مثلث برمودا چیست | حقایق، حوادث و اسرار + بازمانده ها

علی محمدپناه
علی محمدپناه جمعه، ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
مثلث برمودا چیست | حقایق، حوادث و اسرار + بازمانده ها

مثلث برمودا، از اسرارآمیزترین نقاط جهان است؛ برخی از عجیب‌ترین حوادث دریایی و هوایی رخ داده در این منطقه همچنان بی‌پاسخ باقی مانده‌اند.

بسیاری از افراد، نام مثلث برمودا را شنیده‌اند. مثلث برمودا، نام غیررسمی منطقه‌ای در اقیانوس اطلس است. سه راس این مثلث در فلوریدای آمریکا، جزیره برمودا و پورتوریکو قرار دارد. در طی سال‌ها، گزارش‌های زیادی در رابطه با ناپدید شدن هواپیماها و کشتی‌ها در این منطقه صورت گرفته است؛ برخی از این حوادث همچنان بدون پاسخ باقی مانده‌اند و باعث شده تا مثلث برمودا به شهرت برسد و به‌عنوان «مثلث شیطان» شناخته شود.

البته باید توجه داشت که نویسندگان و فیلم‌سازان نیز تاثیر زیادی روی به شهرت رسیدن مثلث برمودا داشته‌اند. آن‌ها با استفاده از حوادث واقعی و نبود مدارک کافی، این منطقه را به موضوعاتی فراطبیعی ارتباط داده‌اند؛ همین باعث شده تا مثلث برمودا به‌عنوان یک مکان اسرارآمیز در میان مردم شناخته شود. در این مطلب، نگاهی به اتفاقات، رازها و تئوری‌های علمی مثلث برمودا خواهیم داشت.

درباره مثلث برمودا

مثلث برمودا چیست؟

نقشه مثلث برمودا

منبع: travelandleisure

مثلث برمودا، دریانوردان و محققان را برای سال‌ها شیفته خود کرده است. این منطقه، یک پهنه ۸,۰۴۶ کیلومتری در اقیانوس اطلس و در نزدیکی ساحل فلوریدا به شمار می‌رود. توصیف‌های ضد و نقیضی در مورد مرزهای این منطقه وجود دارد؛ اما سه نقطه‌ این مثلث،‌ میامی، پورتوریکو و جزیره برمودا است.

به‌دنبال ناپدید شدن غیرقابل توضیح هواپیماها و کشتی‌ها در قرن بیستم، مثلث برمودا به شهرتی جهانی دست پیدا کرد. نویسندگانی همچون «چارلز برلیتز» با انتشار کتاب‌ها و مقاله‌هایی در مورد مثلث برمودا در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی،‌ اسرارآمیز بودن این منطقه را در بین عامه مردم دو چندان کردند.

از آن زمان،‌ نظریات بسیار زیادی پیرامون این منطقه شکل گرفته است؛‌ برخی از افراد، آن‌ را مربوط به دروازه‌های بین کهکشانی و گرداب‌های فرازمینی می‌دانند و برخی دیگر،‌ از پدیده‌های ماوراء‌الطبیعه و حتی شهر گمشده آتلانتیس به‌عنوان علت عجیب بودن این منطقه یاد می‌کنند. مثلث برمودا، یک مثلث خیالی به شمار می‌رود. نکته جالب‌توجه درباره مثلث برمودا، این است که در هیچ‌کدام از نقشه‌های رسمی، منطقه‌ای به نام مثلث برمودا وجود ندارد. در حقیقت، این نام برای این منطقه اصلا به رسمیت شناخته نمی‌شود.

مثلث برمودا کجاست؟

موقعیت مکانی مثلث برمودا

منبع: brproud

«مثلث برمودا»، نامی است که در بین عامه مردم رواج پیدا کرده است. این منطقه در حقیقت، یک پهنه در اقیانوس اطلس به شمار می‌رود. سه راس این مثلث در میامی، سن خوآن و جزیره برمودا قرار دارند. این منطقه هزاران کیلومتر مربع از اقیانوس را در بر گرفته است. همچنین این منطقه در خلیج مکزیک و ساحل شرقی آمریکا، ترافیک زیادی دارد.

تعداد دقیقی از کشتی‌ها و هواپیماهای ناپدید شده در این منطقه در دست نیست؛ اما بنابر گفته‌ها، ۲۰ هواپیما و ۵۰ کشتی در این منطقه ناپدید شده‌اند. با این تعداد و با توجه به آمار دیگر مناطق، نمی‌توان برداشت کرد که مثلث برمودا، یک منطقه اسرارآمیز و خطرناک محسوب می‌شود. هر چند، برخی از سوانح هوایی و دریایی هستند که هنوز، علت دقیقی برای رخداد آن‌ها مطرح نشده است.

حقایق مثلث برمودا

غرق شدن کشتی در مثلث برمودا

منبع: Vortexthetravel

اطلاعات غلطی توسط کتاب‌ها و رسانه‌ها در مورد مثلث برمودا روج پیدا کرده‌ است؛ حقایق در مورد این منطقه، از این اطلاعات غلط فاصله زیادی دارند. بسیاری از رازها و داستان‌های پیرامون این منطقه، بیشتر نشئت گرفته از تخیلات نویسندگان یا تحقیقات اشتباه هستند.

اطلاعات مستند که با تحقیقات بسیار جمع‌آوری شده‌اند، نشان‌دهنده آن هستند که اتفاقاتی که در این منطقه رخ داده، اغلب به‌دلیل از کار افتادن تجهیزات، خطای انسانی و شرایط آب‌وهوایی وخیم بوده است. بسیاری از منابع و افراد معتبر، نظریه‌ها در مورد هرگونه رمز و راز حول مثلث برمودا را رد کرده‌اند.

لری کوش

«لارنس دیوید کوش»، یک محقق آمریکایی در دانشگاه ایالتی آریزونا است. او همچنین به‌عنوان یک نویسنده و خلبان فعالیت داشته است. «کوش» در سال ۱۹۷۵ میلادی، کتابی تحت عنوان «معمای مثلث برمودا – حل شد» را به چاپ رساند. او در این کتاب خود، بیش از ۵۰ حادثه از سال ۱۸۴۰ تا ۱۹۷۳ را مورد بررسی قرار داده بود. او در کتاب خود، حقایق زیر را گفته است:

  • تعداد حادثه‌ها در مثلث برمودا که منطقه‌ای طوفان‌خیز و با آب‌وهوای متغیر است، غیرمعمول نیست.
  • در مقایسه با دیگر نقاط جهان، ‌این بخش از اقیانوس اطلس،‌ دارای میزان حادثه‌های بالایی نیست. این را هم باید مد نظر داشت که این منطقه،‌ از جمله پرترافیک‌ترین مناطق اقیانوسی جهان به شمار می‌رود.
  • «کوش» همچنین اشاره کرده است که برخی از نویسندگان، گزارش‌ها را اشتباه تفسیر کردند یا رویدادها را به اشتباه روایت کردند تا حس اسرارآمیزی پیرامون این منطقه شکل دهند. در حقیقت،‌ برخی از حوادث خارج از محدود مثلث برمودا رخ داده‌اند.
  • بسیاری از نویسندگان، اظهار داشتند که حادثه‌ها در آب‌های آرام رخ داده‌اند، در حالی که گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهند که این کشتی‌های دچار حادثه شده با طوفان‌های سهمگینی روبه‌رو بودند.

«لری کوش» در پایان تحقیقات خود اعلام کرده است که مثلث برمودا، ‌یک معمای ساختگی است. او اشاره کرده که دلیلی خاص و مرموزی پیرامون بسیاری از حادثه‌ها وجود ندارد. در حقیقت،‌ این حوادث ناشی از خطای انسانی،‌ آب‌وهوای نامساعد،‌ خرابی تجهیزات و گزارش‌های اشتباه بوده‌اند.

کارل کروزنسکی

«کارل کروزنسکی»،‌ یک نویسنده شناخته شده استرالیایی است. او در سال ۲۰۱۷ میلادی، اعلام کرد که هیچ راز و رمزی پیرامون مثلث برمودا وجود ندارد. او در همین رابطه،‌ به حقایق زیر اشاره کرده است:

  • این منطقه،‌ ترافیک هوایی و دریایی بسیار بالایی دارد؛ از همین رو، کاملا منطقی است که حوادث بیشتری در این منطقه رخ بدهند.
  • علاوه بر این، در دیگر نقاط جهان نیز حوادث مرموز و بی‌پاسخی رخ داده‌اند.
  • در بسیاری از حوادث، گزارش‌هایی از آب‌وهوای مساعد وجود دارد که این مورد صحیح نیست. در بسیاری از موارد، آب‌وهوا طوفانی و شدید بوده‌ است.

کشتی به گل نشسته

منبع: گوگل مپ

نکاتی در مورد مثلث برمودا

  • هیچ منطقه‌ای رسمی به‌عنوان مثلث برمودا وجود ندارد. این منطقه اصلا در نقشه‌ها نشان داده نمی‌شود. با این حال، مثلث برمودا، یک منطقه شناخته شده بین میامی در فلوریدای آمریکا، سن خوان در پورتوریکو و جزیره برمودا است.
  • بیشترین گزارش‌ها در مورد ناپدید شدن هواپیماها و کشتی‌ها مربوط به دهه ۵۰ میلادی است. حتی پس از گذشت هفت دهه از آن زمان، همچنان علت واقعی رخ دادن برخی از این حوادث عجیب مشخص نشده‌اند.
  • گزارش‌های زیادی در مورد ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها در این منطقه وجود دارد؛ با این حال، همان طور که در بالا اشاره شده بود، این منطقه بسیار پرترافیک است.
  • این منطقه، برای طوفان‌های خشن و غیرمنتظره خود شناخته می‌شود. این طوفان‌ها ناگهان شکل می‌گیرند و به سرعت از بین می‌روند.
  • مثلث برمودا، یکی از دو مکان در روی زمین است که در آن، قطب‌نما به‌جای شمال مغناطیسی، به شمال واقعی اشاره می‌کند. مطمئنا همین باعث شده تا بسیاری از هواپیماها و کشتی‌ها دچار مشکل شوند.
  • این منطقه، یکی از عمیق‌ترین نقاط زمین به شمار می‌رود. برخی از عمیق‌ترین گودال‌ها در جهان را می‌توان در مثلث برمودا پیدا کرد. همین ممکن است دلیل آن باشد که چرا برخی از کشتی‌ها و هواپیماهای سقوط کرده در این منطقه، هرگز پیدا نشده‌اند.
  • محققان و دانشمندان، مقدار زیادی غلظت گاز متان را در این منطقه کشف کرده‌اند. این گازها ناشی از تجزیه موجودات دریایی در کف اقیانوس هستند. این گازها به‌صورت یخ متان غلیظ انباشته می‌شوند و در صورت رها شدن، به سطح آب می‌آیند. اگر این اتفاق در زیر یک کشتی رخ دهد، باعث غرق شدن آن خواهد شد.
  • گرداب‌های مغناطیسی، جریان‌های گرم و سرد، می‌توانند روی ابزارها و وسایل الکترومغناطیسی تاثیرگذار باشند. مه‌های غلیظ نیز می‌توانند جلوی دید را بگیرند.

آیا راز مثلث برمودا کشف شده است؟

هواپیمای سقوط کرده مثلث برمودا

منبع: outdoorrevival

در طی سال‌ها، شایعات زیادی به مثلث برمودا نسبت داده شده است. این شایعات شامل فضایی‌ها، هیولاهای بزرگ، کرم‌چاله‌ها و... است؛ با این حال، نمی‌توان یک دلیل مشخص را برای تمام حوادث اعلام کرد؛ اما توضیحات علمی و واقع‌گرایانه برای اتفاقات رخ داده در مثلث برمودا وجود دارند. 

ترافیک زیاد

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شده بود، مثلث برمودا، منطقه‌ای پر رفت‌وآمد است و رخ دادن حوادث بیشتر در آن نسبت به مناطق کم ترافیک، منطقی به نظر می‌رسد.

طوفان

علاوه بر ترافیک زیاد، این منطقه دارای طوفان‌های بسیار سهمگینی است و از همین رو، کشتی‌هایی که گرفتار این طوفان‌ها می‌شوند، در خطر غرق شدن و ناپدید شدن قرار دارند.

مغناطیس

قطب شمال مغناطیسی با قطب شمال جغرافی هم‌راستا نیست. این به‌معنای آن است که قطب‌نماها معمولا شمال را نشان نمی‌دهند. با این حال، در برخی از نقاط که به‌عنوان خطوط بی‌انحراف شناخته می‌شوند، شمال مغناطیسی و جغرافی در یک راستا قرار می‌گیرند. یکی از خطوط بی‌انحراف، از «دریاچه سوپریور» شروع شده و تا خلیج مکزیک نزدیک مثلث برمودا ادامه دارد. دریانوردان به خواندن قطب‌نما با اندکی اختلاف عادت کرده‌اند؛ از همین رو، در نزدیکی این خط بی‌انحراف، دچار اشتباه و سردرگمی در رابطه با قطب‌نماهای خود می‌شوند.

حباب‌های گاز

اخیرا، دانشمندان اظهار داشتند که غرق شدن کشتی‌ها در مثلث برمودا ممکن است ناشی از حباب‌های گاز بزرگی باشند که در کف دریا شکل می‌گیرند. کف اقیانوس، دارای گازهای متانی ناشی از تجزیه موجودات است و ممکن است ناگهان آزاد شوند. این حباب‌های بزرگ، ممکن است ناگهان زیر کشتی را خالی کنند و باعث غرق شدن آن شوند. با اینکه این نظریه منطقی به نظر می‌رسد؛ اما هنوز شواهد دقیقی از آن ارائه نشده است.

موج‌های بزرگ

منطقه مثلث برمودا برای موج‌های سرکش و بزرگ خود شناخته می‌شود. این موج‌ها به‌طور غیرمنتظره شکل می‌گیرند. با اینکه این نظریه ممکن است صحیح باشد؛ اما هیچ مدرکی در رابطه با این موضوع و ارتباط آن با ناپدید شدن کشتی در مثلث برمودا پیدا نشده است.

خطای انسانی

جواب تمام سوالات مربوط به مثلث برمودا، ممکن است در ذهن ما باشد. ذهن انسان، بیشتر به‌سمت رویدادهای عجیب و ماندگار کشیده می‌شود. از همین رو، ذهن ما، ناپدید شدن غیرمنتظره و بدون توضیح یک کشتی را در مقایسه با غرق شدن یک کشتی به‌صورت معمولی زودتر به یاد خواهد آورد. توجه بیشتر نسبت به این مسئله، باعث شکل‌گیری یک توهم مداوم می‌شود که از آن به‌عنوان تاثیر «بادر-ماینهوف» یاد می‌شود. علاوه بر این،‌ اشتباهات انسان‌ها در نحوه کنترل کشتی یا هواپیما نیز دلیلی بر رخ دادن سوانح است. باید توجه کرد که هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر این وجود ندارد که مثلث برمودا خطرناک‌تر از دیگر نقاط جهان است.

تاریخچه مثلث برمودا

کشتی غرق شده در مثلث برمودا

منبع: outdoorrevival

همه چیز در مورد مثلث برمودا از سوی رمان‌نویس‌ها شکل گرفته است. با اینکه برخی از این نویسنده‌ها، افراد برجسته و محبوبی در دوران خود بوده‌اند، اما بیشتر شهرت امروزی مثلث برمودا ناشی از تخیلات آن‌ها بوده است. در سال ۱۹۵۲ میلادی، «جورج سند» با نوشتن مقاله‌ای در یک مجله، توجه‌ها را نسبت به مثلث برمودا جلب کرد. او در این مقاله خود، به حوادثی همچون ناپدید شدن پرواز ۱۹ اشاره کرده بود. او برای اولین بار در این مقاله خود، از هیولاهای دریایی به‌عنوان علت رخ دادن سوانح یاد کرده بود.

در ماه فوریه سال ۱۹۶۴ میلادی، «وینسنت گادیس» مقاله‌ای در مجله «آرگوسی» در مورد مرگ‌بار بودن مثلث برمودا نوشت. او برای اولین بار، مرزهای این منطقه را مشخص کرده بود. او بعدا، این مقاله خود را در سال ۱۹۶۵ میلادی به یک کتاب تبدیل کرد.

با این حال، در سال ۱۹۷۴ میلادی، «چارلز برلیتز» با کتاب پرفروش خود توانست توجهات زیادی را به مثلث برمودا جلب کند. این کتاب به ۳۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۲۰ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است. در هر صورت، این کتاب، الهام‌بخش کتاب‌ها، مستندها و فیلم‌های زیادی بوده است.

چه اتفاقات ترسناکی در مثلث برمودا رخ داده است؟

شهاب سنگ

منبع: thetravel

در طی سال‌ها، کشتی‌ها و هواپیماهایی به هنگام عبور از این منطقه دچار مشکل شدند. علاوه بر این،‌ برخی افراد،‌ گزارش‌های عجیبی در رابطه با این منطقه منتشر کردند. در ادامه،‌ برخی از اتفاقات رخ داده در مثلث برمودا قرار گرفته‌اند.

۱۴۹۲ – کریستوفر کلمبوس

کریستوفر کلمبوس در طی سفر خود به‌همراه سه کشتی و ۹۰ خدمه در اقیانوس اطلس، در گزارش‌های خود از شعله‌های آتش در حال سقوط به درون دریا، مشکلات مغناطیسی قطب‌نما و نورهای عجیب گفته است.

۱۶۰۹ – سی ونچر

کشتی ‌«سی ونچر» در نزدیکی ضلع شرقی برمودا غرق شده است. فرمانده این کشتی به نام «سر جورج سامرز» و خدمه‌اش موفق شدند تا به ساحل بیایند و اولین سکونگاه را در جزیره برمودا احداث کنند.

۱۸۱۲ – پاتریوت

کشتی پاتریوت که دختر رئیس‌جمهوری آمریکا «آرون بور» را به‌همراه داشته است، در اواخر سال ۱۸۱۲ از چارلزتون به مقصد نیویورک راهی شد اما هیچ‌گاه به مقصد نرسید و خبری از آن نشد.

۱۸۱۵ – یواس‌اس اپرویور

یواس‌اس اپرویور در حال رفتن به‌سمت کشور آمریکا بوده که به‌همراه ۱۳۲ دریانورد خود ناپدید شده است. در آن زمان، گزارشی از یک طوفان در اقیانوس اطلس وجود دارد که ممکن است این کشتی را گرفتار کرده باشد.

۱۸۷۲ – مری سلست

مری سلست به‌عنوان کشتی ارواح شناخته می‌شود. این کشتی از بندر نیویورک به‌سمت ژنوآ در حرکت بوده است. با این حال، زمانی که این کشتی پیدا شده بود، هیچ‌کدام از خدمه در داخل کشتی نبوده‌اند.

۱۸۸۱ – الن آستین

در سال ۱۸۸۱ میلادی، کشتی الن آستین در حال سفر بوده که به یک کشتی رسیده که در آن، هیچ کسی در داخل آن نبوده است. برخی از خدمه کشتی الن آستین به این کشتی ناشناخته رفته‌ بودند تا آن را به نیویورک بیاورند؛ اما آن‌ها به‌همراه این کشتی ناپدید می‌شوند. بعدا، این کشتی پیدا می‌شود اما هیچ کس در داخل آن نبوده است.

۱۹۰۹ – اس وی اسپری

اس وی اسپری، یک قایق ماهیگیری بوده که به یک قایق بادبانی تبدیل شده بود که بسیار قدرتمند و مستحکم بوده است. این قایق از «واینیارد» و از طریق مثلث برمودا راهی ونزوئلا شده بود که دیگر خبری از آن شنیده نشده است.

۱۹۱۸ – یواس‌اس سایکلوپ

یواس‌اس سایکلوپ، یک کشتی باری بود که به‌همراه ۳۰۹ خدمه خود ناپدید شده است. این کشتی از باربادوس راهی بالتیمور بوده است که هیچ‌گاه به مقصد خود نرسید. در حال حاضر، علت دقیق ناپدید شدن این کشتی هنوز مشخص نیست؛ اما برخی از متخصصان، علت آن را طوفان‌های سهمگین می‌دانند.

۱۹۲۱ – کارول ای دیرینگ

کشتی کارول ای دیرینگ، از ریودژانیروی برزیل عازم آمریکا بوده است که در ایالت کارولینای شمالی پیدا می‌شود. این کشتی کاملا سالم و دست‌نخورده بوده است؛ اما تمام خدمه آن ناپدید شده بودند. همچنان نیز توضیح مشخصی برای این موضوع وجود ندارد.

۱۹۴۵ – پرواز ۱۹

پرواز 19 بر فراز مثلث برمودا

منبع: Sun Sentinel

پنج هواپیمای بمب‎‌افکن آموزشی نیروی دریایی آمریکایی، با یک خلبان ماهر و ۱۳ کارآموز در یک ماموریت آموزشی معمولی ناپدید شدند. هیچ توضیح رسمی در رابطه با این پرواز اعلام نشده است؛ اما احتمالا این هواپیماها گم شده‌اند و پس از تمام شدن سوخت‌شان، به درون دریا سقوط کرده‌اند.

۱۹۴۸ – پرواز دی‌سی-۳

پرواز داگلاس دی‌سی-۳ در سال ۱۹۴۸ میلادی در مثلث برمودا ناپدید شده بود. این هواپیما در ۵۰ مایلی جنوب فلوریدا قرار داشته و قصد فرود در میامی را داشته است. سه خدمه و ۳۶ مسافر این پرواز همگی گم شدند.

۱۹۵۴ – پرواز ۴۴۱

پرواز ۴۴۱ به‌همراه ۴۲ مسافر خود در ماه اکتبر سال ۱۹۵۴ میلادی گم شده بود. این هواپیما، دارای دو رادیوی قدرتمند بوده؛ اما هیچ پیام کمکی را ارسال نکرده است.

۱۹۹۱ – گرومان کوگار

خلبانان یک جت گرومان کوگار درخواست افزایش ارتفاع را داده بودند؛ اما پس از انجام این کار، آن‌ها از رادار خارج و ناپدید شدند. با اینکه این حادثه به مثلث برمودا ربط داده شده؛ اما در حقیقت، این حادثه در خلیج مکزیک و در خارج از مثلث برمودا رخ داده است.

۲۰۱۵ – اس‌اس ال فارو

اس‌اس ال فارو یکی دیگر از قربانی‌های مثلث برمودا به شمار می‌رود. این کشتی حامل کانتینرهای باری، از فلوریدا به‌سمت پورتوریکو به‌همراه ۳۳ خدمه راهی شده بود. طوفانی پیرامون این کشتی شکل گرفته است و باعث از بین رفتن ارتباطات این کشتی شده بود. پس از یک جست‌و‌جوی بسیار گسترده، این کشتی در اعماق اقیانوس اطلس پیدا شد؛ اما هیچ ردی از خدمه آن وجود نداشت.

۲۰۱۷ – میتسوبیشی

هواپیمای شخصی میتسوبیشی ام‌یو-۲بی-۴۰ در سال ۲۰۱۷ میلادی در مثلث برمودا ناپدید شده بود. این هواپیما ارتباط با فروگاه میامی را از دست داده بود و به‌همراه چهار مسافر خود، ناپدید شده است. به‌دنبال جستجویی گسترده، تکه‌هایی کوچک و شناوری در باماها پیدا شده بود که متختصصان باور داشتند با این هواپیمای گمشده مطابقت دارند.

تئوری‌های علمی و تخیلی درباره برمودا

موج های سرکش مثلث برمودا

منبع: thetravel

باید گفت که یک تئوری تنها وجود ندارد که پاسخگوی تمام این ناپدید شدن‌ها باشد. کشتی‌ها و هواپیماها در شرایط مختلفی در منطقه مثلث برمودا و در دوره زمانی مختلفی دچار حادثه شده‌اند. اگر حقایق مرتبط به حوادث رخ داده در مثلث برمودا را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که این اتقاقات ناشی از خطای انسانی، خرابی تجهیزات یا شرایط آب‌وهوایی نامساعد هستند. با این حال، تئوری‌های علمی و تخیلی ثابت نشده‌ای در این رابطه وجود دارند.

دریای سارگاسو

دریای سارگاسو، یک منطقه عجیب در درون مثلث برمودا است که هیچ ساحلی ندارد. این دریا از تمام جهات در درون جریان‌های اقیانوس گرفتار شده است. باد در این بخش بسیار آرام است که قایق‌های بادبانی را با مشکل مواجه می‌کند. علاوه بر این، وجود جلبک‌های دریایی در سطح آب، قایق‌رانی را در این دریا بسیار دشوار کرده است.

ابرهای ۶ ضلعی

دانشمندان، شکل‌های شش ضلعی عجیبی در ابرها در مثلث برمودا مشاهده کرده‌اند. این یک پدیده نادر و عجیب به شمار می‌رود. دانشمندان این ابرها را به‌عنوان بمب‌های هوایی تعبیر کرده‌اند. این ابرها قادر هستند تا بادهایی با سرعت حدود ۱۷۰ مایل بر ساعت را به‌سمت اقیانوس بفرستند که می‌تواند برای هواپیماها و همچنین کشتی‌ها بسیار خطرناک باشند.

مه الکترونیکی

چندین مرتبه گزارش شده که کشتی‌ها و هواپیماها در مثلث برمودا در درون مه گرفتار شده‌اند. این مه ابزارهای کشتی یا هواپیماها را از کار می‌اندازد و در نهایت، باعث ناپدید شدن آن‌ها می‌شود.

صخره‌های زیردریایی

جزیره برمودا که به‌عنوان جزیره شیاطین شناخته می‌شود، یک راس از مثلث برمودا به شمار می‌رود و در حدود ۶۵۰ مایلی شرق آمریکا قرار گرفته است. در آب‌های پیرامونی جزیره برمودا، کشتی‌های غرق شده زیادی وجود دارند. در حقیقت، بیش از ۳۰۰ کشتی غرق شده در زیر این آب‌ها قرار دارد. پیرامون این جزیره، صخره‌های زیر قرار دارند که برای کشتی‌ها بسیار خطرناک هستند.

شهر گمشده آتلانتیس

شهر افسانه ای آتلانتیس

منبع: gegthetravel

در گذشته، بسیاری از افراد، فعالیت‌های فراطبیعی را علت ناپدید شدن هواپیماها و کشتی‌ها در مثلث برمودا می‌دانستند. یکی از این نظریات، وجود شهر گمشده آتلانتیس و تکنولوژی پیشرفته آن‌ها در مثلث برمودا است. افسانه‌ها حاکی از آن هستند که در شهر افسانه‌ای آتلانتیس، کریستال‎‌های انرژی خاصی وجود داشته است و همین، باعث ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها می‌شود.

سفینه‌های فضایی

برخی از افراد و نویسندگان، حوادث مثلث برمودا را مرتبط به یواف‌او‌ (UFO) و سفینه‌های فضایی می‌دانند. نویسنده، «چارلز برلیتز» نیز در کتاب خود، از نیروهای عجیب و غیرقابل توضیح به‌عنوان علت ناپدید شدن‌ها در مثلث برمودا یاد کرده است.

فیلم و کتاب‌های مربوط به مثلث برمودا

افسانه های مثلث برمودا

منبع: travelandleisure

راز و رمز پیرامون مثلث برمودا، در طی سال‌ها، باعث الهام فیلم‌ها و کتاب‌های زیادی بوده است. از جمله برخی از برجسته‌ترین فیلم و کتاب‌ها در این رابطه، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters of the Third Kind) ساخته استیون اسپیلبرگ
  • فیلم فراتر از مثلث برمودا (Beyond the Bermuda Triangle) محصول سال ۱۹۷۵
  • فیلم پرواز 77 (Airport '77) محصول سال ۱۹۷۷ 
  • فیلم مثلث (Triangle) محصول سال ۲۰۰۹
  • کتاب «مثلث برمودا» نوشته چارلز برلیتز
  • کتاب «معمای مثلث برمودا – حل شد» نوشته لری کوش
  • کتاب «مثلث شیطانی» نوشته ریچارد واینر

نجات یافتگان مثلث برمودا

ابرهای لوله ای مثلث برمودا

منبع: thetravel

مثلث برمودا، از جمله شلوغ‌ترین مسیرهای هوایی و دریایی به شمار می‌رود؛ روزانه، افراد زیادی از این منطقه سفر می‌کنند و بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای، به سلامت به مقصد خود می‌رسند. با این حال، حادثه‌هایی در این منطقه بوده که بازماندگانی داشته است.

در سال ۱۹۷۰ میلادی، بروس گرنن به‌همراه پدر و همکارش از جزیره اندروس با هواپیما به‌سمت میامی در حرکت بودند. آن‌ها در مسیر خود در ارتفاع ۱۱ هزار پایی، با ابر عظیم‌الجثه‌ای روبه‌رو شدند. بروس گرنن، داخل این ابر را همانند یک لوله ۱٫۵ کیلومتری توصیف کرده است.

پرواز آن‌ها از جزیره اندروس تا میامی باید ۷۴ دقیقه طول می‌کشیده است؛ اما آن‌ها پس از عبور از این ابر مرموز، این مسیر را در ۴۷ دقیقه طی کرده‌اند. از همین رو، مسئله وجود کرم‌چاله در آسمان مثلث برمودا مطرح شده بود. بروس گرنن پیرامون این رویداد سه کتاب به چاپ رسانده است.

آیا مثلث برمودا واقعیت دارد؟

مثلث برمودا را می‌توان یک افسانه ساختگی دانست که توسط رمان‌نویسان و نویسندگان شکل گرفته است. آن‌ها با کنار هم قرار دادن اتفاق‌های رخ داده برای هواپیماها و کشتی‌ها، افسانه‌ای را خلق کرده‌اند که در بین مردم رواج پیدا کرده است. با این حال، مثلث برمودا، ناحیه‌ای مثلثی شکل در جنوب فلوریدای آمریکا محسوب می‌شود.

البته، در هیچ نقشه‌ای، نام این منطقه دیده نمی‌شود و هیچ مقام رسمی، آن را به رسمیت نشناخته است. این منطقه، یک پهنه دریایی وسیع به شمار می‌رود که دارای حجم ترافیکی دریایی و هوایی بسیار بالایی است. با این حال، این منطقه با وجود بدنامی‌اش، جزو ۱۰ منطقه حادثه‌خیز دریایی جهان نیز محسوب نمی‌شود.

جزیره برمودا

جزیره برمودا

منبع: gotobermuda

یکی از راس‌های مثلث برمودا، جزیره برمودا است که جاهای دیدنی متعددی دارد. این جزیره، با سواحل شنی و مردمان عالی خود، یک مقصد گردشگری برجسته محسوب می‌شود. سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جزیره برمودا با کشتی و هواپیما به این جزیره سفر و از آن بازدید می‌کنند.

دلایل سقوط هواپیما و غرق شدن کشتی در مثلث برمودا چیست؟

به هیچ عنوان نمی‌توان یک دلیل مشخص را به‌عنوان دلیل سقوط هواپیماها یا غرق شدن کشتی‌ها در مثلث برمودا معرفی کرد. در طی سال‌ها، حادثه‌های زیادی رخ داده‌اند که با وجود داستان‌های اسرارآمیز مطرح شده برای آن‌ها، دلایلی منطقی برای‌شان وجود دارد. مهم‌ترین دلیل حادثه‌های رخ داده در مثلث برمودا را می‌توان خطای انسانی دانست. در کنار این مورد، مواردی همچون از کار افتادن تجهیزات و آب‌وهوای نامساعد از جمله دلایل سقوط هواپیماها و غرق شدن کشتی‌ها به شمار می‌روند.

دلایل ناپدید شدن در مثلث برمودا

مثلث برمودا، منطقه‌ای از جهان است که در آن، طوفان‌های سهمگین به سرعت شکل می‌گیرند و از بین می‌روند. این طوفان‌ها نه‌تنها می‌توانند باعث سقوط هواپیماها و غرق شدن کشتی‌ها شوند بلکه تمام آثار مربوط به آن‌ها را از بین می‌برند. علاوه بر این، این منطقه، از جمله عمیق‌ترین نقاط جهان به شمار می‌رود؛ از همین رو، تکه‌های کشتی‌ها و هواپیماها در درون اقیانوس ناپدید می‌شوند و پیدا کردن آن‌ها تقریبا غیرممکن می‌شود.

پرسش‌های متداول

مثلث برمودا چیست؟

مثلث برمودا یک قسمت از اقیانوس اطلس است که به این نام شهرت یافته است.

مثلث برمودا در کجا قرار دارد؟

مثلث برمودا بین پورتوریکو، میامی و جزیره برمودا قرار دارد.

آیا مثلث برمودا خطرناک است؟

خیر. در حقیقت،‌ این منطقه از جمله پر رفت‌وآمدترین مناطق دریایی جهان به شمار می‌رود و افراد زیادی به سلامت از آن عبور می‌کنند.

مهم‌ترین دلایل سقوط هواپیماها و غرق شدن کشتی‌ها در مثلث برمودا کدامند؟

خطای انسانی،‌ از کار افتادن تجهیزات و طوفان‌های شدید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه