با تور مجازی به صومعه اورشلیم جدید در روسیه سفر کنید

علی گودرزی
علی گودرزی پنجشنبه، ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی به صومعه اورشلیم جدید در روسیه سفر کنید

اورشلیم جدید در روسیه با سازه‌ها و فضای باشکوهی که دارد، به‌یکی از دیدنی‌های مهم روسیه تبدیل شده است. 

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۳ به‌روزرسانی شده است.

در قرن ۱۷ میلادی منطقه‌ای که در ۵۰ کیلومتری مسکو قرار داشت ناگهان به‌یکی از مهم‌ترین سرپناه‌های روحانی و جغرافیایی کشور روسیه تبدیل می‌شود. این منطقه که قرار بود به‌سرزمین مقدس جدید مسیحیان تبدیل شود، رفته رفته و با الهام از مولفه‌های اصلی آیین مسیحیت به‌جایی دیدنی و زیبا بدل می‌شود. جایی که از صومعه بزرگ «اورشلیم جدید روسیه» میزبانی می‌کند و سال‌ها است در میان جاذبه‌های توریسیتی کشور روسیه، یک مورد خاص و بسیار جذاب محسوب می‌شود. همراه کجارو باشید که در این مطلب و در قالب یک تور مجازی به اورشلیم روسیه سفر خواهیم کرد.

تپه‌های محلی اطراف اورشلیم روسیه با نام‌های تابور (Tabor) و تپه‌های زیتون (Olves) نام‌گذاری شده‌‌اند تا تجلی‌گاه حال‌وهوای به‌خصوص آیین مسیحیت باشند. شکل‌گیری صومعه اورشلیم جدید روسیه با تلاش‌ها و ایده‌های پاتریارک نیکون عملی شد. از نیکون به‌عنوان معمار و پایه‌گذار تمامی جنبه‌های اورشلیم روسیه یاد می‌شود؛ ایده‌هایی که برخی از آن‌ها هرگز رنگ‌وبوی واقعیت را ندیدند. نیکون به‌دلیل دخالت در اتفاقات دولتی روسیه، نهایتا به‌خارج از مسکو تبعید و در اورشلیم روسیه مستقر شد. اقامت نیکون در این صومعه با فعالیت‌ها و ایده‌های او برای گسترش این سرزمین و تبدیل آن به‌منطقه‌ای مذهبی و جاذبه‌ای توریستی مترادف شد. 

نوسازی کلیسای جامع اورشلیم جدید یک اقدام نمادین بود تا پیشگامی روسیه در تبلیغ جنبه ارتدوکس از آیین مسیحیت را جلوه بدهد. پاتریارک نیکون در پی بنا کردن اورشلیم روسیه، به‌معماران این مجموعه دستور داد تا با الگو قرار دادن معماری فلسطینی به‌تاسیس بناهای جدید مشغول شوند. نیکون حتی در نظر داشت تا یک معبد بزرگ با ۳۶۵ کلیسای کوچک در این منطقه ساخته شود؛ به‌نوعی که هر یک از این ۳۶۵ کلیسا، هرکدام نماد یکی از روزهای سال باشند؛ یک ایده‌ بسیار بزرگ و بلندپروازانه که اجرای آن تکمیل نشد.

تصویری از بالا به پایین از اورشلیم جدید

کاشی‌کاری سنتی که برای این کلیسای بزرگ انجام شده، ظاهری زیبا و روح‌نواز را به‌آن داده است. گنبدها و راهروهای زیرزمینی این بنا کنار سقف‌های سنگی که سایر سازه‌های اورشلیم جدید را می‌سازند، همگی از زیبایی‌های بصری آن محسوب می‌شوند؛ مواردی که سالانه توریست‌های پرتعدادی را جذب اورشلیم جدید می‌کنند.

در جریان اتفاقاتی که در سال ۱۹۴۱ برای این منطقه رخ داد و بخش‌هایی از اورشلیم جدید به‌آتش کشیده شد، بازسازی سرزمین موردبحث در اولویت‌های گردانندگانش قرار گرفت. در قرن ۲۰ میلادی یک سری سازه جدید به‌سایر بناهای دیدنی این منطقه اضافه شدند. امروزه منطقه اورشلیم روسیه را با موزه هنر که در آن جا واقع شده می‌شناسیم. زمین‌ها و بناهای اطراف اورشلیم جدید طی جنگ‌ جهانی دوم آسیب دیدند؛ اما مجددا ترمیم شدند. در این مطلب و از طریق تور مجازی می‌توانید به‌ اورشلیم جدید در روسیه سفر کرده و از دیدنی‌های پرتعدادش بازدید کنید.

کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه