برگزاری بزرگترین فستیوال برف و یخ ۲۰۲۱ در چین

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
برگزاری بزرگترین فستیوال برف و یخ ۲۰۲۱ در چین

هر سال در فصل زمستان، شهر هاربین در شمال شرق چین، میزبان فستیوال بی‌نظیر زمستانی است که در آن، شهری از یخ و برف توسط هنرمندان خلق می‌شود.

احتمال اینکه تاکنون با یک مجسمه یخی در مسابقه‌های شهری یا موزه‌ها روبه‌رو شده باشید، بسیار زیاد است؛ اما فستیوال برف و یخ در چین با هر چیزی که تا به امروز دیده‌اید، متفاوت است. سی‌وهفتمین فستیوال سالانه برف و یخ «هاربین» (Harbin Snow and Ice Festival)، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال برگزاری است؛ البته به‌علت مشاهده مبتلایان جدید ویروس کرونا در کشور چین، برگزاری این فستیوال با محدودیت‌های کرونایی انجام می‌شود.

فستیوال زمستانی، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهایی است که هر سال در شهر هاربین در شمال شرق کشور چین در استان «هیلونگ جیانگ» (Heilongjiang) برگزار می‌شود؛ فستیوالی که از سال ۱۹۸۵، مسافران زیادی را از سراسر جهان و کشور چین در ماه دسامبر و ژانویه به این منطقه می‌کشاند.

تماشای فستیوال برف و یخ هاربین در چین

برگزاری به‌موقع و طبق برنامه این فستیوال، نمادی از موفقیت چین در مهار و کنترل نرخ شیوع ویروس کرونا در این کشور است. بسیاری از محدودیت‌ها در سراسر کشور برداشته شده‌اند و شهروندان چینی می‌توانند آزادانه در بین شهرهای چین تردد کنند.

البته با انتشار خبرهایی از شیوع بیماری کرونا در شهرهای نزدیکی چون دالیان و «شنیانگ» (Shenyang) تغییراتی در برنامه‌های برگزاری این فستیوال زمستانی به وجود آمد. در حالی که فستیوال کماکان برقرار است و بازدیدکنندگان می‌توانند برای قدم زدن در این شهر یخی و بازدید از آثار هنری ساخته شده از یخ و برف، بلیط تهیه کنند، رویدادها و نمایش‌ها کنسل شده‌اند. یکی از برنامه‌هایی که به‌علت شیوع دوباره ویروس کرونا در این فستیوال کنسل شد، یک مراسم عروسی گروهی از قبل برنامه‌ریزی شده بود که قرار بود در تاریخ پنجم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی ۱۳۹۹) برگزار شود.

فستیوال زمستانی هاربین

در متن بیانیه‌ای که در صفحه شبکه‌های اجتماعی فستیوال در تاریخ ۲۹ دسامبر (هشت دی ۱۳۹۹) به اشتراک گذاشته شد، چنین آمده است:

همه بازدیدکنندگان باید به اقدامات احتیاطی توجه داشته باشند؛ کدهای بهداشتی خود را هنگام ورود به پارک به مسئولان ارائه دهند؛ به مسئولان فستیوال اجازه دهند تا دمای بدن آن‌ها را اندازه‌گیری کنند و تب آن‌ها را بسنجند؛ ماسک را به‌هیچ‌وجه از صورت خود برندارند و فاصله‌گذاری اجتماعی و ایمن را از دیگران رعایت کنند.

جشن‌های سال نو و نمایش‌های آتش‌بازی نیز کنسل شده‌اند.

مجسمه‌های یخی در جشنواره یخ و برف هاربین

مجسمه‌های یخی در جشنواره یخ و برف هاربین در استان هیلونگ جیانگ در شمال شرقی چین در تاریخ پنجم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی ۱۳۹۹) 

کدهای بهداشتی ذکر شده در بیانیه فستیوال به اپلیکیشنی اشاره دارد که همه افراد در چین باید آن را روی تلفن‌های همراه خود داشته باشند. اپلیکیشنی که تایید می‌کند آن‌ها به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نیستند. این اپلیکیشن همچنین برای ردیابی تماس‌های احتمالی فرد با دیگران، در صورت ابتلا به بیماری استفاده می‌شود. محدودیت‌های سفرهای داخلی از اوایل ماه آوریل سال ۲۰۲۰ (اواسط فروردین ۱۳۹۹) در برخی از استان‌های کشور چین برداشته شدند.

فستیوال زمستانی هاربین، بزرگ‌ترین فستیوال از نوع خود در جهان است. هر سال، کارگران قطعه‌های بزرگ یخ را از رودخانه «سونگ هوا» (Songhua) به منطقه برگزاری فستیوال منتقل می‌کنند تا هنرمندان، آثار هنری مبتکرانه‌ای را با استفاده از آن‌ها خلق کنند. در نتیجه، شهری جادویی از مجسمه‌های یخی در ابعاد واقعی خلق می‌شود که با تماشای آن، حیرت‌زده خواهید شد. علاوه بر تماشای مجسمه‌ها، امکان اسکی، اسکیت روی یخ، بازی فوتبال روی یخ و حتی دوچرخه سواری نیز وجود دارد. آثار هنری به نمایش گذاشته در این فستیوال، سال به سال بهتر می‌شوند و سال ۲۰۲۱ با وجود آثار برجسته‌ای چون «قصر کریستال»، یک کافه یخی واقعی با مساحت ۲۰٫۵ متر مربع و ساخت مدل اولین ناو هواپیمابر چین از برف در مقیاس واقعی، سالی مملو از شگفتی برای بازدیدکنندگان است.

برگزاری فستیوال برف و یخ 2021 در چین

پکن و شهر برفی شمالی «ژانگ جیاکو» (Zhangjiakou) به‌صورت هم‌زمان، میزبان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲، خواهند بود و همین امر سبب می‌شود که پایتخت چین، اولین شهری در جهان باشد که میزبانی بازی‌های زمستانی و همچنین تابستانی را بر عهده دارد. فستیوال زمستانی هاربین در واقع، یکی از برنامه‌های دولت برای تقویت گردشگری زمستانی در این کشور است. هزینه بلیط این فستیوال که از تاریخ پنج ژانویه (۱۶ دی ۱۳۹۹) تا ۲۵ فوریه (هفت اسفند ۱۳۹۹) برگزار می‌شود، ۴۵ دلار است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه