نقض حریم میدان نقش جهان اصفهان موقتا متوقف شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۳
نقض حریم میدان نقش جهان اصفهان موقتا متوقف شد

با شکایت انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان، مجوز احداث مجتمع تجاری مرتفع در نزدیکی میدان نقش جهان اصفهان ونقض حریم این اثر تاریخی، موقتا لغو شد.

بر اساس قوانین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، ارتفاع ساخت‌وساز در حریم آثار تاریخی و میراث جهانی نباید به بیش از ۵.۵ متر برسد؛ اما چندی پیش، مالک مجتمع تجاری واقع در حریم میدان نقش جهان اصفهان که به ثبت جهانی نیز رسیده است، موفق شده بود حکم ساخت‌وساز را تا ارتفاع ۹ متر از دیوان عدالت اداری اخذ کند. از طرفی، تلاش‌های شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز برای متوقف ساختن اجرای این حکم، تا امروز راه به جایی نبرده بود. طی این حکم، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری موظف به همکاری با مالک مجتمع تجاری بودند.

در صورت احداث هر بنایی با ارتفاع بیش از ۵.۵ متر، میدان نقش‌جهان در معرض خطر خروج از فهرست یونسکو قرار می‌گیرد.

پس از کشمکش‌های فراوان، آتوسا افغان، رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان، در روز دوشنبه بیستم مرداد از صدور حکم موقت، برای توقف ساخت‌وساز و نقض حریم میدان نقش جهان خبر داد. این حکم توسط قاضی کشیک دادگاه عمومی و انقلاب اصفهان و با توجه به شکایت انجمن صنفی مهندسان معمار صادر شده است. افغان در این رابطه اذعان داشت:

برای میراث جهانی میدان نقش جهان کد ارتفاعی پنج‌و‌نیم متر در نظر گرفته شده و هر نگاهی در قالب کارشناسی و طرح تفضیلی یا بازنگری، باید با عنایت به طرح جامع منطقه افزایش ارتفاع داشته باشد. بدین ترتیب و با این اظهارات می‌توان گفت درباره ارتفاع‌گیری مجتمع تجاری واقع در حریم نقش جهان که رای ۹ متر ارتفاع را از دیوان عدالت اداری گرفته است، نقض حریم اثر ثبت جهانی شده ایران صورت گرفته است.

رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان با اشاره به اینکه احتمالا دیوان عدالت اداری با مدارک ارائه شده توسط مالک مجتمع گمراه شده است، تصریح کرد:

به واسطه حضور  معاونت دادستانی در اصفهان و با همکاری نمایندگان مجلس دستور توقف موقت گرفته شد و یک مهلت سه روزه داده شد تا کارشناسان معماری با کار کارشناسی ادله خود را در خصوص نقض حریم میدان نقش جهان در اختیار دادستان قرار بدهند.

لازم به توضیح است، از آنجایی که تاریخ خرید ملک به سال‌های اخیر بازمی‌گردد، به احتمال زیاد مالک پیش‌تر در خصوص عدم مجوز ساخت بناهای مرتفع در اطراف بناهای تاریخی تفهیم شده است و با توقف ساخت‌وساز، خللی در حقوق مکتسبه وی وجود نخواهد داشت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه