پاریس در پی تبدیل شانزلیزه به یک باغ شهری استثنایی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند جمعه، ۲۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
پاریس در پی تبدیل شانزلیزه به یک باغ شهری استثنایی

مقامات شهر پاریس با هدف افزایش فضای سبز این شهر تا پیش از المپیک ۲۰۲۴ و همچنین برداشتن یک گام برای خنثی‌سازی کربن در پایتخت فرانسه، طرح نوسازی خیابان شانزلیزه را آغاز کردند.

پروژه بازسازی کامل خیابان تاریخی شانزلیزه در پاریس، یکی از چندین پروژه‌ای است که برای افزایش فضای سبز شهر پیش از المپیک ۲۰۲۴ پاریس کلید خورده است. این خیابان مشهور که یکی از محورهای پرتردد شهر و از جاهای دیدنی پاریس محسوب می‌شود، با اختصاص یافتن فضای سبز بیشتر برای رفت‌و‌آمد عابران پیاده، دچار تغییرات اساسی خواهد شد. پروژه بازسازی شانزلیزه که این خیابان دو کیلومتری را به فضای سبزی دوست‌داشتنی تبدیل می‌کند، هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون یورو در بر خواهد داشت.

روز دهم ژانویه، «آنه هیدالگو»، شهردار پاریس در مصاحبه‌ای اعلام کرد:

خیابان شانزلیزه که قدمت آن به قرن هفدهم باز می‌گردد، به یک باغ شهری استثنایی تبدیل خواهد شد که حدفاصل طاق پیروزی و میدان کنکورد را پوشش می‌دهد. طی این بازسازی که توسط موسسه معماری «PCA-Stream »انجام می‌شود، مسیر تردد خودروها محدودتر خواهد شد و محل عبور و مرور عابران پیاده گسترش پیدا خواهد کرد. توسعه فضای سبز جدید در این محدوده نیز برای بهبود کیفیت هوا در دستور کار قرار دارد.

نمایی از غروب آفتاب و طاق پیروزی

طبق اعلام موسسه PCA، هدف اصلی بازسازی شانزلیزه کاهش عوامل مخربی چون ترافیک، سروصدا و آلودگی هوا است. در نتیجه این بازسازی تعداد وسایل نقلیه عبوری در منطقه به نصف کاهش پیدا می‌کند و شرایط برای قدم زدن و گشت‌‌وگذار شهروندان مهیا می‌شود. همچنین اماکنی برای صرف غذا و نوشیدنی، فضای بازی کودکان، محل‌ استراحت خانواده‌ها و سایر امکانات رفاهی نیز در این باغ تعبیه خواهد شد.

پیشنهاد بازسازی محدوده خیابان شانزلیزه مدت‌ها پیش مطرح شد. سازمانی موسوم به «کمیته شانزلیزه» که متشکل از رهبران محلی اصناف است، مقدمات این طرح را از سال ۲۰۱۸ کلید زد. اولین مرحله از پروژه خیابان شانزلیزه که نوسازی محدوده میدان کنکورد در منتهی‌الیه شرقی این خیابان را شامل می‌شود، اواخر سال ۲۰۲۳، یعنی پیش از آغاز بازی‌های المپیک تابستانی پاریس به پایان می‌رسد. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که پایان بازسازی تمام محدوده خیابان شانزلیزه، سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد بود.

هیدالگو در همین رابطه اذعان داشت:

پروژه نوسازی خیابان شانزلیزه یکی از چندین پروژه مهم شهر پاریس به‌منظور افرایش فضای سبز است که به هدف خنثی‌سازی کربن در پایتخت فرانسه تا سال ۲۰۵۰ کمک می‌کند

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه