عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ تغییر نمی‌کند

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۹
عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ تغییر نمی‌کند

درآمد پیش‌بینی‌شده دولت از عوارض خروج از کشور در بودجه سال ۱۴۰۱ افزایشی چشم‌گیر داشته است و این موضوع نشان‌دهنده افزایش این مبلغ برای هر فرد در سال آینده است.

مفاد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حاکی از این است که دولت برای سال آینده درآمدی به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان را از محل دریافت عوارض خروج از کشور پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که این مبلغ در بودجه سال ۱۴۰۰ تنها حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است.

گرچه جزئیات این درآمد در بودجه سال آینده مشخص نیست، برخی رسانه‌ها با یک حساب سرانگشتی اعلام کرده بودند که عوارض خروج از کشور در سال آینده برای هر فرد از ۴۰۰,۰۰۰ تومان بود، به رقم ۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان افزایش خواهد یافت. 

به‌نظر می‌رسد که کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش احتمالی سفرهای خارجی سبب شده است که دولت به فکر درآمدزایی از این امر باشد. گرچه بنا بر نظر عده‌ای از کارشناسان، علت افزایش درآمد دولت از این محل، به‌دلیل افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در لایحه بودجه سال آینده است. این موضوع در حالی است که سال گذشته، همین افزایش ۱۳۶,۰۰۰ تومانی عوارض خروج نیز انتقادهای بسیاری را در بر داشت.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۹/۲۴، ساعت ۰۸:۳۴

محمد خدابخشی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه، اعلام کرد جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با حضور پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفته است. وی در رابطه با حواشی روزهای گذشته در رابطه با افزایش نجومی مبلغ عوارض خروج از کشور گفت:

طبق توضیحات آقای پورمحمدی عوارض خروج در سال ۱۴۰۱ تغییری نمی‌کند؛ علت اینکه در لایحه دولت میزان درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته این بوده که دولت پیش‌بینی کرده که میزان سفرها نسبت به شرایط کرونایی زیادتر شده و درآمد بیشتری از عوارض به‌دست می‌آید و این ارتباطی به تغییر در میزان عوارض خروج از کشور ندارد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۹/۲۲، ساعت ۱۵:۱۰

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتشار اخباری درباره افزایش پنج برابری عوارض خروج از کشور که در لایحه بودجه دولت آمده است، اظهار کرد:

میزان درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور نسبت به سال‌های قبل از شیوع کرونا تفاوت چندانی نکرده است.

طبق گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت سابق در بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ میزان درآمد حاصل از عوارض خروج از کشور را به‌ترتیب ۱۴۰۰ میلیارد تومان و ۱۶۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. این مبلغ در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱۱۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که دلیل آن شیوع کرونا و کاهش مسافرت‌های خارجی بود.

توانگر در ادامه سخنانش تصریح کرد:

دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۱، میزان عوارض خروج از کشور را ۱۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است، این یعنی ۱۱۰ میلیارد تومان کمتر از عوارض سال ۹۹ و ۱۰۰ میلیارد تومان بیشتر از عوارض سال ۹۸. بر این اساس می‌توان گفت که عوارض سال ۱۴۰۱ در محدوده سال‌های قبل از شیوع کرونا تعیین شده است.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۹/۲۲، ساعت ۱۲:۱۳

 در همین راستا، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، با حضور در نشستی خبری با اشاره به طرح پیشنهاداتی برای افزایش عوارض خروج از کشور، از عدم تصمیم‌گیری قطعی در این خصوص خبر داد و افزود:

هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است و پیشنهاداتی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور به‌صورت درصدی از بلیط مطرح شد که هنوز وارد دولت نشده است؛ اما این ارقام مطرح شده صحت ندارد و هنوز تصمیمی دراین‌باره نگرفتیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه