۱۰ غذای جدید با برنج و طرز تهیه آن

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۴
۱۰ غذای جدید با برنج و طرز تهیه آن

برنج، یکی از مواد اولیه غذایی فراوان و در دسترس است که در هر گوشه‌ای از جهان با طرز تهیه‌های متنوع، طبخ می‌شود.

برنج، یکی از انواع غلات است که به‌وفور در سراسر جهان یافت می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. این ماده غذایی، جایگاهی ویژه در آشپزی ایرانی و بین‌المللی به خود اختصاص داده است و می‌توان با آن، انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ را طبخ کرد. برنج با نام علمی (Oryzasativa)، یکی از قدیمی‌ترین دانه‌های غلات است که حداقل از ۵۰۰۰ سال قبل می‌روید. این غله، غذای اصلی بیش از نیمی از جمعیت جهان به‌ویژه افرادی که در جنوب و شرق آسیا زندگی می‌کنند را فراهم می‌کند.

برنج سفید رایج‌ترین نوع برنج است؛ اما برنج قهوه‌ای به‌دلیل فواید سلامتی آن در برخی از کشورهای غربی بیشتر رواج دارد. از انواع دیگر برنج می‌توان به برنج باسماتی (رنج اصلی در تهیه غذاهای هندی و پاکستانی)، برنج جاسمین (نوعی برنج تایلندی)، برنج ژاپنی (برای طبخ سوشی)، برنج بُمبا (اسپانیایی)، برنج سیاه چینی، برنج وحشی و برنج کالیجیرا اشاره کرد. 

شما با مصرف مقدار مناسب برنج از مزایای مهمی چون محافظت از بدن در برابر کم‌خونی، محافظت از قلب، کاهش بیماری‌های روده، تنظیم تعادل مایعات بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کاهش خطر نقص کلیوی، کاهش خطر سرطان، جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از فشار خون بالا، جلوگیری از آسیب بافت عضلانی، پشتیبانی از عملکرد مغز، تقویت پوست سالم، بهبود متابولیسم، تنظیم دمای بدن و جلوگیری از آلزایمر بهره‌مند خواهید شد.

با کجارو همراه باشید و انواع غذاهایی لذیذی که می‌توان با برنج طبخ کرد، از سوشی گرفته تا «تورته» (torte) خوش‌طعم لبنانی، «آرانچینو» (arancini) برشته ایتالیایی، غذاهای کلاسیک کارائیبی و خامه‌ای‌ترین پودینگ‌های بریتانیایی را یاد بگیرید.

انواع غذا با برنج:

۱. مازه‌سوشی؛ ژاپن

مازه‌سوشی

عکس از «کلر وینفیلد» (Clare Winfield)

«مازه‌سوشی» (Mazesushi) یا سوشی مخلوط، طعم و مزه‌ای بی‌نظیر و متفاوت دارد. شما می‌توانید از آب ماهی یا «داشی» (dashi) برای درست کردن سوپ میزو استفاده کنید.

مواد لازم:

برنج نپخته خیس‌خورده و آبکش‌شده، آب داشی، سس سویا، شکر قنادی، سرکه برنج، هویج پوست‌کنده، قارچ، میگوی خام، آب لیمو و جلبک دریایی برای تزئین نیاز دارید.

آب داشی نیز از جلبک دریایی «کونبو» (konbu)، آب و ماهی خشک‌شده تشکیل می‌شود. شما برای درست کردن پوشش سوشی به نمک، سرکه برنج و شکر قنادی احتیاج دارید و کرپ «کینشی تاماگو» (kinshi tamago)، متشکل از تخم‌مرغ هم‌زده، شکر قنادی، آب، روغن آفتابگردان و نمک است.

طرز تهیه:

در ابتدا به سراغ پوشش سوشی بروید؛ سرکه را روی حرارت گرم کنید، سپس نمک و شکر را به آن بیفزایید و پس از به جوش آمدن، کنار بگذارید تا سرد شود. به سراغ درست کردن آب داشی بروید. جلبک کونبو و آب را روی حرارت زیاد گاز قرار دهید، سپس قبل از جوش آمدن، جلبک‌ها را از قابلمه دربیاورید. ماهی خشک‌شده را داخل آن بریزید و دوباره آن را بجوشانید و پس از جوشیدن، بلافاصله آن را خاموش کنید. اجازه دهید تا ماهی‌های خشک‌شده به ته ظرف بروند. مایع داخل قابلمه را از یک صافی عبور دهید، ماهی‌ها را دربیاورید و اجازه دهید تا مایع خنک شود.

برای درست کردن مواد داخل مازه‌سوشی، آب داشی، سس سویا، شکر و سرکه برنج را در یک قابلمه بریزید و روی حرار ت بگذارید. پس از به جوش آمدن، هویج‌ها و قارچ‌ها را اضافه کنید، سپس آن‌ها را بجوشانید تا هویج‌ها کاملا بپزند. آن‌ها را هم کنار بگذارید.

میگوهای خام را با کمی آب جوش در قابلمه بریزید و به‌مدت یک دقیقه بپزید. سپس آن را از روی حرارت بردارید و درب آن را بگذارید و اجازه دهید تا میگوها با حرارت آب بپزند.  برنج و آب را در یک قابلمه به‌مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس از روی حرارت بردارید. با احتیاط، برنج را با ترکیب پوشش سوشی مخلوط کنید. هویج و قارچ‌ها را نیز به برنج بیفزایید. در ادامه، میگوهای آبکش‌شده و آب لیمو را نیز با آن‌ها مخلوط کنید.

برای تهیه کرپ‌ها، تخم‌مرغ و شکر را مخلوط کنید و سپس به آن‌ها نمک و فلفل بزنید. مقداری از آن را کف یک ماهیتابه با روغن داغ بندازید تا سرخ شوند. کرپ‌های سرخ‌شده را با دستانتان تکه‌تکه کنید. مخلوط برنج را روی یک ظرف سرو قرار دهید. سپس رشته‌های جلبک و کرپ‌های تکه‌تکه شده را روی آن بچینید. مازه‌سوشی شما آماده است و می‌توانید از آن، نهایت لذت را ببرید.

۲. مقلوبه یا کیک برنج، بادمجان و آجیل؛ لبنان

مقلوبه

کیک برنج، بادمجان و آجیل یا مقلوبه را با انواع آجیل و گشنیز تزئین کنید و با ماست سرو کنید. عکس از کلر وینفیلد

مقلوبه، یک تورته لذیذ لبنانی است که با ظاهر زیبایش، دل شما را خواهد برد

مقلوبه (Maqluba)، یک تورته لذیذ لبنانی است که با ظاهر زیبایش، دل شما را خواهد برد. برای طبخ این غذا به ماهیتابه دوطرفه کم‌عمق نیاز دارید تا بتوانید به‌راحتی آن‌ها را ازاین‌رو به آن رو کنید.

مواد لازم:

بادمجان پوست‌کنده، نمک، برنج نیم‌دانه، آب جوش، میوه بلوط، بادام پوست‌کنده، گوشت چرخ‌کرده بره، پودر دارچین، فلفل سیاه، فلفل فرنگی، روغن و برگ گشنیز

طرز تهیه:

در ابتدا به بادمجان‌ها کمی نمک بزنید و به‌مدت ۳۰ دقیقه آن‌ها را رها کنید تا تلخی و سیاهی آن‌ها گرفته شود. برنج را با آب جوش و کمی نمک مخلوط کنید و کنار بگذارید.

میوه بلوط را در کره آب‌شده تفت دهید و مدام هم بزنید تا طلایی شوند. سپس آن‌ها را روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها کشیده شود. همین کار را با بادام‌ها نیز تکرار کنید. سپس گوشت را در همان کره سرخ کنید تا رنگ صورتی آن از بین برود. گوشت را از روی حرارت بردارید و آن را با دارچین، فلفل فرنگی، نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کتید. میوه‌های بلوط را به مخلوط گوشت اضافه کنید.

بادمجان‌ها را با آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید. سپس آن‌ها را در روغن جوش روی حرارت متوسط گاز سرخ کنید و فراموش نکنید که روغن اضافی بادمجان‌ها هم باید کشیده شود، وگرنه غذای شما خیلی چرب می‌شود. بادمجان‌ها را در ته یک قابلمه بچینید، سپس گوشت را روی آن پخش کنید. برنج را آبکش کرده و روی گوشت پخش کنید. بقیه مخلوط گوشت، کمی آب و یک لایه بادمجان را روی برنج بریزید و آن را با نمک، دارچین و فلفل مزه‌دار کنید.

درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا روی حرارت متوسط به جوش بیاید. شعله را کم کنید و اجازه دهید تا به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشد، برنج کاملا بپزد و آب ترکیب کشیده شود. برای سرو، باید کیک را روی یک دیس برگردانید. روی کیک زیبا و خوشمزه خود را با آجیل و گشنیز تزئین کرده و آن را با ماست سرو کنید.

۳. پودینگ برنج عسلی و برگ بو

 پودینگ برنج عسلی و برگ بو

پودینگ برنج عسلی و برگ بو (Bay and honey rice pudding)، یک دسر کلاسیک شیرین و چرب است که برای درست کردن آن، نه به خامه و نه به شکر، احتیاجی ندارید.

مواد لازم:

برنج، عسل، شیر کامل، برگ بو و مربا

طرز تهیه:

سپس شیر، عسل، برنج و برگ بو را در یک ظرف کاسرول یا ظرف مخصوص فر بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا بجوشد. در همین حین، آن‌ها را مرتبا هم بزنید.

ترکیب برنج باید به‌مدت یک ساعت، بدون درب بپزد تا یک پوسته طلایی شکل بگیرد و برنج کاملا نرم شود. پودینگ را به‌مدت ۱۵ دقیقه رها کنید تا کمی خنک شود، سپس آن را با مربا سرو کنید و در حین خوردن، برگ بوها را کنار بگذارید.

۴. برنج با «ریکوتا»؛ ایتالیا

برنج با ریکوتا

ریکوتا (ricotta) نوعی پنیر ایتالیایی است که معمولا از شیر گوسفند و گاو و از باقی‌مانده آب پنیر پس از تولید پنیر تهیه می‌شود. ریکوتا به‌معنای دوباره پخته‌شده ‌است. زیرا طی فرآیند تولید، بیشتر چربی جذب پنیر اصلی می‌شود، و چربی کمی برای ریکوتا باقی می‌ماند. برنج و ریکوتا یک غذای بسیار ساده است.

مواد لازم:

برنج، پنیر تازه ریکوتا، سبزیجات (جعفری، برگ ریحان، مرزنجوش)، نمک، فلفل سیاه، کره، پنیر پارمیسان رنده‌شده و پوست لیمو

طرز تهیه:

ریکوتا، سبزجات و پوست لیمو را مخلوط کنید، سپس به آن‌ها طعم‌دهنده بیفزایید. مخلوط پنیر را به‌مدت ۳۰ دقیقه کنار بگذارید تا طعم مواد به خورد هم بروند.

برنج را به‌همراه آب و نمک بپزید تا کاملا نرم شود. سپس برنج را آبکش کنید و در ظرف سرو بریزید. روی برنج را با کمی کره بپوشانید و مخلوط پنیر را به آن اضافه کنید. این غذای لذید را با پنیر پارمیسان رنده‌شده تزئین کنید و به سر میز بیاورید.

۵. کیک برنج و کنجد سیاه با شیره گلاب؛ چین

کیک برنج چسبناک

کیک برنج و کنجد سیاه را می‌توان به‌شکل لوزی برش زد و با شیره گلاب سرو کرد. عکس از کلر وینفیلد

برنج چسبناک یا برنج گلوتینوس، برخلاف نام غلط‌اندازش، یک غله بدون گلوتن است که به‌عنوان ماده اصلی تشکیل‌دهنده بسیاری از دسرها و شیرینی‌های آسیایی به کار می‌رود

کیک‌ چای چینی با ظاهری زیبا و طعمی خارق‌العاده با استفاده از برنج درست می‌شود و طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. برنج چسبناک یا برنج گلوتینوس، برخلاف نام غلط‌اندازش، یک غله بدون گلوتن است که به‌عنوان ماده اصلی تشکیل‌دهنده بسیاری از دسرها و شیرینی‌های شیرین آسیایی به کار می‌رود.

مواد لازم:

دانه کنجد، برنج، شکر قنادی، خمیر کنجد سیاه و دنبه

طرز تهیه:

در شروع، کناره‌ها و ته ظرفی که کف آن جدا می‌شود را با روغن چرب کنید. سپس نصف دانه‌ها را روی آن بپاشید. برنج و آب را در یک قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا برنج، حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزد و آب آن کاملا جذب شود. شکر و کمی آب بیشتر به برنج بیفزایید و به‌مدت ۵ دقیقه دیگر بپزید. دنبه را به برنج اضافه کنید و سپس آن را کنار بگذارید.

پس از خنک شدن برنج، دستانتان را چرب کنید و نصف مقدار برنج را روی کنجدها پخش کنید. خمیر کنجد را روی برنج بریزید، سپس بقیه برنج را روی آن پخش کنید. بقیه دانه‌های کنجد را روی کیک خود بپاشید و آن را فشار دهید تا لایه‌ها به هم بچسبند.

کیک را کنار بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود. برای درست کردن شیره، شکر و آب را در یک قابلمه مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا شکر حل شود. سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود. در نهایت گلاب را به آن بیفزایید.

برای سرو، کیک‌ها را به‌شکل لوزی برش بزنید و با شیره گلاب به سر میز بیاورید تا همه را خوشحال کنید.

۶. برنج لیمویی با بادام‌زمینی و برگ‌ کاری؛ هند

 برنج لیمویی

برنج لیمویی (Lemon rice)، یک غذای هندی متشکل از برنج پرادویه با دانه‌های خردل و برگ‌های کاری دودی است که با پیازهای کوچک کاراملی‌شده و مرکبات تکمیل می‌شود. شما می‌توانید این غذا را به‌همراه ترشی، سوپ «راسام» (rasam) تمبرهندی یا هر چیز دیگری سرو کنید.

مواد لازم:

برنج، روغن کلزا، دانه‌های خردل سیاه، بادام‌زمینی، فلفل سبز چیلی، برگ‌های کاری، پیاز، زردچوبه، آب لیموی تازه و نمک

طرز تهیه:

طبخ را با پخت برنج به‌مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش آغاز کنید. سپس آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.

روغن را در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن گرم شود. سپس دانه‌های خردل را کمی تفت دهید تا به صدای ترق تروق بیفتند. برگ‌های کاری، بادام‌زمینی و چیلی‌ها را به دانه‌های خردل بیفزایید و به‌مدت یک تا ۲ دقیقه تفت دهید. پیازها را به ماهیتابه اضافه کنید و برای ۱۰ تا ۱۲ دقیقه سرخ کنید تا نرم، کاراملی و شیرین شوند. شعله گاز را کم کنید و سپس نمک، زردچوبه و آب لیمو را به آن‌ها بیفزایید.

مخلوط پیاز، برگ‌های کاری و لیمو را در برنج بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. برنج لیمویی لذیذ و متفاوت خود را سرو کنید.

۷. گراتن برنج و کدو

گراتن برنج و کدو

برنج، پنیر، کره و کدوهای آرام‌پز، یک ترکیب بی‌نظیر، ساده و خوشمزه هستند که هر سلیقه‌ای را راضی خواهند کرد.

مواد لازم:

آرد، شیر، کره، کدوهای تابستانی، پنیر پارمیسان رنده‌شده، برنج، جوز هندی، نمک و فلفل سیاه

طرز تهیه:

کدوها را با کمی نمک در روغن زیتون و کمی کره سرخ کنید. سپس درب آن‌ها را بگذارید و به‌مدت ۵ دقیقه بپزید. بقیه کره را در یک قابلمه آب کنید. سپس آرد را برای یک دقیقه در آن تفت دهید و شیر را کم‌کم به آن اضافه کنید اجازه دهید تا ترکیب شیر و آرد به جوش بیاید و در همین حین، مرتب آن‌ها را هم بزنید تا غلیظ و براق شوند. کمی جوز هندی به آن‌ها بزنید و پس از پختن آرد، آن‌ها را به کدوها اضافه کنید.

برنج را در آب و نمک بپزید تا جایی که برنج‌ها هنوز کمی سفت باشند. مخلوط کدو را با برنج مخلوط کنید و آن‌ها را در یک ظرف مخصوص فر چرب‌شده با کره بریزید. روی گراتن را به کره آغشته کنید و کمی پنیر پارمیسان بپاشید. گراتن را در فر به دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۲۵ درجه فارنهایت به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید تا روی آن طلایی و کاملا برشته شود.

۸. آرانچینوی زعفران، خرچنگ و ماهی مرکب به‌همراه سس تند «آیولی»؛ ایتالیا

آرانچینو

آرانچینو، یک غذای سنتی در ایتالیا و مخصوص شهر سیسیل است. ماده اصلی تشکیل‌دهنده آرانچینو برنج است که به‌شکل یک توپ در روغن جوش فراوان سرخ می‌شود. آرانچینو معمولا با سس گوشت راگو در ایتالیا پخته می‌شود. این غذا در هر رستورانی به سبکی متفاوت طبخ می‌شود، اما نوع رایج آن طبخ با کره است و برخی نیز در مواد اولیه آن از قارچ استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که در ایتالیایی، پرتقال را «ارنچ» تلفظ می‌کنند و در زبان سیسیلی، آرانچینو به‌معنای پرتقال کوچک است

نام آرانچینو بر گرفته از رنگ نارنجی آن است. جالب است بدانید که در ایتالیایی، پرتقال را «ارنچ» تلفظ می‌کنند و در زبان سیسیلی، آرانچینو به‌معنای پرتقال کوچک است. آرانچینویی که امروز قصد داریم به شما معرفی کنیم، بیشتر شبیه به کیک ماهی است و می‌توان آن را با هر طعم‌دهنده دلخواهی درست کرد. این آرانچینو را باید به‌صورت تازه و با سس مایونز خانگی سرو کرد.

مواد لازم:

برنج، سیر، پیاز، آب ماهی، سرکه سفید، زعفران، خرچنگ، ماهی مرکب، گوشت صدف، آب لیموی تازه، چیلی تازه خردشده، روغن زیتون، تخم‌مرغ هم‌زده، آرد ساده، خرده نان، روغن سرخ‌کردنی، نمک و فلفل سیاه

برای تهیه سس آیولی نیز به زرده تخم‌مرغ، سیر، خردل، روغن، سرکه سفید، آب لیمو، نمک، فلفل سیاه و چیلی تازه خردشده نیاز دارید.

طرز تهیه:

برای درست کردن سس آیولی، زرده تخم‌مرغ را با خردل و سیر مخلوط کنید و کم‌کم به آن روغن بیفزایید تا امولوسیون انجام شود. سپس ادویه‌جات، آب لیمو و سرکه را به آن اضافه کنید تا سس مزه‌دار شود. در نهایت، چیلی‌ها را به آن بیفزایید و کنار بگذارید.

به سراخ تهیه آرانچینو بروید. آب ماهی را در یک قابلمه بجوشانید و زعفران را به آن اضافه کنید تا کاملا زرد رنگ شود. پیازها، سیر و چیلی‌ها را در روغن روی حرارت متوسط گاز تفت دهید تا نرم شوند، اما تغییر رنگ ندهند. برنج، نمک و فلفل سیاه را به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا برنج به کل مواد، آغشته شود. سرکه را هم اضافه کنید.

آب ماهی را کم‌کم به برنج اضافه کنید و به‌آرامی هم بزنید. مراقب باشید که برنج‌ها به هم نچسند. خرچنگ، صدف و ماهی مرکب و همچنین جعفری و آب لیمو را به برنج اضافه کنید. در این مرحله مزه برنج را بررسی کنید و در صورت نیاز، به آن نمک و فلفل بزنید. برنج در مرحله پایانی پخت، باید کاملا چسبناک و سفت شده باشد. آن را در بشقاب بکشید تا سرد شود.

پس از سرد شدن برنج، با استفاده از دست، آن را به‌اندازه توپ پینگ‌پونگ، گلوله کنید و در آرد، تخم‌مرغ و سپس خرده نان بغلتانید. این گلوله‌ها را به‌مدت حداقل یک ساعت در یخچال بگذارید تا خودشان را بگیرند. روغن را در ظرفی گود داغ کنید. آرانچینوها را در روغن جوش سرخ کنید تا طلایی و برشته شوند. سپس آن‌ها را روی کاغذ روغنی یا دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. آرانچینو را با سس آیولی سرو کنید و در مهمانی‌ها، همه را شگفت‌زده کنید.

۹. ریزوتوی کاپس چیکن؛ ایتالیا

ریزوتو

ریزوتوی کاپس چیکن، یک ریزوتوی مرغ مخصوص است که نام آن به‌صورت مرموزی از روی پلیس ونیز برداشته شده است. عکس از کلر وینفیلد

ریزوتو، ریسوتو یا رسوتو، غذایی مخصوص شمال ایتالیا است که در اصل از برنج و خامه تشکیل شده و به‌عنوان غذای اصلی سرو می‌شود. ریزوتو همراه مواد دیگری مانند گوشت، ماهی یا سبزیجات پخته می‌شود. ریزوتوی کاپس چیکن (Cop’s chicken risotto یا alla sbirraglia)، یک ریزوتوی فوق‌العاده است که با طعمی خامه‌ای و پرملات، شما را متحیر خواهد کرد.

مواد لازم:

مرغ، روغن آفتابگردان، سرکه سفید، برنج، آب گوشت، مرغ یا سبزیجات، پنیر پارمیسان رنده‌شده و کره

سس «سافریتو» (sofrito) نیز از ساقه کرفس، پیاز سفید، هویج، سیر، رزماری، روغن زیتون فرآوری‌نشده و بیکن گوشت تشکیل می‌شود.

طرز تهیه:

در ابتدا، سس سافریتو را آماده کنید. برای این کار، سبزیجات را به‌همراه سیر، رزماری و بیکن روی حرارت کم به‌مدت ۱۰ دقیقه در روغن سرخ کنید. در همین حین، مرغ‌ها را مزه‌دار کنید و در یک ماهیتابه با روغن آفتابگردان تفت دهید تا پوست آن‌ها برشته و طلایی شود. مرغ‌ها را در سس سافریتو بریزید.

سرکه را به مخلوط مرغ بیفزایید و به‌مدت ۱۰ دقیقه آن‌ها را با درب بسته بپزید. برنج را به آن‌ها اضافه کنید و گاهی برنج و مرغ را هم بزنید. با جذب شدن آب، اگر احساس کردید که برای پخت به آب بیشتری احتیاج است، به قابلمه اضافه کنید. این فرآیند حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

زمانی که مرغ و برنج پختند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و پنیر پارمیسان و کره را به آن‌ها اضافه کنید. سپس درب آن را ببیندید و قابلمه را به‌مدت چند دقیقه رها کنید. ریزوتو را در کاسه‌های گرم سرو کنید.

۱۰. برنج و نخود به سبک جاماییکایی

 برنج جاماییکایی

مرغ جرک به احتمال زیاد، مشهورترین غذای کارائیبی است، اما باید بدانید که برنج و نخود به سبک جاماییکایی (Jamaican–style rice and peas) نیز از آن دسته غذاهایی است که به‌هیچ‌وجه نباید از آن غافل شوید. این غذای مخصوص جاماییکا، بسیار لذیذ است و به آسانی تهیه می‌شود. کافی است فقط یکبار این غذا را تهیه کنید تا به آن علاقه‌مند شوید و بارها و بارها برای سرو در مهمانی‌هایتان به سراغ آن بروید.

مواد لازم:

میگوی خشک‌شده، روغن بادام‌زمینی، کره یا دنبه، پیاز بنفش، سیر، فلفل دلمه‌ای، برگ بو، نخود، برنج دانه بلند، شیر نارگیل، آب مرغ، سس هندی فلفل، برگ گشنیز، نمک و فلفل سیاه

طرز تهیه:

یک قابلمه آب را به جوش بیاورید و میگوهای خشک را به آن بیفزایید. سپس شعله را کم کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه میگوها را بپزید. میگوها را آبکش کنید و کنار بگذارید. روغن بادام‌زمینی را روی حرارت متوسط گاز گرم کنید. دنبه یا کره را در آن بریزید تا آب شود. سپس پیاز، سیر و فلفل‌ها را در آن بریزید و برای ۵ دقیقه سرخ کنید تا نرم شوند. نخود، برنج، برگ بو و میگوها به‌همراه نمک و فلفل سیاه را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

شیر نارگیل، سس فلفل و آب مرغ را به مخلوط برنج و میگو اضافه کنید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. شعله گاز را کم کنید و مواد را هم بزنید. پخت را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر ادامه دهید تا برنج بپزد و آب آن کشیده شود. غذای جاماییکایی لذیذ و آسان خود را در کاسه بریزید و با برگ گشنیز تزئین کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه