روستای درک و خلیج پزم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
روستای درک و خلیج پزم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، از ثبت خلیج پزم و روستای درک در فهرست آثار طبیعی ایران خبر داد.

علیرضا جلال‌زایی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، در سومین جلسه شورای عالی ثبت میراث طبیعی کشور اعلام کرد که منظر طبیعی خلیج پزم تیاب و منظر طبیعی روستای درک در شهرستان کنارک، در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است. وی در این رابطه تصریح کرد:

امسال ۲۱ پرونده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشکری برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شده است که شامل هشت اثر غیرمنقول، دو اثر طبیعی و ۱۱ پرونده معنوی است.

به غیر از دو اثر طبیعی خلیج پزم و روستای درک، آثاری معنوی نظیر مرغ آبگوشتی، آچار بلوچی، کشک زرد سیستان، کشک بلوچی، جاروی محلی سیستان و مشک و کله جوش نیز در این فهرست به چشم می‌خورند. جلال‌زایی تاکید کرد:

سال گذشته، در کل ۲۸ اثر استان سیستان و بلوچستان در حوزه طبیعی، معنوی، منقول و غیر منقول ثبت شد که از این میان سه اثر طبیعی بریس، مینیاتوری و منظر طبیعی گرگان و ۹ اثر معنوی نظیر آهنگری بلوچستان، رقص چاپی میرجاوه و رقص شمشیر سیستان بودند. همچنین از این تعداد ۱۳ اثر منقول شامل آثار و اشیای شهر سوخته و سه اثر غیرمنقول شامل پل های تاریخی نیکشهر ثبت ملی شده‌اند.

گفتنی است که سیستان و بلوچستان سرزمین مناظر طبیعی بکر و ناشناخته محسوب می‌شود و آثار باستانی آن به‌واسطه تاریخی اساطیری، قادر است صنعت گردشگری در این استان را رونق بخشد. سالانه آثار طبیعی و تاریخی قابل‌توجهی از استان سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت می‌رسد.

مطالب مرتبط:

منبع ذانا

دیدگاه