کاهش ۹۹.۹۹۷ درصدی سفر گردشگران خارجی به ایران در سه ماه اول سال ۹۹

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۲
کاهش ۹۹.۹۹۷ درصدی سفر گردشگران خارجی به ایران در سه ماه اول سال ۹۹

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ضرر ۱۲ هزار میلیاردی به صنعت گردشگری کشور خبر داد.

دکتر علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام اینکه در سه ماه ابتدایی سال ۹۹ تنها ۷۴ گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند، از ضرر ۱۲ هزار میلیاردی صنعت گردشگری خبر داد. مونسان یادآور شد که تاکنون ۱۷۵ میلیارد تومان کمک هزینه به شرط حفظ شغل پرداخت شده است که این رقم کافی نیست‌. وی در این رابطه تصریح کرد:

گردشگری تا قبل از کرونا روند به رشدی داشت؛ درآمد آن در سال ۲۰۱۹ به ۱۱٫۷ میلیارد دلار رسیده بود که ۲٫۸ درصد از سهم تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌داد و تقریبا به متوسط سهم گردشگری در تولید ناخالص جهانی که عدد ۳٫۲ درصد است، نزدیک شده بود؛ اما با شیوع ویروس کرونا گردشگری با افت شدیدی در دنیا مواجه شد که به تبع آن کشور ما را هم درگیر کرد. به‌طوری که در سه ماه نخست سال گذشته (۱۳۹۸) تعداد گردشگران خارجی دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود که سه ماه نخست امسال این عدد به ۷۴ نفر رسید و تقریبا به صفر نزدیک شد.

مونسان با اشاره به تدابیر هیئت دولت برای کاهش و جبران خسارات به صنعت گردشگری، اذعان داشت:

بسته سوم حمایتی در حال بررسی با معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است که قول اولیه ای برای امهال مالیات داده‌اند. درخواست شده است مالیات های سال ۹۸ فعلا به تعویق افتد یا دست‌کم الان سراغ این مالیات ها نروند که به احتمال قوی موافقت کنند. یا درخواست شد اقساط وام ها تا یک سال به تعویق افتد.

لازم به ذکر است که علاوه بر ۱۷۵ میلیارد تسهیلات، بسته‌ حمایتی هیئت دولت شامل امهال اقساط وام‌ها، فرصت سه ماهه در بازپرداخت مالیات، عوارض، قبوض انرژی و حق بیمه بوده است‌.

مطالب مرتبط:

منبع انتخاب

دیدگاه