عدم اجرای طرح هوشمندسازی سفر از ۱۵ آذرماه

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
عدم اجرای طرح هوشمندسازی سفر از ۱۵ آذرماه

به‌رغم اعلام وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح هوشمندسازی سفر از ۱۵ آذرماه، قطعیت زمان اجرای این طرح همچنان مشخص نیست.

وزارت کشور با انتشار اطلاعیه‌ای از اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا در بستر سامانه امید خبر داد؛ با این حال در این اطلاعیه از زمان و نحوه اجرای این طرح خبری داده نشده است؛ این در حالی است که چندی پیش رضا نفیسی، رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی از آغاز کنترل هوشمند در بسیاری شهرها از ۱۵ آذر ماه در قالب راه‌اندازی سامانه امید خبر داده بود. وی در این رابطه گفته بود:

اگر سویه جدید کرونا در کشور شیوع پیدا کند و گسترش یابد، مسلما محدودیت‌های کرونایی درباره سفر‌های داخلی تغییر خواهد کرد و سختگیرانه‌تر می‌شود. اساسا سیستم هوشمند کنترل کرونا بر همین مبنا عمل می‌کند.

نفیسی با اشاره به عدم تغییر دستورالعمل های بهداشتی پیشین برای شهر‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی، از هوشمند شدن کنترل افراد واکسینه‌نشده از دوشنبه ۱۵ آذرماه خبر داده و گفته بود:

افرادی که در شرایط کرونایی قرار گرفتند و پاسخ تست کرونای آن‌ها مثبت شده است، دستورالعمل‌های سختگیرانه‌تر از افراد واکسینه نشده‌ها برای آن‌ها اجرایی می‌شود به‌گونه‌ای اجازه خروج از منزل حتی با خودرو‌های شخصی هم ندارند و باید در قرنطینه بمانند، حتی در سفر‌های درون شهری و برون شهری جریمه خواهند شد.

رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌و‌نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به رصد و کنترل افراد مبتلا به کرونا و عدم مجوز آن‌ها برای ورود به محل کار، گفته بود:

اگر ترددی داشته باشند، به‌معنای ترک غیرقانونی قرنطینه تلقی شده و جریمه خواهند شد.

با این‌همه، شواهد خاکی از این است که اجرای چنین طرحی در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده و وزارت راه و شهرسازی نیز از اظهار نظر در این رابطه منع شده است؛ چراکه مجری این طرح، وزارت کشور خواهد بود. در همین راستا، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه شماره یک خود آورده است:

۲۱ ماه از همراهی و مشارکت متعهدانه و دلسوزانه شما هموطنان عزیز در مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا سپری شده است. ناشناخته بودن، رفتار‌های غیرقابل پیش‌بینی و ظهور گونه‌های مختلف، نبود دارو و درمان موثر و ایجاد فضای توام با نگرانی، روزها، هفته‌ها و ماه‌های همراه با بیم و امید را در کشور رقم زد.

یکی از راهبرد‌های اساسی در کنار اقدامات درمانی، اعمال محدودیت‌ها و مداخلات حاکمیتی بود، که شرایط عادی زندگی را با تغییر مواجه و فعالیت‌های روزمره اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و... تحت‌تاثیر آن قرار گرفت.

بحمدالله با اهتمام تمام ارکان نظام و اعضای ستاد ملی، امروز شاهد موفقیت‌های مهم در کشور هستیم که با ایثار، گذشت و فداکاری کادر بهداشت و درمان در خط مقدم مقابله با این بیماری و همچنین همت والای فرزندان سخت‌کوش این سرزمین و همراهی شما مردم شریف این توفیقات به دست آمده است.

در این راستا متناسب با شرایط موضوع ایجاد تحول در مدیریت بیماری از سوی ریاست محترم جمهوری در دستور کار قرار دارد که در قالب «طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید» اجرایی می‌‌شود. این طرح تلاش دارد تا فراهم کردن بستر‌های لازم امکان «همزیستی با کرونا» را به‌همراه کاهش ریسک ابتلای بیماری برای عموم مردم عزیزمان فراهم آورد.

بر این اساس تلاش شده که برای کاهش محدودیت‌ها اقدامات جدی صورت پذیرد؛ به‌نحوی که امکان فعالیت و تردد اقشار مختلف مردم و صنوف در بستر ایمن‌تر میسر و هرگونه محدودیت صرفابرای مبتلایان عملیاتی تا سلامت اکثریت مردم به خاطر بی‌اطلاعی اقلیت در مخاطره قرار نگیرد.

این موضوع در حالی است که بنا بر مقررات ابلاغی، از ابتدای آذرماه سال جاری صدور بلیط حمل‌و‌نقل برون‌شهری صرفا با ارائه کارت واکسن یا پاسخ منفی تست PCR امکان‌پذیر بوده است. این دستورالعمل پس از تعدیل محدودیت پذیرش مسافر و کاهش فاصله اجتماعی در ناوگان حمل‌و‌نقل ابلاغ شده بود؛ گرچه به‌نظر می‌رسد که هنوز تمامی دستگاه‌ها از جمله بخش هوایی و جاده‌ای، به سامانه امید متصل نشده‌اند و بسیاری از کارت‌های واکسن‌ یا تست‌های منفی کرونا صرفا از طریق رانندگان یا فروشندگان بلیط کنترل می‌شود.

در همین رابطه، یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اقدامات سخت‌گیرانه دولت در حوزه حمل‌‌ونقل برای کنترل شیوع ویروس کرونا، واکسیناسیون را بهترین راه برای بازگشت به زندگی عادی پس از دوسال دست‌وپنجه نرم کردن با کرونا دانست و گفت:

در حال حاضر صدور بلیط در بخش‌های حمل ونقلی از جمله بخش هوایی، ریلی و جاده‌ای تنها از طریق کارت واکسن یا تست منفی کرونا انجام می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طرح ممانعت از خروج افراد واکسینه‌نشده از منزل یا شناسایی افراد مبتلا در خیابان قابلیت اجرایی ندارد، تصریح کرد:

هنوز سامانه یا طرحی در این خصوص به مرحله کامل اجرایی نرسیده، بنابراین هنوز کنترل هوشمند مردم در خیابان یا شهر‌های مختلف وجود ندارد و بعید است این طرح از امروز به مرحله اجرایی شدن برسد. در حال حاضر باید بخش‌های مختلف بتوانند کنترل‌های خود را برای صدور بلیط به افراد از طریق کارت واکسن تشدید کنند.

بدین‌‌ترتیب، این‌گونه به‌نظر می‌رسد که اجرای طرح کنترل هوشمند سفر‌های مردم تا اطلاع ثانوی به بن‌بست خورده و اجرای آن از ۱۵ آذرماه امری ناممکن است‌‌.

مطالب مرتبط:

دیدگاه