۱۲ غذای جدید با سیب زمینی و طرز تهیه آن

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
۱۲ غذای جدید با سیب زمینی و طرز تهیه آن

سیب‌زمینی، یکی از مهم‌ترین مواد اولیه غذایی در جهان است که می‌توان با آن انواع غذا، خوراک، سالاد و کیک را درست کرد.

سیب‌زمینی، چهارمین محصول کشاورزی مهم در جهان پس از ذرت، گندم و برنج است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نزدیک به ۴۰۰۰ نوع سیب‌زمینی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص کشاورزی یا آشپزی هستند. تحقیقات نشان داده است که خاستگاه تمام انواع امروزی سیب‌زمینی به یک گیاه واحد برمی‌گردد که بیش از ۷۰۰۰ سال قبل در پرو کشت می‌شده است.

سیب‌زمینی در سال ۱۵۷۰ توسط فاتحان اسپانیایی از آمریکای جنوبی به اسپانیا منتقل شد و کشت آن در سراسر اروپا رواج پیدا کرد. سیب‌زمینی بعدها توسط مستعمره‌نشین‌های بریتانیایی به آمریکای شمالی منتقل شد. داستان سفر این گیاه مهم به ایران نیز از این قرار است که جان ملکم در اواسط پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار، سیب‌زمینی را به ایران آورد و به همین علت، در ابتدا به آن «آلوی مَلکَم» می‌گفتند. سیب‌زمینی اولین بار در روستای پشند استان البرز کاشته شد و از همین روی، سیب‌زمینی پشندی در ایران مشهور است.

سیب‌زمینی به‌ندرت به‌صورت خام خورده می‌شود؛ زیرا نشاسته سیب‌زمینی خام توسط معده انسان هضم نمی‌شود. این گیاه در انواع سالادها، غذاها و حتی دسرها به کار می‌رود و کجارو امروز قصد دارد طرز تهیه برخی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی که می‌توان با سیب‌زمینی طبخ کرد را به شما آموزش دهد.

سیب‌زمینی منبع ویتامین B۶ و ویتامین C، کربوهیدرات، فیبر و پتاسیم است. از خواص این ماده غذایی می‌توان به کاهش فشار خون، محافظت از قلب، درمان التهاب و بیماری‌های ناشی از سرطان و روماتیسم، کمک به ارتباط اعصاب و ماهیچه‌ها، بهبود سلامت مغز، بهبود حافظه در آلزایمر، درمان افسردگی، بهبود هضم و گوارش، تقویت ایمنی بدن و جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد. سیب‌زمینی و هم خانواده شیرین آن، شاید جذاب‌ترین ماده غذایی برای آشپزی نباشند؛ اما شما می‌توانید با آن‌ها انواع برگرهای گیاهی هندی، خوراک، پوره و حتی یک کیک میوه‌ای را درست کنید.

انواع غذای جدید با سیب‌زمینی:

۱. چیپس و سس قهوه‌ای

چیپس و سس قهوه ‌ای

چیپس و سس قهوه‌ای (Chips 'n' gravy)، غذایی متشکل از سیب‌زمینی، پنیر و سس قهوه‌ای است که خاستگاه آن به اقوام «منکس‌ها» (Manx) در جزیره من در اروپای شمالی برمی‌گردد. «پوتین» (Poutine)، غذای محبوب کانادایی نیز شباهت زیادی به این غذا دارد و شما می‌توانید طرز تهیه آن را در مجموعه آشپزی ملل کجارو مشاهده کنید.

در این مقاله ما قصد داریم طرز تهیه نسخه مدرن چیپس و سس قهوه‌ای را به شما آموزش دهیم که با افزودن ترشی خردل «پیکالیلی» (piccalilli) درست می‌شود و طعم و مزه‌ای منحصربه‌فرد دارد.

مواد لازم:

سیب‌زمینی و روغن سبزیجات. برای سس قهوه‌ای نیز به کره، پیاز نگینی خردشده، هویج، گل کلم، شکر، آب سبزیجات، سرکه قرمز، آرد ذرت، نمک، فلفل سیاه، «مارمایت» (Marmite) یا عصاره مخمر و خردل.

طرز تهیه:

پوست سیب‌زمینی‌ها را بگیرید و آن‌ها را به‌صورت چیپسی خرد کنید. سپس آن‌ها را برای چند ساعت یا یک شب در آب سرد بریزید تا تردی آن‌ها افزایش پیدا کند. یک سوم یک قابلمه گود را با روغن آفتابگردان پر کنید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. چیپس‌ها را از آب دربیاورید و روی یک حوله یا دستمال پهن کنید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود.

چیپس‌ها را با احتیاط در روغن داغ بیندازید و آن‌ها را برای ۱۰ دقیقه سرخ کنید تا بپزند و طلایی شوند. سپس آن‌ها را روی یک دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی پهن کنید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. چیپس‌ها را تا آماده شدن سس قهوه‌ای گرم نگه دارید.

کره را در یک قابلمه آب کنید، سپس سبزیجات و شکر را در آن بریزید و کمی تفت دهید تا قهوه‌ای شوند. در ادامه، آب سبزیجات و سرکه قرمز را در قابلمه بریزید و آن‌ها را بپزید تا سبزیجات ترد شوند. سپس آرد ذرت را با کمی آب مخلوط کنید و به سس بیفزایید تا غلیظ شود. کار خود را با افزودن خردل و عصاره مارمایت به اتمام برسانید. سس را مزه کنید و در صورت نیاز به آن‌ها نمک و فلفل بزنید. روی چیپس‌ها نمک بپاشید و آن‌ها را با سس سرو کنید.

۲. «تارتیفلت»

تارتیفلت

تارتیفلت با مواد غذایی ساده‌ای درست می‌شود و قطعا شما را عاشق خود خواهد کرد

خاستگاه غذای «تارتیفلت» (Tartiflette) به منطقه ساوی در کوه آلپ برمی‌گردد. این غذا با سیب‌زمینی، پنیر «ریبولشن» (Reblochon)، دنبه، خامه ترش و پیاز درست می‌شود. تارتیفلت به احتمال زیاد از کلمه «تارتیفلا» (tartiflâ) در زبان آرپیتنای به‌معنای سیب‌زمینی گرفته شده است.

نسخه مدرن این غذا از روی غذایی به نام «پلا» یا گراتن سیب‌زمینی و پیاز درست شده است. این غذا بعدها در دهه ۱۹۸۰ با افزودن پنیر ریبولشن مشهور شد. البته باید بدانید که اولین طرز تهیه تارتیفلت در سال ۱۷۰۵ در یک کتاب آشپزی دیده شده است. منطقه ساوی در آن تاریخ تحت حکومت امپراتوری مقدس روم بود و زودتر از فرانسه به بذر سیب‌زمینی دسترسی پیدا کرد.

فرانسه زمانی با تارتیفلت آشنا شد که در این غذا در رستوران‌های پایگاه‌های اسکی به مردم عرضه شد. این غذای خوشمزه و بی‌نهایت وسوسه‌کننده با مواد غذایی ساده‌ای درست می‌شود و قطعا شما را عاشق خود خواهد کرد.

مواد لازم:

سیب‌زمینی پوست کنده، بیکن گوشت، خامه ترش، نمک و پنیر ریبولشن یا چدار.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. در همین حین، آب را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت زیاد گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس نمک و سیب‌زمینی‌ها را در قابلمه آب جوش بریزید. سیب‌زمینی‌ها را برای ۸ دقیقه بجوشانید تا نرم شوند. سپس آن‌ها را کنار بگذارید تا خنک شوند.

بیکن گوشت را برای ۳ تا ۴ دقیقه روی حرارت متوسط گاز سرخ کنید تا طلایی و قهوه‌ای شوند. سپس آن‌ها را از روی حرارت بردارید. سیب‌زمینی‌های پخته را به قطعات بزرگ برش بزنید و در کف یک قالب مخصوص فر بچینید. بیکن گوشت را روی آن‌ها بچینید و دوباره روی بیکن‌ها سیب‌زمینی بریزید. خامه ترش را روی تارتیفلت بریزید و خوب پخش کنید. در آخر هم پنیر چدار را روی غذا بریزید.

قالب را برای ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا پنیر آب شود. پس از پخت، تارتیفلت را به‌مدت ۵ دقیقه گریل کنید تا لایه پنیری شما برشته‌تر شود. نوش جان!

۳. «باتاتا وادا پاو» یا برگر سیب‌زمینی هندی

برگر سیب‌ زمینی هندی

برگر وادا پاو، یک غذای سریع غذای گیاهی است که خاستگاه آن به ایالت ماهاراشترا در هند برمی‌گردد. این برگر از پوره سیب‌زمینی سرخ شده در آرد نخود تشکیل شده و در نان‌های گرد و غالبا با چاشنی چاتنی و تمبر هندی سرو می‌شود.

گفته می‌شود که وادا پاو در سال ۱۹۶۶ توسط یک فرد ساکن بمبئی به نام «اشتوک وایدیا» ابداع شده ‌است. وایدیا اولین جایگاه فروش وادا پاو را رو‌به‌روی ایستگاه قطار دادار تاسیس کرد، مکانی که هزاران کارمند روزانه از آن عبور می‌کردند تا به سر کار خود در کارخانه‌های نساجی حومه شهر بروند و به‌دنبال غذاهایی ارزان و سریع بودند.

برگر سیب‌زمینی هندی یا «باتاتا وادا پاو» (Batata vada pav)، یک غذای خیابانی بسیار لذیذ و فوق‌العاده است که هرروز، بیش از ۲۰۰ هزار تای آن‌ها در شهر بمبئی به فروش می‌رسد.

مواد لازم:

کره، دانه خردل، برگ کاری، زنجبیل رنده شده، پیاز خردشده، فلفل سبز چیلی خردشده، سیب‌زمینی پخته و پوره شده، نمک، زردچوبه، فلفل قرمز چیلی، ادویه چات ماسالا و روغن سبزیجات برای سرخ کردن. خمیر با آرد نخود، زردچوبه، فلفل قرمز چیلی و نمک درست می‌شود. برای سرو نیز به نان همبرگری، کره، چاتنی گشنیز، نعنای سبز و تمبر هندی نیاز دارید.

طرز تهیه:

نصف کره را در یک قابلمه آب کنید. سپس دانه‌های خردل را در آن بریزید و اجازه دهید تا به ترق تروق بیفتند. برگ‌های کاری را به خردل‌ها اضافه کنید. سپس زنجبیل، پیاز و فلفل‌های سبز چیلی را در قابلمه بریزید و آن‌ها را آن‌قدر تفت دهید تا بوی آن‌ها دربیاید. پوره سیب‌زمینی و بقیه مواد لازم برای برگر را نیز در قابلمه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. از مواد داخل قابلمه بردارید و آن‌ها را به‌شکل کوفته دربیاورید. سپس آن‌ها را کنار بگذارید.

تمام مواد لازم برای خمیر را با کمی آب مخلوط کنید و ورز دهید تا به یک خمیر آبکی تبدیل شود. سپس کوفته‌های سیب‌زمینی را در خمیر آبکی بغلتانید و در روغن جوش سرخ کنید تا طلایی قهوه‌ای شوند. نان همبرگری را از وسط نصف کنید. بقیه کره را در یک ماهیتابه بریزید و نان‌های همبرگر را در آن گریل کنید. برای سرو، کوفته‌ها را در نان‌های همبرگری قرار دهید و به‌صورت گرم با چاتنی‌ها سرو کنید.

۴. سوپ سیب‌زمینی شیرین با ادویه زعتر و ماست چیلی

سوپ سیب‌ زمینی شیرین

زعتر، یک چاشنی و ادویه خاورمیانه‌ای است که از ترکیب سبزیجات معطر با دانه‌های کنجد بوداده، سماق، نمک و ادویه‌جات دیگر درست می‌شود

سوپ سیب‌زمینی شیرین، یک سوپ راحت زمستانی است که ترکیب فوق‌العاده‌ای با ادویه زعتر (Za'atar) و ماست چیلی می‌سازد که درست در دقایق قبل از سرو به سوپ افزوده می‌شوند. زعتر، یک چاشنی و ادویه خاورمیانه‌ای است که از ترکیب سبزیجات معطر با دانه‌های کنجد بوداده، سماق، نمک و ادویه‌جات دیگر درست می‌شود و و به‌علت آویشن موجود در آن، نام آن را زعتر گذاشته‌اند.

خاستگاه زعتر به خاورمیانه و آفریقای شمالی برمی‌گردد و در باورهای سنتی، تاثیر بسیاری بر حافظه دارد. این ادویه مقوی، گردش خون را بالا می‌برد و سرشار از مواد مغذی است. این ادویه در مناطق مختلف با ترکیبات مخصوصی تهیه می‌شود و معمولا زیره، رازیانه و تخم گشنیز، گردو چرخ شده، نخودچی پودر کرده، مرزنجوش یا پونه کوهی هم در آن می‌ریزند.

کاراملی کردن تدریجی سیب‌زمینی‌های شیرین در ابتدای پخت این سوپ، طعمی متفاوت و منحصربه‌فرد به غذای شما می‌دهد که قطعا با آب‌پز کردن آن‌ها به دست نخواهد آمد.

مواد لازم:

روغن زیتون برای سرخ کردن، سیب‌زمینی شیرین، پیاز خردشده، سیر ساطوری شده، ادویه زعتر، آب مرغ یا سبزیجات، فلفل قرمز چیلی خردشده، ماست یونانی پرچرب، نمک و فلفل سیاه. شما می‌توانید ادویه زعتر را در خانه با ترکیب کنجد بو داده، تخم گشنیز، آویشن وحشی، گردو چرخ‌شده، نخودچی پودر شده، پودر زیره، مرزنجوش، سماق، رازیانه و نمک درست کنید.

طرز تهیه:

کمی روغن زیتون در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سیب‌زمینی‌های شیرین خردشده را در روغن بریزید و آن‌ها را برای چند دقیقه سرخ کنید تا کاراملی شوند. کمی به آن‌ها نمک و فلفل بزنید و سپس پیاز، سیر و زعتر را به سیب‌زمینی‌ها بیفزایید. آن‌ها را برای چند دقیقه دیگر هم بزنید و بپزید.

آب مرغ یا سبزیجات را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید و سیب‌زمینی‌ها را بپزید تا کاملا نرم و ترد شوند. سوپ را در یک غذاساز بریزید و آن را میکس کنید تا یک مایه یکدست حاصل شود. سوپ شما باید غلیظ اما روان باشد. اگر احساس کردید که بافت سوپ شما خیلی غلیظ شده است، کمی آب مرغ بیشتر در آن بریزید.

سوپ را مزه کنید و در صورت نیاز به آن نمک و فلفل بیشتری بزنید. فلفل چیلی را با ماست مخلوط کنید و به آن نمک و فلفل بزنید. سوپ گرم را در کاسه بکشید و ماست چیلی را در آن بریزید. سوپ سیب‌زمینی را بلافاصله سرو کنید.

۵. کیک بدون گلوتن «پشن فروت» و لیمو

کیک بدون گلوتن پشن فروت و لیمو

چه کسی فکرش را می‌کرد که بتوان با پوره سیب‌زمینی، یک کیک خوشمزه بدون گلوتن درست کرد؟ کیک بدون گلوتن «پشن فروت» و لیمو (passion fruit and lime drizzle cake) با بافتی متراکم، مرطوب و بسیار خوشمزه هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد.

مواد لازم:

کره، شکر قهوه‌ای، تخم‌مرغ هم‌زده، پشن فروت یا میوه گل ساعتی، پوست لیموی تازه، پوزه سیب‌زمینی سرد، بادام آسیاب شده و بکینگ پودر بدون گلوتن. برای روی کیک نیز به پودر قند، آب لیموی تازه و پالپ پشن فروت نیاز دارید.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. سپس یک قالب مخصوص کیک‌پزی را چرب کنید. شکر و کره را با همزن برقی هم بزنید تا سبک شوند، سپس به‌تدریج تخم‌مرغ‌ها را به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید. پالپ پشن فروت، پوست لیمو و پوره سیب‌زمینی را به آن‌ها بیفزایید و خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید و هیچ گلوله‌ای از پوره سیب‌زمینی در آن دیده نشود. بکینگ پودر و بادام آسیاب شده را نیز به خمیر اضافه کنید و هم بزنید.

خمیر را در قالب پهن کنید و آن را برای ۷۵ دقیقه بپزید. در انتهای پخت، یک خلال دندان در وسط کیک فرو کنید و اگر هیچ چیز به آن نچسبید، کیک شما آماده است. اگر احساس کردید که رنگ کیک شما در حال تیره شده است، آن را با فویل بپوشانید. کیک را از فر دربیاورید و برای ۵ دقیقه آن را رها کنید تا خنک شود. سپس آن را از قالب دربیاورید تا کاملا سرد شود.

شکر، آب لیمو و پالپ پشن فروت را در یک کاسه بریزید و کاسه را روی یک قابلمه آب در حال جوش قرار دهید. مواد را هم بزنید تا شکر حل شود و یک روکش یکدست درست شود. سپس مواد روکش را روی کیک بریزید و اجازه دهید تا روی لبه‌های کیک به‌سمت پایین بریزند. نوش جان!

۶. پیروگی سیب‌زمینی و پنیر

پیروگی سیب ‌زمینی و پنیر

دلمه‌های خمیری شکل خوشمزه و هلالی‌شکل پیروگی، نمادی از کشور لهستان هستند و آن‌ها را می‌توان در همه‌جا، از مراسم خیریه کلیساها گرفته تا رستوران‌ها یافت

پیروگی (pierogi)، نوعی دلمه‌ خمیری متعلق به اروپای مرکزی و شرقی است که داخل آن را با انواع مواد از سیب‌زمینی گرفته تا گوشت چرخ‌کرده، پنیر خردشده، پنیر سفید، کالباس، قارچ، کلم سفید، اسفناج، سوسیس، کلم ترش و میوه پر می‌کنند.

پیروگی به‌عنوان پیش‌ غذا، غذای اصلی، فست فود و دسر سرو می‌شود. این غذای لذیذ در کشورهای مختلف از جمله لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، اوکراین، بلاروس، روسیه و سایر کشورهای اسلاوی و همچنین در مجارستان، کشورهای حوزه بالتیک، فنلاند و آسیای مرکزی از محبوبیت بالایی برخوردار است. دلمه‌های خمیری شکل خوشمزه و هلالی‌شکل پیروگی، نمادی از کشور لهستان هستند و آن‌ها را می‌توان در همه‌جا، از مراسم خیریه کلیساها گرفته تا رستوران‌ها یافت.

مواد لازم:

برای داخل پیروگی به سیب‌زمینی، پنیر چدار رنده شده، پنیر کاتیج، پیاز خردشده و کاراملی شده در کره، نمک، فلفل سیاه و کره نیاز دارید. خمیر پیروگی نیز از آرد، نمک، تخم‌مرغ، روغن سبزیجات و آب تشکیل می‌شود.

طرز تهیه:

سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و سپس آن‌ها را در یک قابلمه آب جوش بپزید تا نرم شوند. سیب‌زمینی‌های پخته را با پنیر چدار، پیاز، نمک و فلفل پوره کنید. سپس روی آن را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. در همین حین، تمام مواد لازم برای خمیر پیروگی غیر از آب را در غذاساز بریزید و میکس کنید. سپس کم‌کم در خمیر، آب بریزید تا به قوام موردنظر شما برسد.

خمیر پیروگی را در کاسه بریزید و روی آن را با سلفون بپوشانید. سپس آن را برای ۳۰ دقیقه کنار بگذارید. گلوتن در این زمان آزاد می‌شود و شما می‌توانید با خمیر، راحت‌تر کار کنید. خمیر را با وردنه به ضخامت ۵ میلیمی‌تر پهن کنید و سپس آن را به‌شکل دایره برش بزنید. مقداری از مایه سیب‌زمینی‌ها را در مرکز دایره خمیری بریزید و آن را ببندید. گوشه‌های خمیر را با دستانتان به هم بچسبانید تا مواد از آن بیرون نریزند.

شما می‌توانید پیروگی‌ها را در فریزر نگهداری کنید یا آن‌ها را بلافاصله بجوشانید. پیروگی را در آب جوش برای ۳ تا ۵ دقیقه بپزید، سپس آن‌ها را آبکش کرده و در کره سرخ کنید تا قهوه‌ای شوند. شما می‌توانید پیروگی را با پیازهای کاراملی شده یا حتی خامه ترش سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید. برای مشاهده طرز تهیه دقیق و نسبت مواد لازم پیروگی به مجموعه آشپزی ملل کجارو سر بزنید.

۷. خوراک سوسیس «مرقاز» و سیب‌زمینی شیرین

خوراک سوسیس و سیب ‌زمینی شیرین

خوراک سوسیس «مرقاز» (Merguez sausage) و سیب‌زمینی شیرین، غذایی است که به سرعت در آشپزخانه آماده می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه این خوراک از هر نوع سوسیس گوشت تازه یا سیب‌زمینی دیگر نیز استفاده کنید.

مواد لازم:

روغن زیتون، سوسیس «مرقاز» یا هر سوسیس گوشت تازه دیگری، پیاز ساطوری شده، سیب‌زمینی شیرین نگینی خردشده، رزماری تازه خردشده، نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه:

روغن زیتون را در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالای گاز قرار دهید تا داغ شود. سوسیس‌های گوشت را در روغن بیندازید و برای ۵ دقیقه تفت دهید تا کاملا قهوه‌ای و سرخ شوند. سوسیس را از ماهیتابه دربیاورید و در یک کاسه بریزید. دوباره در ماهیتابه روغن بریزید و پیاز و سیب‌زمینی‌های شیرین را به‌همراه کمی نمک در آن سرخ کنید.

پس از نرم و کاراملی شدن پیاز و سیب‌زمینی‌ها (حدود ۶ تا ۸ دقیقه)، رزماری و فلفل سیاه را به آن‌ها بیفزایید و برای یک یا دو دقیقه دیگر هم بزنید و بپزید. سوسیس‌ها را دوباره در ماهیتابه بریزید و یک دقیقه دیگر تفت دهید تا گرم شوند. سپس خوراک خود را بلافاصله سرو کنید. شما می‌توانید روی خوراک را با خامه ترش یا تخم‌مرغ آب‌پز تزیین کنید.

۸. سالاد سیب‌زمینی هریسه

سالاد سیب ‌زمینی هریسه

افزودن سس تونسی هریسه به انواع سوپ‌ها و خورش‌ها یا حتی یک سالاد خامه‌ای سیب‌زمینی، طعمی بی‌نهایت متفاوت و منحصربه‌فرد را خلق می‌کند

افزودن سس تونسی هریسه (Harissa) به انواع سوپ‌ها و خورش‌ها یا حتی یک سالاد خامه‌ای سیب‌زمینی، طعمی بی‌نهایت متفاوت و منحصربه‌فرد را خلق می‌کند. سعی کنید برای تهیه این سالاد یک هریسه باکیفیت پیدا کنید یا خودتان در خانه آن را درست کنید.

هریسه، مخلوطی از فلفل‌های قرمز دودی است که به‌صورت گسترده در غذاهای تونسی و دیگر کشورهای شمالی قاره آفریقا استفاده می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده هریسه، فلفل قرمز، دانه‌های گشنیز، زیره سبز، زیره سیاه، پیاز، سیر، روغن زیتون فوق بکر و چیلی هستند و می‌توان آن را به‌سادگی در خانه درست کرد.

مواد لازم:

سیب‌زمینی، کبر خردشده و پیازچه ساطوری شده. برای درست کردن سس مایونز این سالاد به روغن زیتون فرآوری نشده، روغن سبزیجات، زرده تخم‌مرغ، حبه سیر له شده با نمک، آب لیموی تازه، سس هریسه، نمک و فلفل نیاز دارید.

طرز تهیه:

سیب‌زمینی‌ها را با پوست، بخارپز کنید تا کاملا نرم شوند. در همین حین به سراغ درست کردن سس مایونز بروید. روغن زیتون و سبزیجات را با هم مخلوط کنید. سیر له شده و زرده تخم‌مرغ را در ظرفی جداگانه با همزن برقی هم بزنید. روغن را کم‌کم به مخلوط تخم‌مرغ و سیر اضافه کنید و خوب هم بزنید. زمانی که سس شما بافتی غلیظ پیدا کرد، ریختن روغن را متوقف کنید و نصف آب لیمو را در آن بریزید.

افزودن روغن را ادامه دهید تا تمام آن با تخم‌مرغ و سیر مخلوط شود. مزه سس را بچشید و به آن نمک، فلفل و بقیه آب لیمو را اضافه کنید. در نهایت سس هریسه را در آن بریزید و خوب مخلوط کنید. پوست سیب‌زمینی‌های پخته را بکنید و آن‌ها را به مکعب‌های ۲ سانتی‌متری برش بزنید. سپس آن‌ها را با کبر، پیازچه و سس مایونز مخلوط کنید و اگر دوست دارید، کمی خامه در آن بریزید. سالاد را مزه کنید و در صورت نیاز به آن نمک و فلفل بزنید. نوش جان!

۹. پوره سیب‌زمینی شیرین و هل به‌همراه چاشنی فلفل

پوره سیب‌زمینی شیرین و هل

پوره سیب‌زمینی شیرین و هل (Cardamom-mashed sweet potato) را می‌توان به‌همراه چاشنی فلفل (pepper relish) یا سس قهوه‌ای پیاز سرو کرد. شما می‌توانید چاشنی فلفل را از قبل درست کنید و در یخچال نگه دارید.

مواد لازم:

سیب‌زمینی شیرین، ذرت شیرین، نخود سبز تازه، اسفناج، کره، پیاز خردشده، دانه هل آسیاب شده، نمک، فلفل سیاه و عسل. چاشنی فلفل نیز با سیر، فلفل قرمز چیلی تازه، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل قرمز خردشده، جعفری تازه، آب لیموی تازه، نمک و فلفل سیاه درست می‌شود.

طرز تهیه:

چاشنی فلفل را زودتر درست کنید. تمام مواد لازم برای چاشنی را به‌همراه کمی آب در یک غذاساز بریزید و میکس کنید. سپس آن را مزه کنید و به آن نمک و فلفل بزنید. چاشنی را در یخچال قرار دهید تا طعم مواد به خورد هم برود.

سیب‌زمینی‌های شیرین را در آب جوش و نمک بپزید تا کاملا نرم شوند. سپس آن‌ها را آبکش کنید. ذرت و نخود را به‌صورت جداگانه در آب جوش و نمک بپزید تا نرم شوند. در دقایق پایانی پخت آن‌ها، اسفناج را در قابلمه بریزید و پس از چند دقیقه آبکش کنید. کره را در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب شود. سپس پیازها را در آن سرخ کنید تا کاراملی شوند.

سیب‌زمینی‌های شیرین پخته را به پیازها اضافه کنید و روی آن‌ها پودر هل، نمک و فلفل سیاه بریزید. سپس سیب‌زمینی‌ها را پوره کنید و اگر نیاز بود به آن، کره بیشتری بیفزایید. بقیه سبزیجات و عسل را به پوره اضافه کنید و خوب هم بزنید. این پوره را به‌صورت گرم به‌همراه چاشنی فلفل و یک سالاد سبز سرو کنید.

۱۰. مکعب‌های شکلات و سیب‌زمینی شیرین

 شکلات و سیب‌ زمینی شیرین

مکعب‌های شکلات و سیب‌زمینی شیرین، دسرهایی فوق‌العاده برای سرو پس از یک وعده کامل مانند شام یا ناهار هستند

مکعب‌های شکلات و سیب‌زمینی شیرین (Sweet potato and chocolate squares)، دسرهایی فوق‌العاده برای سرو پس از یک وعده کامل مانند شام یا ناهار هستند. این مکعب‌ها تمام طعم‌های یک پای کلاسیک سیب‌زمینی شیرین را دارند؛ اما در سایزهای لقمه‌ای سرو می‌شوند.

مواد لازم:

برای پایه این دسر به بیسکویت دایجستیو، گردوی آسیاب شده، زنجبیل تازه رنده شده، شکر قهوه‌ای، کره بدون نمک آب شده، نمک و عصاره وانیل نیاز دارید. مایه شکلاتی داخل دسر نیز با خامه پرچرب و شکلات تلخ درست می‌شود.

مایه سیب‌زمینی داخل دسر از سیب‌زمینی شیرین آب‌پز، تخم‌مرغ هم‌زده، نمک، پودر دارچین، میخک آسیاب شده، شکر قهوه‌ای، شکر، شیر و خامه پرچرب تشکیل می‌شود. برای روکش شکلاتی این دسر نیز به خامه پرچرب، پودر قند، عصاره وانیل و گردو نیاز دارید.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. تمام مواد لازم برای پایه دسر را در یک کاسه مخلوط کنید و خوب هم بزنید. سپس آن را در یک قالب مخصوص بریزید و خوب فشرده کنید. پایه دسر را برای ۱۵ دقیقه درفر بپزید و سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود.

به سراغ آماده‌سازی مایه شکلاتی بروید. خامه و شکلات را مخلوط کنید و روی حرارت ملایم گاز بپزید تا شکلات‌ها کاملا آب شده و با خامه مخلوط شوند. سپس این مخلوط را روی پایه دسر بریزید و خوب پخش کنید تا یک لایه یکدست شکلاتی داشته باشید. قالب را برای حداقل ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود.

در یک کاسه، تمام مواد لازم برای مایه سیب‌زمینی داخل دسر را مخلوط کنید و خوب هم بزنید. سپس این مایه را به‌آرامی روی مایه شکلاتی دسر بریزید. قالب را برای ۴۰ تا ۵۰ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا دسر شما آماده شود. قالب را از فر دربیاورید و پس از خنک شدن در یخچال بگذارید تا کاملا سرد شود.

دسر را با یک چاقوی تیز به مکعب‌های مساوی برش بزنید. توجه داشته باشید که قبل از هر برش، باید چاقو را تمیز کنید. برای تهیه روکش، شکر، خامه و عصاره وانیل را با همزن برقی با دور بالا بزنید. سپس مکعب‌های شکلاتی خود را با خامه هم‌زده و گردو تزیین کنید.

۱۱. پای چوپان

پای چوپان

پای چوپان یا «شپردز پای» (Shepherd’s pie) در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم در کشور انگلستان ابداع شد. در آن زمان سیب‌زمینی بسیار ارزان بود و به همین دلیل به‌عنوان وعده غذایی اصلی قشر ضعیف و فقیر جامعه مورد استفاده قرار می‌گرفت. آن‌ها این غذا را با باقی‌مانده گوشت درست می‌کردند و نام «کاتیج پای» (cottage pie) را روی آن گذاشتند. در سال‌های بعد، چوپان‌ها از گوشت دام‌های خود در این غذا ریختند و به‌تدریج نام این غذا به پای چوپان تغییر پیدا کرد.

در حال حاضر پای چوپان از محبوب ترین غذاهای ایرلند و نقاط مختلف دنیا است. اگر از گوشت تازه برای این غذا استفاده می‌کنید، پس از جدا کردن چربی‌ها، آن را چرخ کنید. اگر پای چوپان را خوب مزه‌دار کنید، تبدیل به غذایی فوق‌العاده خوشمزه خواهد شد که می‌توان آن را در مهمانی‌های مجلسی، حتی به‌جای استیک سرو کرد.

مواد لازم:

پیاز، سیر، روغن، گوشت چرخ‌کرده گاو، کنستانتره گوجه فرنگی، سرکه سفید، آب گوشت، آرد ذرت، نمک، فلفل سیاه تازه آسیاب شده، سیب‌زمینی، کره، شیر، پنیر چدار رنده شده و پنیر پارمیسان.

طرز تهیه:

سیر و پیاز را در روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس شعله گاز را زیاد کنید و گوشت چرخ‌کرده را به پیاز بیفزایید و خوب تفت دهید. گوجه فرنگی، سرکه و نصف آب گوشت را به مواد بیفزایید. آرد ذرت را با بقیه آب گوشت حل کنید و در قابلمه بریزید. مواد را با نمک و فلفل مزه‌دار کنید و آن‌ها را برای ۱۰ دقیقه با درب بسته بپزید.

در همین حین، سیب‌زمینی‌ها را با پوست آب‌پز کنید و پس از پخت، همراه با کره و شیر، پوره کنید. گوشت چرخ‌کرده را با پوره سیب‌زمینی مخلوط کنید. پای را در یک قالب مخصوص فر بریزید و روی آن را با پنیر پر کنید. سپس پای را برای ۱۰ دقیقه در فر به دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بپزید. دمای فر را تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد کم کنید و پای را برای ۴۵ دقیقه دیگر بپزید.

۱۲. پای ماهی‌گیر

پای ماهیگیر

پای ماهی‌گیر (Fisherman’s pie)، غذایی بسیار لذیذ است که می‌توان آن را قبل از مهمانی درست کرد و درست نیم ساعت قبل از سرو، آن را در فر پخت. از این روی، پای ماهی‌گیر غذایی بسیار مناسب برای مهمانی‌ها به شمار می‌آید.

مواد لازم:

برای ماهی به فیله ماهی موردعلاقه خود، شیر، برگ بو، نمک دریایی، فلفل سیاه، کره بدون نمک، آرد ساده، آب سیب، خامه ترش، دانه خردل، میگو و کبر نیاز دارید. پوره سیب‌زمینی نیز با سیب‌زمینی، خامه ترش، کره بدون نمک و زرده تخم‌مرغ درست می‌شود.

طرز تهیه:

فیله ماهی را به‌همراه شیر، برگ بو، نمک و فلفل در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا شیر به جوش بیاید. درب آن را بگذارید و ماهی‌ها را برای ۴ دقیقه دیگر بپزید. سپس آن‌ها را آبکش کنید.

سس سفید را درست کنید. آرد را در کره آب شده روی حرارت ملایم گاز برای یک دقیقه تفت دهید. سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و به‌آرامی آب سیب، دانه خردل و خامه ترش و مایعی که ماهی در آن پخت را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا هیچ گلوله‌ای از آرد باقی نماند. ماهیتابه را دوباره روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و اجازه دهید تا سس به جوش بیاید. سس را برای ۱۰ دقیقه بپزید و سپس به آن نمک و فلفل بزنید.

ماهی پخته، کبر و میگو را در سس سفید بریزید و مخلوط کنید. سپس مواد داخل ماهیتابه را در یک قالب بریزید و اجازه دهید تا خنک شوند. به سراغ آماده‌سازی پوره بروید. سیب‌زمینی‌ها را در یک قابلمه آب جوش و نمک برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزید تا نرم شوند. سپس آن‌ها را آبکش کرده و پوره کنید.

در ظرفی جداگانه، خامه ترش و کره را به‌همراه نمک و فلفل حرارت دهید. خامه گرم را به پوره اضافه کنید و سپس زرده تخم‌مرغ را در آن بریزید. پوره سیب‌زمینی را روی ماهی‌ها بریزید. پای را برای ۳۵ تا ۴۰ دقیقه در فر به دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت بپزید تا روی آن برشته و سطح آن طلایی شود. نوش جان!

اگر تجربه پخت غذاهای لذیذ معرفی شده در این مقاله را دارید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه