طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با پرتقال

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با پرتقال

پرتقال، منبع غنی ویتامین C و یکی از لذیذترین میوه‌های زمستانی است که می‌توان با آن، انواع دسر، کیک، سالاد و غذا را طبخ کرد.

پرتقال، میوه‌ای نارنجی از خانواده مرکبات است که ارتفاع درخت همیشه سبز و پربرگ آن به ۱۰ متر هم می‌رسد. خاستگاه این میوه به احتمال زیاد به جنوب شرقی آسیا (هند‌ و چین) برمی‌گردد. پرتقال، یک میوه پیوندی است که در دوران باستان با پیوند نارنگی و دارابی پرورش داده شد. نوع ایرانی پرتقال (orange persane) با طعمی تلخ در قرن یازدهم توسط ایتالیایی‌ها در جنوب اروپا کشت شد. پس از آن در قرن ۱۵ میلادی، نوع شیرین پرتقال توسط تاجران کشور پرتغال از هندوستان به اروپا وارد شد و جای نسخه تلخ پرتقال را گرفت. درست به همین علت است که در بسیاری از زبان‌های دنیا از جمله یونانی، ترکی، ایرانی، عربی، بلغاری، گرجی و جنوب ایتالیا کماکان، واژه میوه «پرتقال» با کشور «پرتغال» تشابه اسمی دارد.  

پرتقال، انواع مختلف شیرین و ترش و همچنین زرد رنگ یا قرمز دارد و یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های مورد استفاده بشر است. برخی از تاریخ‌دانان قدمت این میوه را به ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. پرتقال سرشار از ویتامین‌های B و C و همچنین دارای آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و مس است.

از فواید این میوه خوشمزه می‌توان به جلوگیری از سرطان، کاهش کلسترول خون، ضد عفونت‌های میکروبی، مقوی معده و ضد گاز معده، ضد اسپاسم و آرام بخش، کاهش درد، درمان سرماخوردگی و تصفیه خون اشاره کرد. به همین منظور کجارو قصد دارد شما را با انواع خوردنی‌های لذیذی که می‌توان با پرتقال درست کرد، آشنا کند تا این میوه را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید و به آن فقط به عنوان یک میوه نگاه نکنید. پرتقال، یک میوه زمستانی بسیار لذیذ است که می‌توان با آن طعم‌های فوق‌العاده‌ای از جمله یک سالاد میوه تازه یا یک کیک معطر «پولنتا» (polenta) را خلق کرد.

انواع خوردنی جدید با پرتقال:

۱. مارمالاد پرتقال

مارمالاد پرتقال

پرتقال، منبع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است و به هین علت شما را در برابر افسردگی‌های زمستانی محافظت می‌کند. عکس از «هلن کت کارت» (Helen Cathcart)

مارمالاد پرتقال، با ظاهری دلربا و طعمی بی‌نهایت خوشمزه بر روی تست خمیر ترش به همراه کره، گزینه فوق‌العاده‌ای برای صبحانه به شمار می‌آید. برای تهیه این مارمالاد بهتر است از یک دماسنج قنادی استفاده کنید (sugar thermometer) تا دمای تهیه مارمالاد تحت کنترل باشد.

مواد لازم:

پرتقال، آب، شکر قنادی سفید و آب لیموی تازه.

طرز تهیه:

در ابتدا شیشه‌های مارمالاد خود را استریل کنید و آن‌ها را کنار بگذارید. پرتقال‌ها را بشویید و یک بشقاب را در فریزر قرار دهید. سپس پرتقال‌های درسته را به همراه مقدار مناسبی آب در یک قابلمه بزرگ با یک درب نیمه بسته بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا آب به آرامی به جوش بیاید.

پرتقال‌ها را برای ۲ ساعت در آب بپزید تا کاملا نرم شوند. سپس آن‌ها را از روی گاز بردارید و اجازه دهید تا خنک شوند. در این زمان، آبی که در قابلمه مانده باید به نصف مقدار اولیه تقلیل پیدا کرده باشد. پرتقال‌ها را از وسط نصف کنید و گوشت آن‌ها را دربیاورید و روی یک صافی فشار دهید. گوشت پرتقال را به آبی که از آن‌ها گرفته‌اید اضافه کنید.

گوشت و آب پرتقال را به همراه شکر و آب لیموی تازه دوباره در قابلمه بریزید و حرارت دهید تا شکر حل شود. در همین حین، پوست پرتقال را خرد کنید و در قابلمه بریزید. شعله گاز را زیاد کنید تا دمای مارمالاد به ۱۰۴٫۵ درجه سانتی‌گراد یا ۲۲۰٫۱ درجه قارنهایت برسد. مارمالاد را یک یا دو بار هم بزنید،؛ زیرا هم زدن بیشتر، دما را کاهش می‌دهد.

کمی از مارمالاد را در بشقاب سردی بریزید که پیش‌تر در فریزر گذاشته بودید و آن را فشار دهید تا ببینید که آیا له می‌شود یا خیر. اگر این اتفاق نیفتاد، مارمارلاد را با کمی آب لیموی بیشتر روی حرارت قرار دهید.

مارمالاد را از روی گاز بردارید و پس از خنک شدن در شیشه‌های استریل شده بریزید. درب شیشه‌ها را محکم ببندید. شما می‌توانید مارمالاد پرتقال را برای ۱۸ ماه در یخچال نگهداری کنید و از طعم آن در صبحانه‌های خود لذت ببرید.

۲. سالاد پرتقال، دارچین و نعنا

 سالاد پرتقال خام، دارچین و نعنا

پرتقال‌های تازه خردشده را با برگ‌های نعنا و کمی پودر دارچین مخلوط کنید تا یک سالاد رنگارنگ و زیبا را خلق کنید

هوس یک سالاد ساده زمستانی لذیذ کرده‌اید؟ کافی است پرتقال‌های تازه خردشده را با برگ‌های نعنا و کمی پودر دارچین مخلوط کنید تا یک سالاد رنگارنگ و زیبا را خلق کنید. این سالاد برای سرو در مهمانی‌های مجلسی بسیار مناسب است و شما می‌توانید به سادگی آن را در خانه درست کنید.

مواد لازم:

پرتقال، شکر، برگ نعنا، پودر دارچین و آب پرتقال.

طرز تهیه:

پوست پرتقال‌ها را بگیرید و آن‌ها را با یک چاقوی تیز به شکل حلقه‌های با ضخامت یک سانتی‌متر برش بزنید. پرتقال‌ها را در ظر ف سرو بریزید و روی آن‌ها شکر بپاشید. سپس برگ‌های نعنا را با دستانتان خرد کنید و روی پرتقال‌ها بریزید. در نهایت، پودر دارچین و کمی آب پرتقال به سالاد اضافه کنید و این دسر لذیذ را به سر میز بیاورید.

۳. گوشت اردک با سس پرتقال

گوشت اردک با سس پرتقال

یک سس میوه‌ای و خوشمزه آسیایی. عکس از هلت کت کارت

پرتقال، ترکیبی بی‌نظیر با گوشت اردک می‌سازد؛ زیرا اسید این میوه خوشمزه، هضم گوشت را آسان می‌کند. سس پرتقال (orange broth) با عطر و بوی فوق‌العاده دلچسب و ترکیب با سس سویا و سرکه قرمز، یک طعم متمایز اومامی آسیایی دارد و شما را به محض مزه کردن، متحیر خواهد کرد.

مواد لازم:

روغن سبزیجات، ران اردک، هویج، پیاز، ساقه کرفس، تره فرنگی، پرتقال پوست کنده و چهار قاچ شده، سیر له شده، بادیان ختایی، فلفل سفید، دانه رازیانه، تخم گشنیز، میوه ارس یا تخم زیره یا رزماری، آویشن تازه، برگ بو، فلفل قرمز چیلی خردشده، سس هویسین چینی (hoisin sauce) تیره، سس سویا، سس چیلی شیرین، سرکه قرمز، آب مرغ قهوه‌ای و آب گوشت. برای سالاد نیز به روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه، سرکه سفید، تربچه، خیار، پیازچه و کاهوی «بیبی جم» نیاز دارید.

سس هویسین چینی را به راحتی می‌توان در خانه با سویا، شکر یا عسل، سرکه سفید، پودر سیر، سس تند فلفل چیلی قرمز و دانه رازیانه، فلفل سیاه، بادیان ختایی، میخک و دارچین درست کرد.

طرز تهیه:

اردک را در یک قابلمه گود با روغن سبزیجات روی حرارت متوسط گاز برای ۱۰ دقیقه سرخ کنید تا چربی اردک آب شود و رنگ آن طلایی شود. سپس آن را کنار بگذارید. در همان قابلمه، هویج، پیاز، کرفس، تره فرنگی، پرتقال و سیر را برای ۱۰ دقیقه سرخ کنید تا کاراملی شوند.

بادیان ختایی، فلفل سفید، دانه رازیانه، تخم گشنیز، میوه ارس یا تخم زیره یا رزماری، آویشن تازه، برگ بو، فلفل قرمز چیلی را در قابلمه بریزید و مواد را خوب با هم بزنید تا طعم تمام ادویه‌ها به خورد پرتقال و سبزیجات برود. سرکه قرمز، سس سویا، سس هویسین و سس شیرین چیلی را به مواد داخل قابلمه بیفزایید و شعله گاز را کم کنید تا سبزیجات و دیگر مواد در یک سس تیره غلیظ بپزند.

آب مرغ و گوشت را در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. مواد را برای ۵ دقیقه دیگر بپزید. سپس ران‌های اردک را در قابلمه بریزید. درب قابلمه را بگذارید و گوشت اردک را روی شعله ملایم گاز یا در فر گرم شده در دمای ۱۲۵ درجه سانتی‌گراد یا ۲۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۹۰ دقیقه بپزید.

در همین حین، روغن و سرکه سفید را مخلوط کنید و به آن‌ها نمک و فلفل بزنید. سپس این سس را روی دیگر مواد سالاد بریزید. گوشت اردک پس از پختن باید به آسانی از استخوان جدا شود. سس پرتقال خود را بچشید و اگر نیاز بود به آن کمی پوست پرتقال اضافه کنید. سس پرتقال را از یک صافی عبور دهید تا تمام سبزیجات جدا شوند.

پوست ران‌های اردک و استخوان آن‌ها را جدا کنید. برای خلق یک طعم آسیایی، کمی دانه کنجد و گشنیز خردشده تازه را به گوشت اضافه کنید. گوشت اردک را در وسط ظرف سرو قرار دهید و سالاد تازه خود را به‌علاوه سس پرتقال روی آن بریزید. نوش جان!

۴. کیک پرتقال، گل سرخ و پولنتا

 کیک پرتقال، گل سرخ و پولنتا

پس از پخت کیک، گلبرگ‌های گل سرخ و پوست پرتقال روی آن ریخته می‌شود و کیک را در طول شب در یخچال می‌گذارند تا آماده شود. عکس از هلن کت کارت

کیک پرتقال، گل سرخ و پولنتا با ظاهری بی‌نهایت زیبا، درست مانند یک باغ بهاری در سرمای زمستان است

کیک پرتقال، گل سرخ و پولنتا با ظاهری بی‌نهایت زیبا و طعمی دوست‌داشتنی، درست مانند یک باغ بهاری در سرمای زمستان است. پرتقال و پولنتا در کنار بادام‌های آسیاب شده، این کیک را تبدیل به کیکی ویژه و منحصربه‌فرد می‌کنند که بدون شک عاشق آن خواهید شد.

مواد لازم:

کیک با کره، شکر سفید، شکر خام یا تصفیه نشده، تخم مرغ هم‌زده، بادام آسیاب شده، پولنتا (آرد ذرت)، آب و پوست پرتقال، گلبرگ گل رز یا سرخ و بکینگ پودر درست می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده لایه رویی کیک نیز شکر سفید، آب پرتقال، گلبرگ گل رز یا سرخ و پوست پرتقال هستند. برای سرو به خامه ترش، گلاب و برگ‌های تازه نعنا نیاز دارید.

طرز تهیه:

کره، شکر سفید و شکر خام را در یک غذاساز یا با یک قاشق چوبی میکس کنید تا نرم و یک‌دست شوند. در همین حین، تخم مرغ‌های هم‌زده را کم کم به این مواد اضافه کنید. بادام‌های آسیاب شده و آرد ذرت را نیز در غذاساز بریزید و خوب مخلوط کنید تا یک خمیر نرم و یک‌دست حاصل شود.

فر را در دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۲۵ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. پوست و آب پرتقال، گلبرگ‌های گل سرخ و بکینگ پودر را به خمیر اضافه کنید و برای یک بار دیگر میکس کنید. خمیر را در قالب مخصوص کیک بریزید و آن را برای ۵۵ دقیقه در فر بپزید.

در حین پخت کیک، به سراغ آماده‌سازی لایه رویی بروید. شکر سفید و آب پرتقال را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس آن‌ها را برای ۳ تا ۵ دقیقه بپزید تا یک شربت رقیق به دست بیاید. پس از پخت کیک با یک خلال دندان، ۱۵ تا ۲۰ حفره در سطج آن ایجاد کنید و شربت داغ را روی آن بریزید. کیک را تکان دهید تا این شربت به صورت مساوی در آن پخش شود. پوست پرتقال و گلبرگ‌های باقیمانده گل سرخ را روی کیک بریزید و آن را برای یک شب در یخچال قرار دهید.

کیک لذیذ خود را با مخلوط گلاب، خامه ترش و برگ‌های نعنای خردشده سرو کنید.

۵. فیله گوساله و پرتقال خونی

فیله گاو و پرتقال خونی

عطر و بوی ترکیب انواع ادویه‌جات و سبزیجات معطر با فیله گوشت گاو (beef tenderloin) در حین برشته شدن، هوش را از سر شما خواهد برد. سرو کردن این غذا همراه با پرتقال‌های خونی، خوراک شما را به سطحی غیرقابل تصور ارتقا می‌دهد. گوشت فیله گوساله بخشی از گوشت کمر گاو و بخشی از عضله شکمی و در راستای مهره‌های ستون فقرات و نزدیک به قلوه‌های گاو است.

مواد لازم:

فیله گوشت گوساله و پرتقال خونی. برای چاشنی ماریناد گوشت نیز به روغن زیتون و آب پرتقال خونی نیاز دارید. ادویه‌جات لازم برای این غذا، آویشن، پودر زیره سبز، پودر سیر، نمک، فلفل سیاه و پونه کوهی هستند.

طرز تهیه:

در ابتدا چاشنی ماریناد را درست کنید. برای این کار، روغن زیتون را با آب پرتقال خونی مخلوط کنید و آن را روی گوشت فیله گاو خود بریزید و ماساژ دهید تا کاملا به خورد گوشت برود. روی گوشت آغشته شده به چاشنی را بپوشانید و آن را برای حداقل ۳۰ دقیقه یا ترجیحا چند ساعت در یخچال قرار دهید.

فر را در دمای ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۷۵ درجه فارنهایت یا بیشترین دمای ممکن روشن کنید تا گرم شود. در یک کاسه کوچک، تمام ادویه‌جات را با هم مخلوط کنید. گوشت را از یخچال دربیاورید و روی یک سینی مخصوص فر قرار دهید. سپس مخلوط ادویه‌جات را روی آن بریزید. گوشت را برای ۲۵ دقیقه در فر بپزید تا سطح آن به رنگ قهوه‌ای دربیاید.

پوست پرتقال‌های خونی را بگیرید و آن‌ها را در کنار فیله گاو برشته سرو کنید.

۶. کلوچه‌های پرتقال و گندم سیاه

کلوچه‌ های پرتقال و گندم سیاه

ترکیب تازگی پرتقال در کنار گندم سیاه، یکی از مغذی‌ترین غله‌های موجود، کلوچه‌هایی خوش‌طعم و لذیذ را خلق می‌کند که گذر از آن‌ها به هیچ‌وجه ممکن نیست. بچه ها عاشق این کلوچه‌ها می‌شوند و شما می‌توانید از آن‌ها برای صبحانه، میان وعده یا خوراکی مدرسه استفاده کنید. خمیر آسان این کلوچه‌ها نیاز به استراحت یا ورز دادن ندارد و به همین علت به سرعت آماده می‌شود.

مواد لازم:

کره، گندم سیاه یا چاودار، شکر قنادی، تخم مرغ هم‌زده، آرد ساده، بکینگ پودر، پوست پرتقال رنده شده و نمک.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. کره را آب کنید و با گندم سیاه در در یک کاسه مخلوط کنید. شکر و تخم مرغ را نیز به کره و آرد بیفزایید. در یک کاسه دیگر، آرد، بکینگ پودر، پوست پرتقال و نمک را مخلوط کنید. سپس آن‌ها را به مخلوط گندم بیفزایید.

با استفاده از قاشق، خمیر را به شکل کلوچه در یک سینی مخصوص فر بریزید. سپس کلوچه‌ها را برای ۱۰ دقیقه در فر بپزید. پس از پخت به کلوچه‌ها اجازه دهید تا خنک شوند، سپس آن‌ها را در ظرف سرو بکشید. شما می‌توانید این کلوچه‌ها را برای ۳ هفته در شیشه‌های دربسته نگهداری کنید.

۷. ماهی بریل خام با روغن کلزا، پرتقال و ترخون

 ماهی بریل خام با روغن کلزا، پرتقال و ترخون

پرتقال و ترخون، یک ترکیب فوق‌العاده با ماهی خام هستند. برای درست کردن این غذا از ماهی تازه و با کیفیت و تیزترین چاقوی خود استفاده کنید. قبل از طبخ این غذا، ماهی را برای یک شب در فریزر قرار دهید.

مواد لازم:

ماهی بریل یا هر ماهی مورد علاقه دیگر، پرتقال، برگ ترخون، روغن کلزا و نمک.

طرز تهیه:

پوست ماهی بریل را بگیرید و آن را فیله کنید. سپس آن را برای یک شب در فریزر قرار دهید. فیله ماهی را از فریزر دربیاورید و اجازه دهید تا کمی در دمای محیط یخ‌زدایی شود. سپس آن را به قطعات بسیار نازک برش بزنید. برش‌های نازک ماهی را در ظرف سرو بچینید و به آن‌ها نمک بزنید.

پوست پرتقال‌ها و غشای داخلی آن‌ها را بگیرید و گوشت آن‌ها را به تکه‎های کوچک برش بزنید. برگ‌های ترخون و تکه‌های پرتقال را به صورت مساوی در بشقاب‌ها بریزید. چند قطره روغن کلزا روی ماهی بپاشید و آن را با نمک مزه‌دار کنید. بریل خام را در دمای اتاق سرو کنید.

۸. پودینگ فوندانت شکلات با مغز پرتقال تلخ

پودینگ فوندانت شکلات با مغز پرتقال تلخ

پودینگ را با احتیاط دربیاورید. عکس از هلن کت کارت

فوندانت شکلات با مغز پرتقال تلخ با ترکیب طعم شیرین و تلخ، یک دسر بی‌نظیر است

ترکیب طعم شیرین و تلخ بارها در دنیای آشپزی و شیرینی‌پزی آزمایش شده است و فوندانت شکلات با مغز پرتقال تلخ (Chocolate fondants with bitter orange centres)، یکی از بهترین نمونه‌های آن است. شما می‌توانید این پودینگ خوشمزه را به عنوان دسر بعد از شام سرو کنید و از طعم آن در کنار مهمان‌هایتان لذت ببرید.

مواد لازم:

کره بدون نمک، شکلات تلخ ۷۰ درصد، تخم مرغ، زرده تخم مرغ، شکر قنادی، آرد ساده، مارمالاد پرتقال و خامه ترش سرد.

طرز تهیه:

کره را به تکه‌های کوچک برش بزنید و سپس آن‌ها را به همراه شکلات در یک کاسه بر روی یک قابلمه آب جوش به روش بن ماری، آب کنید. مخلوط کره و شکلات آب شده را برای ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا خنک شوند. در همین حین، یک سینی مخصوص فر را در فر به دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید.

قالب‌های مخصوص پودینگ را با روغن چرب کنید. در یک کاسه، تخم مرغ، زرده تخم مرغ و شکر را با همزن برقی برای ۵ دقیقه هم بزنید تا سبک شوند و پف کنند. در نهایت، آرد و کره و شکلات آب شده را در کاسه بریزید و با همزن مخلوط کنید.

مایه شکلاتی را در قالب‌های پودینگ بریزید و آن‌ها را تا نیمه پر کنید. سپس مارمالاد پرتقال را در یک کاسه بریزید و با چاقو خرد کنید. کمی خامه ترش در مارمالاد بریزید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید. در پودینگ یک حفره ایجاد کنید و از مخلوط خامه ترش و مارمالاد در آن بریزید. بقیه قالب را با مایه شکلاتی پر کنید.

پودینگ‌ها را در سینی از قبل گرم شده فر قرار دهید و آن‌ها را برای ۱۲ دقیقه در فر بپزید. آن‌ها را از فر دربیاورید و اجازه دهید تا برای ۵ دقیقه خنک شوند. سپس با یک چاقو دور آن‌ها را از قالب جدا کنید و در ظرف سرو برگردانید. پودینگ را با کمی خامه ترش سرو کنید.

۹. کاسنی پخته با پرتقال

کاسنی پخته با پرتقال

ترکیب طعم تلخ کاسنی آرام‌پز و مزه ترش پرتقال، چاشنی خوشمزه‌ای برای همراهی با ماهی سالمون یا گوشت سفید از جمله مرغ یا گوشت شکار را به وجود می‌آورد.

مواد لازم:

کاسنی تلخ، کره، لیموی تازه، آب پرتقال، شکر، نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه:

با استفاده از چاقو برش‌هایی در کاسنی ایجاد کنید تا راحت‌تر پخته شوند. کاسنی‌ها را همراه با آب سرد در یک قابلمه بریزید. کره، لیمو و نمک را به آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیایند. سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را بگذارید و کاسنی‌ها را برای یک ساعت تا ۹۰ دقیقه بپزید.

کاسنی‌ها و آبی که در آن پخته‌اند را در یک ظرف بکشید، روی آن‌ها را بپوشانید و برای حداقل یک ساعت یا بیشتر کنار بگذارید. آب پرتقال را در یک قابلمه دیگر بریزید و حرارت دهید تا حجم آن به دو سوم کاهش پیدا کند و غلیظ‌تر شود. سپس آن را کنار بگذارید.

۱۰ دقیقه قبل از سرو، کاسنی‌ها را آبکش کنید و آن‌ها را کمی فشار دهید تا آب داخل آن‌ها خارج شود. کمی کره را در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا آب شود. سپس کمی شکر و کاسنی‌ها را در آن بریزید. هر طرف کاسنی‌ها را برای ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا به رنگ قهوه‌ای روشن دربیایند. سپس آب پرتقال غلیظ شده را در آن‌ها بریزید و روی حرارت ملایم گاز، کاسنی‌ها را آنقدر بپزید تا تقریبا تمام آب پرتقال را به خود جذب کنند.

کاسنی‌ها را با نمک و فلفل مزه‌دار کنید و آن‌ها را با اندک آب باقیمانده در قابلمه به سر میز بیاورید.

۱۰. سیب زمینی شیرین و سس پرتقال

سیب زمینی شیرین و سس پرتقال

پرتقال و ادویه‌جات مختلف، طعم کاراملی سیب زمینی شیرین را پررنگ‌تر می‌کنند. شما می‌توانید این غذای لذیذ را به عنوان مخلفات در کنار گوشت گریل شده یا ماهی سرو کنید یا به صورت تنها به همراه خامه ترش و یک سالاد ترد از آن لذت ببرید.

مواد لازم:

سیب زمینی شیرین. برای سس پرتقال به نمک، شکر، پوشت و آب پرتقال، میخک، بادیان ختایی، چوب دارچین، کره و آب نیاز دارید.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۰۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. سپس سیب زمینی‌های شیرین را با پوست برای یک ساعت در فر بپزید. پس از پخت، پوست آن‌ها را بگیرید و به مکعب‌های ۲ سانتیمتری برش بزنید.

تمام مواد لازم برای سس را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. سس را مرتب هم بزنید تا شکر کامل حل شود. پس از غلیظ شدن سس، گاز را خاموش کنید و آن را از یک صافی عبور دهید تا ادویه‌جات از آن جدا شوند. سپس سیب زمینی‌های شیرین پخته را در سس بریزید و آن‌ها را برای چند دقیقه در سس گرم کنید. نوش جان!

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه