سفری خوشمزه به دنیای غذاها، دسرها، سالادها و نوشیدنی های تابستانی

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۱
سفری خوشمزه به دنیای غذاها، دسرها، سالادها و نوشیدنی های تابستانی

فصل زیبای تابستان است و روزهای گرم. برای آشنایی با طرز تهیه بهترین و لذیذترین غذاها، دسرها، سالادها و نوشیدنی‌های تابستانی در ادامه با ما همراه باشید.

خوراکی های مناسب فصل تابستان چیست؟

لیموناد طبیعی، ماهی با چیپس و سس مخصوص،‌ گالت گوجه گیلاسی و ریحان، سالاد کبابی، مرغ نعنایی، سوپ سرد اسپانیایی، هلو کبابی با سس کارامل، شربت تمشک، سالاد مخصوص فصل و کیک توت‌فرنگی از خوراکی های مناسب فصل تابستان هستند.

تابستان از بهترین فصل‌های سال برای تفریح، گردش، سفر و خوش‌گذرانی است. یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توان در این روزهای گرم انجام داد، آشپزی و امتحان کردن غذاها، دسرها، سالادها و نوشیدنی‌های جدید، متفاوت و تابستانی است. پس به آشپزخانه بروید، وسایل آشپزی خود را آماده کنید و روزی مملو از هیجان و طعم‌های لذیذ برای خود رقم بزنید.

کجارو قصد دارد در مجموعه آشپزی فصول، شما را با لذیذترین و بهترین غذاها، دسرها، سالادها و نوشیدنی‌های مناسب برای هر فصل آشنا کند تا با طبخ آن‌ها برای مهمانی‌هایتان، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فوق‌العاده به دست آورید. 

از تمشک گرفته تا کباب‌های مزه‌دارشده، سوپ بی‌نهایت لذیذ بادام و مرغ لیمویی، با ما همراه باشید و با انواع خوراکی‌های لذیذ تابستانی، سفری به گوشه‌وکنار جهان داشته باشید.

غذاها، دسرها، سالادها و نوشیدنی‌های تابستانی:

۱. نوشیدنی: لیموناد عسل با گریپ فروت و نعنای تازه

لیموناد عسل با گریپ‌فروت و نعنای تازه

لیموناد عسل با گریپ فروت و نعنای تازه، یک نوشیدنی محبوب تابستانی است. اگر قصد دارید این نوشیدنی را درست کنید، به این نکته توجه داشته باشید که باید آن را خنک نگه دارید و در ضمن، برگ‌های نعنا را به‌صورت جداگانه خرد کنید و در زمان سرو به آن اضافه کنید.

لیموناد عسل، تعادلی جالب بین طعم تیز و طعم شیرین را به شما ارائه می‌کند. این نوشیدنی را می‌توان برای پیک نیک، مهمانی‌های دورهمی و مجلسی، تعطیلات، جشن‌ها و سفرهای یک روزه درست کرد و از مزه منحصربه‌فرد آن لذت برد.

از مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی دلچسب می‌توان به آب گریپ فروت، آب لیموی تازه، آب سرد، عسل، برگ نعنای تازه، یخ خردشده یا تکه‌های یخ و تکه‌هایی از لیمو و گریپ فروت اشاره کرد. برای درست کردن لیموناد عسل، آب‌میوه‌ها را در یک مخلوط‌کن بریزید و برگ‌های نعنا را به آن بیفزایید. این ترکیب را آن‌قدر هم بزنید تا برگ‌های نعنا کاملا له شوند. سپس عسل را اضافه کنید. زمانی که عسل در نوشیدنی حل شد، به میزان دلخواه در آن آب بریزید؛ دقت کنید که خیلی رقیق نشود.

۲. غذا: ماهی با طعم فلفل چیلی و گشنیز به‌همراه چیپس و سس تارتار

ماهی با طعم فلفل چیلی و گشنیز به همراه چیپس و سس تارتار

ماهی مزه دار شده و ترکیب آن با چیپس و سس تارتار، مزه لذیذی حلق می‌کند که عاشق آن می‌شوید. برای طبخ این غذا به روغن سرخ‌کردنی، سیب‌زمینی‌ پوست‌کنده و چیپسی خردشده، فیله ماهی، آرد ساده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، بکینگ پودر، آب گازدار (سودا)، فلفل چیلی قرمز، پوست لیمو، گشنیز و آب لیموی تازه احتیاج دارید. سس تارتار نیز از سس مایونز، خیار ریز، زیتون، پیاز بنفش، جعفری خردشده و ترخون تشکیل می‌شود.

برای تهیه این غذای خوشمزه کافی است سیب‌زمینی‌های چیپسی را به‌همراه روغن در یک ماهیتابه سرخ کنید تا نرم شود. سپس آن‌ها را روی کاغذ روغنی یا دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن آن‌ها کشیده شود. ماهی‌ها را به آرد آغشته کرده و با ادویه مزه‌دار کنید. مواد لازم برای تهیه سس را مخلوط کنید و آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

برای درست کردن خمیر، آرد، بکینگ پودر و زردچوبه را با آب گازدار مخلوط کنید و آن‌قدر ورز دهید تا بافتی سفت به دست آید. فلفل‌های چیلی، پوست لیمو و گشنیز را به خمیر بیفزایید و سپس فیله‌های ماهی مزه‌دار شده را در خمیر بیندازید و اطمینان حاصل کنید که کاملا به خمیر آغشته شوند. ماهی‌ها را به‌مدت ۸ دقیقه سرخ کنید و سپس روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا روغن آن‌ها کشیده شود.

در ادامه، چیپس‌ها را دوباره سرخ کنید تا کاملا طلایی و برشته شوند و سپس چیپس‌ها را مزه‌دار کنید. روی ماهی سرخ‌شده، آب لیمو بریزید و آن را در کنار چیپس‌های سرخ‌شده و سس تارتار سرو کنید.

۳. غذا: گالت گوجه‌ گیلاسی و ریحان

گالته گوجه‌فرنگی آلویی و ریحان

گالت گوجه گیلاسی و ریحان یک غذای بسیار ساده، گیاهی و لذیذ است که خوردن آن در فصل تابستان واقعا می‌چسبد

«گالت» به انواع کیک‌های فرانسوی برشته و گردی گفته می‌شود که با مواد مختلفی چون میوه‌جات، سبزیجات، انواع گوشت (ماهی، مرغ، گوسفند، گاو)، تخم‌مرغ و پنیر پر می‌شوند. گالت بسیار شبیه به شیرینی پای و کرپ‌ها است.

گالت گوجه گیلاسی و ریحان یک غذای بسیار ساده، گیاهی و لذیذ است که خوردن آن در فصل تابستان واقعا می‌چسبد. این نان یا کیک مخصوص فرانسوی از خمیر پفدار، گوجه‌فرنگی خشک‌شده، پوره گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل سیاه، گوجه گیلاسی رسیده، ریحان و روغن زیتون تشکیل می‌شود.

برای طبخ گالت، ابتدا فر را در دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۲۵ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. سپس خمیر پف‌دار را روی یک ظرف مخصوص فر روغنی و مسطح قرار دهید و با چنگال در آن، چند سوراخ ایجاد کنید. خمیر را به‌مدت ۵ دقیقه بپزید و سپس آن را پشت و رو کنید تا بیشتر پف نکند.

چنانچه تمایلی به آماده‌سازی و پخت خمیر گالت ر خانه ندارید، برای راحتی کار می‌توانید از نان پیتزای آماده استفاده کنید و مواد گالت را که در ادامه آمده، روی آن بمالید. هرچند در این صورت ظاهر غذا کمی با اصل آن متفاوت خواهد شد، اما طعم و مزه آن که بیشتر به مواد روی گالت وابسته است، تفاوت چندانی نخواهد داشت.

در ادامه، پوره گوجه‌فرنگی و گوجه‌های خشک را در غذاساز مخلوط کنید تا خمیری یک‌دست به دست بیاید. سپس آن را در یک کاسه بریزید و کنار بگذارید. ریحان و روغن زیتون را نیز به‌صورت جداگانه در غذاساز بریزید و  با هم مخلوط کنید.

برای سرهم کردن گالت، یک لایه نازک از پوره گوجه‌فرنگی را روی نان پخته شده (یا نان پیتزا) بریزید و روی آن را با گوجه‌های خردشده پر کنید. کمی به آن نمک و فلفل سیاه بزنید و نان را به‌مدت ۱۰ دقیقه در فر بپزید. برای سرو، آن را در یک بشقاب گرم بگذارید و روی آن را با سس ریحان بپوشانید.

۴. سالاد: کاهو کبابی، انگور با فندق

 سالاد کبابی کاهو، کاسنی قرمز و انگور فرنگی با فندق

سالاد کبابی کاهو و انگور با فندق، یکی از بهترین سالادهای تابستانی برای سروکردن در کنار کباب به شمار می‌آید. این سالاد، قطعا با طعم و مزه منحصربه‌فرد خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد، پس درنگ نکنید و به آشپزخانه بروید تا این سالاد لذیذ را درست کنید.

این سالاد خوشمزه و متفاوت را می‌توانید روی زغال یا در یک ماهیتابه روی حرارت متوسط گاز درست کنید. برای تهیه سالاد کبابی در ابتدا انگورها را سیخ بزنید و هر طرف آن‌ها را به‌مدت یک دقیقه کباب کنید تا به یک رنگ دربیایند. 

در ادامه کاهوهای شسته شده را از مرکز به ۶ قسمت، برش بزنید و در یک کاسه به نمک، فلفل و روغن زیتون آغشته کنید. سپس هر دو سمت آن‌ها را به‌مدت ۲ تا ۳ دقیقه کباب کنید تا کمی تغییر رنگ دهند، اما کماکان خام بمانند. کاهوها را به کاسه برگردانید. برای سرو، انگورهای کبابی را به‌همراه فندق روی کاهوها بگذارید و مقداری عسل روی سالاد بریزید. در صورت تمایل می‌توانید از برگ دیگر سبزیجات مانند کاسنی قرمز برای تزیین استفاده کنید.

۵. غذا: مرغ با طعم نعنا، لیمو و زردآلو

مرغ با طعم نعنا، لیمو و زردآلو

زردآلو، یکی از لذیذترین میوه‌های تابستانی است که امکان ندارد کسی آن‌ها را دوست نداشته باشد. ترکیب این میوه شیرین و جادویی با مرغ تند و سبزیجات، آن‌قدر لذیذ است که کافی است تنها یک بار آن را امتحان کنید تا شیفته آن شوید.

مواد تشکیل‌دهنده این خوراک ران مرغ، سیب‌زمینی‌های پوست‌کنده و قاچ خورده، پیاز بنفش، سیر، لیموی تازه، زردآلوی تازه و نمک است. برای مزه‌دار کردن مرغ نیز به نعنای خشک، سماق، فلفل چیلی، فلفل سیاه و روغن زیتون احتیاج دارید. سس سالسای این خوراک وسوسه‌کننده از لیموی تازه، برگ نعنای تازه خردشده، روغن زیتون و سماق تشکیل می‌شود.

برای طبخ خوراک مرغ و زردآلو، باید تمام مواد لازم برای مزه‌دار کردن مرغ را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. سپس تکه‌های مرغ را در آن بیندازید و مخلوط کنید تا مرغ‌ها کاملا به سس آغشته شوند. روی کاسه سلفون بکشید و آن را به‌مدت حداقل دو ساعت در یخچال قرار دهید.

فر را در دمای ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۲۵ درجه فارنهایت گرم کنید. سپس سبزیجات و میوه را در یک سینی بزرگ قرار دهید و تکه‌های مرغ را روی آن بچینید. روی خوراک، کمی نمک دریایی بپاشید. مرغ‌ها را به‌مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزید، سپس درب فر را باز کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا مطمئن شوید که میوه و سبزیجات کاملا به چربی مرغ آغشته شده‌اند. سینی را به فر برگردانید و به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر، این خوراک را بپزید تا همه مواد، طلایی و برشته شوند.

در زمانی که مرغ در حال پختن در فر است، مواد لازم برای سس سالسا را با هم در یک کاسه کوچک مخلوط کنید و در زمان سرو، یک قاشق از آن را روی غذا بریزید.

۶. دسر: سوپ سرد بادام به‌همراه ملون

سوپ بادام (Ajo blanco) به همراه ملون

سوپ بادام با بافتی لطیف و خامه‌‎ای و مزه‌ای بی‌نهایت لذیذ، یک غذای مناسب برای روزهای گرم به شمار می‌آید

سوپ بادام بافتی لطیف و خامه‌‎ای و مزه‌ای بی‌نهایت لذیذ دارد و یک غذای مناسب برای روزهای گرم سال به شمار می‌آید. مواد تشکیل‌دهنده این سوپ، تکه‌های نان سفید (ترجیحا نان خشک)، آب، بادام، سیر خردشده، روغن زیتون، سرکه، نمک و ملون، خربزه یا طالبی هستند.

برای تهیه این سوپ لازم است ابتدا بادام‌ها را پوست بکنید و از بافت سفید آن استفاده کنید. برای این منظور بادام‌ها را در آب خیس کنید تا زمانی که پوست آن به‌راحتی جدا شود. نان خشک را نیز به‌مدت ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید.

روش طبخ سوپ بادام، بسیار ساده است و شما می‌توانید به سرعت آن را در خانه درست کنید. برای این کار، نان نرم شده، آب، بادام پوست‌کنده، سیر و روغن زیتون را در یک غذاساز بریزید و مخلوط کنید تا یک ترکیب صاف به دست بیاید. مایه سوپ را با سرکه و نمک مزه‌دار کنید و در یک ظرف دردار بریزید و به‌مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود.

این سوپ سرد را در کاسه‌های سرو بریزید و روی آن را با تکه‌های ملون، خربزه یا طالبی و کمی روغن زیتون، تزیین کنید.

۷. دسر: هلوی ماسکارپونه کبابی با سس کارامل نمکی

هلوهای ماسکارپونه کبابی با سس کارامل نمکی

پودینگ موز شکلات کبابی یک دسر مشهور و فوق‌العاده لذیذ است؛ اما طعم آن به گرد پای هلوهای کبابی پرشده با پنیر ماسکارپونه و آغشته به سس کارامل نمکی هم نمی‌رسد. برای تهیه این دسر متفاوت به پنیر ماسکارپونه، وانیل، روغن، هلوی رسیده و نمک احتیاج دارید. سس این دسر از پودر قند، آب، خامه غلیظ، سرکه و نمک تشکیل می‌شود.

تهیه سس کاراملی، بسیار ساده است. شما باید شکر و آب را در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا شکر در آب حل شود. سپس بدون هم‌زدن، اجازه دهید تا این ترکیب کمی دیگر بجوشد و به رنگ قهوه‌ای روشن دربیاید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و خامه، سرکه و نمک را به آن اضافه کنید و آرام هم بزنید تا یک ترکیب یکدست، حاصل شود.

برای طبخ هلوی کبابی، منقل زغالی خود را آماده کنید. در ظرفی، وانیل و ماسکارپونه را مخلوط کنید. سپس روی هلوهای نصف شده را به روغن آغشته کنید و آن‌ها را به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی منقل قرار دهید تا کباب شوند. یک قاشق از مخلوط پنیر و وانیل را در هلوها بریزید و آن‌ها را در ظرف سرو قرار دهید. کمی از سس کارامل را روی هلوها بریزید و مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید.

شما می‌توانید سس کارامل باقی‌مانده را به‌مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

۸. دسر: شربت تمشک

 شربت تمشک

شربت تمشک، یک نوشیدنی بسیار ساده، خوشمزه و یخی است که زیبایی منحصربه‌فرد این میوه تابستانی را به نمایش می‌گذارد. این شربت از تمشک‌های تازه یا یخ‌زده، شیر، شکر و آب لیموی تازه تشکیل می‌شود.

برای درست کردن این شربت، تمشک‌ها را به‌همراه شیر و شکر در یک غذاساز بریزید و آن‌ها را پوره کنید تا یک ترکیب صاف به دست بیاید. سپس این مخلوط را از یک صافی عبور دهید تا دانه‌های آن جدا شوند. آب لیموی تازه را نیز به شربت بیفزایید.

مخلوط تمشک‌ها را در یک بستنی‌ساز بریزید. اگر به این دستگاه دسترسی ندارید، می‌توانید مخلوط تمشک‌ها را در یک ظرف کم‌عمق فریزری بریزید و روی آن را با سلفون بپوشانید. سپس آن را در فریزر قرار دهید تا سفت شود. تمشک‌های سفت شده را از فریزر دربیاورید و دوباره در غذاساز بریزید و پوره کنید، سپس آن را دوباره در ظرف کم‌عمق فریزری بریزید و در فریزر قرار دهید تا سفت شود.

شربت یخی تمشک را در لیوان‌های بلند بریزید و با سرو آن در مهمانی‌های مجلسی بدرخشید.

۹. سالاد: سالاد فصل پارمیسان و کنگر فرنگی

سالاد فصل پارمیسان و کنگرفرنگی

کنگرفرنگی تازه و خوش‌طعم به‌همراه مزه شور پنیر، یک سالاد بی‌نظیر را خلق می‌کند؛ طعمی که به‌هیچ‌وجه نباید از امتحان کردن آن صرف‌نظر کنید. این سالاد فصل از کنگرفرنگی، روغن زیتون، لیموی تازه و پنیر پارمیسان نازک خردشده تشکیل می‌شود.

کنگر فرنگی، یکی از سبزیجات بسیار لذیذ و سرشار از ویتامین است که در فصل بهار به‌وفور در دسترس است. برخی افراد فکر می‌کنند که پاک کردن کنگرفرنگی، کار مشکلی است و به همین علت، از این سبزی استفاده نمی‌کنند.

برای پاک کردن این سبزی، کنگرها را به فاصله قد انگشت کوچک از ته شاخه ببرید، زیرا کنگر شاخه شاخه است و هر شاخه، چند سرشاخه دارد. سر شاخه را با چاقو ببرید و هر شاخه را به‌صورت جداگانه تمیز کنید. سپس پوست سیاه آن را جدا کنید. برای جدا کردن تیغ‌های کناری کنگر فرنگی، یک چاقوی تیز را کمی پایین‌تر از محل شروع تیغ‌ها به شاخه تکیه دهید و رو به بالا بکشید. سپس کنگرهای پاک شده را تکه تکه کنید.

در یک کاسه، مقداری آب سرد را با آب یکی از لیموها مخلوط کنید و کنار بگذارید. سپس کنگرها را در مخلوط آب و لیمو بیندازید. در یک کاسه دیگر، آب لیمو را به‌همراه روغن هم بزنید. کنگر فرنگی‌ها را آبکش کرده و خشک کنید. سپس آن‌ها را در مخلوط روغن و آب لیمو بیندازید و به آن زمان دهید تا کاملا مزه‌دار شود.

برای سرو، کنگرفرنگی‌های مزه‌دار شده را در یک ظرف بچینید و روی آن‌ها را با پنیر پارمیسان بپوشانید.

۱۰. دسر: کیک صبحانه توت‌فرنگی و روغن زیتون

کیک صبحانه توت‌فرنگی و روغن زیتون

کیک توت‌فرنگی و روغن زیتون را می‌توان در فصل تابستان، به‌عنوان ناهار، شام، صبحانه و در کنار چای سرو کرد. مواد لازم برای پخت این کیک، توت‌فرنگی، شکر قهوه‌ای، سرکه بالزامیک، روغن زیتون، کره، تخم‌مرغ، آرد، بیکینگ پودر، نمک و عسل است.

در ابتدا فر را در دمای ۱۶۰ درجه سانیتگراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. در یک ظرف مخصوص فر، کاغذ پخت بیندازید و آن را با روغن زیتون چرب کنید. توت‌فرنگی‌ها را به‌شکل مارپیج روی کاغذ بچینید.

در ظرفی دیگر، شکر قهوه‌ای، سرکه بالزامیک، روغن زیتون و عسل را با هم مخلوط کنید. سپس آن را روی حرارت گاز قرار دهید تا به جوش بیاید و غلیظ شود. این ترکیب را روی توت‌فرنگی‌ها بریزید.

برای درست کردن خمیر کیک، شکر، کره، سرکه بالزامیک و تخم‌مرغ‌ها را مخلوط کنید. در یک کاسه دیگر، آرد، بیکینگ پودر و نمک را هم بزنید. سپس مواد خیس را در ۳ مرحله به مواد خشک اضافه کنید و آن را هم بزنید تا کاملا یک‌دست شود. این خمیر را با احتیاط وبه آرامی روی توت‌فرنگی‌ها بریزید. کیک را به‌مدت یک ساعت در فر بپزید تا طلایی شود. سپس اجازه دهید تا کیک کمی خنک شود. یک بشقاب روی کیک قرار دهید، آن را برگردانید و سرو کنید.

اگر تجربه طبخ غذاهای معرفی شده را دارید یا خوراکی مناسب دیگری برای فصل تابستان می‌شناسید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه