کشف ۲ مومیایی طبیعی دوره صفوی در معدن تاریخی اردستان

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۶
کشف ۲ مومیایی طبیعی دوره صفوی در معدن تاریخی اردستان

با اعلام رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان، مومیایی طبیعی دو تن از معدن‌کاران معدن تاریخی این شهرستان کشف شده است.

مهدی مشهدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان، از کشف دو مومیایی طبیعی از معدن‌کاران معدن تاریخی این شهرستان خبر داد که به دوره صفویه تعلق دارد. وی در این رابطه اذعان داشت:

روز جمعه هفتم آبان ماه، گزارشی مبنی بر کشف دو جسد قدیمی از سوی کارگران یک معدن در کوه‌های جنوب شهرستان از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردستان دریافت شد. پس از دریافت این گزارش پرسنل یگان حفاظت به‌همراه کارشناسان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان به محل اعزام شدند. در عمق حدود ۳۰ متری داخل کوه، دو اسکلت از کارگران این معدن تاریخی مربوط به زمان صفوی کشف شد که بر اثر ریزش معدن دفن شده بودند.

مشهدی ضمن اشاره به تخمین قدمت این معدن تا ۶۰۰ سال با توجه به  بررسی‌های اولیه و تزیینات به کار رفته در سقف این معدن قدیم، تصریح کرد:

احتمالا این اسکلت‌ها، مومیایی طبیعی هستند و این امر می‌تواند نشان از دوره جدیدی در تاریخی و تمدن چندهزارساله این منطقه داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان با تاکید بر اینکه اردستان معدن سنگ آسیاب‌های آبی در فلات مرکزی ایران بوده است، این معدن را محل تامین فلز «روی» مورد نیاز کوره‌های ذوب مربوط به سایت تاریخی اریسمان شهرستان نطنز دانست و گفت:

با بررسی‌های بیشتر کارشناسان در خصوص قدمت اسکلت‌ها و این معدن تاریخی، به اطلاعات دقیق‌تری دست پیدا خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه