اقامت کاری ترکیه2021 (دریافت مجوز کار و مجوز اقامت)

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۰
اقامت کاری ترکیه2021 (دریافت مجوز کار و مجوز اقامت)

اقامت کاری برای خارجیانی طراحی شده است که متقاضی کار در ترکیه هستند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

برای کار در ترکیه، باید جهت دریافت مجوز کار و ویزا به نزدیک‌ترین سفارت کشور ترکیه مراجعه کنید. گذرنامه، فرم درخواست ویزا و نامه‌ی کارفرما، مدارک لازم جهت ارائه درخواست شما هستند. سایر مدارک باید توسط کارفرمای شما ظرف مدت ۱۰ روز کاری پس از درخواست شما به وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه (Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı) ارائه شوند.

شما یا کارفرمایتان می‌توانید لیست اسناد مورد نیاز را در وب‌سایت (Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı)  بیابید. درخواست‌ها حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز بررسی می‌شوند. بلافاصله پس از ورود به کشور ترکیه (قبل از شروع به کار)، یک ماه فرصت دارید تا با ثبت مشخصات و مدارک خود در اداره پلیس محلی ترکیه، مجوز اقامت را دریافت کنید. شما می‌توانید برای ارزیابی شرایط خود در مورد دریافت اقامت ترکیه با کارشناسان گونش اینوست تماس بگیرید.

مجوز کار

اولین قدم برای کار در ترکیه، دریافت اجازه کار است. فارغ از اینکه در ترکیه مستقر هستید یا خیر باید در ابتدا برای دریافت این مجوز اقدام کنید.

برای ثبت درخواست در خارج از خاک ترکیه، اتباع خارجی ملزم به ثبت درخواست در کنسولگری جمهوری ترکیه در کشوری هستند که شهروند یا مقیم دائم آن کشور باشند. این درخواست باید با قرارداد کاری، نامه تعریف فعالیت کاری یا سندی مبنی بر مالکیت شرکت، همراه باشد. کارفرما در ترکیه موظف است ظرف ۱۰ روز کاری پس از تاریخ ارسال درخواست به کنسولگری، یک درخواست آنلاین داده و اطلاعات و اسناد مورد نیاز را به‌صورت حضوری یا از طریق پست به وزارت کار و تامین اجتماعی ارائه دهد. کنسولگری جمهوری ترکیه و وزارتخانه رویه درخواست‌های مجوز کار ثبت شده در خارج از کشور را به‌صورت آنلاین اجرا می‌کنند.

اتباع خارجی که درخواست آن‌ها توسط وزارت کار و تامین اجتماعی تأیید شده است باید حداکثر ظرف ۱۸۰ روز پس از تاریخ صدور مجوز کار وارد ترکیه شوند. در مورد درخواست‌های ثبت شده در ترکیه، به استثنای مجوزهای اقامتی که برای تحصیل در ترکیه صادر می‌شود، اتباع خارجی دارای مجوز اقامت با مدت باقی مانده حداقل ۶ ماه، می‌توانند درخواست صدور مجوز کار ارائه دهند. این دسته از اتباع خارجی ملزم به ارائه درخواست به کنسولگری های جمهوری ترکیه نیستند. مدارک مورد نیاز برای درخواست باید حداکثر تا ۶ روز کاری پس از درخواست آنلاین، به‌صورت حضوری یا از طریق ایمیل به وزارت کار و تامین اجتماعی ارائه شود.

وزارت کار و تامین اجتماعی رویه های مربوط به درخواست مجوز کار را در صورت لزوم با مشورت با وزارتخانه‌ها و مقامات مربوطه بررسی می‌کند. رویه مربوط به بررسی درخواست‌های مجوز کار حداکثر ظرف ۳۰ روز در صورتی که کلیه مدارک مورد نیاز به‌طور کامل ارائه شده باشد، توسط وزارتخانه به پایان می‌رسد. اتباع خارجی که از کنسولگری مجوز اقامت و کار دریافت می‌کنند و وارد کشور می‌شوند باید حداکثر تا ۲۰ روز کاری پس از تاریخ ورود، در سیستم ثبت آدرس در ترکیه ثبت نام کنند.

در نظر داشته باشید، ویزای کاری ترکیه بدون مجوز کار فاقد ارزش بوده و اتباع خارجی بدون داشتن آن نمی‌توانند در این کشور کار کنند.

مجوز اقامت

طبق قوانین مربوط به اتباع خارجی و امنیت بین المللی، هدف از اقامت باید در سند مجوز اقامت در ترکیه ثبت شده باشد. این سند که توسط مقامات ذیصلاح اعطا می‌شود، حق اقامت در یک مکان خاص در ترکیه را برای مدت زمان معینی به فرد می‌دهد. مجوز اقامت که از اهمیت بالایی برخوردار است، پس از ثبت درخواست اتباع خارجی به‌همراه مدارک منوط به برآورد شروط مربوطه، صادر می‌شود.

اتباع خارجی که قصد دارند برای مدت طولانی‌تری از مدت مجاز در ویزا یا بیش از نود روز در ترکیه بمانند، باید مجوز اقامت دریافت کنند.

درخواست مجوز کار ترکیه

رپورتاژ

درخواست ویزای کار ترکیه بدون درخواست مجوز کار بی‌ارزش است. در حالی که درخواست ویزای کار ترکیه باید توسط اتباع خارجی ارائه شود، مراحل درخواست مجوز کار باید توسط کارفرما در ترکیه تکمیل شود.

مجوز کار در ترکیه معادل با مجوز اقامت است.

نحوه درخواست مجوز کار ترکیه

ظرف مدت ۱۰ روز پس از تعیین ملاقات برای ویزای شما در سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور محل اقامت خود، کارفرمای شما در ترکیه باید درخواست آنلاین خود را در وب‌سایت وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه تکمیل کند.

پس از تکمیل درخواست، کارفرما باید مدارک مورد نیاز را از طریق ایمیل یا به‌صورت حضوری به سفارت ارسال کند. این مراحل ظرف ۱۰ روز پس از مصاحبه شما و حداکثر ظرف ۶ روز کاری پس از درخواست آنلاین تکمیل شود. لطفا تاریخ و زمان انجام این مراحل را با کارفرمای خود هماهنگ کنید تا شانس دریافت ویزای کار را تنها به‌دلیل مهلت‌های محدود زمانی از دست ندهید.

مدارک لازم برای دریافت مجوز اقامت و مجوز کار

 مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت برای اهداف کاری:

  • چهار قطعه عکس پاسپورتی
  • گذرنامه
  • فتوکپی صفحات زیر گذرنامه: صفحه شامل عکس متقاضی، صفحه مهر شده در آخرین ورود، صفحه ای که نشان‌دهنده اعتبار و تاریخ انقضای گذرنامه است
  • اصل و کپی مجوز کار صادر شده توسط وزارت کار و تامین اجتماعی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ مجوز کار

مدارکی که باید برای اولین درخواست توسط کارفرما ارائه شود:

  • ارسال فرم درخواست مجوز کار خطاب به وزارت کار و تامین اجتماعی (اسکن و ارسال آنلاین فرم درصورت درخواست آنلاین؛ یا ارسال فرم به وزارتخانه به‌صورت چاپ شده هنگام درخواست مستقیم)
  • ارسال ترازنامه و صورت‌حساب سود و زیان سال گذشته تأیید شده توسط مقامات مالیاتی (اسکن و ارسال آنلاین در صورت درخواست الکترونیک)
  • ارسال روزنامه رسمی ثبت تجاری ترکیه نشان‌دهنده جدیدترین سرمایه و ارزش سهام شرکت یا سازمان(اسکن و ارسال آنلاین در صورت درخواست الکترونیک)
  • هنگام درخواست آنلاین، ارسال وکالت نامه محضری برای اشخاص مجاز و ارسال قرارداد کار کارمند با شرکت متقاضی (اسکن و ارسال آنلاین در هنگام درخواست الکترونیکی)
  • در مورد شرکت‌های حقوقی که قصد دارند از متخصصان اتباع خارجی در زمینه های مهندسی، ساخت‌وساز، پیمانکاری و خدمات مشاوره‌ای استفاده کنند، ارسال فیش حقوقی شهروندان ترکیه‌ای که در موقعیت‌های مشابه کار می‌کنند و ارسال قرارداد بین متخصص اتباع خارجی و کارفرما (اسکن و ارسال آنلاین در هنگام درخواست الکترونیکی)

اسنادی که طی اولین درخواست توسط اتباع خارجی باید ارائه شود:

علاوه بر مدارک بالا، خارجیانی که برای مجوز کار به‌عنوان متخصص در زمینه‌های خاص درخواست می‌کنند باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • مدرک تحصیلی خارجی معادل‌سازی شده برای متقاضیانی که تحصیلات عالی خود را در خارج از ترکیه گذرانده‌اند،
  • در صورت الزام از سوی وزارتخانه، یک نسخه ترجمه شده و محضری از مدرک یا گواهی موقت فارغ التحصیلی؛ برای خلبانان، مجوز خلبانی که از کشور مبدا گرفته شده است ( اسکن و ارسال آنلاین در طی درخواست الکترونیکی ؛ همچنین ارسال به‌صورت چاپ شده جهت تشکیل پرونده)
  • برای شرکت‌های معتبر گردشگری، کپی قرارداد کار به زبان ترکی و زبان مادری متقاضی به‌همراه نامه توصیه نامه به زبان ترکی (اسکن و ارسال آنلاین در طی برنامه الکترونیکی؛ چاپ شده برای درخواست مستقیم)
  • برای استخدام اتباع خارجی در خدمات آموزشی منوط به صلاحیت وزارت آموزش ملی، گواهی مهارت از همان وزارت اخذ می‌شود. (اسکن و ارسال آنلاین در صورت درخواست الکترونیکی)

چگونگی اقدام برای دریافت مجوز کار در ترکیه

برای مجوز کار در ترکیه باید طبق یکی از روش‌های زیر اقدام کنید.

  • پیدا کردن کارفرمای ترک و استخدام
  • ثبت شرکت

کار در ترکیه

رپورتاژ

مقاصد بسیاری برای مهاجرانی که در ترکیه زندگی می‌کنند وجود دارد، مهاجران کارگر اکثرا تمایل به زندگی در شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا دارند. برخلاف آن‌ها، بازنشستگان یا قشر مرفه، به خطوط ساحلی سرازیر می‌شوند.

شهر استانبول با توجه به موقعیت توریستی و پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته است، مقصد اصلی مهاجران ایرانی است. از مزایای زندگی در این شهر می‌توان به موقعیتهای متعدد کاری، پتانسیل خوب برای سرمایه‌گذاری، استاندارد بالای زندگی و قیمت معقول ملک اشاره کرد. در نظر داشته باشید، در حال حاضر هزینه خرید ملک در استانبول در مقایسه با شهر تهران بسیار معقول‌تر بوده و از طرفی با توجه به نرخ برابری ارز و رشد بازار ملک در ترکیه موقعیت‌های بهتری به شما پیشنهاد می‌شود.

برای کسانی که به‌دنبال کار هستند، به‌ویژه در دنیای تجارت، شهر استانبول قطعا یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی در ترکیه است. این شهر نماینده هویت تاریخی، اقتصادی و فرهنگی کشور است، به همین دلیل برای اهداف تجاری، مقصد بسیار خوبی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه