آیا برگزاری نمایشگاه گردشگری ضرورت داشت؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
آیا برگزاری نمایشگاه گردشگری ضرورت داشت؟

چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری روز گذشته در حالی آغاز به کار کرد که پروتکل‌های بهداشتی در پایین‌ترین سطح ممکن رعایت می‌شود.

چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران روز سه‌شنبه، پنجم اسفندماه ۱۳۹۹، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جمعی از فعالان گردشگری، نمایندگان مجلس و نمایندگان سفارتخانه‌های خارجی کشورهای مقیم از جمله عراق، انگلیس، اتریش، ازبکستان و ایتالیا و وزیر گردشگری ونزوئلا آغاز به کار کرد و تا روز جمعه، هشتم اسفند ماه، ادامه خواهد داشت.

در این دوره از نمایشگاه گردشگری حدود ۱۶۰ شرکت فعال در حوزه گردشگری حضور دارند، سه سالن به حوزه گردشگری و یک سالن به صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص دارد.

شرایط بازدید حضوری و پروتکل‌های بهداشتی نمایشگاه چگونه است؟

باوجود اعلام قبلی مسئولان نمایشگاه مبنی بر برگزاری تخصصی نمایشگاه به‌دلیل شرایط حاکم و تاکید بر عدم حضور بازدیدکنندگان عمومی، نظارت کاملی بر این موضوع وجود ندارد و بازدیدکنندگان به‌راحتی و بدون نیاز به ثبت‌نام می‌توانند با تهیه بلیط ورودی به مبلغ ۲۰ هزار تومان وارد نمایشگاه شوند. نکته قابل‌توجه اینکه در سایت معرفی شده برای ثبت‌نام و بازدید مجازی از نمایشگاه، درگاهی برای ثبت‌نام یا امکان بازدید مجازی وجود ندارد و حتی در پیگیری تلفنی انجام شده از ستاد برگزاری در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی شد!

ماسک و محلول ضدعفونی نمایشگاه گردشگری

گفتنی است در زمان تهیه بلیط، یک ماسک و محلول ضدباکتری (و نه ویروس!) نیز به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. البته نکته قابل‌توجه اینکه خبرنگار کجارو در زمان ورود به‌راحتی و بدون ارائه کارت خبرنگاری یا تهیه بلیط از درب جنوبی نمایشگاه وارد محوطه شد.

تب سنجی در ورودی سالن‌های نمایشگاه گردشگری

به‌منظور کاهش ریسک ابتلا به کرونا در ورودی‌های هر یک از سالن‌ها شرکت‌کنندگان باید ابتدا از تونل ضدعفونی عبور کرده و سپس تب‌سنجی شوند. البته باوجود حضور مسئولان نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در درب‌های ورودی هر سالن، هیچ‌گونه سخت‌گیری در کنترل تب، عبور از تونل و البته کنترل تعداد افراد حاضر در سالن وجود نداشت. حتی حضور گروه‌های موسیقی و رقص محلی در داخل غرفه‌ها باعث تجمع افراد بدون رعایت فاصله اجتماعی می‌شد.

ازدحام افراد در مقابل گروه موسیقی منطقه آزاد کیش

همچنین، با وجود ورودی‌های متعدد در سالن‌ها، تیم‌های بهداشتی تنها در ورودی اصلی هر سالن مستقر شده‌اند و ورود و خروج به سالن‌ها به‌راحتی و بدون هیچ نظارتی انجام می‌شود.

ورودی سالن ۳۸ نمایشگاه بین المللی تهران

یکی دیگر از مسائلی که دال بر ضعف اجرایی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نمایشگاه گردشگری است، حضور سیاه چادرهای فروشنده غذا و گروه‌های رقص در محوطه نمایشگاه است. این موضوع برخلاف وعده‌های قبلی مسئولان برگزاری اتفاق می‌افتد و عاملی برای تجمع بازدیدکنندگان دوش‌به‌دوش یکدیگر برای تماشا یا خرید غذا به شمار می‌آید.

نکته قابل‌توجه اینکه تونل ضدعفونی ورودی سالن ۳۸ ظاهرا دچار مشکل بود و اقدامی برای رفع آن نیز صورت نگرفت. همچنین، برخی غرفه‌داران برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از ورود بازدیدکنندگان، اقدام به نصب پنل‌های شیشه‌ای کوتاه یا استفاده از نوارکشی به دور غرفه‌های خود کرده‌اند. اما آیا این تدابیر با توجه به حضور افراد در فضای سربسته به‌مدت طولانی می‌تواند به پیشگیری از انتشار ویروس، آن هم کرونای انگلیسی کمک کند؟

البته ازدحام افراد در مراسم افتتاحیه و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از روز نخست این شائبه را ایجاد کرده است که نمایشگاه گردشگری می‌تواند تبدیل به بمب کرونا در پایتخت شود.

ازدحام مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی

آیا نمایشگاه گردشگری امسال کاملا تخصصی برگزار می‌شود؟

باوجود تاکید بر تخصصی بودن نمایشگاه و اجرای آن در سطح بنگاه به بنگاه (B2B)، بسیاری از غرفه‌داران برای حضور مردم در نمایشگاه تبلیغ می‌کنند؛ زیرا محصولات آن‌ها غیر از مردم خریداری ندارد و هدف اصلی آن‌ها در این نمایشگاه نیز همین موضوع است.

همچنین، موضوع توسعه گردشگری روستایی باوجود اینکه یکی از رویکردهای اصلی نمایشگاه سال جاری محسوب می‌شود، در میان غرفه‌های نمایشگاه جایگاهی به آن اختصاص داده نشده است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان متولی نمایشگاه، غایب اصلی این رویداد است

از جمله سایر موارد پررنگ چهاردهمین نمایشگاه گردشگری عدم مشارکت و حضور کشورهای خارجی، آژانس‌های مسافرتی و فعالان آنلاین گردشگری است که بر بی‌رونقی نمایشگاه افزوده است. البته افرادی که در سال‌های گذشته در نمایشگاه حضور داشتند، کاملا بر این نکته واقف هستند که رونق نمایشگاه‌های گردشگری علاوه بر جنبه تخصصی، مبتنی بر حضور مردم و علاقه‌مندان این حوزه است.

نکته قابل‌توجه این نمایشگاه عدم حضور غرفه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان متولی اصلی نمایشگاه در میان غرفه‌ها بود.

غرفه‌های خالی نمایشگاه گردشگری

آیا مدل سفر هوشمند و ایمن برای نوروز ۱۴۰۰ در نمایشگاه گردشگری ارائه می‌شود؟

پیش‌تر، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نمایشگاه سال جاری را به‌منزله رزمایشی برای سفرهای هوشمند و ایمن در نوروز ۱۴۰۰ معرفی کرده بود. در حالی که هیچ یک از غرفه‌ها به این موضوع نپرداخته بودند و حتی فهرست مراکز اقامتی ایمن نیز برای رزرو معرفی نشده بودند. از طرفی، سفرهای نوروزی طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مشروط به رزرو قبلی اقامتگاه است. از طرفی، اگر قرار بود اصول سفر ایمن برای سفر به مردم در این نمایشگاه معرفی شود، چرا بازدید و حضور در نمایشگاه برای عموم آزاد نیست؟ موضوعی که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تناقض‌های چهاردهمین نمایشگاه گردشگری محسوب می‌شود.

سوالی که به وجود می‌آید این است که با وجود تائید رسمی شیوع ویروس کرونای جهش یافته موسوم به کرونای انگلیسی در کشور، شناسایی ۷ نفر مبتلا در تهران و و فوت سه نفر از مبتلایان، برگزاری این نمایشگاه چه ضرورتی دارد؟ این در حالی است که بزرگترین نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در سایر کشورها تا اطلاع ثانوی به‌حالت تعلیق درآمده‌اند یا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند. برای نمونه، نمایشگاه گردشگری آی‌تی‌بی (ITB) که از سال ۱۹۶۶ میلادی به‌صورت سالانه در شهر برلین آلمان برگزار شده است، اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ روند برگزاری را تغییر داده و به‌صورت مجازی میزبان مخاطبان خود است.

تصاویر: ملکه زاوشی و سعیده خلیلی‌صفا

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه