قیمت بلیط قطار افزایش نیافته است

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
قیمت بلیط قطار افزایش نیافته است

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های ریلی در پی انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به افزایش بهای بلیط قطار، بر اخذ صرفا ۲۵ درصد هزینه صندلی‌های خالی از مسافران تاکید کرد.

برخی نمایندگان مجلس طی روزهای گذشته با انتقاد از افزایش قیمت بلیط‌های قطار، نرخ جدید را خارج از توان مسافران دانسته بودند. تا جایی که محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این رابطه اذعان داشت:

مسئله این است که اگر قصد داریم بار مسافر را از جاده‌ها به‌سمت قطار ببریم باید برای مردم جاذبه ایجاد کنیم و در گام اول باید از نظر اقتصادی برای مردم به‌صرفه باشد تا آن‌ها شبکه ریلی را ترجیح دهند؛ اما افزایش قیمت بلیط قطار منجر به هدایت مسافر از حوزه ریلی به‌سمت جاده‌ها می‌شود.

در واکنش به این اظهارات، محمد رجبی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با تاکید بر عدم افزایش بهای بلیط قطار، تصریح کرد:

پیش از این‌چنین قانونی وجود داشت که اگر مسافری صندلی خالی را کنارش بخواهد، باید صددرصد پول بلیط آن را پرداخت کند. در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا دولت از حوزه ریلی خواست تا قانون ۵۰ درصد را برای پذیرش مسافر در کوپه‌ها اجرا کنند و در این راستا با توجه به اینکه دولت هیچ حمایتی از ما نکرد، درخواست دادیم تا مسافران ۵۰ درصد بلیط صندلی‌های خالی را پرداخت کند. پس از پیگیری‌های فراوان مصوب شد تا مردم تنها ۲۵ درصد از این هزینه را پرداخت کنند که البته تنها مسافرانی است که این هزینه‌های اضافه برایشان اعمال می‌شود که در کوپه‌هایی با صندلی خالی هستند؛ اما خانواده‌هایی که با هم سفر می‌کنند، می‌توانند کوپه‌هایی به‌اندازه تعداد خودشان تهیه کنند تا مشمول این قانون نشوند.

رجبی با اشاره به افزایش چندبرابری هزینه‌ عملیاتی شرکت‌های ریلی با توجه به شیوع ویروس کرونا، افزایش نرخ ارز و تورم، از عدم اختصاص هیچ‌گونه منبعی برای جبران خسارات شرکت‌های ریلی توسط دولت خبر داد و گفت:

حتی تسهیلات کرونایی که تقریباً به همه بخش‌ها اختصاص پیدا کرده، تاکنون به حوزه ریلی پرداخت نشده است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توان با دست خالی حمل‌ونقل ریلی را مدیریت کرد و تراز منفی مالی برای شرکت‌ها زیبنده نیست، تصریح کرد:

شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در شرایط کنونی در آستانه توقف فعالیت قرار دارند و نگرانی‌های آن‌ها برای سال‌های آتی بیشتر و بیشتر می‌شود؛ چراکه در سال جاری مجموعه حمل‌نقل ریلی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیون خسارت دیده است و حتی توان خرید نیازهای خود را برای سال‌های بعدی ندارد. بنابراین در شرایطی که دولت هیچ کمکی به حمل‌نقل ریلی نکردهاست. شرکت‌های این حوزه نمی‌توانند از جیب خودشان هزینه‌های اضافی را پرداخت کنند بیشتر از این زیان ببینند؛ چراکه تنها درآمد شرکت‌های حمل و نقل ریلی، بلیط قطارهایی است که آن‌ها می‌فروشند.

مطالب مرتبط:

منبع آنا

دیدگاه