کشف شواهد سکونت انسان‌ اولیه در جزیره هرمز

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
کشف شواهد سکونت انسان‌ اولیه در جزیره هرمز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از کشف شواهدی در خصوص سکونت انسان اولیه به قدمت بیش از ۴۰ هزار سال در جزیره هرمز خبر داد.

سهراب بناوند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان اعلام کرد که شواهدی با قدمت ۴۰ هزارسال مبنی بر سکونت انسان‌ اولیه در جزیره هرمز به‌دست آمده است. این شواهد شامل پراکندگی قابل‌توجهی از دست‌ساخته‌های سنگی روی یک پادگانه دریایی (تراس ساحلی)، در مستندنگاری محوطه «چند درخت» جزیره هرمز. است. وی در این رابطه اظهار کرد:

با توجه به مشاهدات باستان‌شناسان از ویژگی‌های فن‌آوری و گونه‌شناختی، و استفاده از تکنیک «لوالوا»، مشخص شد محوطه «چند درخت» مربوط به دوره پارینه‌سنگی میانی است.

بناوند تکنیک لوالوا را نوعی ساخت ابزار در دوره پارینه‌سنگی میانی دانست و اذعان داشت:

دوره پارینه‌سنگی میانی، دوره‌ای هم‌زمان با حضور انسان نئاندرتال و احتمالا انسان هوشمند باستانی در ایران است که حدود ۲۰۰ هزار سال پیش آغاز شده و حدود ۴۰ هزار سال پیش به پایان رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان با اشاره به اهمیت اکتشاف اخیر، حفظ این محوطه و منظر زیست‌محیطی آن و انجام پژوهش‌های بیشتر در این بخش از سواحل شرقی جزیره هرمز را یکی از اهداف پژوهشی ـ حفاظتی این اداره کل عنوان کرد و گفت:

محوطه چند درخت، نخستین مدرک از دوره پارینه‌سنگی در جزیره هرمز و پس از محوطه بام قشم، دومین مدرک از این دوره در جزایر خلیج فارس است.

شایان ذکر است که حدود پنج سال پیش نیز شولهدی از حضور انسان‌های اولیه در منطقه بام قشم، حدفاصل روستای طبل و سلخ جزیره کشف شد. این اکتشاف‌ها از اهمیت بسیاری در مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی دارد؛ چراکه پیش از این تصور می‌شد که انسان‌های اولیه «نئاندرتال» و «نئونئاندرتال» پس از پیدایش در قاره آفریقا، به‌سمت اروپا عزیمت کرده‌اند؛ در حالی که یافته‌های باستان‌شناسان در سال ۹۶ نمایان می‌سازد انسان‌های اولیه به دو دسته تقسیم شده‌اند و بخشی به‌سمت قاره اروپا و بخشی دیگر به جزیره قشم کنونی حرکت و از این‌ نقطه به دیگر مناطق قاره آسیا عزیمت کرده‌اند.

کاوش‌های باستان‌شناسی در این مناطق از سال ۹۶ و ۹۷ آغاز شد و پس از مدتی توقف یافت.

عکس‌ کاور از وب‌سایت خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه