خسارت ۱۱۸ هزار میلیارد ریالی گردشگری ناشی از ویروس کرونا

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند پنجشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۰
خسارت ۱۱۸ هزار میلیارد ریالی گردشگری ناشی از ویروس کرونا

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خسارت صنعت گردشگری ناشی از شیوع کرونا را تا پایان تیرماه، ۱۱۸ هزار و ۲۹۸ میلیارد برآورد کرد.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگویی از خسارت هنگفت به صنعت گردشگری کشور به‌دلیل پاندمی ویروس کرونا در آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم خبر داد. وی در این رابطه تصریح کرد:

آمار نشانگر این موضوع است که شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون خسارت‌های زیادی را به کسب وکارهای حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی وارد کرده است. جمع کل خسارت ناشی از کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی ۱۱۸ هزار و ۲۹۸ میلیارد ریال برآورد شده است.

مونسان در خصوص بیشترین و کمترین خسارت وارد شده به صنعت گردشگری با توجه به تفکیک هر استان، اذعان داشت:

بیشترین برآورد خسارت مربوط به خراسان رضوی با ۱۸۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال است و کمترین برآورد خسارت هم به استان خوزستان با ۲۴۲ میلیارد ریال تعلق دارد.

مونسان با یادآوری این موضوع که در ایران، کرونا ویروس بلافاصله پس از ماه‌هایی پرتنش در عرصه منطقه‌ای شیوع یافته و مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر و تحریم‌های بین‌المللی نیز آسیب‌های ناشی از این پاندمی را افزوده‌اند، اظهار کرد:

لازم است تا سیاست‌‌های حمایتی از کسب وکار‌ها در دستور کار قرار گیرد. در شرایطی که دولت با تنگنای مالی مواجه بوده و علاوه بر کاهش درآمد‌های ناشی از تحریم و کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، با افزایش هزینه‌‌های بهداشتی و درمانی ناشی از کرونا نیز رو‌به‌رو است، منابع برای سیاست‌های حمایتی بشدت محدود است. از این‌رو، بسیار مهم است که سیاست‌‌های حمایتی بهینه اتخاذ شود؛ زیرا کسب و کارهای گردشگری خسارت های بسیاری را در سراسر کشور متحمل شده‌اند که آمار از رقم بالای خسارت ها در تأسیسات گردشگری، صنایع دستی و راهنمایان خبر می‌دهد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به بیکار شدن ۱۳ هزار راهنمای گردشگری در کشور و تعلیق فعایت ۹۵ درصد از مراکز قامتی مشهد، گفت:

وام ۱۲ درصدی طی نشست‌ها و با مکاتبات انجام شده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های متولی هماهنگ شد و ۱۶ میلیون تومان تسهیلات برای کسب وکارهای گردشگری آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شد که با توجه به کمبود اعتبارات در نظر گرفته شده و مکاتبه با رئیس محترم جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری و همچنین معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری اعتبارات اعطایی تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. قرارشد این اعتبار برای تمامی کسب‌وکارهای گردشگری ثبت‌نام شده در سامانه و طی لیست اسامی که توسط این وزارت ارسال و تأیید شده است، تخصیص و در نظر گرفته شود.

علی‌اصغر مونسان همچنین با تاکید بر این که هیچ زمان مشخصی برای پایان شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان وجود ندارد، خاطرنشان کرد:

صنعت گردشگری ایران از شیوع کرونا در سطح کشور لطمات بسیاری دیده است. از ابتدای شیوع کرونا که تقریباً همزمان با آغاز سال ۹۹ بود، خسارت های زیادی به شرکت‌های گردشگری ایرانی از جمله برگزارکنندگان تورها، شرکت‌های هواپیمایی و همه شرکت‌های فعال در این حوزه وارد شد. با توجه به اینکه هنوز ۲۵ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و هنوز آمار مبتلایان با وجود هشدارهای دولت و مراکز بهداشتی سه رقمی است، نمی‌توان نظر دقیقی در خصوص عادی‌سازی سفرهای گردشگری بیان کرد؛ اما با تمامی مشکلات به وجود آمده این وزارت با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی مبنی بر رعایت مسائل بهداشتی وپروتکل‌های ابلاغی وبراساس در خواست اکثر تأسیسات گردشگری مبنی بر عادی‌سازی سفر تلاش می‌کند تا با استفاده از تمامی توان، شرایط مطمئنی را برای بهبود اوضاع بیابد. و به محض ضعیف شدن ویروس، سیاست‌های خاصی را درخصوص حمایت و از سرگیری فعالیت‌های بخش‌های گردشگری خصوصی تحت پوشش اعمال کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه