راهنمای خرید فلاسک مسافرتی

زهره خسروی
زهره خسروی چهار شنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
راهنمای خرید فلاسک مسافرتی

برای سفر حتی یک مسافرت یک‌روزه، همراه داشتن بعضی تجهیزات به‌معنای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان است. خرید یک فلاسک مسافرتی خوب حتی می‌تواند کیفیت سفرتان را افزایش دهد.

وقتی تصمیم می‌گیرید در یک روز سرد زمستانی به‌سفر بروید، به‌همان اندازه که لباس گرم و کفش مناسب برای شما ضرورت پیدا می‌کند، همراه داشتن یک فلاسک مسافرتی خوب هم ضروری است. هیچ‌چیز به‌اندازه نوشیدن یک فنجان چای یا یک دمنوش عالی نمی‌تواند در یک سفر لذت‌بخش باشد. هرچند که استفاده از فلاسک تنها به سفر محدود نمی‌شود، این وسیله باید در فهرست تجهیزات سفر قرار بگیرد. در ادامه کجارو قصد دارد تا راهنمای شما برای خرید یک فلاسک مسافرتی خوب باشد.

آنچه درباره خرید فلاسک مسافرتی باید بدانید:

مزیت‌های استفاده از فلاسک در سفر

مزیت استفاده از فلاسک

عکس از سایت amara.com

نوشیدن مایعات گرم در زمستان از واجبات سفر است. وقتی در یک برنامه کوهنوردی یا طبیعت‌گردی زمستانه شرکت می‌کنید، همراه داشتن یک فلاسک حاوی نوشیدنی گرم، یعنی رساندن مایعات کافی به بدن و جلوگیری از سرمازدگی و سرماخوردگی.

البته این وسیله مخصوص کوهنوردان و طبیعت‌گردها نیست. بسیاری از دانشجویان گاهی مجبورند دو روز در هفته را به‌صورت تمام وقت در دانشگاه سپری کنند و عادت دارند در طول روز چندین بار چای یا قهوه میل کنند، آن‌وقت همراه داشتن یک فلاسک کوچک و چند بسته تی‌بگ یا قهوه فوری، یعنی کمک بزرگی به کاهش هزینه‌های زندگی دانشجویی.

از طرفی، همیشه ارتباط تنگاتنگی بین نوشیدن چای و خانواده‌های ایرانی بوده است. پس یکی از اصلی‌ترین تجهیزاتی که در سفرهای خانوادگی و حتی گردش‌های آخر هفته همراه خانواده‌های ایرانی است، همین فلاسک خواهد بود. اگرچه که بسیاری از خانواده‌های جوان ترجیح می‌دهند اسباب کمتری در سفر با خود حمل کنند و برای نوشیدن چای کافه‌ها و کافی‌شاپ‌ها را ترجیح می‌دهند؛ به‌خصوص که تنوع نوشیدنی گرم هم زیاد شده است؛ اما هنوز هم بسیاری از افراد تا اسم سفر به میان می‌آید، اول فلاسک چای و متعلقات آن را در سبد پیک نیک خود قرار می‌دهند.

استفاده از فلاسک یعنی نخریدن بطری آب، لیوان یکبارمصرف و کمک به حفاظت از محیط زیست

یکی از مزیت‌های داشتن فلاسک صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. همراه داشتن یک فلاسک یعنی همراه داشتن چای، قهوه، آب جوش، دمنوش موردعلاقه شما یا حتی آب‌میوه و شربت؛ این یعنی صرفه‌جویی در هزینه و وقت. زمانی که فلاسک مخصوص به خود را همراهتان دارید، یعنی برای خرید نوشیدنی گرم یا سرد موردعلاقه‌تان مجبور به پرداخت هزینه نیستید. از طرفی، شما می‌توانید حتی در طول مسیر نوشیدنی موردعلاقه خود را میل کنید و برای نوشیدن چای یا قهوه نیازی به توقف نخواهید داشت؛ پس در وقت شما هم صرفه‌جویی می‌شود.

همچنین با خرید فلاسک مخصوص به‌خود، از محیط‌زیست محافظت می‌کنید. همه ما نسبت به‌طبیعت و محیط‌زیست اطراف خود مسئول هستیم و باید برای حفظ آن تلاش کنیم. خرید یک فلاسک یعنی نخریدن بطری آب، لیوان یکبارمصرف و بطری نوشیدنی یکبار مصرف. این یعنی تولید زباله کمتر و کمک به حفاظت از محیط زیست.

انواع فلاسک مسافرتی

انواع فلاسک مسافرتی

عکس از سایت madebycamel.hk

فلاسک‌ها بسته به‌نوع کاربری در مدل‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند: پلاستیک، آلومینیوم، شیشه، تیتانیم، استیل و حتی فلاسک‌هایی با بدنه مسی؛ اما چیزی که اهمیت دارد کاربرد آن‌ها است که گرم نگه‌داشتن یا سرد نگه‌داشتن مایعات است.

بعضی فلاسک‌ها، مانند انواع پلاستیکی و شیشه‌ای، فقط برای نگه‌داری آب و آب‌میوه مورد استفاده قرار می‌گیرند و مناسب نوشیدنی‌های گرم نیستند؛ اما بعضی فلاسک‌ها برای نوشیدنی‌های گرم از قبیل چای، قهوه، آب گرم و دمنوش طراحی شده‌اند و ساختار آن‌ها به‌گونه‌ای است که مایعات را تا ساعت‌ها گرم نگه می‌دارد.

از بعضی فلاسک‌ها حتی می‌توان برای نگهداری سوپ گرم و آبگوشت هم استفاده کرد و تا چند ساعت این نوع غذاها را گرم نگه داشت. این نوع فلاسک‌ها برای افرادی که فرزند خردسال دارند، بسیار مناسب است. حتی برای کوهنوردان هم مناسب است چون در طول مسیر یک غذای سبک، گرم و آماده‌ خوردن خواهند داشت.

به‌طورکلی، فلاسک استیل کیفیت بهتری نسبت به انواع دیگر دارد؛ اما وزن آن هم بیشتر است.

بعضی فلاسک‌ها مربعی شکل هستند و در یک طرف خود انحنائی به داخل دارند. این انحنا کمک می‌کند تا حمل آن در جیب کوله‌پشتی راحت‌تر باشد و در زمان نیاز به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

مزیت استفاده از فلاسک‌های از جنس استیل استحکام آن در برابر ضربه است. در صورتی‌که به هر دلیل فلاسک از دست شما رها شود، چنانچه از جنس استیل باشد آسیبی به‌آن وارد نمی‌شود. اگرچه می‌توان با تکنیک‌هایی مانند استفاده از کاور ضد ضربه یا بند کوتاه و وصل‌کردن آن به کوله‌پشتی احتمال ضربه و آسیب به فلاسک را کاهش داد.

چگونه از فلاسک خود نگهداری کنیم؟

نگهداری از فلاسک مسافرتی

عکس از سایت freshoffthegrid.com

  • داخل فلاسک تا حد‌ممکن از مواد اسیدی، شیر داغ و شکر استفاده نکنید. چون استفاده از این مواد برای مدت طولانی به بدنه داخلی فلاسک اسیب وارد می‌کند.
  • برای شستشوی فلاسک تا حدممکن از مواد شوینده استفاده نکنید یا در صورت استفاده کاملا آن را شستشو دهید تا مواد شیمیایی در جداره داخلی فلاسک باقی نماند. بهتر است برای شستشو فقط از آب یا ترکیب یک به یک آب و سرکه استفاده کنید.
  • اگر برای مدت طولانی از فلاسک استفاده نمی‌کنید، قبل از بستن درب آن اجازه بدهید تا کاملا خشک شود.
  • بعضی فلاسک‌ها در قسمت درب خود یک لایه پلاستیکی دارند که به بسته شدن درب و ورود هوا به داخل آن کمک می‌کند. این قسمت قابل جداشدن است و می‌توان زیر آن را به‌خوبی نظافت کرد. تجمع مواد در این قسمت محیطی مستعد رشد انواع میکروب‌ها و باکتری‌های ایجاد می‌کند. قسمت‌های مختلف درب فلاسک را جداکنید و بعد از شست‌وشو، اجازه بدهید تا کاملا خشک شود.
  • وقتی به محتویات داخل فلاسک خود نیاز ندارید در اولین فرصت آن را خالی کنید.
  • بیشتر فلاسک‌ها یک کاور پارچه‌ای یا چرمی برای جلوگیری از ضربات دارند. این کاور علاوه بر محافظت از بدنه خارجی فلاسک، می‌تواند به گرم نگه‌داشتن مایعات هم کمک کند. یا اگر فلاسک شما شیشه‌ایی است از شکستن آن جلوگیری کند. به‌علاوه بعضی از این کاورها در یک طرف خود بند کوتاهی دارند که حمل آن را راحت‌تر می‌کند. اگر فلاسک شما کاور ندارد می‌توانید آن‌را به‌طور مجزا خریداری کنید.
  • توصیه می‌شود چای و دمنوش را بیشتر از ۱۲ ساعت در فلاسک نگه ندارید.
  • اگر در فلاسک خود از شیر استفاده می‌کنید باید بعد از هربار مصرف، داخل آن را به‌طور کامل بشویید چون باقی‌ماندن حتی مقادیر کمی شیر می‌تواند باعث مسمویت شود یا طعم دمنوش و چای شما را تغییر دهد.
  • بهتر است برای دمنوش، چای و قهوه فلاسک جداگانه‌ای داشته باشید. چون فلاسکی که برای دمنوش استفاده می‌کنید، بعد از مدتی بوی گیاهان دارویی را به‌خود می‌گیرد و طعم چای را تغییر می‌دهد.
  • موقع خرید فلاسک دقت کنید که فلاسک شما حتما درب محافظ داشته باشد تا از ریختن مایعات به‌داخل کیف یا کوله‌پشتی جلوگیری کند. در مواردی حتی می‌توانید از درب آن به‌جای فنجان هم استفاده کنید.
  • بهترین فلاسک برای طبیعتگردی فلاسک‌های استوانه‌ای باریک است که به‌راحتی داخل کوله‌پشتی جا می‌گیرد. این نوع فلاسک‌ها می‌تواند یک نفره یا چندنفره باشد؛ اما توصیه ما این است که هر کوهنورد فلاسک کوچک و مخصوص به‎‌خود را داخل کوله‌پشتی داشته باشد. برای سفرهای خانوادگی بهتر است از فلاسک‌های بزرگ استفاده کنید و اگر می‌خواهید دو نوع نوشیدنی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از فلاسک‌های دوقلو استفاده کنید.

از کجا فلاسک مسافرتی بخریم؟

از کجا فلاسک مسافرتی خوب بخریم؟

عکس از سایت reviewed.com

فلاسک مسافرتی اگر به‌منظور استفاده در کوهنوردی، سنگ نوردی و به‌طورکلی تمام ورزش‌ها و تفریح‌های مبتنی بر طبیعت باشد، می‌توانید آن را به‌راحتی در همه فروشگاه‌های لوازم کوهنوردی و کمپینگ پیدا کنید. همچنین در همه فرودشگاه‌های لوازم ورزشی هم می‌توان فلاسک و بطری‌های مخصوص حمل آب و مایعات را پیدا کرد؛ اما اگر قصد شما از خرید فلاسک برای مصارف خانگی یا استفاده در پیک نیک‌های آخر هفته‌ خانوادگی و فامیلی است، انواعی از آن در فروشگاه‌های لوازم منزل هم پیدا می‌شود.

این روزها به‌دلیل متداول شدن خریدهای اینترنتی و نیاز به‌صرفه‌جویی در وقت، می‎توانید از سایتهای خرده‌فروش، فلاسک مورد نظرتان را تهیه کنید. برای خرید اینترنتی باید کالای موردنظر خود را در قسمت لوازم ورزشی، لوازم منزل و تجهیزات کمپینگ جست‌وجو کنید. بهتر است از سایت‌هایی خرید کنید که معتبر هستند و به شما ضمانت اصل و مرجوع‌کردن کالا درصورتِ نارضایتی را می‌دهند.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه