توصیف وضعیت دشوار صنعت گردشگری از زبان معاون اول رئیس جمهور

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۸
توصیف وضعیت دشوار صنعت گردشگری از زبان معاون اول رئیس جمهور

معاون اول رئیس جمهوری ضمن یادآوری شرایط دشوار صنعت گردشگری در دوران شیوع ویروس کرونا از تاثیر این صنعت در مرتفع کردن بخشی از نیاز‌های ارزی و اشتغال خبر داد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در جلسه‌ای که با دکتر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سایر مدیران این وزارت‌خانه برگزار شد، با یادآوری ظرفیت‌های بالای کشور ایران به‌لحاظ گردشگری، به آثار و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت:

امروز در دوره‌ای خاص از نظر گردشگری قرار گرفته‌ایم و صنعت گردشگری در یکی از سخت‌ترین شرایط قرار دارد؛ زیرا توصیه‌های پزشکی در کشورها مبنی بر در خانه ماندن و به مسافرت نرفتن باعث شده تا صنعت گردشگری و فعالان این عرصه دچار آسیب‌ها و خسارات مالی فراوانی شوند.

جهانگیری با اشاره به اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر در راستای توسعه صنعت گردشگری سلامت و نیز گردشگری زیارت، بر اهمیت توسعه گردشگری در کشور تاکید کرد و گفت:

امروز که کشور با محدودیت درآمدهای ارزی و تحریم فروش نفت مواجه است، توسعه گردشگری و درآمدهای حاصل از این صنعت می‌تواند بخشی از نیازهای ارزی را مرتفع کرده و ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدهای مردم را نیز افزایش دهد.

معاون اول رئیس جمهوری ضمن قدردانی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌دلیل تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری ایران، بر تدوین برنامه‌های مشخص برای اجرایی شدن این سند تاکید و اظهار داشت: 

پس از تصویب پیش‌نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران لازم است برنامه‌ریزی دقیقی برای ارائه و معرفی مناسب آن به جامعه انجام شود تا بازخوردها و تأثیرات آن در سطح داخلی و بین‌المللی مثبت و گسترده باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به فعال شدن اغلب کسب و کارها در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از  از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد تا از طریق هماهنگی با ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، دستورالعمل‌های بهداشتی لازم برای استمرار فعالیت بخش گردشگری را نیز تدوین کنند تا هر چه سریع‌تر شاهد فعال شدن مجدد صنعت گردشگری و نیز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت توأمان در کشور باشیم.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این جلسه از برآورد خسارت ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی به صنعت گردشگری خبر داد و تصریح کرد:

با توجه به اینکه بسیاری از استان‌های کشور جزو مقاصد گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شوند، پیامدهای ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری در کشور، آسیب‌های جدی به معیشت و سفره مردم در این استان‌ها وارد کرده و آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و واحدهای بوم‌گردی متحمل خسارات جدی شده‌اند.

مونسان ضمن یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۸ تعداد هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده است، از رشد ۵۲ درصدی صنعت گردشگری در ایران خبر داد و خاطرنشان کرد که متوسط رشد جهانی گردشگری پنج درصد بوده. وی در این رابطه افزود:

با توجه به استمرار تعطیلی‌های اجباری ناشی از شیوع کرونا، امروز نیازمند حمایت ویژه دولت از صنعت گردشگری هستیم تا زحمات و دستاوردهای گذشته از بین نرود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص پیش‌نویس سند راهبردی توسعه گردشگری نیز اذعان کرد:

برای تدوین این سند با تعداد زیادی از اساتید، صاحب نظران و متخصصان عرصه فرهنگی، ادبی و تاریخی کشور مشورت شده و تلاش شده است که سندی جامع و مناسب برای معرفی مناسب گردشگری ایران تدوین شود تا به عنوان برند گردشگری ایران در ذهن مخاطبان جای گیرد.

دکتر مونسان علاوه بر اشاره به مسائل و مشکلات صنعت گردشگری در کشور و نیز پیش‌نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران، از تدوین برنامه اقدام ملی گردشگری ذیل سند راهبردی توسعه گردشگری کشور به صورت مشترک با سازمان جهانی گردشگری و یونسکو برای افق ۱۰ سال آتی خبر داد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه