قرار دارد. این غار دارای سه تالار است و طول آن، حدود ۱۵۰ متر است. سقف تالار اول غار میدانک به‌دلیل زلزله و تخریب‌های انسانی، ریزش کرده است و متاسفانه بسیاری از ساختار زینتی غار از بین رفته است. تالار دوم این غار با هفت متر ارتفاع، یک حفره بزرگ دارد که در برخی مواقع، پر از آب می‌شود و تالابی زیبا در غار خلق می‌کند.

تالار سوم، زیباترین بخش غار میدانک است که به‌دلیل دسترسی سخت‌تر، کماکان بکر و دست نخورده است. برای دسترسی به غار میدانک باید از گورستان روستای میدانک و برج قدیمی دوره سلجوقی حدود ۳۰۰ متر به‌سمت جنوب غربی حرکت کنید تا دهانه غار را ببینید. پنج متر اول غار، بسیار کم‌ ارتفاع است و باید آن را به‌صورت سینه‌خیز و نشسته پیمود. از آن نقطه به بعد به‌دلیل افزایش ارتفاع، می‌توانید به‌صورت ایستاده مسیر را ادامه دهید و از زیبایی‌های غار لذت ببرید. زمان لازم برای کاوش در غار میدانک، حدود دو ساعت است و بهتر است که با تجهیزات کامل و همراه با تور به آن سفر کنید.

روستای فرخ آباد زیبادشت

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۲۰ کیلومتر - حدود ۴۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی
  • آدرس: فردیس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

روستای فرخ آباد زیبادشت

عکس از خبرگزاری ایرنا

روستای فرخ آباد زیبادشت در مسیر جاده شهر ماهدشت و مرز بین کرج و صفادشت قرار دارد و یکی از روستاهای بخش فردیس به شمار می‌آید. این روستا از جنوب به روستای یوسف آباد قوام، از شمال به شهر مشکین دشت و محمد شهر، از غرب به منطقه عباس‌آباد و از شرق به منطقه خوشنام و پایگاه هوایی فتح محدود می‌شود. پیشه اصلی مردم روستای فرخ آباد زیبادشت، کشاورزی است و از مهم‌ترین محصولات آن‌ها می‌توان به گیلاس، زردآلو، گوجه سبز، سیب، گلابی و محصولات صیفی نیز گوجه، خیار و انواع کلم اشاره کرد.

روستای فرخ آباد زیبادشت، تنها روستای شهرستان فردیس با طبیعتی بی‌نظیر و دیدنی و پیشینه‌ای تاریخی است. این روستا با قدمتی از چند هزار سال قبل در غربی‌ترین نقطه شهرستان فردیس واقع شده است. فضای سبز محصور در میان درختان کهنسال و تنومند و آب‌وهوای مطبوع در کنار تپه‌های باستانی از جمله تپه‌های فرخ آباد، مردآباد و غلامعلی تپه با قدمتی از سال‌های قبل از میلاد مسیح، هر سال گردشگران بسیاری را به‌سمت این روستا می‌کشاند.

زال تپه، یکی دیگر از آثار تاریخی روستای فرخ آباد زیبادشت است که قدمت آن به دوره سلجوقی برمی‌گردد. ديوار و برجک نگهبان مربوط به قلعه فرخ آباد، حمام قديمی با یک ميدان مركزی، گورستان باستانی زرکان نو و تپه دشت بهشت، تپه امامزاده احمد و محمود، حسين آباد، قلعه حيدر آباد و امامزاده قاسم از دیگر بناهای تاریخی این روستا هستند.

روستای علی آباد گونه

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۱۶ کیلومتر - حدود نیم ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی
  • آدرس: (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

روستای علی‌آباد گونه یا روستای حسن آباد، یکی از روستاهای اطراف کرج است که با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مطرحی چون امامزاده عبدالله، کاخ مروارید (شمس پهلویفرودگاه پیام و محوطه تاریخی قشلاق تپه، مکانی مناسب برای گذراندن یک روز در نزدیکی کرج است. «گونه» یا «گون» در زبان آذری به‌معنای آفتاب است و به احتمال زیاد از آنجا که این روستا در شیب ملایمی رو به شرق قرار گرفته است و در آغاز روز، اولین اشعه‌های آفتاب به آن برخورد می‌کند، نام آن را «علی آباد گونه» گذاشته‌اند.

روستای جزینان

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۱۰۷ کیلومتر - حدود دو ساعت
  • نوع جاذبه: طبیعی، آبشار
  • آدرس: طالقان (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

روستای جزینان

عکس از وب‌سایت gardeshgari724.com

روستای جزینان با دارا بودن یک آبشار زیبا به نام آبشار ترنو با ارتفاع ۲۰ متر، دره زیبا دربند و باغ‌های میوه، یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در اطراف کرج است

روستای جزینان در بخش میانی طالقان در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا از غرب به کولج بالا، از شرق به خسبان، از شمال به هرنج و از جنوب به بردسر می‌رسد. مسیر دسترسی به روستای جزینان از داخل شهرستان طالقان، بعد از عبور از میدان جلال آل احمد یا معلم آغاز می‌شود. برای رسیدن به این روستا باید وارد یک خیابان فرعی در سمت چپ خیابان شوید تا پس از طی کردن چهار کیلومتر و عبور از خسبان به این روستا برسید.

روستای جزینان با دارا بودن یک آبشار زیبا به نام آبشار ترنو با ارتفاع ۲۰ متر، دره زیبا دربند و باغ‌های میوه، یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در اطراف کرج است. آب‌وهوای این روستا در فصل تابستان بسیار خنک است و شما می‌توانید برای فرار از روزهای گرم سال به این روستا سفر کنید تا روزی پر از آرامش و لذت داشته باشید. گلیم، چادر شب و نان محلی از سوغاتی‌های این روستا هستند.

قلعه دختر کرج

  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: روستای کلاک
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

قلعه دختر کرج

عکس از وب‌سایت مستر بلیط

قلعه دختر، قلعه دختر کلاک یا آتشگاه قصران در سه کیلومتری شرق کرج قرار دارد. این قلعه که در بالای کوه قلعه اسفندیار در شرق روستای کلاک واقع شده است، به‌طور کامل ویران شده است و نقشه آن غیر قابل تشخیص است. این قلعه به احتمال زیاد، جزو پایگاه‌های دیده‌بانی بوده و با قلعه‌های شاه دزد، ری زمین، تنگ گسیل و شهرستانک ارتباط داشته است. آثار تاریخی به‌جا مانده در بالا و اطراف قلعه مانند سفال‌ها، شباهت بسیاری به سفال‌های دوران سلجوقی و ایلخانی دارد و به همین دلیل، بسیاری از افراد، ساخت این قلعه را به آن دوران نسبت می‌دهند.

در حال حاضر، تکه‌هایی از دیوار یک ارگ بر لبه کوه از این قلعه باقی مانده است و شما از بلندای آن می‌توانید گرمدره، کرج و بخش‌هایی از تهران را ببینید. قلعه دختر کرج، یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است.

پل شاه عباسی کرج

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۹ کیلومتر - حدود ۲۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

پل شاه عباسی کرج

عکاس: نامشخص

پل شاه عباسی، پل سلیمانیه یا پل دختر کرج، یکی از سازه‌های دوره صفویه است که روی رودخانه کرج ساخته شده است. این پل بر بقایای پلی قدیمیت‌ر و متعلق به دوره سلجوقی بنا شده است و در واقع در دوره صفویه، مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفته است. پل شاه عباسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بازدید از آن به افراد علاقه‌مند به تاریخ توصیه می‌شود.

قلعه صمصام

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۷ کیلومتر - حدود ۱۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آدرس: جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

قلعه صمصام

عکاس: نامشخص

قلعه‌ صمصام یا قلعه صمصام‌السلطنه با ۱۱۲۲ متر مربع مساحت در ورودی شهر و در مجاورت رودخانه‌ کرج واقع شده است. این قلعه شامل حیاط مرکزی، تعدادی اتاق مخروبه و چهار برج می‌شود و جنس مصالح به کار رافته در آن، سنگ، آجر، ملاط و ساروج است. در معماری قلعه صمصام از طرح‌های جلگه‌ای استفاده شده است. در این نوع معماری بنا معمولا چهارگوش است و برج‌هایی مدور در گوشه‌های آن قرار می‌گیرند که از نظر نظامی و دفاعی اهمیت بسیاری داشتند. 

قلعه صمصام، متعلق به دوره قاجار است. وضعیت کنونی این قلعه به‌رغم تخریب‌های بسیار، کماکان مساعد است و بخش بزرگی از این قلعه‌ تاریخی هنوز پابرجا است. مقاومت قلعه صمصام در برابر ناملایمات روزگار و تخریب‌ها، تاکتیک‌های نظامی و دفاعی به کار رفته در ساخت این قلعه را نشان می‌دهند.

محوطه باستانی ازبکی

  • فاصله از مرکز شهر کرج:  ۵۲ کیلومتر - حدود ۵۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: نظرآباد (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

محوطه باستانی ازبکی

عکاس: نامشخص

محوطه باستانی ازبکی، یکی از محوطه‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران است که در شهرستان نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز واقع شده است. این محوطه باستانی گسترده‌ از یک تپه بلند مرکزی (تپه الف) به ارتفاع ۲۶ متر از سطح زمین‌های اطراف و تعدادی تپه کوتاه تشکیل شده‌ است که ارتفاع بلندترین آن‌ها از چند متر تجاوز نمی‌کند. 

محوطه باستانی ازبکی، یکی از محوطه‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران است

محوطه ازبکی با صد هکتار مساحت در سال۱۳۵۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. بر اساس کاوش‌های صورت گرفته، این محوطه باستانی ازبکی شامل ۶۰۰۰ سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه اول هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح (دوره مادها) است. ۱۰ تپه ارزشمند کشف شده در محوطه ازبکی، شگفتی‌های بسیاری از جمله خشت‌های ۹۰۰۰ ساله، معبد رنگین یان تپه با قدمتی از هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح، لوح آغاز عیلامی، سند همکاری تجاری ازبکی و شوش و بناهای آریایی‌ها را در خود جای داده بودند که در طول کاوش‌های باستان‌شناسی کشف شدند.

قله هفت خوان

  • نوع جاذبه: طبیعی، کوهنوردی
  • آدرس: (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

قله هفت خوان

عکس از گروه کوهنوردی فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر

قله زیبا و باشکوه هفت خوان در جاده چالوس واقع شده است و ۶ مسیر برای صعود به آن وجود دارد. مسیر شمالی، کوتاه‌ترین مسیر به قله و مسیر جنوب شرقی، طولانی‌ترین مسیر صعود است. این قله، یکی از قلل البرز غربی با ارتفاع ۳۹۷۱ متری از سطح دریا است که با قله‌های دیگری همچون هزاربند، کرچان، کلاش ویا، کندوان، ونتار، زردبند، کهار، ناز، خونکهار و منار  احاطه شده است. 

مسیر شرقی صعود از روستای سپهسالار در جاده چالوس پس از پل خواب و نرسیده به آسارا آغاز می‌شود و شما پس از عبور از شیب سیگره، جانپناه و اول یال مشترک قله کلاش یا کرچان در حدود ۶ ساعت زمان به قله خواهید رسید.

مبدا مسیر شمالی صعود به قله هفت خوان، دره آزادبر، واقع در جاده چالوس و نرسیده به گچسر است. برای رسیدن به دره آزادبر در سمت چپ جاده، باید روستای کهنه ده و غار یخ مراد را پشت سر بگذارید تا پس از دوراهی روستای آزادبر به آن برسید. از مرکز شهر کرج تا دره آزادبر، حدود دو ساعت و نیم راه است و شما پس از چهار ساعت کوهنوردی به قله می‌رسید. مسیر شمال غربی، راحت‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر صعود به قله هفت خوان با حدود چهار ساعت کوهنوردی است. این مسیر از گردنه عسلک آغاز می‌شود؛ گردنه‌ای که پس از دره آزادبر قرار دارد. 

مبدا مسیر جنوبی، روستای اویزر در جاده چالوس و پس از پل خواب در جاده روستای کلوان است. در این مسیر، پس از عبور از رودخانه، امامزاده بی بی زبیده و گردنه خرگوش در مدت زمان حدود چهار ساعت به هفت خوان می‌رسید. مسیر جنوب شرقی از روستای سپهسالار واقع در جاده چالوس و بعد از پل خواب و نرسیده به آسارا آغاز می‌شود. در این مسیر، پس از حدود پنج ساعت کوهنوردی به گردنه خرگوش می‌رسید و پس از آن، مسیر صعود با مسیر جنوبی یکی می‌شود.

مسیر غربی، یکی از طولانی‌ترین مسیرهای صعود به قله هفت خوان است. مبدا این مسیر، روستای کلها در جاده چالوس و در شمال روستای کلوان است. در مسیر غربی باید در خلاف جهت حرکت رودخانه حرکت کنید تا در مدت زمان حدود ۹ ساعت، پس از عبور از گردنه کهار و  پشت سرگذاشتن قله سنگی ونتار به قله اصلی هفت خوان برسید.

قله خونکار

  • نوع جاذبه: طبیعی، کوهنوردی
  • آدرس: روستای نشترود، کیلومتر ۳۵ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

قله خونکار

عکس از وب‌سایت آدینه کرج

قله خونکار در ارتفاع ۳۸۰۰ متری از سطح دریا، یکی از قلل مرتفع و معروف کشور است. این قله در بخش میانی سلسله جبال البرز و در جوار قله کهار قرار گرفته است و قله ناز در شرق آن، قله هفت خوان، کرچان و کلاش ویا در شمال آن واقع شده‌اند. برای صعود به این قله زیبا، باید به روستای نشترود بروید.

کوه منار

  • نوع جاذبه: طبیعی، کوهنوردی
  • آدرس: (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

کوه منار

عکس از باشگاه کوهنوردی شقایق

قله منار با ارتفاع ۳۶۰۰ متر، یکی از قله‌های رشته کوه البرز مرکزی است که در غربی‌ترین نقطه این رشته کوه واقع شده است

قله منار با ارتفاع ۳۶۰۰ متر، یکی از قله‌های رشته کوه البرز مرکزی است که در غربی‌ترین نقطه این رشته کوه، در مجاورت روستای مورود و در جنوب آن واقع شده است. جاده این روستا در ۳۵ کیلومتری جاده کرج -چالوس قرار دارد. برای رسیدن به این روستا باید از منطقه پل خواب به‌سمت شرق بروید و از یک پل فلزی روی رودخانه عبور کنید.

طول جاده روستایی پنج کیلومتر است. کوه منار پوشیده از گیاهان آویشن، گون، ریواس، گزنه، کما، گلپر، بومادران و والک است و جانورانی چون خرس، گرگ، روباه، گراز، خرگوش، کل، عقاب، شاهین و کبک در آن زندگی می‌کنند.

قله منار، غربی‌ترین قله خط‌الراس اصلی توچال است و از جنوب توسط گردنه‌ای کم‌ارتفاع به قله سنگی شاه دژ و از شرق به قله سیاه سنگ متصل است. این قله از شمال به روستای شهرستانک و سرک، از جنوب به روستای سنگان، از شرق به روستای رندان و طالون و از غرب به روستای واریان و مورود مشرف است.

برای صعود به این قله چهار مسیر وجود دارد:  مسیر کرج- چالوس- سد امیرکبیر- روستای واریان، مسیر کرج- چالوس- بعد از تاسیسات سد امیرکبیر- پل خواب- روستای مورود، مسیر کرج- چالوس- روستای سرک در جاده فرعی شهرستانک و مسیر تهران- جاده امامزاده داوود- روستای سنگان. البته باید بدانید که مسیر صعود از روستای مورود، کوتاه‌ترین و امن‌ترین مسیر برای رسیدن به قله است؛ در حالی که طولانی‌ترین مسیر و کم شیب‌ترین مسیر، از روستای سنگان آغاز می‌شود.

کوه دشته

  • نوع جاذبه: طبیعی، کوهنوردی
  • آدرس: (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

کوه دشته

عکس از باشگاه کوهنوردی شقایق

کوه دشته، یکی از ارتفاعات غربی رشته کوه البرز در قسمت شرقی شهر کرج است که در مسیر اتوبان تهران-کرج دیده می‌شود و علامت آن وجود یک سایت چندمنظوره در بالای آن با تلسکوپ‌های مرکز تحقیقاتی فضایی است؛ تلسکوپ‌هایی که از ز دور شبیه توپ‌های سفید رنگ هستند. قله دشته، بلندترین نقطه این کوه است که ۲۵۳۰ متر ارتفاع دارد. مسیرهای متعددی برای صعود به قله دشته وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مسیرهای عظیمیه کرج، دره وسیه، کلاک بالا، گرمدره و روستای کندر اشاره کرد.

قله‌های دیگری همچون قله دماوند، منار، ناز، کهار، چشمه شاهی، هفت‌خوانی، عظیمیه و دوبرار کرج از بالای قله دشته قابل‌مشاهده هستند. در مسیر صعود به قله دشته، با درختان تمشک و زرشک در کنار پوشش گیاهی متشکل از آویشن و گون و جانورانی چون کبک، خرگوش، روباه و گرگ روبه‌رو خواهید شد که سختی مسیر صعود را برای شما آسان و لذت‌بخش می‌کنند.

قله کرچان

  • نوع جاذبه: طبیعی، کوهنوردی
  • آدرس: (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

قله کرچان

عکاس: نامشخص

قله کرچان با ۳۸۵۰ متر ارتفاع، یکی از دیدنیهای اطراف کرج در روستای کیاسر است. این قله با کوه‌ها و قله‌های مختلفی مانند قلل کلاش ویا، هفت خوان، ونتار ،کهار، ناز در جهت غرب، قلل خونکهار و دو برار در جنوب غربی احاطه شده است. پوشش گیاهی قله کرچان در اطراف دیواره و یال‌های منتهی به آن، درخت کاج و سرو است و تا ارتفاع ۳۲۰۰ متری، درختچه زرشک و گیاهانی همچون خار، گون، گلپر، ریواس، آویشن کوهی، شنگه، پونه و گرز دیده می‌شوند. حیواناتی از قبیل کبک، خرگوش، روباه، گرگ، کل، بز کوهی، گراز، جیر جیرک و عقرب نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

برای رسیدن به قله کرچان، سه مسیر صعود وجود دارد: مسیر جنوبی که از روستای کیاسر و از طریق یال جنوبی به قله منتهی می‌شود؛ مسیر شرقی که مبدا آن روستای حسنکدر است و از طریق یال شرقی به قله می‌رسد و مسیر جنوب شرقی که از روستای همه‌جا آغاز می‌شود و از یال جنوب شرقی به قله می‌رسد.

پیست اسکی دیزین

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۹۷ کیلومتر - حدود یک ساعت و نیم
  • نوع جاذبه: اسکی، طبیعی، تفریحی، اقامتی
  • آدرس: کیلومتر ۶۵ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

پیست اسکی دیزین

عکاس: نامشخص

پیست اسکی دیزین در ۶ کیلومتری روستای ولایت رود در جاده کرج–چالوس قرار دارد. این پیست که در سال ۱۳۴۸ تاسیس شده است، یکی از مشهورترین پیست‌های اسکی در جهان به حساب می‌آید. این پیست با سه مسیر تله کابین، دو مسیر تله‌سیژ، ۲۳ پیست اسکی، هفت تله اسکی بشقابی، تله اسکی چکشی و پیست چمن در تمام فصول سال، میزبان علاقه‌مندان به اسکی و دیگر ورزش‌های تابستانی و زمستانی است.  پیست اسکی دیزین با امکانات آموزشی و زمین‌های تنیس، والیبال، زمین بازی کودکان، پیست اسکی روی چمن و نیز ارتفاعات مناسب برای کوهپیمایی، پیاده روی، دوچرخه سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان، کایت سواری، اسب‌سواری و  امکانات رفاهی شامل دوهتل، ۱۹ کلبه و پنج رستوران، یک دهکده توریستی کم‌نظیر زمستانی و تابستانی در خاورمیانه است. 

مسیر دسترسی به  پیست اسکی دیزین در فصل تابستان از سمت شمشک در استان تهران و همچنین جاده کرج–چالوس و روستای ولایت رود می‌گذرد؛ اما در فصل زمستان به‌دلیل بهمن گیر بودن محور شمشک به دیزین، این مسیرغیر قابل تردد است و پیست دیزین تنها از طریق جاده کرج-چالوس قابل دسترسی است. در فصل تابستان، مسابقات اسکی روی چمن در پیست دیزین برگزار می‌شود؛ اما اگر به اسکی روی برف و تماشای چشم‌اندازهای برفی علاقه‌مند هستید از اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه به این منطقه سفر کنید.

پیست اسکی خور

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۴۰ کیلومتر - حدود یک ساعت
  • نوع جاذبه: اسکی، طبیعی
  • آدرس: کیلومتر ۲۳ جاده کرج-چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

پیست اسکی خور

عکاس: نامشخص

پیست اسکی خور در اوایل دهه ۱۳۵۰ افتتاح شد. این پیست دارای دو مسیر ۱۸۵۰ متری و ۳۵۰ متری است و روزانه ۱۳۰۰ اسکی‌باز می‌توانند در آن به اسکی بپردازند. دستگاه تله اسکی بشقابی، دستگاه برف کوب و یک رستوران از جمله امکانات این پیست خارق‌العاده است که با چشم‌اندازهای زیبای خود در فاصله یک ساعتی کرج، فرصتی برای گردشگری در چهار فصل سال را برای شما فراهم می‌کند.  برای رسیدن به پیست اسکی خور باید از کیلومتر ۲۳ جاده کرج-چالوس، قبل از ورودی تاسیسات سد امیرکبیر، وارد یک مسیر فرعی به‌سمت خاورپی شوید تا پس از عبور از روستاهای ارنگه و جی به پیست اسکی خور برسید.

امامزاده سلیمان

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۶۰ کیلومتر - حدود یک ساعت
  • نوع جاذبه: زیارتی، تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: اشتهارد (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان
امامزاده سلیمان که قدمت آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهند، یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است

امامزاده سلیمان در ۶ کیلومتری شرق اشتهارد، یکی از زیارتگاه‌های مهم استان البرز است که در کنار جاده کرج- اشتهارد قرار دارد. این امامزاده که قدمت آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهند، یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. بنای امامزاده متشکل از یک طاق نمای ورودی، رواق‌ها و گنبدخانه است. فضای چهارگوش داخل گنبدخانه نیز با طاق نماهایی به‌شکل هشت‌ضلعی و سپس توسط طاق بندهای متناسبی به یک ۱۶ ضلعی تبدیل شده است.

امامزاده سه گنبدان

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۴۳ کیلومتر - حدود ۵۰ دقیقه
  • نوع جاذبه: زیارتی، تاریخی
  • آدرس: اشتهارد (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

امام‌زاده سه گنبدان

عکس از وب‌سایت gardeshgari724.com

امامزادگان زید و رحمان یا سه گنبدان، یکی از مکان‌های زیارتی مهم در روستای رحمانیه هستند که در کنار جاده اصلی کرج-اشتهارد قرار دارند. گفته می‌شود که نسب این امامزادگان به امام جعفر صادق (ع) می‌رسد و قدمت این بنا به قرن‌های هفت یا هشت هجری قمری برمی‌گردد. بنای این امامزاده با سه گنبد مجزا، یکی از مشخصه‌های متمایز این مکان زیارتی با سایر امامزاده‌ها است.

گنبدهای این امامزاده، ترکیبی از دوره‌های مختلف هستند و گنبد شرقی، غربی و شمالی، به‌ترتیب به دور‌ه‌های ایلخانی، تیموری و صفویه نبست داده می‌شوند. این بنای تاریخی با نمای خارجی ساده و نمای داخلی پرزرق‌وبرق، نمادهای مختلف معماری اسلامی را در دوره‌های مختلف به نمایش می‌گذارد و بازدید از آن به علاقه‌مندان به تاریخ و معماری توصیه می‌شود.

امامزاده ام‌ کبری و ام‌ صغری

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۶۴ کیلومتر - حدود یک ساعت و ۵ دقیقه
  • نوع جاذبه: زیارتی، تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: اشتهارد (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

امام‌زاده ام‌ کبری و ام‌ صغری

عکاس: نامشخص

امامزاده ام‌ کبری و ام‌ صغری در شمال میدان امام خمینی اشتهارد، یکی از آثار ثبت شده ملی ایران است. مردم محلی و مسئولان اداره اوقاف، این دو بانو را منسوب به امام موسی کاظم (ع) می‌دانند. بنای امامزاده ام‌ کبری و ام‌ صغری از یک ایوان ورودی رو به شمال، یک تالار مستطیل‌شکل به‌عنوان نمازخانه و محل دعا و اتاقی مربع شکل که ضریح امامزادگان در آن قرار دارد، تشکیل شده است.

زمان اولیه ساخت بارگاه این امامزاده مشخص نیست؛ اما طبق سنگ‌نوشته آن، این بنا با حمایت فردی به نام «میرزا حسابی» در سال ۱۰۸۹ هجری قمری تامیرات اساسی شده است. یک سنگ قبر با تاریخ چهاردهم ذی‌الهجه ۹۹۱ نیز بر دیواره جنوبی تالار وجود دارد که قدمت این بنا را تا آن زمان به عقب می‌برد. بقعه امامزاده از دو قسمت سردر و رواق و بنای اصلی تشکیل شده است. سردر ورودی، ایوانی به مساحت ۱۵۱ متر مربع با قوس بلند در وسط و دو جرز آجری در دو طرف بنا است. این سردر به‌صورت کاشی‌کاری تزیین شده و مزین به آیات قرآنی و نوشته‌های عربی است. پس از عبور از ایوان به یک رواق می‌رسید که در هر سوی آن، دو غرفه کوچک و بزرگ قرار دارد. ساختمان اصلی بقعه نیز با طول ضلع ۶ متر در جنوب رواق واقع شده است و طاق‌نمایی با قوس در وسط هر ضلع ساخته شده است. در حال حاضر گلزار شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در این مکان قرار دارد و همین امر باعث استقبال بیشتر افراد از این بارگاه مقدس شده است.

کاروانسرای ینگی امام هشتگرد

  • فاصله از مرکز شهر کرج: ۳۴ کیلومتر - حدود نیم ساعت
  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آثار ملی ایران
  • آدرس: هشتگرد (مشاهده روی نقشه)
  • جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

کاروانسرای ینگی امام هشتگرد، کاروانسرایی متروک در روستای ینگی ‌امام در جاده کرج-قزوین است که طبق منابع تاریخی، قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. این بنا که ترکیبی بدیع از مهمان‌خانه و باغ است در دوره‌های بعد با تغییراتی روبه‌رو بوده است. بنای قاجاری ینگی ‌امام ترکیبی از باغ و کاروان‌سرا است که هم از مهمان‌خانه‌های ایرانی تاثیر پذیرفته و هم متاثر از مهمان‌خانه‌های فرنگی است.

روستای ینگی ‌امام از توابع شهرستان ساوجبلاغ، در فاصله سه کیلومتری شرق هشتگرد و در کنار جاده قدیم کرج-قزوین است. برای رسیدن به این روستا دو راه دارید؛ اول از طریق جاده کرج-قزوین که از جنوب کاروان‌سرا و تپه باستانی می‌گذرد و دوم از راهی که از زیرگذر آزادراه کرج-قزوین آغاز شده و وارد بخش ینگی ‌امام می‌شود و سپس به کاروان‌سرا و مجموعه تاریخی می‌رسد. بنای کاروان‌سرا از جنس آجر است و شامل ورودی، صحن، ایوان، حجره و اصطبل (شترخانه) می‌شود. ورودی فعلی کاروان‌سرا همان ورودی زمان صفویه است که در زمان قاجار مسدود شده بود.

کاروانسرای ینگی امام هشتگرد

عکاس: نامشخص

اگر تاکنون به شهر کرج سفر کرده‌اید و تجربه بازدید از هر یک از این جاذبه‌ها را داشته‌اید، در پایین این مقاله از کجارو، نظر و تجربه خود را با مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

عکس کاور از وب‌سایت irandoostan.com

پرسش‌های متداول

اطراف کرج کجا بریم؟

پارک پرندگان کرج، روستای گچسر، روستای سنقرآباد، روستای کندر، غار یخ مراد، منطقه حفاظت‌شده رودخانه کرج، سد کرج، روستای نشترود، روستای کلوان، آبشار سیجان، روستای سنج، روستای کردان، روستای خور و آبشار خور، روستای ارنگه، روستای آغشت، روستای واریان کرج، جاده چالوس، پارک جنگلی جهان نما کرج، شهرستانک، روستای آتشگاه، برغان.

جاهای دیدنی اطراف گچسر کدامند؟

چشمه وله، باغ لاله‌ها، پیست اسکی دیزین، غار یخ مراد در حوالی روستای کهنه ده منطقه گچسر و رودخانه گچسر از جاذبه‌های طبیعی این روستا هستند.

تنها روستای آبی ایران کجاست؟

واریان، تنها روستای آبی ایران است و رفت‌و‌آمد با قایق در این روستا، معمولا در ساعت‌های خاصی انجام می‌شود.

قدمت غار یخ مراد چقدر است؟

غار یخ مراد در ارتفاع ۲۶۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد و عمر آن، پنجاه میلیون سال قبل و به گفته برخی زمین‌شناسان ۷۰ تا ۲۳۰ میلیون سال است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه