همکاری دو جانبه ایران و یونان برای استرداد اموال فرهنگی – تاریخی

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
همکاری دو جانبه ایران و یونان برای استرداد اموال فرهنگی – تاریخی

معاون میراث فرهنگی در دیداری با سفیر یونان در تهران، بر لزوم همکاری‌های مشترک و تبادل تجربیات در زمینه استرداد اموال فرهنگی – تاریخی تاکید کرد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور با دیمیتری الکساندر اکیس، سفیر یونان در تهران، دیدار کرد و در این نشست بر همکاری‌های مشترک و تبادل تجربیات در زمینه استرداد اموال فرهنگی‌تاریخی تأکید شد. طالبیان در این نشست با اشاره به تشکیل مجمع تمدن‌های کهن با حضور کشورهای صاحب تمدن، همچون ایران و یونان و چین با موضوع اصلی مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی و استرداد اموال فرهنگی – تاریخی با تکیه بر دیپلماسی فرهنگی گفت:

ایران یکی از موفق‌ترین کشورها در استرداد بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی – فرهنگی بویژه از سال ۱۳۹۳ است که همین اقدامات موجب ناامن شدن بازار جهانی برای قاچاق و فروش اموال فرهنگی شد.

معاون میراث فرهنگی همچنین به اقدامات ایران در بازگرداندن اموال فرهنگی – تاریخی عراق، افغانستان و برخی کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود:

ایران نیز همچون یونان با غارت، سرقت و قاچاق اموال تاریخی طی دو قرن اخیر مواجه بوده و امید است با همکاری و اتخاذ راهکارهای مناسب، زمینه بازگشت گنجینه‌های سرقت شده فراهم شود.

طالبیان همچنین از پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی ایران برای استفاده از ظرفیت‌های مجمع تمدن‌های کهن در ایجاد جنبش همکاری هدفمند بین‌المللی با تمرکز بر استرداد اموال تاریخی – فرهنگی مسروقه در چارچوب بیانیه‌ها و در قالب یک طرح مشترک خبر داد و خطاب به سفیر یونان در تهران افزود:

این پیشنهاد با اعلام موافقت وزیر فرهنگ یونان و درخواست وی برای بازدید از ایران در ماه‌های سپتامبر یا اکتبر و برگزاری وبیناری با حضور مسئولان یونان در صورت ادامه شرایط کرونا همراه بود.

طالبیان همچنین با اعلام آمادگی ایران برای فراهم‌سازی بازدید مجازی از موزه‌ها و آثار ثبت جهانی شده ایران، برگزاری وبینارهای پایگاه‌های جهانی با دیگر مراکز جهانی در شرایط محدودیت‌های کرونایی و بررسی روند ثبت پرونده‌های مشترک میراث ناملموس، از آمادگی کشورمان برای همکاری موزه‌ای و نمایشگاهی به‌صورت مجازی خبر داد.

دیمیتری الکساندر اکیس سفیر یونان در ایران نیز با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جهان پرچالش امروز، ابزار مهمی برای ترویج و تحکیم صلح میان جوامع و ملت‌هاست از علاقه‌مندی یونان برای استفاده از تجربیات ایران و همکاری در استرداد اموال فرهنگی تاریخی خبر داد. وی با اشاره به اینکه دریونان، امور گردشگری و فرهنگی چارچوب‌های جداگانه‌ای دارند و وزارت فرهنگ یونان صرفا به موضوعات فرهنگی می‌پردازد افزود:

به‌منظور گسترش همکاری‌های فرهنگی در ایجاد موزه‌های مجازی، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس پیشنهاد یونان انعقاد تفاهم‌نامه جامع با موضوع میراث فرهنگی است.

برگزاری یک سمینار با تمرکز بر تخت جمشید و اکروپلیس با هدف گسترش اشتراک‌های فرهنگی دو ملت از دیگر پیشنهادهای سفیر یونان در دیدار با معاون وزارت میراث فرهنگی بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه