راهنمای خرید تور اصفهان

ملکه زاوشی
ملکه زاوشی سه شنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳
راهنمای خرید تور اصفهان

تور اصفهان یک انتخاب عالی برای سفر به نصف جهان است. با داشتن اطلاعات کافی پیش از رزرو تور، می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید و در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنید.

اصفهان یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است و از مشهورترین شهرهای ایران در میان گردشگران ایرانی و خارجی نیز به شمار می‌رود. تعدد و تنوع دیدنی‌های این شهر نیز همچون شهرت آن زیاد است؛ ازاین‌رو، رزرو یک تور مناسب برای بازدید از اصفهان نه‌تنها در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه کمک می‌کند تا با مدیریت زمان، بیشترین بهره را از سفر خود ببرید و با کمترین دغدغه به بازدید از دیدنی‌های گوناگون این شهر بلندآوازه مشغول شوید.

در ادامه به توضیح مختصر مواردی می‌پردازیم که بهتر است پیش از خرید تور اصفهان از آن‌ها مطلع باشید تا سفر بهتری را تجربه کنید.

نکاتی که پیش از خرید تور اصفهان باید بدانید:

نمایی از دیوار و سقف مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله، اصفهان

بهترین زمان سفر با تور اصفهان چه موقع است؟

از لحاظ آب و هوا، شهر اصفهان تا حد زیادی متاثر از آب و هوای کویری است؛ هرچند که قرارگیری در نزدیکی رشته‌کوه زاگرس و عبور رودخانه زاینده‌رود از میان شهر، هوای آن را تا حد زیادی تعدیل می‌کند. ازاین‌رو، فصل بهار و نیمه اول پاییز را می‌توان بهترین زمان سفر به اصفهان در نظر گرفت؛ خاصه فصل بهار و اردیبهشت ماه که به قولی، هوای اصفهان به بهشت می‌ماند!

تابستان و زمستان به‌ترتیب گرم‌ترین و سردترین اوقات سال در این شهر هستند که دمای هوا در این فصل‌ها برای گشت‌وگذار مطلوب نیست و از تعداد گردشگران به‌صورت چشمگیری کاسته می‌شود؛ به همین خاطر، بسیاری از خدمات گردشگری نظیر اقامت نیز در اوقات کم‌مسافر با هزینه کمتر ارائه می‌شوند و اگر قصد خرید تور ارزان اصفهان را دارید بهتر است در این زمان‌ها برای سفر برنامه‌ریزی کنید.

در نظر داشته باشید که در فصل‌های گرم و کم‌آب، جریان آب زاینده‌رود قطع می‌شود و بخشی از مناظر زیبا و معروف این شهر دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. ممکن است دیگر خبری از صدای آب در گذرگاه‌های پل خواجو و انعکاس سی و سه پل در آب زاینده‌ر‌ود نباشد!

تور اصفهان هوایی یا زمینی؟

شهر اصفهان در فلات مرکزی ایران قرار گرفته و سومین کلان‌شهر ایران است؛ ازاین‌رو، بیشتر شاه‌راه‌های ارتباطی کشور از این شهر عبور می‌کنند و تور اصفهان با اتوبوس همواره مورد توجه گردشگران و آژانس‌های مسافرتی بوده است. در سال‌های اخیر، مسیر راه آهن میان تهران و اصفهان نیز به‌سازی و راه‌اندازی شد که امکان برگزاری تور اصفهان با قطار از مبدا تهران را فراهم کرده است. با در نظر گرفتن این موضوع، آژانس‌های مختلف انواع  تور زمینی اصفهان را برگزار می‌کنند. همچنین ساکنان مشهد نیز می‌توانند تورهای اصفهان با قطار از مشهد را خریداری کنند.

همچنین پروازهای رفت و برگشت متعددی در طی روز بین اصفهان و سایر شهرهای ایران برقرار است. اگر فاصله محل سکونت شما با اصفهان از مسیر جاده‌ای بیشتر از ۷ یا ۸ ساعت است و ساکن نوارهای جنوبی یا شمالی کشور هستید، بهتر است تور اصفهان با هواپیما را خریداری کنید تا با صرفه‌جویی در زمان، بر مدت زمان اقامت خود در اصفهان افزوده و از خستگی راه کم کنید.

تقریبا تمام شرکت‌های هواپیمایی ایران در ساعات مختلف روز پروازهای رفت و برگشت به اصفهان را برقرار کرده‌اند که از این میان می‌توان به ایران ایر، ایران ایرتور، ماهان، کارون، آسمان، قشم ایر، آتا،‌ زاگرس، معراج،‌ وارش، کاسپین، تابان، کیش ایر، سپهران و ساها اشاره کرد. هنگام تماس با آژانس مسافرتی، متناسب با زمان سفر موردنظر خود می‌توانید هریک از این شرکت‌های هواپیمایی را برای تور اصفهان با هواپیما رزرو کنید.

اگر تمایل به خریداری تور ارزان اصفهان دارید، بدیهی است که سفر زمینی به اصفهان می‌تواند تا حد زیادی در هزینه‌های سفر شما صرفه‌جویی کند.

بهترین مدت اقامت در اصفهان چقدر است؟

اصفهان مملو از آثار تاریخی و شاهکارهای معماری ایرانی از دوره‌های مختلف است؛ خصوصا اگر از علاقه‌مندان به هنر، معماری یا تاریخ باشید محال است که یک بار سفر یه این شهر برای شما کافی باشد. به همین خاطر مدت اقامت در اصفهان متناسب با هدف شما از سفر و میزان علاقه شما به انواع جاذبه‌های تاریخی متفاوت خواهد بود. حتی اگر علاقه زیادی به بازدید از آثار تاریخی ندارید، بهتر است گشتی در معروف ‌ترین دیدنی های اصفهان بزنید که شهرت جهانی دارند. برای چنین سفری بهتر است ۳ روز زمان در نظر بگیرید. 

اگر به تاریخ و معماری علاقه‌مندید و تمایل دارید با دقت بیشتری به بازدید بپردازید یا گامی فراتر نهاده و دیدنی‌های کمتر معروف اصفهان را نیز در برنامه خود بگنجانید، حداقل ۴ یا ۵ روز را به سفر خود اختصاص دهید.

اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مندید، در فصل پاییز و اوایل بهار، برخی از آژانس‌های مسافرتی اقدام به برگزاری تور کویرگردی اصفهان می‌کنند که در این تورها علاوه بر دیدن برخی از جاذبه‌های معروف شهر، مدت زمانی هم به کویرگردی اختصاص داده می‌شود. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به تور کویر ورزنه و تور کویر مصر اشاره کرد. در صورت برنامه‌ریزی برای چنین سفری بهتر است بدانید که برای هر گشت کویر، حداقل یک روز مجزا زمان لازم است تا هم از تورهای کویر اصفهان و حضور در طبیعت لذت کافی ببرید و هم برنامه شهرگردی شما با اختلال مواجه نشود.

در سفر به اصفهان از کجا دیدن کنیم؟

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون، اصفهان

اصفهان از مهم ترین شهرهای تاریخی ایران است که در دورهای مختلف تاریخی همواره مورد توجه بوده و در دوره صفویه نیز یکی از پایتخت‌های حکومتی بوده است. دیدنی‌های اصفهان را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد.

  • مشهورترین دیدنی‌ها که بازدید از آن‌ها به هر گردشگری پیشنهاد می‌شود: مجموعه نقش جهان (شامل میدان، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی قاپو و سردر بازار قیصریه)، بازار قیصریه، کاخ چهلستون، سی و سه پل، پل خواجو، منار جنبان، کلیسای وانک و محله جلفا، مسجد جامع اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی.
  • دیدنی‌هایی که بازدید از آن‌ها در صورت وجود زمان بیشتر، توصیه می‌شود: کاخ هشت بهشت، کوه و تله‌کابین صفه، مجموعه تفریحی پارک ناژوان (باغ پرندگان، آکواریوم اصفهان و...)، مدرسه علوم دینی چهارباغ، حمام علی قلی آقا، پل مارنان، پل شهرستان، آتشگاه.
  • کویرهای اطراف شهر اصفهان: کویر ورزنه، کویر خارا، کویر مرنجاب، اکو کمپ کویری متین‌آباد،‌ کویر ابو زیدآباد، زواره و...

خرید در اصفهان

اگر از علاقه‌مندان به خرید در سفر باشید حتما مدت زمانی را برای گشت‌وگذار در بازار مسگرها (پیرامون میدان نقش جهان) و همچنین بازار بزرگ قیصریه (حد فاصل میدان نقش جهان تا مسجد جامع اصفهان) اختصاص دهید تا علاوه بر خرید، از حال و هوای سنتی این بازارها نیز لذت ببرید. اگر به گشت‌وگذار در مراکز خرید مدرن و بزرگ علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از مال بزرگ «اصفهان سیتی سنتر» بازدید کنید که مجتمعی تجاری، تفریحی و توریستی در جنوب شهر اصفهان، نزدیک کوه صفه است و از بزرگ‌ترین مراکز تجاری خاورمیانه به شمار می‌رود.

در تور اصفهان کجا اقامت کنم؟

حوض حیاط مرکزی هتل سنتی در اصفهان

حیاط مرکزی یک هتل سنتی در اصفهان

تقریبا تمام دیدنی های تاریخی شهر اصفهان، در مرکز شهر واقع شده‌اند؛ ازاین‌رو، هتل ها و اقامتگاه های اصفهان نیز در محدوده مرکزی شهر و بافت تاریخی قرار دارند. این موضوع، سهولت دسترسی در بازدیدها را برای گردشگران فراهم کرده است؛ با این حال هرچه به محدوده خیابان چهارباغ عباسی نزدیک‌تر باشید، دسترسی شما به جاذبه‌های معروف مانند سی و سه پل و میدان نقش جهان آسان‌تر خواهد بود و با چند دقیقه پیاده‌روی در پیاده‌راه زیبای چهارباغ عباسی می‌توانید هم از فضای پررونق شهر اصفهان لذت ببرید و هم از جاذبه‌ها دیدن کنید. در نظر داشته باشید که دیدنی‌هایی نظیر منار جنبان، آتشگاه، مجموعه تفریحی پارک ناژوان و همچنین تفرجگاه صفه، خارج از محدوده مرکزی شهر قرار دارند.

در میان هتل های اصفهان، می‌توان هتل عباسی و هتل پارسیان کوثر را به‌عنوان برترین‌ها برشمرد که از هتل‌های ۵ ستاره اصفهان هستند. هتل عباسی با موقعیت مکانی عالی و به‌واسطه معماری زیبا و اصیل ایرانی، حتی برای آنان که قصد اقامت در این هتل را ندارند، به‌منزله یک دیدنی به شمار می‌آید. هتل پارسیان کوثر نیز با قرارگیری در کنار سی و سه پل، علاوه بر کیفیت مطلوب اقامت، نمایی عالی از زاینده رود و خیابان چهارباغ را پیشکش میهمانان می‌کند.

یکی دیگر از گزینه‌های اقامتی، هتل های سنتی اصفهان هستند که علاقه‌مندان خاص خود را دارند و شهر اصفهان میزبان تعداد زیادی اقامتگاه سنتی است. این هتل‌ها معمولا از بازسازی عمارت‌های قدیمی با هدف تغییر کاربری به اقامتگاه شکل می‌گیرند و اغلب از معماری سنتی مناطق مرکزی ایران، به‌شکل خانه‌های حیاط مرکزی پیروی می‌کنند؛ اتاق‌ها و راهروها با پنجره‌های ارسی بزرگ در دور خانه و حیاط با حوض و باغچه در مرکز قرار دارد. هتل‌های سنتی اصفهان، از اقامتگاه‌های کوچک با ۴ یا ۵ اتاق تا هتل‌های بزرگ‌تر را در بر می‌گیرد.

خدمات رایج در تور اصفهان چیست؟

تورهای اصفهان شامل دو دسته تورهای انفرادی (اختصاصی) و تورهای گروهی می‌شوند.

در تور انفرادی اصفهان شما می‌توانید وسیله نقلیه را انتخاب کنید و آژانس مسافرتی طبق درخواست شما بلیط هواپیما، بلیط قطار یا بلیط اتوبوس را بر مبنای تاریخ و مدت اقامت مورد نظر شما رزرو می‌کند و برای اقامت نیز شما قادر به انتخاب از میان گزینه‌هایی هستید که آژانس در مقابل شما می‌گذارد. این تورها به غیر از بلیط رفت و برگشت، اقامت و صبحانه، شامل خدمات دیگری نیستند و ترانسفر، گشت، سایر وعده‌های غذایی و هرآنچه در مقصد مورد نیاز شما است، به عهده خودتان خواهد بود.

در تور گروهی اصفهان تاریخ سفر و هتل محل اقامت مشخص است؛ شما با عده‌ای هم‌سفر می‌شوید و یک راهنمای تور با گروه شما همراه می‌شود. در این تورها، برنامه‌های گشت و اوقات آزاد از پیش برنامه‌ریزی شده است. وسیله نقلیه‌ای نیز متناسب با تعداد نفرات شرکت‌کننده، در اختیار گروه قرار می‌گیرد. در این تورها ممکن است علاوه بر صبحانه (که همراه با اقامت رزرو می‌شود)، وعده‌های غذایی دیگری نیز به عهده آژانس برگزار کننده باشد. ورودیه بعضی از دیدنی‌هایی که در برنامه گشت قرار دارد هم ممکن است شامل هزینه تور باشد که در این صورت در هنگام ثبت‌نام، فهرست خدمات تور در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه