راهنمای سفر به بندر عباس

شهر بندر عباس در جنوب ایران از مهمان‌نوازترین شهرهای استان هرمزگان است. ظرفیت‌های گسترده گردشگری در زمینه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی، این شهر را به یکی از شلوغ‌ترین شهرهای گردشگری ایران تبدیل کرده است. مراکز عمده تجاری و غذاهای محلی منحصربه‌فرد بندر عباس از دیگر جاذبه های این بندر هستند.

شهر بندر عباس در موقعیت ویژه‌ای به‌لحاظ جغرافیایی نیز قرار دارد و نزدیکی به آب‌های آزاد و مسیر ارتباطی کشورهای حاشیه خلیج فارس، بر اهمیت شهر بندر عباس می‌افزاید. اگر تاکنون به شهر بندر عباس سفر نکرده‌اید، با کجارو همراه شوید تا با بررسی دقیق و جامع، همه اطلاعات لازم برای سفر به بندر عباس را به دست بیاورید. در این نوشتار، ما ظرفیت‌های گردشگری بندر عباس را بررسی و تمام هزینه‌های سفر به این شهر را از نقاط مختلف ایران، برآورد نسبی کرده‌ایم.

آنچه در راهنمای سفر به بندر عباس می‌خوانید:

درباره بندر عباس

چرا به بندر عباس سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به بندر عباس

راهنمای سفر به بندر عباس

حمل و نقل عمومی در بندر عباس

در بندر عباس کجا اقامت کنیم؟

در بندر عباس چه کار کنیم؟

سفرهای یک روزه از بندر عباس

غذاهای محلی بندر عباس

رستوران های بندر عباس

هزینه سفر به بندر عباس

درباره بندر عباس

نمایی از ساحل و اسکله شهر بندر عباس از ارتفاع

منبع عکس: sobhesahel.com

شهر بندر عباس مرکز استان هرمزگان است و دومین شهر بزرگ جنوب ایران محسوب می‌شود. قرار گرفتن اسکله شهید رجایی، بندر شهید باهنر و کارخانه‌های بزرگ و متعدد صنعتی در بندر عباس، این شهر را به قطب بازرگانی و صنعتی جنوب کشور تبدیل کرده است. موقعیت خاص جغرافیایی بندر عباس باعث ورود گردشگران زیادی در طول سال به این شهر می‌شود.

شهر بندر عباس در قسمت جنوب استان هرمزگان قرار دارد و از شمال به مناطق کوهستانی و از جنوب به خلیج فارس می‌رسد. در گذشته، بندر عباس «بندر گمبرون» نام داشت. گمبرون ریشه زرتشتی دارد و نشان از قدمت این بندر در زمان حضور زرتشتیان تا پیش از حمله اعراب می‌دهد. پس از اعراب نیز مدت زیادی بندر عباس در اشغال نیروهای پرتغالی بود. در سال ۱۶۲۲ میلادی و در زمان شاه عباس صفوی، ارتش ایران به فرماندهی امام قلی خان، پرتغالی‌هارا از جنوب ایران بیرون کردند و از آن پس بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام داد.

مردم بندر عباس را بومیان و مهاجران تشکیل می‌دهند. به‌دلیل نزدیکی بندر عباس به شهرهای عرب زبان در مرز و همین طور مراودات تجاری بالا با کشورهای عربی و هند، در طول زمان مهاجران زیادی از این کشورها به بندر عباس آمده‌اند. در سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت بندر عباس در حدود ۵۲۷ هزار نفر برآورد شد. زبان مردم بندر عباس فارسی با گویش بندری است و مردم این شهر را مسلمانان شیعه و سنی تشکیل می‌دهند.

چرا به بندر عباس سفر کنیم؟

اینفوگرافی راهنمای سفر به بندر عباس

شهر بندر عباس از بهترین شهرهای ساحلی ایران برای گذراندن تعطیلات است. ظرفیت‌های برجسته گردشگری این شهر و زیرساخت‌های مناسب آن،‌ باعث رونق صنعت توریسم در این شهر می‌شود. جاهای دیدنی بندر عباس بسیار متنوع و متعدد هستند. دوره‌های تاریخی مختلف در بندر عباس، بناها و آثار تاریخی فراوانی را در آن به یادگار گذاشته‌اند. موزه‌های بندر عباس بهترین مکان برای شناخت تاریخی بیشتر این شهر هستند.

مساجد تاریخی و اماکن زیارتی نیز در قسمت‌های مختلف بندر عباس به چشم می‌خورند. از طرف دیگر، موقعیت خاص جغرافیایی بندر عباس در جوار کوه و دریا، جاذبه‌های طبیعی برجسته‌ای نیز در این شهر ایجاد کرده‌اند. چشمه‌های آبگرم اطراف بندر عباس از دیگر جاذبه‌های طبیعی در این شهر هستند.

حرکت قایق‌های تفریحی در ساحل بندر عباس در غروب

منبع عکس: خبرگزاری مشرق

در سال‌های اخیر، اماکن تفریحی و بوستان‌های ساحلی با امکانات مناسب در بندر عباس برای استفاده مسافران و مردم شهر احداث شده‌اند. پارک‌های ساحلی مکان‌هایی مناسب برای شنای بانوان و آقایان دارند.

از مهم‌ترین دلایل حضور سالانه مسافران در بندر عباس، رونق بازار و مراکز تجاری در این شهر هستند. وجود بنادر و اسکله‌های تجاری در بندر عباس، باعث رونق اقتصادی و بازار شده‌اند. دسترسی شهر بندر عباس به آب‌های خلیج فارس و جزیره‌های برجسته ایران در این آب‌ها مانند قشم و جزیره هرمز، از دیگر دلایل سفر گردشگران به این شهر است.

بهترین زمان سفر به بندر عباس

نمایی هوایی از جاده ساحلی شهر بندر عباس

منبع عکس: ایرنا

شهر بندر عباس در منطقه آب و هوایی فوق حاره‌ای قرار گرفته است و از مناطق خشک و نیمه خشک بیابانی محسوب می‌شود. در بندر عباس فصل سرما کمتر از سه ماه طول می‌کشد و از اواخر آذر ماه آغاز می‌شود. در سردترین روزهای سال هوا در بندر عباس از مثبت ۱۰ درجه کمتر نمی‌شود. طول فصل گرما در بندر عباس زیاد است و در گرم‌ترین زمان سال، ممکن است دما تا مثبت ۵۰ درجه نیز بالا برود.

بهترین زمان سفر به شهر بندر عباس از اوسط پاییز تا اواخر اسفند ماه است. اوایل بهار و ایام نوروز نیز این شهر از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند؛ گرچه در بهار هوا رو به گرمی می‌رود. روزهای تعطیل فصل پاییز و زمستان و نوروز، بندر عباس فصل شلوغ گردشگری را تجربه می‌کند. به‌دلیل ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز در بندر عباس، هزینه‌های اقامت و تردد در این شهر بالا می‌روند، پس اگر محدودیت برای سفر در فصول سرد نداشته باشید، بهتر است در این زمان‌ها به این شهر سفر کنید. دمای هوا در زمستان در بندر عباس، بین ۱۲ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر تغییر می‌کند که هوایی بهاری است.

جشنواره‌های «مجسمه‌های شنی بندر عباس» در بوستان ساحلی غدیر در مهرماه و «جهله نگاری» در روزهای پایانی سال و روزهای نوروز در سواحل سورو، از زیباترین مراسم در شهر بندر عباس هستند

از اوایل اردیبهشت ماه تا اوایل پاییز، بندر عباس کمترین میزان گردشگر را دارد و در این فاصله، فصل خلوت گردشگری را می‌گذراند. گرما و شرجی هوا در تابستان، برای غیر بومیان، قابل‌تحمل نیست و رطوبت هوا از ۲۰ درصد فراتر می‌رود. سواحل بندر عباس در فصل‌های گرم، بسیار سوزاننده و داغ هستند. از اول تیر تا پایان مرداد در بندر عباس به فصل خرماپزان معروف است که گرمای هوا در این مدت به اوج می‌رسد.

در شهر بندر عباس در طول سال جشنواره‌ها و آیین‌های سنتی متفاوتی برگزار می‌شوند. جشنواره «مجسمه‌های شنی بندر عباس»، هر ساله در مهرماه در بوستان ساحلی غدیر برگزار می‌شود و تا چند روز ادامه دارد. جشنواره «جهله نگاری»، از اواخر اسفند ماه تا پایان ایام نوروز در بوستان ساحلی سورو، بر پا است. جهله کوزه‌ سفالی سنتی بندر عباس است و در این جشنواره جهله‌های نقاشی شده به نمایش در می‌آیند.

نرمن مجسمه ساز شنی در جشنواره پارک غدیر بندر عباس در حال ساخت مجسمه شنی

منبع عکس: ایسنا

اوایل دی ماه زمان برگزاری جشنواره خرید بندر عباس است. در این جشنواره، برنامه‌های متنوعی همراه با تخفیف‌های ویژه به مسافران ارائه می‌شود. برنامه‌های زنده موسیقی و نمایش‌های تئاتر خیابانی، از جمله این برنامه‌ها هستند. از دیگر رویدادهای برجسته فرهنگی در این شهر می‌توان به جشنواره خلیج فارس هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس در دهم اردیبهشت ماه و جشنواره اقوام ایرانی در دهه پایانی دی ماه، اشاره کرد. در این جشنواره‌ها، برنامه‌های موسیقی اجرا می‌شوند و لباس‌ها و صنایع دستی بندر عباس به نمایش در می‌آیند.

مراسم مذهبی در روزهای محرم نیز در بندر عباس باشکوه خاصی برگزار می‌شوند. اگراز علاقه‌مندان به رویدادهای فرهنگی، جشنواره‌ها و مراسم مذهبی بندر عباس هستید،‌ می‌توانید برنامه سفر به این شهر را هم‌زمان با برگزاری این برنامه‌ها، تنظیم کنید.

راهنمای سفر به بندر عباس

برای سفر به بندر عباس گزینه‌های متعددی دارید. با توجه به بودجه مورد نظر و برنامه سفرتان می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این قسمت ما راه‌های مختلف سفر به بندر عباس را بررسی می‌کنیم.

سفر به بندر عباس با تور

انتخاب تور مناسب از آژانس‌های معتبر، راهی مناسب برای بهره‌مندی بیشتر از دیدنی‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر است. 

سفر به بندر عباس با هواپیما

بندر عباس در جنوب ایران فاصله زیادی با بیشتر نقاط کشور دارد و به‌دلیل دوری مسافت سفر هوایی انتخابی مناسب برای سفر به بندر عباس است. برای تهیه بلیط هواپیما نیز می‌توانید از موتور جست و جوی کجارو کمک بگیرید. فرودگاه بندر عباس تا مرکز شهر در حدود ۶ کیلومتر فاصله دارد و از پر ترددترین باندهای پروازی کشور است.

نمای ورودی ترمینال فرودگاه بندر عباس

منبع عکس: forudgahi.com

از این فرودگاه در طول هفته بیش از ۲۵۰ پرواز به شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، یزد، رشت، آبادان، کرمانشاه، اهواز، مشهد، چابهار و ساری صورت می‌گیرد. همچنین پروازهای داخل استانی به جزایر کیش، ابوموسی و سیری از این فرودگاه انجام می‌شود. این فرودگاه پرواز خارجی به مقصد دبی نیز دارد.

آدرس فرودگاه بین المللی بندر عباس: بندر عباس، بلوار امام خمینی، انتهای بلوار پانزده خرداد (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۳۳۶۱۱۰۲۰-۰۷۶ و ۳۳۶۱۱۰۳۰-۰۷۶

سفر به بندر عباس با اتوبوس

ترمینال اتوبوسرانی بندر عباس با شرکت‌های معتبر زیادی قرارداد دارد و اتوبوس‌های این ترمینال مسافربری به بیشتر نقاط کشور تردد می‌کنند. همه شهرهای اصلی و مراکز استان‌ها به بندر عباس و برعکس اتوبوس دارند. تنها محدودیت برای بعضی شهرهای شمالی است که به‌دلیل فاصله زیاد بین بندر عباس و شهرهای شمال و شمال شرقی و غربی، باید به‌صورت غیر مستقیم، این فواصل را طی کنید. ترمینال بندر عباس در داخل شهر قرار گرفته است و دسترسی مناسبی با تاکسی و اتوبوس‌های داخل شهری به نقاط مختلف شهر دارد.

آدرس پایانه مسافربری بندر عباس: بندر عباس، گلشهر جنوبی، میدان ترمینال، نرسیده به کلانتری ۱۴، ترمینال بندر عباس (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۳۳۶۸۷۲۵۲-۰۷۶

سفر به بندر عباس با قطار

محوطه ورودی ایستگاه راه آهن بندر عباس

منبع عکس: eghamat24.com

سفر با قطار یکی از بهترین راه‌های سفر به بندر عباس است. از بندر عباس به شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و یزد مسیر ریلی و تردد با قطار وجود دارد. در مسیر مشهد به بندر عباس قطارهای مجهز غزال نیز تردد می‌کنند. ایستگاه راه‌آهن بندر عباس امکانات حمل کانتینر بار و مسافر را دارد و در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسیده است.

آدرس راه‌آهن بندر عباس: بندر عباس، بلوار شهدا، بلوار راه‌آهن، راه‌آهن بندر عباس (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۳-۳۲۱۷۴۰۰۱-۰۷۶

سفر به بندر عباس با خودروی شخصی

از شهرهای مختلف کشور به بندر عباس در طول سال تردد می‌شود، گرچه مسافت زمینی و جاده‌ای بندر عباس با بیشتر نقاط ایران طولانی است. بندر عباس در جنوبی‌ترین نقطه ایران و در سواحل خلیج فارس، فاصله‌ای دور تا تهران نیز دارد.

فاصله تهران تا بندر عباس نزدیک به ۱۲۸۰ کیلومتر است و طی کردن این مسافت در حدود ۱۴ ساعت طول می‌کشد. برای آغاز این مسیر باید ابتدا به خروجی‌ جنوب تهران و بزرگراه خلیج فارس در مسیر تهران-قم بروید. پس از گذشتن از قم  و کاشان می‌توانید به‌سمت اصفهان یا یزد ادامه مسیر دهید. فاصله اصفهان تا بندر عباس ۹۳۰ کیلومتر و فاصله یزد تا بندر عباس ۶۶۰ کیلومتر است. اگر می‌خواهید از مسیر اصفهان به بندر عباس برسید، باید ۱۰۰ کیلومتر راه بیش‌تری طی کنید. این دو مسیر در شهر بابک یکی می‌شوند و  سپس با گذشتن از سیرجان و حاجی آباد، به بندر عباس می‌رسند.

فاصله مشهد تا بندر عباس ۱۳۹۰ کیلومتر است و از شهرهای شرق و شمال شرقی باید با گذشتن از کرمان، به سیرجان و سپس بندر عباس برسید. فاصله کرمان تا بندر عباس ۴۹۲ کیلومتر است. اگر ساکن شهرهای غرب و جنوب غربی کشور هستید، باید با گذشتن از اصفهان و شهر بابک به سیرجان برسید و به‌سمت بندر عباس مسیر را ادامه دهید.

مسیر دسترسی از بندر بوشهر به بندر عباس در خط ساحلی خلیج فارس، از زیباترین جاده‌های جنوبی می‌گذرد. در طول این مسیر شگفت انگیزترین سواحل خلیج فارس را می‌توانید ببینید

شهرهای جنوب غربی ایران و بوشهر، از مسیری بسیار زیبا به بندر عباس دسترسی دارند. اگر در بوشهر هستید برای رسیدن به بندر عباس، در خط ساحلی خلیج فارس از بندرهای کنگان، سیراف و عسلویه بگذرید. بعد از عسلویه از قسمت غربی استان هرمزگان وارد منطقه زیبای پارسیان خواهید شد. از شهر پارسیان و بندر بستانو، به‌سمت بندر مقام بروید. این جاده بسیار زیبا بین کوه و دریا قرار دارد و مناظر آن دیدنی هستند. پس از بندر مقام، به بندرهای چارک، لنگه و خمیر خواهید رسید. بندر عباس در ۸۲ کیلومتری شرق بندر خمیر قرار گرفته است.

مسیر رسیدن به بندر عباس از شهرهای جنوب شرقی کشور و چابهار، از شهرهای بندر جاسک و میناب می‌گذرد. فاصله بندر چابهار تا بندر عباس ۶۸۰ کیلومتر است.

حمل و نقل عمومی در بندر عباس

برای استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر بندر عباس مشکلی نخواهید داشت. در بندر عباس شبکه تاکسیرانی و اتوبوسرانی فعالیت گسترده‌ای دارند و  روند رو به رشد فعالیت آن‌ها همچنان ادامه دارد.

تاکسی

نمایی هوایی از ترمینال تاکسیرانی مرکز شهر بندر عباس

منبع عکس: ایسنا

شبکه تاکسیرانی شهر بندر عباس گسترده است و به تمام نقاط اصلی این شهر سرویس‌دهی می‌کند. در تمام معابر اصلی شهر ایستگاه‌های اصلی خطوط تاکسیرانی وجود دارند. میدان ۱۷ شهریور که یکی از مناطق تجاری مهم شهر به شمار می‌رود، یکی از بزرگترین خطوط تاکسیرانی با مسیرهای بالا را دارد. تاکسی‌های بندر عباس در فواصل برون شهری و داخل استانی نیز تردد می‌کنند. انواع تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی نیز در شهر بندر عباس در دسترس هستند. با توجه به توضیحات داده شده می‌توان نتیجه گرفت برای حمل و نقل در شهر بندر عباس با تاکسی مشکلی نخواهید داشت.

اتوبوس های درون شهری

اتوبوس‌های بی آرتی بندر عباس

منبع عکس: خبرگزاری موج

شبکه خطوط اتوبوسرانی در شهر بندر عباس نیز مانند شبکه تاکسیرانی وسعت بالایی دارد. برای دسترسی به نقاط مرکزی و پرتردد بندر عباس مشکلی برای تردد با اتوبوس نخواهید داشت. تردد به مناطق حومه شهر با اتوبوس در همه مسیرها میسر نیست و برای تردد به مسافت‌های دورتر و خارج از شهر باید از تاکسی استفاده کنید. از تابستان سال ۱۳۹۸ اتوبوس‌های بی آر تی نیز فعالیت خود را در بندر عباس آغاز کرده‌اند.

جابه‌جایی با خودروی شخصی

با توجه به زیر ساخت‌های مناسب در شهر بندر عباس در زمینه حمل و نقل عمومی، بدون تردد با وسیله شخصی نیز می‌توانید به‌راحتی در بندر عباس جابه‌جا شوید. ضمن اینکه باید به خاطر داشته باشید به‌دلیل ترافیک و تردد بالا در شهر بندر عباس در قسمت‌های شلوغ و مرکزی شهر، طرح ترافیکی اجرا می‌شود، پس برای تردد به نقاط مرکزی شهر بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

 اما اگر قصد بازدید از مناطق اطراف بندر عباس و سفرهای یک روزه از این شهر به جاذبه‌های خارج شهر را دارید،‌ وسیله شخصی برای تعدیل هزینه‌ها و تردد آسان مناسب‌ترین وسیله است.

در بندر عباس کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در بندر عباس گزینه‌های متفاوتی وجود دارند. هتل های بندر عباس با امکانات اقامتی مناسب پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است. این شهر توریستی زیر ساخت‌های مناسبی برای پذیرایی از انبوه گردشگران در طول سال دارد. اقامتگاه‌های بومگردی در شهرهای نزدیک بندر عباس نیز برای دوستداران محیط‌های سنتی و محلی بهترین انتخاب‌ها هستند.

هتل های بندر عباس

در بندر عباس هتل‌های لوکس و شیک تا مهمانپذیرهای با قیمت مناسب‌تر وجود دارند. لیست کاملی از هتل‌های بندر عباس و امکانات آن‌ها را به‌همراه آدرس و شماره تلفن می‌توانید در کجارو ببینید.

هتل همای بندر عباس

نمایی هوایی از ساختمان و محوطه ورودی هتل هما در ساحل بندر عباس

منبع عکس: eghamat24.com

هتل هما از لوکس‌ترین هتل‌های بندر عباس با پنج ستاره است و معماری مدرن و زیبایی دارد. این هتل در نزدیکی ساحل، چشم‌انداز زیبایی از دریا و محیط دنج اطراف به مسافران می‌دهد. فاصله هتل هما تا فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است و تا دیدنی‌های داخل شهر نیز فاصله مناسبی دارد. استفاده از استخر هتل برای مسافران ساکن در آن رایگان است.

آدرس: بندر عباس، بلوار پاسداران، خیابان معراج (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۳۳۵۵۳۰۸۰-۰۷۶

هتل هرمز بندر عباس

ساختمان و محوطه ورودی هتل هرمز بندر عباس

منبع عکس: mosafersalam.com

این هتل پنج ستاره نیز بهترین دسترسی به مراکز خرید و دیدنی‌های شهر بندر عباس را دارد. هتل هرمز با دریافت گواهینامه بین المللی هتلداری، بالاترین استاندارهای پذیرایی از مسافران را دارا است. این هتل چشم‌انداز مناسبی به دریا، ساحل و محیط اطراف دارد.

آدرس: بندر عباس، ضلع جنوبی میدان انقلاب (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۷۶۳۲۱۰۹۸-۰۷۶

هتل آتیلار بندر عباس

این هتل در سال ۱۳۸۴ افتتاح و در سال ۱۳۹۷ بازسازی شده است. هتل آتیلار مرتفع‌ترین سازه در شهر بندر عباس به شمار می‌رود و فاصله مناسبی تا دیدنی‌های شهر دارد. هتل هرمز در نزدیکی اسکله شهید حقانی قرار گرفته است.

آدرس: بندر عباس، بلوار امام، میدان ۱۷ شهریور، خیابان اداره پست، بهادر شمالی (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۳۲۲۲۷۴۲۵-۰۷۶

اقامتگاه های بومگردی اطراف بندر عباس

در شهر بندر عباس اقامتگاه بومگردی وجود ندارد. اما در جزیره‌های قشم و هرمز تعداد اقامتگاه‌های بومگردی بسیار زیاد هستند و اگر تمایل به اقامت در این مجموعه‌ها دارید، در بازدید از این جزایر می‌توانید یک یا چند شب را برای ماندن در این اقامتگاه‌ها برنامه‌ریزی کنید. به‌جز اقامتگاه‌های این جزیره‌ها تنها اقامتگاه بومگردی نزدیک به بندر عباس «اقامتگاه بومگردی هرموزیا» در شهر میناب است. این خانه بومی تا فرودگاه بندر عباس ۱۰۶ کیلومتر و تا ایستگاه راه‌آهن بندر عباس ۱۱۴ کیلومتر فاصله دارد.

در بندر عباس چه کار کنیم؟

شهر بندر عباس ظرفیت‌های گردشگری بی‌شماری دارد. جاهای دیدنی بندرعباس از دیدنی‌های تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی آن، بسیار دیدنی هستند. مراکز خرید بندر عباس نیز تنوع زیادی دارد که هم در میان آن‌ها بازارهای سنتی و قدیمی به چشم می‌خورند و هم مجتمع‌های تجاری مدرن و امروزی دیده می‌شوند. این بازارها مکان‌های مناسبی برای گشت‌وگذار و تهیه سوغات بندر عباس هستند.

از بناهای تاریخی شهر دیدن کنید

معبد هندوها

نمایی از بیرون معبد هندوها در بندر عباس

منبع عکس: ealiya.com

بنای تاریخی معبد هندوها در مرکز شهر بندر عباس قرار دارد و با نام «پرستشگاه بت گوران» هم شناخته می‌شود. در ساخت این بنا از سنگ‌های مرمر و سنگ‌های مرجانی استفاده شده است. طراحان این بنای تاریخی، شکل کلی معماری این بنا را از نمونه‌های هندی آن الگو گرفته‌اند. در این معبد آثار و صنایع دستی بندر عباس در معرض نمایش قرار دارند و امکان خرید آن‌ها نیز وجود دارد.

آدرس: بندر عباس، خیابان امام خمینی، روبه‌روی بازار (مشاهده روی نقشه)

برکه‌های باران

نمایی از بالا از برکه‌های باران و نخل‌های اطراف آن در شهر بندر عباس

منبع عکس: funzi.com

آب انبارهای برکه باران با گنبدهایی هماهنگ و زیبا، در خیابان ۲۲ بهمن بندر عباس، توجه مسافران و گردشگران را جلب می‌کنند. این مجموعه متشکل از پنج آب‌انبار است و چهار دهنه اصلی ذخیره آب دارد. موزه مردم شناسی خلیج فارس در این منطقه احداث شده است.

آدرس: بندر عباس، خیابان ۲۲ بهمن (مشاهده روی نقشه)

مسجد گله داری

نمایی از غروب مسجد گله داری در بندر عباس

منبع عکس: smarttiz.com

مسجد گله‌داری از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی بندر عباس است و در محله اوزی‌ها قرار دارد. این بنا بر طبق اطلاعات کتیبه سنگی‌اش، توسط حاج شیخ احمد گله‌داری ساخته شده است. مسجد گله‌داری مناره، شبستان، صحن و منبر دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: بندر عباس، محله اوزی‌ها (مشاهده روی نقشه)

موزه آب و موزه مردم شناسی

محوطه موزه آب بندر عباس با مجسمه زن بومی

منبع عکس: qrgardi.com

قدمت بنای موزه آب به دوران صفویه باز‌می‌گردد و در آن ابزار و وسایل مردمان گذشته این خطه برای دسترسی به چاه‌های آب به نمایش در آمده‌اند. موزه آب امروزه بسیاز زیبا بازسازی شده است و اطلاعات مناسبی در رابطه با تاریخچه مردم بندر عباس در موضوع آب به گردشگران ارائه می‌کند.

نمایی از ساختمان موزه مردم شناسی بندر عباس

منبع عکس: fa.wikipedia.org

موزه مردم شناسی نیز امروزه در محوطه تاریخی برکه‌های باران قرار دارد. این موزه با نام «موزه خلیج فارس» نیز شناخته می‌شود و بخش‌های متعدد در رابطه با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بندر عباس از گذشته تا به امروز در آن به نمایش در آمده‌اند.

آدرس موزه آب: بندر عباس، خیابان ۲۲ بهمن (مشاهده روی نقشه)

آدرس موزه مردم شناسی: بندر عباس، بلوار پاسداران، جنب اداره ارشاد (مشاهده روی نقشه)

عمارت کلاه فرنگی

نمایی از کل ساختمان عمارت کلاه فرنگی در پارک اطراف در بندر عباس

منبع عکس: tirdadnews.ir

قدمت این بنای تاریخی در مرکز شهر بندر عباس به دوره صفویه می‌رسد. شکل ظاهری این بنای تاریخی و قرار گرفتن گنبدی مانند کلاه روی بخشی از این عمارت باعث نام‌گذاری این بنای تاریخی شده است. در گذشته این عمارت کاربرد تجارت‌خانه داشت و در اطراف آن آب انبارهای متعدد به چشم می‌خورد. این اثر نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. متاسفانه امروزه امکان بازدید از داخل این عمارت وجود ندارد.

آدرس: بندر عباس، بلوار طالقانی، نزدیک اسکله قدیم بندر عباس (مشاهده روی نقشه)

مسجد دلگشا

نمایی از صحن و منرا ها و گنبد مسجد دلگشای بندر عباس از دور

منبع عکس: iranwatching.com

مسجد دلگشا یا «مسجد جامع بندر عباس» از بزرگ‌ترین مساجد ایران در بندر عباس و مسجد مسلمانان اهل سنت است. قدمت این بنای تاریخی به بیش از ۲۵۰ سال پیش باز‌می‌گردد. معماری این مسجد بسیار زیبا و باشکوه است و در محراب مسجد کاشی‌کاری‌های برجسته به چشم می‌خورند. در سال ۱۳۸۷ پس از بازسازی پنج ساله، این مسجد مورد بهره‌برداری دوباره قرار گرفت.

آدرس: بندر عباس، بلوار ساحلی یا بلوار طالقانی (مشاهده روی نقشه)

مسجد ناصری

تصویر گنبد و گلدسته های مسجد ناصری بندر عباس

مسجد ناصری بندر عباس

قدمت مسجد ناصری به زمان قاجار بر‌می‌گردد. این مسجد توسط محمد علی ناصری در سال ۱۳۰۴ ساخته شده است و تزیینات گچبری و کاشی‌کاری زیبایی دارد. در کل بنا معماری سنتی جنوب ایران به چشم می‌خورد، اما در تزیینات داخلی و نقش و نگارهای داخل مسجد از طرح‌های هندی نیز استفاده شده است. در بازدید از این بنای زیبا می‌توانید از تماشای تزیینات و طرح‌های کشیده شده در دیوارهای مسجد، لذت ببرید.

آدرس: بندر عباس، بلوار امام موسی صدر (مشاهده روی نقشه)

اسکله قدیم بندر عباس

پهلو گرفتن اتوبوس ‌های دریایی در غروب در اسکله قدیمی بندر عباس

منبع عکس: ataland.com

اسکله قدیمی شهر بندر عباس در مرکز این شهر و در کناره بلوار طالقانی قرار گرفته است. این اسکله از قدیمی‌ترین مراکز تجاری و داد و ستد در ایران به شمار می‌رود. این اسکله در سال ۱۳۱۸ ساخته شده و امروز مورد توجه بسیاری از گردشگران علاقه‌مند است.

آدرس: بندر عباس، کناره جنوبی بلوار طالقانی (مشاهده روی نقشه)

محله باستانی سورو

تصویری از نمای بالای محله باستانی سورو و بناهای قدیمی آن

منبع عکس: seeiran.ir

محله باستانی سورو در غرب شهر بندر عباس و در قسمت شمالی محله امروزی سورو قرار دارد. قدمت سکونت در این منطقه به دوران هخامنشی بر‌می‌گردد و به‌دلیل قرار داشتن در شاه‌راه ارتباطی در گذشته، رونق فراوانی داشته است. انواع سکه‌های قدیمی از دوران ساسانی، صفویه و قاجار در کاوش‌های باستان شناسی این محله به دست آمده‌اند که امروزه از آن‌ها در موزه بندر عباس نگهداری می‌شود. گشت‌وگذار در این محله تاریخی خالی از لطف نیست.

آدرس: قسمت غربی شهر بندر عباس، محله باستانی سورو (مشاهده روی نقشه)

امامزاده شاه محمد تقی

زیارتگاه شاه محمد تقی از اماکن مقدس و متبرک مذهبی برای مردم بندر عباس به شمار می‌رود. مسلمانان کشورهای اطراف نیز در سفر به بندر عباس از این زیارتگاه بازدید می‌کنند و این امامزاده جایگاهی خاص در میان مردم محلی دارد. معماری زیبای این بنا با میناکاری‌ و شیشه‌های رنگی، توجه علاقه‌مندان را جلب می‌کند.

آدرس: بندر عباس، بلوار امام خمینی، خیابان شهید بهشتی جنوبی، کنار مسجد امام (مشاهده روی نقشه)

به تماشای جاذبه های طبیعی و بوستان‌های تفریحی شهر بروید

باغ پرندگان

تجمع فلامینگوها در حوضچه باغ چرندگان بندر عباس

منبع عکس: shabestan.ir

باغ پرندگان شهر بندر عباس در چهار کیلومتری جاده بندر عباس-میناب قرار دارد. این پارک در مجموعه بزرگ پارک جنگلی طبیعت بندر عباس ساخته شده است. در این باغ گونه‌های متنوع پرندگان، در محوطه‌های بسته جداگانه نگهداری می‌شوند. در باغ پرندگان بندر عباس بیش از ۹۰ گونه از پرندگان در هفت بخش مختلف زندگی می‌کنند. ارتفاع بلندترین قفس این باغ به ۲۵ متر می‌رسد. امکانات مناسبی در این پارک برای گردشگران تعبیه شده است.

آدرس: کیلومتر چهار جاده بندر عباس-میناب (مشاهده روی نقشه)

پارک ساحلی غدیر

تصویری از پارک ساحلی غدیر بندر عباس و آلاپیق‌های آن

منبع عکس: seeiran.ir

پارک ساحلی غدیر از بهترین تفرجگاه‌های ساحلی بندر عباس است. در این پارک هتل، رستوران و تالار کنسرت شهید آوینی قرار دارد. در نوار ساحلی تفریحات آبی مانند قایق سواری، منطقه شنا و ایستگاه کرایه دوچرخه تعبیه شده است. تماشای غروب خورشید در این پارک زیبا و بزرگ می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. جشنواره مجسمه‌های شنی بندر عباس، هر سال مهر ماه در این پارک برگزار می‌شود.

آدرس: بندر عباس، بلوار غدیر (مشاهده روی نقشه)

پارک ساحلی دولت

تصویر غروب پارک ساحلی دولت بندر عباس و آلاچیق‌های آن

منبع عکس: seeiran.ir

پارک ساحلی دولت در شرق بندر عباس قرار گرفته است و جاده مناسب برای دوچرخه سواری و مسیر پیاده روی دارد. در قسمت‌های مختلف پارک آلاچیق‌هایی برای اقامت مسافران و گردشگران در پارک تعبیه کرده‌اند. در این پارک ساحلی کافه‌های کوچک با نوشیدنی‌های دلچسب وجود دارند. اگر اهل هیجان باشید، می‌تونید در ضلع شرقی پارک از راندن در پیست کارتینگ، لذت ببرید.

آدرس: بندر عباس، گلشهر جنوبی، بلوار رسالت جنوبی (مشاهده روی نقشه)

پارک ساحلی ولایت

تصویر هوایی از پارک ساحلی ولایت در بندر عباس

منبع عکس: eghamat24.com

از عمر پارک ساحلی ولایت ۱۰ سال می‌گذرد. در این پارک ۱۰۰ هکتاری نیز امکان لذت بردن از دوچرخه سواری و اسکیت وجود دارد. نورپردازی زیبای این پارک در شب زیبایی آن را دو چندان می‌کند. در این پارک امکانات رفاهی مناسب مانند آلاچیق‌های اقامتی و سرویس‌های بهداشتی متعدد ساخته شده است.

آدرس: بندر عباس، سه راه جهان بار (مشاهده روی نقشه)

پارک جنگلی خلیج فارس

مسیر جاده‌ای داخل پارک جنگلی خلیج فارس بندر عباس

عکاس: سید علی هاشمی

این پارک جنگلی محیطی بسیار مناسب برای اتراق کردن در طبیعت دارد و زیرساخت‌های مناسب برای چادر زدن و اقامت شبانه مسافران تعبیه شده است. از امکانات این پارک جنگلی می‌توان به زمین های بازی کودکان، سرویس‌های بهداشتی، سکوهای برپایی چادر و جاده تندرستی اشاره کرد.

آدرس: بندر عباس، بلوار امام خمینی، قبل از فرودگاه، ابتدای بلوار خلیج فارس (مشاهده روی نقشه)

پارک شهید دباغیان

طبیعت سرسبز و نیمکت‌های پارک شهر بندر عباس

منبع عکس: shahr2.bandarabbas.ir

پارک شهید دباغیان از بزرگ‌ترین پارک‌های شهر بندر عباس است و با نام «پارک شهر» نیز شناخته می‌شود. پوشش گیاهی این پارک فضایی مناسب برای گشت‌وگذار در این مجموعه ایجاد کرده‌اند. از امکانات این پارک می‌توان به سینمای پنج بعدی، وسایل بازی کودکان و وسایل بدن‌سازی اشاره کرد. باغ گل بندر عباس نیز در این مجموعه قرار گرفته است.

آدرس: بندر عباس، بلوار امام، بعد از میدان امام (مشاهده روی نقشه)

به گشت‌وگذار در بازارها و مراکز تجاری شهر بپردازید

مرکز خرید سیتی سنتر

نمایی از ورودی بازار سیتی سنتر بندر عباس در میدان ۱۷ شهریور

منبع عکس: arel.ir

این مرکز تجاری از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید در شهر بندر عباس است. این مرکز تجاری با حدود ۵۰۰ مغازه در میدان ۱۷ شهریور قرار دارد و انواع لباس، ملزومات شخصی و لوازم‌خانگی در آن عرضه می‌شوند.

آدرس: بندر عباس، میدان هفده شهریور (مشاهده روی نقشه)

مرکز تجاری ستاره شهر

این پاساژ تجاری نیز در نزدیکی میدان ۱۷ شهریور قرار گرفته است و امکاناتی مانندفست فود، رستوران و سالن سینما دارد. در بین مغازه‌های این مرکز تجاری فروشگاه‌های عرضه لوازم کامپیوتری، موبایل فروشی و طلا ، ساعت و جواهرات نیز به چشم می‌خورند.

آدرس: بندرعباس، میدان ۱۷ شهریور (مشاهده روی نقشه)

مجتمع تجاری ستاره جنوب

نمای ورودی پاساژ ستاره جنوب بندر عباس

منبع عکس: qrgardi.com

این مرکز تجاری در نزدیکی ساحل قرار دارد و طبقات مختلف آن کاربردهای اختصاصی دارند. طبقه همکف بورس طلا و جواهرات و طبقه‌های دوم و سوم مخصوص فروشگاه‌های پوشاک و لوازم شخصی است. در طبقه‌های بالاتر شهر بازی سرپوشیده و سالن‌های سینما تعبیه شده‌اند. در مرکز تجاری ستاره جنوب فست فود و رستوران‌های متنوعی نیز وجود دارند که می‌توانید پس از خرید به آن‌ها سر بزنید.

آدرس: بندر عباس، بلوار طالقانی (مشاهده روی نقشه)

مرکز خرید زیتون

نمایی هوایی از پاساژ زیتون بندر عباس و بلوار امام خمینی

منبع عکس: eneshat.com

این مرکز تجاری در مقایسه با دیگر مراکز نوساز قدیمی‌تر است و اجناس با قیمت مناسب‌تر را به مسافران و ساکنان بندر عباس ارائه می‌کند. برای بسیاری از گردشگرانی که در سال‌های قبل‌تر به بندر عباس سفر کرده‌اند، مرکز تجاری زیتون نام آشنایی دارد. در طبقه همکف این مجتمع تجاری کافه‌ای کوچک با نوشیدنی‌های متنوع می‌تواند خستگی پس از گشت‌وگذار در این مرکز خرید را از بین ببرد.

آدرس: بندر عباس، بلوار امام خمینی (مشاهده روی نقشه)

بازار سنتی بندر عباس

حجره‌های بازار سنتی بندر عباس

بازار سنتی بندر عباس

بازار قدیمی بندر عباس از قدیمی‌ترین قسمت‌های شهر است و در عین حال از زنده‌ترین و پر ترددترین نقاط بندر عباس نیز هست. این بازار تنوع بالایی در ارائه محصولات مختلف بندر عباس دارد. انواع صنایع دستی جنوب ایران را می‌توانید در این بازار پیدا کنید.

آدرس: بندر عباس، بلوار طالقانی، بازار سنتی بندر عباس (مشاهده روی نقشه)

بازار اوزی ها و لاری ها

حجره‌های پارچه فروشی در بازار لاری‌ها در بندر عباس

بازار لاری‌ها بندر عباس

این دو بازار قدیمی و سنتی بندر عباس در جوار هم قرار گرفته‌اند و بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارند. بافت سنتی این بازارها علاقه‌مندان فضاهای تاریخی را جلب می‌کند. در این بازارها نیز می‌توانید محصولات و صنایع دستی بندر عباس را بیابید و سوغات مناسبی تهیه کنید.

آدرس: بندر عباس، بلوار امام خمینی، بازار سنتی اوزی‌ها و لاری‌ها (مشاهده روی نقشه)

مرکز خرید نیلی

ورودی پاساژ تجاری نیلی بندر عباس

منبع عکس: qrgardi.com

مرکز خرید نیلی در نزدیکی مجنمع تجاری ستاره جنوب و بازار سنتی بندر عباس قرار دارد. در این مرکز تجاری نیز فروشگاه‌های متنوع پوشاک، لوازم آرایشی و عطر و ادکلن فعالیت می‌کنند. می‌توانید پس از گشت‌وگذار در بازار سنتی و مجتمع ستاره جنوب، سری هم به این بازار بزنید.

آدرس: بندر عباس، بلوار آیت الله طالقانی (مشاهده روی نقشه)

سوغات و محصولات بندر عباس را بخرید

شلوارهای بادله دوزی شده رنگارنگ در بندر عباس

منبع عکس: toptourist.ir

از بهترین بخش‌های سفر به شهر بندر عباس خرید سوغات بندر عباس از بازارهای ساحلی و دیگر مراکز خرید این شهر است. ماهی و میگوهای دریای جنوب از معروف‌ترین سوغات شهر بندر عباس هستند. از بازار سنتی ماهی فروشان می‌توانید ماهی مورد نظرتان را تهیه کنید؛ اما به خاطر داشته باشید برای مسیرهای طولانی نمی‌توانید ماهی سوغات ببرید، زیرا احتمال خراب شدن آن در طول راه زیاد است.

خرما بیشترین بخش محصولات کشاورزی در بندر عباس را تشکیل می‌دهد. قسمت زیادی از تولید خرمای بندر عباس به کشورهای دیگر صادر می‌شود و بخشی از خرمای با کیفیت کمتر به محصولات جانبی مانند چیپس خرما و عسل خرما تبدیل و به گردشگران عرضه می‌شوند. مرکبات بندر عباس کیفیت بالایی دارند و اگر در فصل بهار به این شهر سفر کنید، می‌توانید از طعم خوش این میوه ها لذت ببرید و به‌عنوان سوغات نیز از این محصولات بخرید.

گوآوا یا زیتون بندر عباس

منبع عکس: coca.ir

«گوآوا» میوه‌ای گرمسیری است که آن را با نام زیتون بندر عباس نیز می‌شناسند. این میوه ابتدا از کشورهای اطراف به بندر عباس وارد می‌شد؛ اما در چند سال اخیر با وارد کردن گیاه آن، امکان پرورش گوآوا در بندر عباس مهیا شده است.

صنایع دستی بندر عباس بخش عمده‌ای از سوغات بندر عباس را تشکیل می‌دهند. «چنته» از متداول‌ترین صنایع دستی میان بانوان بندر عباس است که روی دار بافته می‌شود و شکل‌های متنوعی دارد. برای تزئین چنته از منگوله‌های رنگی استفاده می‌کنند. صنایع دریایی نیز وسائل تزئینی زیبایی را شامل می‌شوند که هنرمندان با سلیقه جنوب با سنگ و صدف آن‌‌ها را می‌سازند و به گردشگران ارائه می‌دهند.

منابع عکس‌ها: ایرنا، خبرگزاری مهر، eneshet.com, jazebeha.com

گلابتون دوزی نیز از زیباترین صنایع قدیمی در بندر عباس است که بافت آن در میان بانوان بندرعباس هم‌چنان رواج دارد. در سفر به بندر عباس حتما لباس‌های زیبا و شلوارهای زنان بندر عباس توجه شما را جلب خواهند کرد. این گلدوزی‌های رنگارنگ به نام «بادله دوزی» معروف هستند و با نخ‌های ابریشمی رنگارنگ دوخته می‌شوند. صنایع دستی حصیری نیز به‌دلیل وجود نخل‌های انبوه در بندر عباس و شهرهای اطراف، رونق فراوان دارند. در بازار سنتی بندر عباس و مراکز خرید ساحلی می‌توانید سوغات مورد نظر خود را بخرید.

سفرهای یک روزه از بندر عباس

بندر عباس در جنوب ایران در موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای قرار گرفته است و به‌دلیل هم‌جواری با خلیج فارس دسترسی مناسبی به جزیره‌های دیدنی ایران در خلیج فارس دارد. در اطراف بندر عباس همچنین جاذبه‌های طبیعی معروفی مانند آبشارها و آب‌گرم‌ها گردشگران را جذب می‌کنند. روستاهای اطراف بندر عباس نیز با بناهای تاریخی و سواحل منحصربه‌فرد از دیگر دیدنی‌های نزدیک به بندر عباس هستند. برای بهره‌مندی بیشتر از دیدنی‌های اطراف بندر عباس با برنامه‌ریزی سفرهای یک‌روزه از بندر عباس می‌توانید به دیدن این جاذبه‌ها بروید. در این بخش از راهنمای سفر به بندر عباس به معرفی بیشتر جاهای دیدنی اطراف شهر بندر عباس می‌پردازیم.

جزیره قشم

یکی از بهترین جاذبه‌ها در سفر به شهر بندر عباس جزیره قشم در فاصله ۳۰ کیلومتری دریایی این شهر است. گرچه در جزیره قشم زیرساخت‌های مناسبی برای اقامت وجود دارد، اما اگر می‌خواهید در بندر عباس اقامت کنید می‌توانید از طریق اسکله شهید حقانی با قایق‌های تندرو یا لنج، یک روزه به جزیره قشم بروید و تا شب به بندر عباس برگردید.

سواحل زیبا، مجتمع‌های تجاری بزرگ و مدرن، دیدنی‌های طبیعی و تاریخی و  مسیر زیبای دریایی، از جاهای دیدنی جزیره قشم هستند. طی کردن فاصله بندر عباس تا جزیره قشم در حدود ۴۰ دقیقه با قایق‌های تندرو و یک ساعت با لنج طول می‌کشد. حرکت اولین قایق تندرو از بندر عباس به قشم از ساعت ۱۰:۳۰ صبح آغاز می‌شود و تا ۲۲:۳۰ شب ادامه دارد. در مسیر جزیره قشم به بندر عباس نیز ساعات حرکت قایق‌های تندرو از ۹:۳۰ صبح تا ۲۱ شب است. وضعیت جوی و نبود مسافر ممکن است ساعات مذکور را تغییر دهد.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری مهر، qrgardi.com, qeshmgardi.com, iranhotel.com

ساعت کاری لنج‌ها در مسیر بندر عباس به جزیره قشم از ساعت ۸ تا ۲۱:۳۰ و در مسیر برعکس آن از ساعت ۱۰ تا ۲۲ است. از ساعت ۷ تا ۱۷ نیز اتوبوس‌های دریایی اقدام به جابه‌جایی مسافران در دو مسیر می‌کنند.

منطقه حفاظت شده گنو

تصویری از گوزن شاخدار در منطقه حفاظت شده گنو

منبع عکس: shahrmajazi.com

منطقه حفاظت شده گنو محدوده‌ای محصور در میان کوهستان گنو و در ۳۰ کیلومتری شمال غربی بندر عباس است. این منطقه یکی از ۱۳ ذخیره‌گاه زیست کره یونسکو در ایران به شمار می‌رود و نزدیک به ۴۳ هکتار مساحت دارد. آب و هوای این منطقه با دیگر قسمت‌های هرمزگان بسیار متفاوت و برف‌خیز است. در منطقه حفاظت شده گنو جانورانی مانند پلنگ، کفتار، گرگ، شغال، قوچ، میش، بز و آهو زندگی می‌کنند و درختان انگور، سیب، زردآلو، انبه، انجیر، نارنگی، لیمو ترش، نارنج و انبه این منطقه را پوشانده‌اند. در منطقه گنو چشمه‌های زیادی وجود دارند.

جزیره هرمز

جزیره هرمز از زیباترین نقاط جنوبی ایران در ۱۶ کیلومتری بندر عباس است. این جزیره را به‌دلیل نزدیکی با تنگه هرمز جزیره هرمز نامیده‌اند. خاک سرخ جزیره هرمز گردشگران زیادی را برای تماشای این بهشت زمین شناسی جذب می‌کند. از جمله دیدنی‌های برجسته جزیره هرمز می‌توان به دره رنگین کمان، دره مجسمه ها، قلعه پرتغالی‌ها و ساحل نقره‌فام هرمز اشاره کرد.

منابع عکس‌ها: ایرنا، qeshmro.com, citymity.com

در سفر به شهر بندر عباس حتما یک روز را به دیدن این جزیره زیبا اختصاص دهید. برای رفتن به جزیره هرمز نیز باید به بندر شهید حقانی بروید. در این بندر قایق‌های تندرو و اتوبوس دریایی به جزیره هرمز تردد می‌کنند. در زمان‌های مختلف سال بسته به میزان مسافر، ساعات حرکت این قایق‌ها متفاوت هستند. در فصل شلوغ گردشگری تا شب نیز تردد برقرار است، اما پس از رسیدن به جزیره حتما زمان برگشت آخرین قایق را از اسکله سؤال کنید تا برای برگشت دچار مشکل نشوید.

پل لاتیدان

نمایی هوایی از بقایای پل تاریخی لاتیدان در هرمزگان

منبع عکس: ion.ir

پل لاتیدان طولانی‌ترین پل تاریخی در ایران بوده است که متاسفانه بخش‌های زیادی از آن در طول زمان از بین رفته‌اند. این شاهکار معماری دوره صفویان به‌جای آجر از سنگ ساخته شده است. در گذشته پل لاتیدان مسیر دسترسی و محور ارتباطی بندر عباس تا لارستان بود و به همین جهت اهمیت بالایی داشت. پل لاتیدان روی رودخانه کول و در ۷۰ کیلومتری غرب بندر عباس قرار دارد. پل لاتیدان با نام «پل کول» نیز شناخته می‌شود.

آبگرم گنو

چشمه آب‌گرم گنو در میان درختان در نزدیکی بندر عباس

منبع عکس: tehransuite.com

آب‌گرم گنو چشمه آب معدنی در ۳۴ کیلومتری شمال شرقی شهر بندر عباس است. این چشمه آب‌گرم داخل دره‌ای در جوار کوه گنو قرار دارد. در این منطقه استخرهای جداگانه آب‌گرم برای آقایان و بانوان و امکانات مناسب در اطراف آن‌ها ساخته‌اند. آب این چشمه گوگردی و بسیار گرم است. آبتنی در استخرهای آب‌گرم گنو برای گردشگران لذت زیادی دارد.

آبگرم خورگو

نمایی از حوضچه آبگرم خورگو و علفزارهای اطراف آن در هرمزگان

منبع عکس: qrgardi.com

آبگرم خورگو نیز از دیگر چشمه‌های دیدنی در اطراف شهر بندر عباس به شمار می‌رود و در ۵۵ کیلومتری شمال شرقی بندر عباس قرار گرفته است. این آب‌گرم از سه چشمه تشکیل می‌شود که چشمه اول از شکاف سنگ‌های آهکی به رودخانه خورگو می‌ریزد.  این چشمه سرشار از آب‌های سولفات، کلسیم و منیزیم است. چشمه دوم در یک کیلومتری شرق چشمه اول می‌جوشد و سرشار از گوگرد است. حوضچه این چشمه شرایط مناسبی برای استحمام دارد. دسترسی به چشمه سوم نیز از جاده بندر عباس-سیرجان میسر می‌شود و از دوراهی خورگو تا این چشمه ۲۰ کیلومتر راه است. این چشمه نیز جوضچه‌ای مناسب برای استحمام دارد.

آبگرم کشکو

آب‌گرم کشکو از دیگر چشمه‌های معروف آب‌گرم هرمزگان در مسیر جاده بندر عباس به روستای کشکو و چهار کیلومتری روستای کشکو است. یک کیلومتر از این فاصله مسیر پیاده‌روی است و پس از آن به حوضچه‌های آب‌گرم کشکو می‌رسید. این حوضچه‌ها محیط مناسبی برای شنا و استحمام با آب‌های معدنی این چشمه دارند. در ساختار آب‌گرم کشکو، سولفات، کلسیم، منیزیم، کلر و سدیم دیده  می‌شود و آب چشمه بسیار گرم است.

آبگرم سیاه کش

آبگرم سیاه کش در ۷۲ کیلومتری غرب بندر عباس و نزدیکی بندر خمیر قرار دارد. این آب‌گرم از بکرترین نقاط هرمزگان به شمار می‌رود و به همین دلیل از گزند آلودگی در امان مانده است. آبگرم سیاه کش در روستای «نیمه کار» واقع شده است و آب آن خواص درمانی زیادی دارد.

دره داماش

تصویری از تنگه‌ای باریک در دره داماش هرمزگان

منبع عکس: iribnews.ir

دره داماش با نام‌های «دره رودخانه جاماش» و «دره سیاهو» نیز شناخته می‌شود. این منطقه از بکرترین نقاط دیدنی هرمزگان در ۸۰ کیلومتری شمال بندر عباس است. رودخانه جاماش در این دره از کوه هماگ سرچشمه می‌گیرد و با پیوستن به رودخانه‌های کوچک دیگر به خلیج فارس می‌ریزند. دره داماش در پاییز و بهار هوایی معتدل و لطیف دارد، اما تابستان‌ها گرم می‌شود. برای رفتن به این دره باید در مسیر بندر عباس به سیرجان به جاده فرعی روستای سیخوران بروید. این دره در قسمت شمالی روستا قرار گرفته است.

گنبد سرخ

گنبد سرخ بنایی تاریخی مربوط به دوره سلجوقی در میان قبرستانی در روستای گنبد سرخ در شمال شرقی بندر عباس است و با این شهر ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. نمای گنبد آجری در جوار نخلستان‌های اطراف خودنمایی می‌کند. متاسفانه بخش‌هایی از گنبد در طول تاریخ فرو ریخته‌اند و امروزه بنا سقف ندارد. قبرستان اطراف گنبد سرخ نیز تاریخی و ویژگی برجسته آن نداشتن سنگ قبر برای مقبره‌ها است. قبرهای این گورستان با قلوه‌های سنگ مشخص شده‌اند.

قلعه فین

قلعه فین هرمزگان در میان نخلستان‌

منبع عکس: fa.wikipedia.org

قلعه فین از زیباترین دیدنی‌های اطراف شهر بندر عباس است و در ۱۰۰ کیلومتری شمال این شهر قرار دارد. از این قلعه سفال‌های تاریخی با ارزشی کشف شده‌اند. قدمت قلعه فین به دوران حکومت‌های ایلخانی و تیموری می‌رسد. از روی شواهد باقی مانده کاربری نظامی در گذشته برای این قلعه را می‌توان حدس زد. قلعه فین در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. متاسفانه این قلعه در زلزله سال ۱۳۸۶ آسیب دید و اکنون قسمت‌هایی از آن ویران شده است.

آبشار تزرج

نمایی از آبشار تزرج بر فراز تپه کنار درخت مخل

منبع عکس: eneshat.com

آبشار تزرج در ۱۶۵ کیلومتری شمال غربی بندر عباس و در میان نخلستان‌های روستای تزرج حاجی آباد قرار دارد. این روستا ییلاقی سرسبز و زیبا با رودخانه‌ها و آبشار فصلی است. مسیر رسیدن به آبشار روستای تزرج از پلکانی سبز می‌گذرد. در جوار این آبشار آسیاب‌های آبی خودنمایی می‌کنند. روستای تزرج علاوه بر این آبشار زیبا چشم‌اندازی رنگارنگ از باغ‌های مرکبات و نخلستان‌های بلند دارد که بر جذابیت این منطقه افزوده‌اند.

آبشار پلکانی بدو

نمایی از آبشار پلکانی و جلبک بسته بدو در هرمزگان

منبع عکس: eneshat.com

در ۵۰ کیلومتری شمال غرب بندر عباس و در شمال روستای لمزان، آبشار پلکانی بدو از ارتفاعات کوه بدو سرچشمه می‌گیرد. دسترسی به آبشار بدو از جاده‌ای خاکی در شمال روستای لمزان است. منظره زیبای این آبشار پلکانی از زیباترین جاذبه های طبیعی اطراف بندر عباس به شمار می‌رود. روستای لمزان دیدنی‌های دیگری مانند گنبد نمکی دارد که در جنوب این روستا می‌توانید از این جاذبه نیز، دیدن کنید.

کوه‌ نمکی خرسین

قندیل‌های نمکی کوه خرسین هرمزگان

منبع عکس: eneshat.com

کوه نمکی خرسین در ۸۰ کیلومتری شمال بندر عباس در جوار روستای خرسین در منطقه سیاهو قرار دارد. رشته کوهی با گنبدهای نمکی در این منطقه به چشم می‌خورد که قله‌های آن پر از بادام کوهی است. به‌دلیل وجود نمک در خاک این منطقه، پوشش گیاهی قابل توجهی در آن وجود ندارد و آب های شور سرچشمه گرفته از کوه، به زمین‌های کشاورزی اطراف خسارت‌هایی وارد کرده است. در سفر به بندر عباس می‌توانید به این منطقه زیبا بروید و از آبشار نمکی، قندیل‌های آویخته از کوه و ستون‌ و صخره‌های بلند نمکی بازدید کنید.

روستاهای اطراف بندر عباس

نخلستان و رودخانه روستای سیخوران بندر عباس

منبع عکس: ایرنا

اگر بازدید از طبیعت زیبا و بکر و دیدنی‌های طبیعی برای شما لذت‌بخش است، به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به بندر عباس به روستاهای برجسته با ظرفیت‌های گردشگری بالا در اطراف بندر عباس سر بزنید. از زیباترین روستاهای اطراف این شهر «روستای سیخوران» در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی بندر عباس را می‌توان نام برد. دره دامادش نیز در نزدیکی این روستا قرار دارد. روستای سیخوران را کوه‌های «شانگ»، «سیخوران» و «سرخ» احاطه کرده‌اند. این منطقه محبوبیت بالایی بین علاقه‌مندان کوهنوردی دارد. رودخانه جاماش از کوه‌های اطراف سیخوران سرچشمه می‌گیرد. باغ‌های پلکانی نیز از دیگر جاذبه‌های منحصربه‌فرد این روستا هستند.

روستای گچین بهترین مراکز خرید با قیمت مناسب و کیفیت بالا در هرمزگان را دارد

روستای گچین از دیگر روستاهای گردشگری هرمزگان در ۵۰ کیلومتری غرب شهر بندر عباس است. روستای گچین روی تپه‌ای به همین نام  و در ۱۰ کیلومتری دریا قرار دارد. دلیل شهرت این روستا وجود ماده ارزشمند اورانیوم در آن است، اما آنچه سبب شهرت روستای گچین و محبوب شدن آن برای گردشگران می‌شود، وجود بازارها و مراکز خرید لوازم‌خانگی در این روستا با قیمت‌های بسیار مناسب است. در قسمت جنوبی روستای گچین، گنبد نمکی گچین قرار دارد که از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌رود.

نخلستان و چشمه روستای بناب بندر عباس

منبع عکس: fa.tripyar.com

روستای بناب نیز در ۱۵۰ کیلومتری غرب بندر عباس به سبب وجود چشمه‌های فراوان، آبشار و نخلستان‌های انبوه،‌ طرفداران زیادی دارد. کوه‌های اطراف این روستا در بهار مملو از گیاهان داروئی و معطر می‌شوند. یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در مسیر دسترسی به روستای بناب، تنگه «دول لا پر» است که چشم‌اندازی زیبا به محیط اطراف دارد.  

سواحل اطراف بندر عباس

سواحل صخره‌ای خلیج فارس

منبع عکس: asre-eghtesad

شهر بندر عباس در جوار خلیج فارس قرار دارد و در طول سال از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. از این شهر در راستای خلیج فارس در هر سمتی که حرکت کنید، سواحل بکر و بی‌نظیری را خواهید دید که کمتر شناخته شده‌اند. در اطراف شهر بندر عباس انواع صخره‌های شنی و ماسه‌ای، صخره‌ای و گلی وجود دارند. پیاده‌روی در این سواحل بکر، می‌تواند لحظاتی خاطره‌انگیز از سفر به بندر عباس برایتان بسازد.

غذاهای محلی بندر عباس

بندر عباس و دیگر شهرهای جنوب ایران از بهترین مناطق مناسب برای صیادی هستند. تنوع بالای ماهی‌ها و محصولات دریایی باعث طبخ غذاهای با طعم و عطر متفاوت در این شهرها شده است و به همین دلیل انواع غذاهای دریایی در شهر بندر عباس از محبوب‌ترین غذاها برای مردم و گردشگران هستند. استفاده از ادویه‌های محلی معطر و به‌خصوص تند از دیگر ویژگی‌های غذاهای بندری است. در این بخش معروف‌ترین غذاهای بندر عباس را معرفی می‌کنیم.

مهیاوه

نان مهیاوه بندر عباس

منبع عکس: cookpad.com

مهیاوه غذایی تیره رنگ با مزه‌ای شور و تند است. در تهیه این غذا از ماهی ساردین، خردل، رازیانه، نمک و آب استفاده می‌شود. تهیه این غذا به‌صورت کاملا سنتی است و فوت و فن خاص خود را دارد. از مهیاوه به‌عنوان صبحانه، چاشنی برای پخت نان و سایر غذاها استفاده می‌شود. در واقع مهیاوه نوعی پیش غذا یا مخلفات همراه با غذای اصلی و مصرف نان آن در جنوب ایران بسیار متداول است. 

برنج دیشو

در بین غذاهای جنوبی ترکیب خرما و ماهی بسیار دیده می‌شود. جنوبی‌ها به‌دلیل طبع سرد ماهی آن را با خرما مصرف می‌کنند و در بسیاری از غذاها ترکیب این دو ماده غذایی وجود دارد. برنج دیشو را در آب و شیره خرما درست می‌کنند و با ماهی کبابی سرو می‌کنند. این برنج با ماهی برشته یا سرخ شده نیز سرو می‌شود و طعمی شیرین دارد. برنج دیشو از سنتی‌ترین غذاهای بندر عباس به شمار می‌رود.

هواری

پلو هواری غذای محلی بندر عباس

منبع عکس: arga-mad.com

هواری نیز یک نوع پلوی جنوبی است که با ماهی و میگو خورده می‌شود. این برنج را با سیر، پیاز، سیب‌زمینی، لوبیا، رب گوجه فرنگی، زیره سیاه و نمک و ادویه محلی می‌پزند و همراه با ماهی و میگو سرخ شده سرو می‌کنند. این غذا از محبوب‌ترین غذاهای بندر عباس میان مسافران و گردشگران است و در بیشتر رستوران‌های محلی جنوبی عرضه می‌شود.

هواری چکو میگو

این غذا همان پلوی هواری است که به‌جای ماهی و میگو با میگوهای ریز خشک شده یا میگوی لافتی سرو می‌شود. در فصل تخم‌ریزی میگوها، میگوهای ریز را صید می‌کنند و پس از خشک کردن آن‌ها، در طبخ هواری چکو از آن‌ها استفاده می‌شود.

زیبون

غذای محلی زیبون بندر عباس

منبع عکس: flytoday.ir

زیبون هم از اصیل‌ترین غذاهای بندر عباس است. این غذا از لایه‌های برنج، ماهی و مخلوطی از پیاز داغ و ادویه با گوجه و فلفل سبز است که با هم دم می‌کشند و سپس مخلوط و سرو می‌شوند. این غذا ظاهری شبیه به استانبولی پلو دارد.

موفلک

موفلک را با گندم یا جوی پرک به‌همراه پیاز سرخ شده و ماهی طبخ می‌کنند. برای تهیه این غذا از قبل ماهی را در نمک و زرد چوبه خیس می‌کنند و سپس با کندن پوست و استخوان ماهی آن را با پیاز سرخ شده تفت می‌دهند. سپس همه مواد را مخلوط می‌کنند و با اضافه کردن آب ماهی به آن می‌گذارند دم بکشد و سرو می‌کنند.

عنکاس یا ماهی مرکب

خوراک عنکاس یا ماهی مرکب در بندر عباس

منبع عکس: qeshmmahi.com

این غذا نیز از دیگر خوراک‌های دریایی همراه با خرما است. پخت ماهی همراه با خرما آن را خوش رنگ می‌کند. از دیگر مواد اولیه این خوراک می‌توان به پیاز، ادویه‌های جنوبی، نمک، فلفل و زردچوبه اشاره کرد. این غذا نیز از پرطرفدارترین غذاها در بین گردشگران است و در بیشتر رستوران‌های بندر عباس سرو می‌شود.

بلالیت

غذای محلی بلالیت در بندر عباس

منبع عکس: namnak.com

بلالیت یک پیش غذای محبوب در بندر عباس است و در ماه رمضان بسیار مصرف می‌شود. برای تهیه این پیش غذا ابتدا ورمیشل را در آب جوشیده با هل می‌ریزند و پس از پختن آب آن را خالی می‌کنند. در ظرف دیگر کره آب شده، ورمیشل، پودر قند، خلال پسته، پودر هل و زعفران را لایه لایه قرار می‌دهند و در آخر گلاب می‌ریزند، سپس به‌مدت ۱۵ دقیقه روی شعله کم قرار می‌دهند تا دم بکشد. این غذا بسیار مقوی و پرخاصیت است.

ماهی برشته

ماهی برشته از معروف‌ترین و متداول‌ترین غذاها در بندر عباس است. برای تهیه آن ابتدا ماهی‌ها را در نمک و ادویه می‌گذارند تا مزه‌دار شوند. در این غذا از ماهی‌های مختلفی استفاده و شکم ماهی‌ها را از سبزیجات و ادویه پر می‌کنند. سپس روی ورقه‌های داغ یا زغال افروخته، کباب و برشته می‌کنند. این غذا را  در بندر عباس و دیگر نقاط جنوب ایران با خرما و رطب می‌خورند.

رستوران های بندر عباس

شهر بندر عباس پرتردد و زنده است و به‌دلیل گرمای هوا در روز، گردشگران و مردم شب‌ها در شهر به گشت‌وگذار می‌پردازند. کافه‌ها و رستوران های بندر عباس با ارائه بهترین غذاهای دریایی و جنوبی و نوشیدنی‌های گوارا، اوقات خوشی را برای مسافران می‌سازند. در این بخش به معرفی چند رستوران در شهر بندر عباس می‌پردازیم. در کجارو می‌توانید کافه‌ها و رستوران‌های بندر عباس، منو، آدرس و نظرات مشتریان را بررسی کنید.

رستوران بادگیران

نمایی هوایی از رستوران بادگیران بندر عباس در شب

منبع عکس: seeiran.ir

مجموعه رستوران بادگیران از رستوران‌های مدرن شهر بندر عباس است. این رستوران دکوراسیون عالی، آب‌نمای زیبا، غذاهای ایرانی و بین المللی و کافه‌ای مدرن با انواع نوشیدنی‌ها، دسرها و کیک‌های با کیفیت دارد. در قسمت‌های مختلف این رستوران، فضاهای سنتی و مدرن برای استفاده مسافران و گردشگران تعبیه کرده‌اند. رستوران بادگیران از بهترین رستوران‌های مورد توجه گردشگران خارجی نیز هست.

آدرس: بندر عباس، ابتدای جاده میناب، جنب بنیاد بتن، ۴۰۰ متر داخل کوچه (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۳۳۶۸۵۸۴۲-۰۷۶

رستوران داریوش

رستوران داریوش در کنار غذاهای سنتی و ایرانی، انواع غذاهای دریایی را نیز سرو می‌کند. این رستوران فاصله کمی تا بندر شهید رجایی دارد و به همین دلیل بسیاری از مشتریان و مسافران، پس از صرف غذا در این رستوران به قدم زدن در سواحل دریا در نزدیکی این اسکله می‌پردازند. محیط داخلی رستوران داریوش سنتی است و فضایی عالی دارد.

آدرس: بندر عباس، بزرگراه شهید رجایی، جنب هتل داریوش (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۳۳۵۹۲۰۷۶-۰۷۶

رستوران سامکو

نمای داخلی رستوران سامکو بندر عباس

منبع عکس: samco.company

رستوران سامکو از جمله گران‌ترین رستوران‌های شهر بندر عباس است. در این رستوران انواع غذاهای دریایی، کباب‌های ایرانی و غذاهای  بین المللی ارائه می‌شوند. در این رستوران سس‌های متنوع و تزیینات منحصربه‌فرد در بشقاب‌های غذا خواهید دید.

آدرس: بندر عباس، بلوار امام حسین، الهیه جنوبی (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۳۳۷۳۱۷۴۳-۰۷۶

رستوران امپراطور

نمایی از محوطه و بنای رستوران امپراطور بندر عباس

منبع عکس: seeiran.ir

رستوران امپراطور نیز از بهترین رستوران‌ها درشهر بندر عباس به شمار می‌رود و انواع خوراک‌های دریایی، فست فود، غذاهای ایرانی و انواع کباب را به مشتریان عرضه می‌کند. در کافه امپراطور انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم، کیک و دسرهای خوش طعم سرو می‌شوند. دکوراسیون این رستوران بسیار مدرن و زیبا است.

آدرس: بندر عباس، انتهای رسالت شمالی، نبش کوی آزاد شهر (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۳۳۷۵۵۸۱۴-۰۷۶

رستوران بورکه

ورودی رستوران بورکه در شهر بندر عباس

منبع عکس: fidilio.com

رستوران بورکه از معروف‌ترین رستوران‌های شهر بندر عباس است و در دو طبقه در بلوار ساحلی و نزدیک به بازار مرجان قرار گرفته است. طبقه همکف سالن فست فود و طبقه دوم رستوران است. در منوی هر دو طبقه بهترین غذاهای دریایی را می‌توانید پیدا کنید. در قسمت فست فود اجرای زنده موسیقی نیز وجود دارد.

آدرس: بندر عباس، بلوار آیت الله طالقانی (مشاهده روی نقشه)

تلفن: ۳۲۲۵۴۰۴۰-۰۷۶

هزینه سفر به بندر عباس

با توجه به فاصله زیاد شهر بندر عباس با بیشتر نقاط کشور، بسته به انتخاب نوع سفرتان هزینه‌ها بسیار متغیر می‌شوند. تنوع هتل‌ها و امکانات و رستوران‌ها بالا است و در سفر به بندر عباس بسته به بودجه‌تان، می‌توانید برای مدیریت هزینه‌ها برنامه‌ریزی کنید. بخشی از هزینه‌ها با توجه به انتخاب‌های شما کم یا زیاد می‌شوند. در این بخش به بررسی هزینه‌های سفر به بندر عباس به‌صورت نسبی می‌پردازیم، با این توضیح که رقم‌هایی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم نرخ متوسط در تابستان ۹۹ و زمان نگارش این مطلب است.

قیمت تور بندر عباس

برای سفر به بندر عباس می‌توانید از تورهای متنوع شرکت‌های مسافرتی معتبر کمک بگیرید. کجارو اطلاعات جامع و دقیقی درباره تور بندر عباس در اختیارتان قرار می‌دهد. قیمت این تورها بسته به نوع سفر زمینی یا هوایی و هتل محل اقامت متفاوت هستند. سفر با تور مزایایی مانند گشت شهری با راهنما و صرفه‌جویی بیشتر در بعضی از هزینه‌ها دارد. قیمت متوسط تور هوایی تهران به بندر عباس با سه روز اقامت در هتل سه ستاره، در تابستان ۹۹ از قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. این قیمت برآوردی از امکانات نسبی است و برای استفاده از هتل، پرواز و امکانات بهتر، هزینه‌ها بیشتر می‌شود. قیمت متوسط تور زمینی تهران به بندر عباس با قطار و اقامت در هتل سه ستاره به‌مدت سه روز از ۶۰۰ هزار تومان به بالا است. از شهرهای دیگر نیز در زمان‌های شلوغ گردشگری سال، تورهای بندر عباس برگزار می‌شوند.

قیمت بلیط هواپیما بندر عباس

قیمت بلیط هواپیمای تهران-بندر عباس در تابستان ۹۹ در بازه ۲۵۰ تا ۳۸۰ هزار تومان قرار دارد. این قیمت برای مسیر رفت است و برای رفت و برگشت این قیمت‌ها را دو برابر کنید. توجه داشته باشید که قیمت بلیط هواپیما به مقصد بندر عباس از تهران، در جمعه و روزهای تعطیل در حدود دو برابر افزایش می‌یابد و پرواز بندر عباس به‌دلیل تردد بالای مسافران، قیمت لحظه آخری مناسبی نیز ندارد و برای تهیه بلیط در لحظه آخر ممکن است قیمت‌های بالاتری بپردازید. با موتور جستجوی کجارو می‌توانید قیمت بلیط هواپیما و پرواز مورد نظرتان را استعلام کنید.

هزینه بلیط هواپیمای بندر عباس از شهرهای اصلی دیگر و حتی جزیره کیش  نیز در حدود قیمت بلیط تهران است.

هزینه سفر زمینی به بندر عباس

اگر برای سفر به بندر عباس قطار را انتخاب می‌کنید با توجه به زمان تهیه بلیط و نوع قطار باید هزینه‌ای در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای مسیر رفت بپردازید. این هزینه نیز مربوط به تابستان ۹۹ است.

هزینه بلیط اتوبوس از تهران به بندر عباس برای هر نفر در تابستان ۹۹ در بازه ۹۵ تا ۱۳۰ هزار تومان قرار دارد. در شهرهای دیگر با مقایسه مسافت محل اقامتتان تا بندر عباس با مسافت تهران تا این بندر می‌توانید حدود قیمت را به دست بیاورید. این هزینه برای رفت و برگشت دو برابر می‌شود.

برای طی کردن مسیر تهران تا بندر عباس نزدیک به ۱۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌شود

اگر قصد سفر با ماشین شخصی به شهر بندر عباس را دارید با توجه به فاصله محل اقامتتان تا بندر عباس، مصرف سوخت ماشین و نرخ آزاد هر لیتر بنزین معادل ۳۰۰۰ تومان در تابستان ۹۹، می‌توانید هزینه سوخت مصرفی‌تان را به دست آورید. فاصله تهران تا بندر عباس نزدیک به ۱۲۸۰ کیلومتر است و به‌طور متوسط هزینه سوخت در این مسیر برای سواری‌های معمولی در حدود ۴۸۰ هزار تومان در مسیر رفت خواهد شد. برای مسیر رفت و برگشت این رقم را دو برابر کنید.

هزینه هتل و اقامت در بندر عباس

با توجه به  تنوع هتل و مکان‌های اقامتی در بندر عباس، می‌توانید بسته به بودجه مورد نظرتان مهمانپذیر یا هتل‌های چند ستاره را انتخاب کنید. قیمت هتل‌های یک ستاره و مهمانپذیرها از حدود ۸۵ هزار تومان آغاز می‌شود. این مبلغ برای هتل‌های دو ستاره از ۱۲۰ هزار تومان به بالا است. برای اقامت در هتل‌های سه ستاره باید مبلغی از ۲۰۰ هزار تومان به بالا بپردازید.

اگر به اقامت در هتل‌های لوکس و پنج ستاره در بندر عباس تمایل دارید، محدوده قیمت این هتل‌ها در حالت پایه از ۴۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۵۵۰ هزار تومان می‌رسد.

در نظر داشته باید که تمامی این قیمت‌ها در حالت پایه و اتاق یک تخته است و برای افزایش سرویس اتاق به نفرات بیشتر هزینه‌ها متناسب با امکانات هتل افزایش می‌یابند. برای استعلام از قیمت و امکانات هتل های بندر عباس، می‌توانید از کجارو کمک بگیرید.

هزینه خورد و خوراک در بندر عباس

هزینه صرف غذا در رستوران‌های لوکس بندر عباس از هر پرس در حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود. قیمت غذای آشپزخانه‌ها و فست فودها در حدود ۲۰ تا ۷۰ هزار تومان است. اگر شرایط طبخ غذا در محل اقامت خود را دارید، در نظر داشته باشید که بندر عباس از شهرهای بزرگ است و قیمت مواد غذایی در آن با قیمت‌ها در شهر تهران برابری می‌کند، اما قیمت مواد غذایی در شهرهای کوچک‌تر کمی پایین‌تر است.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی بندر عباس

برای بازدید از مکان‌های تاریخی ورودیه‌ای در حدود سه تا پنج هزار تومان باید بپردازید که البته این رقم مخصوص گردشگران داخلی است. ورودیه به مکان‌های تاریخی برای گردشگران خارجی تا پنج برابر این مبلغ افزایش می‌یابد. بازدید از دیدنی‌های طبیعی و برخی مکان‌های تاریخی  رایگان است. برای رفتن به جزیره‌های قشم و هرمز باید معادل ۲۰ هزار تومان بلیط برای مسیر رفت بخرید و با همین مقدار نیز بلیط برگشت را می‌توانید تهیه کنید. تمامی این قیمت‌ها مربوط به تابستان ۹۹ است.

هزینه حمل و نقل در بندر عباس

نمایی هوایی از ساختمان‌ها و درختان شهر بندر عباس

منبع عکس: bandarabbas.ir

هزینه تردد با اتوبوس در مسیرهای داخل شهر بندر عباس معادل ۱۰۰۰ تومن است. در اوایل شهریورماه تابستان ۹۹ افزایش نرخ تاکسی‌های داخل شهر بندر عباس قطعی شد و در مسیرهای مختلف بسته به فاصله‌های گوناگون ۲۵ درصد به نرخ کرایه‌ها افزوده خواهد شد. برای تردد در مسیرهای داخل شهری و برون شهری با وسیله شخصی‌تان، می‌توانید با محاسبه مسافت‌ها و سوخت مصرفی مورد نیاز،  هزینه‌های حمل و نقل را برآورد کنید.

هزینه خرید سوغات در بندر عباس

قیمت محصولات دریایی بندر عباس متنوع است. قیمت انواع ماهی و میگو در بندر عباس از حدود کیلویی ۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۶۰ هزار تومان برای هر کیلو هم می‌رسد. قیمت‌های بالاتر برای ماهی‌های کمیاب‌تر است. قیمت خرما در بندر عباس نیز بسته به نوع آن متفاوت است و از کیلویی ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود. قیمت مرکبات بندر عباس با سایر نقاط کشور تفاوت چندانی ندارد و قیمت گوآوا برای هر کیلو در بازه ۱۳ تا ۱۸ هزار تومان قرار دارد.

صنایع دستی حصیری و دریایی در بندر عباس قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر صنایع دستی دارند. قیمت این محصولات از حدود ۲۰ هزار تومان به بالا است؛ اما قیمت سایر محصولات از جمله چنته بافی‌ها، گلابتون دوزی و بادله دوزی‌ها بالا است و برای خرید یک شلوار بادله دوزی شده قیمتی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان باید بپردازید. محصولات دستی به‌دلیل ظرافت دوخت و کیفیت بالا، قیمت‌های بیشتری نسبت به سایر سوغات بندر عباس دارند.

نویسنده: مینا بهزادی‌منش

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به بندرعباس

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map