احتمال وجود آرامگاه زکریای رازی در گورستان امامزاده شعیب

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۷
احتمال وجود آرامگاه زکریای رازی در گورستان امامزاده شعیب

مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی از امکان وجود آرامگاه زکریای رازی در گورستان تاریخی  امامزاده شعیب خبر داد.

مهدی دانشیار، مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی، از مشخص شدن محل تقریبی محل دفن زکریای رازی بعد از ۱۱۰۰ سال در قبرستان امامزاده شعیب خبر داد؛ اگرچه محل دقیق قبر این دانشمند بزرگ هنوز کشف نشده است. وی با اشاره به کنگره‌ای که در سال ۱۳۸۳ توسط دوست‌داران رازی و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف به‌منظور کاوش آرامگاه این دانشمند بزرگ برگزار شد، در خصوص پژوهش‌های این کنگره تشریح کرد:

طی پژوهش‌ها و مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی که در این خصوص انجام شد، به این نکته دست پیدا کردیم که بیمارستان قدیم ری در حوالی منطقه قلعه‌نو و فیروزآباد بوده و رازی هم به‌عنوان مدیر این بیمارستان در همین منطقه به درمان و تدریس اشتغال داشته که در همین منطقه نیز از دنیا رفته و در قبرستان قدیمی این منطقه یعنی جایی که امروز به نام امامزاده شعیب می‌شناسیم، به خاک سپرده شده است. در پی بررسی‌های میدانی این منطقه مشخص است که گورستانی قدیمی در این منطقه وجود دارد که بعضی از اهالی قدیم این منطقه حتی به وجود سنگ قبرهایی با خط کوفی در گذشته‌ای نه چندان دور اشاره می‌کنند.

دانشیار با اشاره به وجود آرامگاه رازی در این گورستان تاریخی و لزوم کاوش‌های بیشتر برای ساخت مقبره و رونق این منطقه توسط متولیان و مسئولان، خاطرنشان کرد:

محمد بن زکریای رازی دانشمند بزرگ قرن سوم هجری قمری، کاشف الکل و بنیان‌گذار شیمی آزمایشگاهی و طب بالینی بود که سه سال بعد از وفات حضرت عبدالعظیم در شهرری متولد شد.

«احمد ابوحمزه»، ری‌شناس و کارشناس مسائل تاریخی با تایید این خبر، آغاز بررسی‌ها و تحقیقات در این خصوص را به دهه چهل شمسی و زمان دکتر حسین کریمان، تاریخ‌دان و جغرافی‌دان برجسته ایرانی، مربوط دانست و تصریح کرد که بنا بر نوشته‌های وی، به این نتیجه رسیدیم که غیر از اینجا قبرستان دیگری نزدیک بیمارستان رازی و محل زندگی این دانشمند وجود نداشته است. وی اذعان داشت:

می‌توان به این نتیجه رسید که بعد از پژوهش‌های مختلف محل خاکسپاری زکریای رازی در محدوده امامزاده شعیب شهرری است. بعدد از یکهزار و ۱۰۰ سال پیداکردن قبری ممکن نیست؛ بنابراین بر اساس این شواهد، قرائن و یافته‌های تحقیقی محمدبن زکریای رازی در این منطقه دفن شده است.

گفتنی است که محمد بن زکریای رازی، فیلسوف، منجم، کیمیاگر و دانشمند برجسته ایرانی بود که یکی از بزرگان تاریخ پزشکی ایران و جهان به‌شمار می‌رفت. وی که به‌عنوان «کاشف الکل» شهرت دارد، در‌ سال ۲۵۰ هجری (۸۶۴ میلادی) در شهرری متولد شد و در ‌سال ٣١٣ هجری (۹۲۵ میلادی) در شهرری درگذشت؛ اما پس از مرگ رازی، آرامگاه او بی‌نام‌ونشان بود و تاکنون اطلاعی از محل دفن وی وجود نداشت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه